logo
Sobota, 20 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Agnieszki, Amalii, Teodora, Bereniki, Marcela – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Tadeusz Ślipko
Etyczny problem samobójstwa
Wydawnictwo Petrus
 


Wydawca: Petrus
Rok wydania: 2009
ISBN: 978-83-927267-1-5
Format: 145x200 
Stron: 212
Rodzaj okładki: miękka


 


 

Samobójstwo w świadomości pozachrześcijańskich

ludów cywilizowanych

 

Zróżnicowana jest również na odcinku samobójstwa świadomość moralna ludów cywilizowanych. Z cywilizacji starożytnych znamienne bardzo jest świadectwo Awesty, świętej księgi irańskich Persów. Samobójstwo widnieje tam w rzędzie najcięższych wykroczeń obok morderstwa, cudzołóstwa czy pederastii.
Z surowym potępieniem spotykało się samobójstwo również ze strony buddyzmu. Jak podaje Cathrein, w rozpowszechnionym od dawna na obszarze Chin katechizmie buddyjskim piekło podzielone zostało na 10 oddziałów, z których każdy stanowi miejsce kaźni osobnego wykroczenia. Jeden z nich przeznaczony został dla samobójców.

Wiadomo jednak, że moralność buddyjska po dziś dzień kształtuje świadomość moralną szerokich kręgów społecznych Dalekiego Wschodu. Z jej też inspiracji wypływały notowane przed kilku laty w prasie europejskiej wypadki spalania się żywcem przez mnichów buddyjskich w Wietnamie na znak protestu przeciwko polityce religijnej stosowanej przez ówczesny katolicki rząd wietnamski. Można zatem wnioskować, że potępienie samobójstwa w buddyjskich pojęciach moralnych ograniczone jest jego dopuszczalnością w pewnych określonych wypadkach.
Identyczne zjawiska występują w życiu sąsiadujących z Tybetem i Chinami społeczeństwach Japonii i Indii. W obu tych krajach panująca moralność sankcjonuje obyczaje zezwalające, a nawet nakazujące określonym jednostkom popełnienie samobójstwa w pewnych sytuacjach. Wystarczy wspomnieć tylko powszechnie znaną i na szeroką skalę praktykowaną w Japonii formę samobójstwa w postaci tzw. "harakiri", praktykowaną z pobudek honorowych albo w dowód wierności przez sługi czy podwładnych względem ich cesarza bądź pana w chwili jego śmierci.

Natomiast w Indiach jeszcze przy końcu XIX wieku dopuszczalne były rodzaje samobójstwa mające charakter wybitnie religijny. Według obowiązujących tam pojęć moralnych za rzecz chwalebną uchodziło np. wejść do Gangesu, wyznać swe grzechy i dać się pożreć przez krokodyle, zagrzebać się żywcem na cześć bóstwa w śniegu czy wreszcie utonąć w którejś ze świętych rzek.

W podobnym klimacie moralnym kształtowały się oceny samobójstwa w najstarszym okresie historii cywilizacji Grecji i Rzymu. Wbrew twierdzeniom niektórych autorów w świadomości moralnej Grecji nigdy nie upowszechniła się opinia uznająca arbitralną dowolność samobójstwa. Tym bardziej nie było dla niej miejsca na progu jej cywilizacyjnego rozwoju. Świadczy o tym ujemna ocena samobójstwa w poezji Homera, najstarszych wierzeniach orfickich, karalność samobójstwa w prawie starogreckim. W późniejszych okresach z całą pewnością wytworzyły się opinie społeczne aprobujące samobójstwo, o czym świadczy stosunkowo częsta w klasycznej literaturze pięknej apoteoza samobójstwa, przede wszystkim zaś usankcjonowanie samobójstwa w zwyczaju i prawodawstwie niektórych państw greckich np. na wyspie Keos. Oddziaływały w tym kierunku różne wpływy. Obok wspomnianego już wcześniej procesu wzmagania się nastrojów pesymizmu w duchowej kulturze antycznego świata, nie bez znaczenia było tu zwrotne działanie całych kierunków filozoficzno-etycznych występujących w obronie samobójstwa.

Zupełnie podobne zjawisko obserwujemy na terenie cywilizacji łacińskiej. Pierwotnie żyła ona świadomością moralnego zła samobójstwa. Kiedy jednak epikureizm i stoicyzm zaczęły zyskiwać zwolenników również na terenie Rzymu, ustąpiła miejsca, przynajmniej w oświeconych kręgach społeczeństwa, coraz wyraźniejszym sympatiom dla idei ograniczonej dopuszczalności samobójstwa. Mimo to twórczość literacka takich pisarzy, jak Wergiliusz, Lucjan czy Galen dostarcza przekonujących dowodów, że zarówno w okresie świetności, jak i pod koniec starożytnego świata rzymskiego nie zanikła tradycja potępienia samobójstwa jako aktu życiowego tchórzostwa. Z dużym też prawdopodobieństwem można przypuszczać, że szerokie masy ludowe hołdowały nadal pierwotnym, surowym w ocenie samobójstwa normom moralnym.


Zobacz także
Błażej Tobolski
Jak to w końcu jest? Czy człowiek bogaty może być zbawiony, czy też prędzej wielbłąd przejdzie przez ucho igielne? Te pytania, rodzące się po lekturze Ewangelii, nurtowały już pierwszych chrześcijan. Zastanawiali się oni, czy rzeczywiście trzeba rozdać wszystko, co się posiada i wyrzec się własności indywidualnej, żeby być uczniem Chrystusa? I co ważniejsze: czy trzeba żyć w ubóstwie, aby osiągnąć szczęście wieczne? 
 
Ks. Jarosław Duraj SJ
Azja jest kontynentem cechującym się ogromnym bogactwem tradycji, historii i kultury. To rzeczywistość ukształtowana przez najstarsze cywilizacje ludzkości. Jest to także kolebka wszystkich wielkich religii świata. Dlatego Azjaci cechują się naturalną i głęboką religijnością, objawiającą się we wszystkich aspektach życia...
 
o. Marek Raczkiewicz CSsR

Świadomość, że wolność wewnętrzna zakłada możliwość wyboru drogi postępowania, a jednocześnie zmusza człowieka do dokonywania tego wyboru w każdym momencie życia, daje się zauważyć już w literaturze greckiej. Należy tu wspomnieć przede wszystkim znane i często przytaczane opowiadanie o Herkulesie na rozstajnych drogach...

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS