logo
Środa, 25 kwietnia 2018
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-16 14:54

Czasem sysze o wynagradzaniu Bogu za grzechy. Szczerze powiedziawszy niezbyt to rozumiem. Skad to sie wzieo? I wasciwie o co chodzi?
Przekopaam Katechizm Kocioa Katolickiego i nic nie znalazam.
Prosze o wytumaczenie i wyuszczenie skad sie wzia taki termin.
Pozdrawiam.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Krak (---.eranet.pl)
Data:   2006-03-16 19:23

Witam,
Nie znam co prawda rda wynagrodzenia Bogu za grzechy, ale tak czuj, e dobre dziecko chce wynagrodzic Ojcu za swoje "wybryki" i "wybryki" rodzestwa. Tak na marginesie mysl, e bardzo blisko wynagrodzenia za grzechy jest jeden z warunkw dobrej Spowiedzi tzn. zadouczynienie Panu Bogu i bliniemu.
Pozdrawiam

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Gabi (---.ntvk.com.pl)
Data:   2006-03-16 20:45

w. Magorzat Mari Alacoqe - siostra wizytka w Paray-le-Monial we Francji - od 1673-75 roku miaa objawienia Jezusa, ktry ukaza jej swe Najwitsze Serce. W dwch z nich: 2 lipca 1674 oraz 19 czerwca 1675 Jezus mwi jej o niewdzicznoci, jak ludzie odpacaj Mu za Jego mio. Prosi, by przynajmniej ona staraa si wynagrodzi Mu za te niewdziczno, przez czste przyjmowanie Komunii w., szczeglnie w I pitek miesica.W 1675 r.zada ustanowienia uroczystoci ku czci Jego Serca w pierwszy pitek po oktawie Boego Ciaa i, by w tym dniu przystpowano do Komunii w. i uroczycie wynagradzano zniewagi, jakich Serce Jezusa doznaje od ludzi. Wczesniej wyjani, e chodzi Mu szczeglnie o "nieuszanowanie i witokradztwa, przez ozibo i pogard, z jak odnosz si do Niego w Eucharystii".
Myl, e od tego si zaczo. Przeczytaam o tym w jednym z numerw "Naszej Arki" - Miesicznika Rodzin Katolickich. Jest wydawane w Krakowie, ale dociera do wielu miejsc. Niestety, nie wiem, ktry to numer...
Pozdrawiam!

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-17 01:52

Droga 38 na karku,
Chyba w juz ST ludzie mysleli, ze moga/musza Bogu cos ofiarowac, ofiara calopalenia miala miec cel przeblagania za grzechy, poczawszy od Abla, Abrahama, Mojzesza z Pascha poczawszy.
Ks. Wyjcia
'(30) Przez siedem dni bdzie je wdziewa ten z jego synw, ktry zostanie po nim kapanem i bdzie wchodzi do Namiotu Spotkania, aby peni sub w witym przybytku. (31) Wemiesz te barana z ofiary wywicenia i ugotujesz jego miso w miejscu powiconym. (32) I bdzie spoywa Aaron i jego synowie miso barana i chleb, ktry jest w koszu przy wejciu do Namiotu Spotkania. (33) I bd je to, co byo przebaganiem za nich, aby ich wprowadzi w czynnoci kapaskie i oddzieli jako witych. Nikt za z niepowoanych nie bdzie tego jad, gdy jest to rzecz wita. (34) A jeli pozostao do rana co z misa ofiary wywicenia lub z chleba, wwczas naley to spali w ogniu i nie mona tego je, bo jest to rzecz swita. (35) I postpisz z Aaronem i z synami jego zupenie tak, jak ci poleciem: przez siedem dni bdzie trwao wprowadzanie w czynnoci kapaaskie. (36) I cielca na ofiar za grzech zoysz kadego dnia na przebaganie i przez t ofiar za grzech oczycisz otarz i namacisz go, aby go uwici.'

Jednak Bog oczekiwal chyba co innego mowiac przez Izajasza Iz 1, '10 Suchajcie sowa Paskiego, wodzowie sodomscy, daj posuch prawu naszego Boga, ludu Gomory!
11 [f] "Co mi po mnstwie waszych ofiar? - mwi Pan.
Syt jestem caopalenia kozw
i oju tustych cielcw.
Krew wow i baranw,
i kozw mi obrzyda.
12 Gdy przychodzicie, by stan przede Mn,
kto tego da od was,
ebycie wydeptywali me dziedzice?
13 Przestacie skadania czczych ofiar!
Obrzyde Mi jest wznoszenie dymu;
wita nowiu, szabaty, zwoywanie witych zebra...
Nie mog cierpie wit i uroczystoci.
14 Nienawidz ca dusz
waszych wit nowiu i obchodw;
stay Mi si ciarem;
sprzykrzyo Mi si je znosi!
15 Gdy wycigniecie rce,
odwrc od was me oczy.
Chobycie nawet mnoyli modlitwy,
Ja nie wysucham.
Rce wasze pene s krwi.
16 Obmyjcie si, czyci bdcie!
Usucie zo uczynkw waszych
sprzed moich oczu!
Przestacie czyni zo!
17 Zaprawiajcie si w dobrem!
Troszczcie si o sprawiedliwo [g],
wspomagajcie ucinionego,
oddajcie suszno sierocie,
w obronie wdowy stawajcie!
18 Chodcie i spr ze Mn wiedcie! -
mwi Pan.
Choby wasze grzechy byy jak szkarat,
jak nieg wybielej;
choby czerwone jak purpura,
stan si jak wena."'
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-17 07:17

Droga 38 na karku,
“Life and death of each of us has its influence on the others” Rm 14, 7
Swoim pytaniem zmobilizowalas mnie do napisania.
No I po wyslaniu odpowiedzi przyszla mi mysl, o wyrzuceniu kupcow ze swiatyni, ze P. Jezus zdenerwowal sie moze nietylko na kupcow, ale na caly ten rytual ofiar krwawych.

W St Finbar’s jak w kazdy piatek wystawienie Najswietszego Sakramentu i prawie jak zwykle kiedy zajade kosciol pusty. Na szczescie przyszedl jak zwykle ten sam Polak I moglem pojsc do domu, bo czasem trudno mi jest wyjsc i zostawic P. Jezusa samego.

Gdy w buletynie w domu czytalem czytania niedzielne, pamietaj bys dzien swiety swiecil, przypomnialo mi sie nietylko, ze kiedys czesto pracowalem w niedziele, ale takze, gdy wczoraj Sophie mowila, ze pracuje 7 dni w tygodniu i jest bardzo dobrym czlowiekiem chyba nie zasluzyla sobie na pieklo, powiedzialem, ze w niedziele nie powinnismy pracowac tylko swietowac i isc na Msze Sw. Ona na to a przeciez P. Bog ustanowil Szabat a nie niedziele.
Dalej u Edwarda, starajac sie jakos usprawiedliwic Zydow/Faryzeuszow m. in. mowilem, ze oni nawet nie wymawiali Jego imienia, takze ze P. Bog zabronil im robic swojej podobizny i wielu bylo temu wiernych i choc moze czasem ‘uwazali sie za swietszych od Boga” I chyba dlatego nie mogli zniesc krytyki/zachowania P. Jezusa.
Z pierwszego czytania z Ex. 20,1-17
1 Wtedy mwi Bg wszystkie te sowa:
2 "Ja jestem Pan, twj Bg, ktry ci wywid z ziemi egipskiej, z domu niewoli.
3 Nie bdziesz mia cudzych bogw obok Mnie!
4 Nie bdziesz czyni adnej rzeby ani adnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemi!…
7 Nie bdziesz wzywa imienia Pana, Boga twego, do czczych rzeczy, gdy Pan nie pozostawi bezkarnie tego, ktry wzywa Jego imienia do czczych rzeczy [b].
8 Pamitaj o dniu szabatu, aby go uwici [c].
9 Sze dni bdziesz pracowa i wykonywa wszystkie twe zajcia.
10 Dzie za sidmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie moesz przeto w dniu tym wykonywa adnej pracy ani ty sam, ani syn twj, ani twoja crka, ani twj niewolnik, ani twoja niewolnica, ani twoje bydo, ani cudzoziemiec, ktry mieszka pord twych bram.
11 W szeciu dniach bowiem uczyni Pan niebo, ziemi, morze oraz wszystko, co jest w nich, w sidmym za dniu odpocz. Dlatego pobogosawi Pan dzie szabatu i uzna go za wity… ‘

Z Ew. 'Jn 2, 13-25 Wyrzucenie kupcow ze swiatyni.
‘13 Zbliaa si pora Paschy ydowskiej i Jezus uda si do Jerozolimy.
14 W wityni napotka siedzcych za stoami bankierw oraz tych, ktrzy sprzedawali woy, baranki i gobie.
15 Wwczas sporzdziwszy sobie bicz ze sznurkw, powypdza wszystkich ze wityni, take baranki i woy, porozrzuca monety bankierw, a stoy powywraca.
16 Do tych za, ktrzy sprzedawali gobie, rzek: "Wecie to std, a nie rbcie z domu mego Ojca targowiska!"
17 Uczniowie Jego przypomnieli sobie, e napisano: Gorliwo o dom Twj pochonie Mnie [g].’
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-17 09:31

Dzieki za odpowiedzi.
Jest roznica miedzy wynagradzaniem Bogu a zadoscuczynieniem. Wynagradzanie to cos wiecej niz zadoscuczynienie.
Wynagradzanie i ofiara to tez cos innego. Ofiara jest centralnym pojeciem NT i zycia Koscioa. Jezus ofiaruje sie Ojcu, a my w Nim.
Szczerze powiedziawszy dalej nie wiem, jak jest z tym wynagradzaniem. Zdaje mi sie, ze ten termin jest jakos przestarzay: nie mowi sie o tym. Jak w ogole mozna Panu Bogu wynagrodzic?

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Ricardo (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-17 10:09

Teologia katolicka chwilami jest tak specyficzna, e na jedno pytanie, zagadnienie moe znale minimum dwie odpowiedzi. Najwaniejsze pytanie, warunkujce zbawienie dotyczy bstwa Jezusa. Czy Jezus jest Bogiem? Tak. Zaakceptowanie tego dogmatu otwiera drog do ycia wiecznego.
Jeli chodzi o "wynagradzanie Bogu za grzechy". Odpowiem tak. Co w tym musi by. Jest w tej postawie jakie tajemnicze sacrum. I cho po wielu latach studiowania teologii (nie tracc wiary), nie znalazem odpowiedzi zadawalajcej, mdrej, wietej, to odczuwam sercem, e co sensownego w tym wynagradzaniu jest.
Z jednej strony prawda jest taka; Bg jest Wszechmogcy i jest sam wietoci. Wic jzykiem zroumiaej logiki nic od nas, nic z nas, nic przez nas, nie jest wstanie cokolwiek dooy do tej wietoci, osabi j czy wzmocni. Metafizyczne transcendentny i transcendentalny - daje prosty wniosek. Nasze modlitwy, czyny, wynagrodzenia itd. nie s Bogu potrzebne. Potrzebne s nam, bo staj si paszczyzn komunikacji wietoci Boga z nasz ludzk egzystencj. A gdybymy musieli "dokada" co Bogu od nas wiadczyoby to, e wierzymy w Boga, ktry ma ograniczenia, saboci, czego mu brakuje. Wtedy sowo Bg trzeba by byo przemianowa na medialne, gazetowe "bg".
Czy jest jaka katechizmowa definicja na w/w temat ? I tu jest "problem" nie ma!. Jednak Duch w. przekonuje serce, e CO jest sensownego w takiej postawie czowieka - postawie wynagradzajcej. Wspomagaj t prawd liczne objawienia prywatne; Fatima czy wspominana wyej w. Magorzata.
Ostatecznie, nikt chyba nic nie straci jeli bdzie trwa w postawie wynagradzania sercu Jezusa i Niepokalanemu sercu Maryi.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: MaBi (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-17 21:06

Ricardo, wynagradzanie Jezusowi, to jeszcze mog poj (tak ciut), ale Maryi? Wyjasnij, prosz.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-17 21:21

Nie rozumiem, co to jest postawa wynagradzajaca.
Nie wiedziaam, ze to wynagradzanie jest tylko specyfika teologii katolickiej (wszak ona na ten temat dzis milczy chyba).

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-19 03:37

Droga 38 na karku,
Dzis rano nie mialem checi isc do IHoM. Jednak pojechalem, po Mszy Sw. Fr Sagaj powiedzial, ze jutro jest pierwsza rocznica smierci Fr. Maher (Fr Sagaj jest tutaj dopiero pol roku), co dla mnie jest znakiem, ze moze dobrze, ze wlasnie wczoraj wspomnialem Fr Maher. Przypomnialo mi sie, ze wspomnialem go dwa razy, bo gdy przede Msza Sw. Staszek powiedzial, ze jego ojciec umarl w Palmowa niedziele, powiedzialem wlasnie podobnie jak Fr Maher, ktory umarl rok temu. Gdy opowiadalem mu o moich dzieciach/synu i swiecie Sw Moniki o czym pisalem tutaj, (pisalem w “Ciko jest w maestwie, gdy wierzy jedno.”
http://www.katolik.pl/forum/read.php?f=1&i=57235&t=57159
Fr Maher mowil, Jerzy dla Boga nie ma przypadkow, pamietam wtedy poprosilem go aby zostal moim kierownikiem duchowym, odpowiedzial moze z przekasem przeciez nim juz jest.
Wiec moze to tez nie przypadek., ze wczoraj na Mszy Nekatechumenalnej nawiazujac do wyrzucenia kupcow ze swiatyni krotko wspomnialem o tym co tutaj pisalem w piatek, takze o tej samej ewangelii sprzed poltora roku, nazajutrz po Neokatechumenalnym adwentowym zgromadzeniu w IHoM. Wtedy pisalem, ze zachowanie tych 250 ludzi w koscile mialo wiele do zyczenia zastanawialem sie:
· Czy nie podejsc do mikrofonu I napomknac,
· czy isc na plebanie do Fr Maher aby zareagowal, ale nie chcialem go zdenerwowac;
· co by Jezus zrobil.
Nastepnego dnia na Mszy Sw. uslyszalem wlasnie ta ew.
Podkreslilem, ze gdy jestem w kosciele, powinienem sie zachowywac jak w swiatyni Boga. Fr Sagaj, chyba nie rozumiejac mnie, przerwal mi, czemu mowie o Izajaszu, zebym mowil od siebie I o sobie, o tym co mi Bog mowi a nie homilie. Choc w czasie znaku pokoju prosil mnie o przebaczenie, nie bylem z tego zadowolony, bo mysle, ze wlasnie tak Bog do mnie mowi. Prosilem wiec Boga o jakis znak czy rzeczywiscie nie powinienem tego mowic. Zastanawialem sie na tym, czy byly to tylko zwykle przypadki, czy moze Szatan mnie kusi. Teraz nawet jestem z tego obrotu sprawy raczej zadowolony, bo utkwia mi w pamieci i chyba nie zwrocilbym na te skojarzenia nawet uwagi.
Zauwazylem, takze, ze na czterech Mszach ani Fr Lou, ani Fr Sagaj nie nawiazali do zachowania sie w kosciele, wrecz podlkreslajac, ze Bog zyje w naszych sercach , a nie w budynku jak to kiedys mysleli, raczej ze P. Jezus chce nasze serca nawrocic od przywiazania, co jest tez prawda. Mysle jednak, ze pierwsze znaczenie tej Ew. jest fizyczne wyrzucenie kupcow z przedsionkow swiatyni. W naszych sercach Bog moze byc tylko gdy jestesmy w stanie laski uswiecajacej, ale fizycznie jest On bardzo krotko, podczs gdy w kosciele jest obecny caly czas.
Spojrzalem na zegarek jest 12.21.
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Ricardo (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-19 21:05

MaBi...
wietnie. Jak ju pojmujesz co z wynagrodzenia Jezusowi - Bogu...zupenie wystarczy do szczcia i zbawienia wybieranego ju przez czowieka za ycia na ziemi, jak i otrzymywanego po przejciu granicy mierci.
Odnonie Maryi. Od lat fascynuje mnie mariologia. Chyba dabym rad ale jak moesz pozosta na poziomie rozumienia wynagradzania Jezusowi. To wysza kategoria akceptacji dogmatu wiary. Pozdrawiam
Ricardo

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Magda (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-19 21:20

Moe wynagradzanie Maryi to pocieszanie Matki, ktr bol strasznie zniewagi wyrzdzane Jej Synowi? A i Maryi nie oszczdzaj...

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-24 00:32

Droga 38 na karku,
W nawiazaniu do mojej pierwszej odpowiedzi,
'Chyba w juz ST ludzie mysleli, ze moga/musza Bogu cos ofiarowac, ofiara calopalenia miala miec cel przeblagania za grzechy, poczawszy od Abla, Abrahama, Mojzesza z Pascha poczawszy.
Jednak Bog oczekiwal chyba co innego mowiac przez Izajasza Iz 1, '10 Suchajcie sowa Paskiego, wodzowie sodomscy, daj posuch prawu naszego Boga, ludu Gomory!
11 [f] "Co mi po mnstwie waszych ofiar? - mwi Pan.
Syt jestem caopalenia kozw
i oju tustych cielcw.
Krew wow i baranw,
i kozw mi obrzyda.

Dzis znow Ew. mowi: ‘”Mk 12, 33Miowa Go caym sercem, caym umysem i ca moc i miowa bliniego jak siebie samego daleko wicej znaczy ni wszystkie caopalenia i ofiary". 34Jezus widzc, e rozumnie odpowiedzia, rzek do niego: "Niedaleko jeste od krlestwa Boego". I nikt ju nie odway si wicej Go pyta.’
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-24 07:35

Jak zwykle w piatek juz w poludnie, poszedlem na adoracje, kosciol byl pusty, po godzinie przyszedl Bill. Gdy pozniej czytalem buletyn, zaskoczyly mnie niedzielne czytania. Pewna kontynuacja z poprzedniej niedzieli.
W niedziele pisalem: “Wiec moze to tez nie przypadek, ze wczoraj na Mszy Nekatechumenalnej nawiazujac do wyrzucenia kupcow ze swiatyni krotko wspomnialem o tym co tutaj pisalem w piatek, takze o tej samej Ewangelii sprzed poltora roku, nazajutrz po Neokatechumenalnym adwentowym zgromadzeniu w IHoM. Wtedy pisalem, ze zachowanie tych 250 ludzi w kosciele mialo wiele do zyczenia (wsrod bylo conajmniej trzech ksiezy, takze niezauwazajacych tabernakulum, zauwazylem tylko czworo przyklekajacych, wchodzac do swiatyni).…
Podkreslilem, ze gdy jestem w kosciele, powinienem sie zachowywac jak w swiatyni Boga. Fr. Sagaj, chyba nie rozumiejac mnie, przerwal mi, czemu mowie o Izajaszu, zebym mowil od siebie I o sobie, o tym co mi Bog mowi a nie homilie.”
Z I-szego czytania
‘2 Krn 36,14 Rwnie wszyscy naczelnicy Judy, kapani i lud, mnoyli nieprawoci, naladujc wszelkie obrzydliwoci narodw pogaskich i bezczeszczc wityni, ktr Pan powici w Jerozolimie. 15 Pan, Bg ich ojcw, bez wytchnienia wysya do nich swoich posacw, albowiem litowa si nad swym ludem i nad swym mieszkaniem. 16 Oni jednak szydzili z Boych wysannikw, lekcewayli ich sowa i wymiewali si z Jego prorokw, a wzmg si gniew Pana na swj nard do tego stopnia, i nie byo ju ocalenia. 19 Spalili te [Chaldejczycy] wityni Bo i zburzyli mury Jerozolimy, wszystkie jej paace spalili ogniem i wzili si do niszczenia wszystkich kosztownych sprztw...’
Jakoze u nas duzo jest protestantow, przypomnial mi sie wczorajszy humor:
“Pobona mieszkanka Belfastu gotowa bya jecha ze stacji tylko dorok powoon przez protestanta. Wonica, ktry bardzo rzadko bywa w kociele, mwi do niej:
- Przyznaj, e ju dwadziecia lat nie byem w kociele, ale zapewniam, e mj ko jest protestantem.
- Ko protestantem? Co to ma znaczy?
- Mam go ju dwadziecia lat i ani razu nie widziaem, eby uklkn.”
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-24 20:47

Rozumiem, Jurku, ze wg Ciebie: wynagradzanie = ofiara. Nie podajesz, jak rozumiesz to, co cytujesz. Ale zaraz... Cos mi sie wydaje, ze ostatnim postem zaprzeczasz? Dzieki za Twoje staranie, ale chyba jeszcze musi upynac troche czasu zanim zrozumiem.
Cay czas szukam w rozmaitych ksiazkach czym jest to wynagradzanie, i prawie nigdzie nic nie znalazam. W jednym sowniku (Kultu Serca Jezusa) autor jakos niezbyt jasno wskazuje na zadoscuczynienie.
Przepisuje wasnie archiwalne materiay jednego zgromadzenia zakonnego, w ktorych to pojecie jest dosc centralnie umieszczone. Zreszta czasami sie tez z nim spotykam (chocby przy okazji nabozenstwa Pierwszych Piatkow). Chciaabym to dobrze zrozumiec, dlatego pytam.
Pozdrawiam.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-25 00:59

Droga 38 na karku,
Przepraszam, ale ja troche ciagne moze inny temat, moze bo: ‘Jn 3,(8) Wiatr wieje tam, gdzie chce, i szum jego syszysz, lecz nie wiesz, skd przychodzi i dokd poda. Tak jest z kadym, ktry narodzi si z Ducha.’

Jutrzejsze (wczoraj cytowalem) i dzisiejsze i I-sze czytanie: ‘Hbr 10, 4 Niemoliwe jest bowiem, aby krew cielcw i kozw usuwaa grzechy. 5 Przeto przychodzc na wiat, mwi: Ofiary ani daru nie chciae, ale Mi utworzy ciao; 6 caopalenia i ofiary za grzech nie podobay si Tobie. 7 Wtedy rzekem: Oto id - w zwoju ksigi napisano o Mnie - abym spenia wol Twoj, Boe. 8 Wyej powiedzia: ofiar, darw, caopale i ofiar za grzech nie chciae i nie podobay si Tobie, cho skada si je na podstawie Prawa. 9 Nastpnie powiedzia: Oto id, abym spenia wol Twoj. Usuwa jedn [ofiar], aby ustanowi inn. 10 Na mocy tej woli uwiceni jestemy przez ofiar ciaa Jezusa Chrystusa raz na zawsze.’

moze potwierdza to co tydzien temu, moze zupelnie przypadkowo nie na Twoj (jak sadziisz) temat pisalem:
‘Jednak Bog oczekiwal chyba co innego mowiac przez Izajasza:
Iz 1, '10 Suchajcie sowa Paskiego, wodzowie sodomscy, daj posuch prawu naszego Boga, ludu Gomory!
11 [f] "Co mi po mnstwie waszych ofiar? - mwi Pan.
Syt jestem caopalenia kozw
i oju tustych cielcw.
Krew wow i baranw,
i kozw mi obrzyda.
12 Gdy przychodzicie, by stan przede Mn,
kto tego da od was,
ebycie wydeptywali me dziedzice?
13 Przestacie skadania czczych ofiar!
Obrzyde Mi jest wznoszenie dymu;
wita nowiu, szabaty, zwoywanie witych zebra...
Nie mog cierpie wit i uroczystoci.
14 Nienawidz ca dusz
waszych wit nowiu i obchodw;
stay Mi si ciarem;
sprzykrzyo Mi si je znosi!
15 Gdy wycigniecie rce,
odwrc od was me oczy.
Chobycie nawet mnoyli modlitwy,
Ja nie wysucham.
Rce wasze pene s krwi.
16 Obmyjcie si, czyci bdcie!
Usucie zo uczynkw waszych
sprzed moich oczu!
Przestacie czyni zo!
17 Zaprawiajcie si w dobrem!
Troszczcie si o sprawiedliwo [g],
wspomagajcie ucinionego,
oddajcie suszno sierocie,
w obronie wdowy stawajcie!
18 Chodcie i spr ze Mn wiedcie! -
mwi Pan.
Choby wasze grzechy byy jak szkarat,
jak nieg wybielej;
choby czerwone jak purpura,
stan si jak wena."'
W katechezie 37 bp. Kiernikowski pisze: “Jezus rozumiejc wanie to, czym jest Jego ofiara, wyda si bezgranicznie w rce tych, ktrzy „wiedzieli, co z tym zrobi”. Jest to okrutne. w. Piotr powie: Ma, ktry z woli postanowienia i przewidzenia Boego zosta wydany, przybilicie rkami bezbonych do krzya i zabilicie (Dz 2,23). Popenili grzech, zabili Boga. My te popeniamy grzechy, zabijamy Boga w blinich i w sobie. Trudno jest nam jednak zrozumie i przyj, gdy nasz grzech wychodzi na jaw, e ten zamys Boga odkupienia czowieka grzesznego jest zawsze prawdziwy ze wzgldu na wierno Boga. To Bg tak si wydaje w rce czowieka, by czowiek nauczy si od niego tej samej prawdy, tego sposobu mylenia i ycia. Jak dugo tego nie zrozumiemy i nie przyjmiemy, nie wejdziemy w prawd naszego ycia. Bdziemy zawsze Panu Bogu co przynosi na ofiar, ale nigdy nie pozwolimy, aby Bg w nas dziaa, by On mia racj, uczyni nas wityni mi Jemu.
Eucharystia to przedziwna tajemnica. Chciejmy w niej uczestniczy wanie jako ci, ktrzy prosz o obmycie ze sposobu mylenia, jaki panuje w wiecie, a przyjmuj sposb mylenia Jezusa Chrystusa. Niech to si dokonuje zarwno przez wiadome czynienie znaku krzya wod wicon przy wejciu do kocioa, jak te podczas obmycia rk, ktrego dokonuje kapan. Gdy bdzie w nas gotowo do przemiany naszego wntrza, ktr symbolizuje obmycie rk i czynienie znaku krzya przy uyciu wody wiconej, wtedy nasza ofiara bdzie mi Bogu. Nie tyle jest bowiem wane to, co my skadamy, ile to, na co pozwolimy, aby Bg z nami czyni. On nie potrzebuje naszych darw, On chce nas. On chce nas takich, ktrzy pozwol si przemieni i bd w stanie dawa siebie drugiemu.”
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-25 06:27

Jurku, to ja juz nic nie rozumiem.
A czytania mszalne (i nie tylko) dosc dobrze znam, bo jestem lektorem w parafii i sie przykadam do tej posugi. I bardzo lubie wczytywac sie w Pismo Swiete.
Pozdrawiam.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-03-26 04:49

Droga 38 na karku,
W czym moge Ci pomoc?
Jesli zagmatwalem to nie nowosc, przepraszam. Moj punkt jest, ze np. czasem cos przezyje, powiem, napisze, moze sprowokowany przez kogos, a potem czytam, lub slysze przede wszystkim na Mszy Sw. Czesto prosze o potwierdzenie, gdy watpie. Zaleznosci co sie dzieje uwazam to za potwierdzenie, lub zaprzeczenie. U nas napisane jest: 'Life and death of each of us has its influence on others' jako luzne tlumaczenie: 'Rz 14, 7 Nikt za z nas nie yje dla siebie i nikt nie umiera dla siebie: 8 jeeli bowiem yjemy, yjemy dla Pana; jeeli za umieramy, umieramy dla Pana. I w yciu wic i w mierci naleymy do Pana. 9 Po to bowiem Chrystus umar i powrci do ycia, by zapanowa tak nad umarymi, jak nad ywymi*.'

Wczoraj bylo Zwiastowanie Najswietszej Maryji Pannie.
'Lk 1 26 W szstym miesicu posa Bg anioa Gabriela do miasta w Galilei, zwanego Nazaret, 27 do Dziewicy polubionej mowi, imieniem Jzef, z rodu Dawida; a Dziewicy byo na imi Maryja. 28 Anio wszed do Niej i rzek: "Bd pozdrowiona, pena aski, Pan z Tob, [bogosawiona jeste midzy niewiastami]". 29 Ona zmieszaa si na te sowa i rozwaaa, co miaoby znaczy to pozdrowienie. 30 Lecz anio rzek do Niej: "Nie bj si, Maryjo, znalaza bowiem ask u Boga. 31 Oto poczniesz i porodzisz Syna, ktremu nadasz imi Jezus. 32 Bdzie On wielki i bdzie nazwany Synem Najwyszego, a Pan Bg da Mu tron Jego praojca, Dawida. 33 Bdzie panowa nad domem Jakuba na wieki, a Jego panowaniu nie bdzie koca". 34 Na to Maryja rzeka do anioa: "Jake si to stanie, skoro nie znam ma?"...36 A oto rwnie krewna Twoja, Elbieta, pocza w swej staroci syna i jest ju w szstym miesicu ta, ktra uchodzi za niepodn.'
Potem jest Nawiedzenie.
39 W tym czasie Maryja wybraa si i posza z popiechem w gry do pewnego miasta w [pokoleniu] Judy*. 40 Wesza do domu Zachariasza i pozdrowia Elbiet. 41 Gdy Elbieta usyszaa pozdrowienie Maryi, poruszyo si dziecitko w jej onie, a Duch wity napeni Elbiet. 42 Wydaa ona okrzyk i powiedziaa: «Bogosawiona jeste midzy niewiastami i bogosawiony jest owoc Twojego ona*. 43 A skde mi to, e Matka mojego Pana przychodzi do mnie? 44 Oto, skoro gos Twego pozdrowienia zabrzmia w moich uszach, poruszyo si z radoci dziecitko w moim onie. 45 Bogosawiona jeste, ktra uwierzya, e speni si sowa powiedziane Ci od Pana».
Powitanie Elzbiety moglo byc dla Maryji wystarczajacym potwierdzeniem, ze nietylko '37 Dla Boga bowiem nie ma nic niemoliwego".' ale, ze to co jej Gabriel powiedzial nie jest przywidzeniem, ale musi byc prawda, bo
(Magnificat)
'46 Wtedy Maryja rzeka:
«Wielbi dusza moja Pana,
47 i raduje si duch mj w Bogu, moim Zbawcy.
48 Bo wejrza na unienie Suebnicy swojej.
Oto bowiem bogosawi mnie bd odtd wszystkie pokolenia,
49 gdy wielkie rzeczy uczyni mi Wszechmocny.
wite jest Jego imi -
50 a swoje miosierdzie na pokolenia i pokolenia [zachowuje] dla tych, co si Go boj.
51 On przejawia moc ramienia swego,
rozprasza [ludzi] pysznicych si zamysami serc swoich.
52 Strca wadcw z tronu, a wywysza pokornych.
53 Godnych nasyca dobrami, a bogatych z niczym odprawia.
54 Uj si za sug swoim, Izraelem,
pomny na miosierdzie swoje -
55 jak przyobieca naszym ojcom -
na rzecz Abrahama i jego potomstwa na wieki».
56 Maryja pozostaa u niej okoo trzech miesicy; potem wrcia do domu.'
Jurek

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: 38 na karku (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-03-26 05:26

Dzieki, Jurku, za objasnienie.
Pozdrawiam.

 Re: Wynagradzanie Bogu za grzechy - skad sie to wzielo?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2010-02-16 03:37

"Naley podkreli nastpujce aspekty:
1. Jezus zadouczyni Ojcu za nasze grzechy.
Kady chrzecijanin jest wezwany by do Jezusowego wynagrodzenia doczy si.
Prcz tego za popenione przez siebie grzechy, przy spowiedzi otrzymuje si tzw. pokut, ktra moe jeszcze zawiera nastpujce elementy:
- naprawienie blinim krzywd wyrzdzonych przez nas
- znak nawrcenia si
- wiczenie si w dobrym.
Ilustruj to ponisze cytaty:

2. "Jak przez nieposuszestwo jednego czowieka wszyscy stali si grzesznikami, tak przez posuszestwo Jednego wszyscy stan si sprawiedliwymi" (Rz 5,19). Przez swoje posuszestwo a do mierci Jezus sta si cierpicym Sug. ktry w sposb zastpczy "siebie na mier ofiarowa", "ponis grzechy wielu", aby "usprawiedliwi wielu i dwiga ich nieprawoci." (Iz 53,10-12). Wynagrodzi On za nasze winy i zadouczyni Ojcu za nasze grzechy. (KKK 615)

3. "Umiowawszy swoich... do koca ich umiowa" (J 13.1): ta mio nadaje ofierze Chrystusa warto odkupiecz i wynagradzajc, ekspiacyjn i zado-uczynn. On nas wszystkich pozna i ukocha w ofiarowaniu swego ycia. "Mio Chrystusa przynagla nas pomnych na to, e skoro jeden czowiek umar za wszystkich, to wszyscy pomarli" (2 Kor 5,14). aden czowiek, nawet najwitszy, nie by w stanie wzi na siebie grzechw wszystkich ludzi i ofiarowa si za wszystkich. Istnienie w Chrystusie Boskiej Osoby Syna, ktra przekracza i rwnoczenie obejmuje wszystkie osoby ludzkie oraz ustanawia Go Gow caej ludzkoci, umoliwia Jego ofiar odkupiecz za wszystkich. (KKK 616)

4. ... Nazywa si go sakramentem pokuty, poniewa ukazuje osobist i eklezjaln drog nawrcenia, skruchy i zadouczynienie ze strony grzesznego chrzecijanina. (KKK 1423)

5. Wiele grzechw przynosi szkod bliniemu. Naley uczyni wszystko, co moliwe, aby j naprawi (na przykad odda rzeczy ukradzione, przywrci dobr saw temu, kto zosta oczerniony, wynagrodzi krzywdy). Wymaga tego zwyczajne sprawiedliwo. Ponadto grzech rani i osabia samego grzesznika, a take jego relacj z Bogiem i drugim czowiekiem. Rozgrzeszenie usuwa grzech, ale nie usuwa wszelkiego nieporzdku, jaki wprowadzi grzech. Grzesznik podwignity z grzechu musi jeszcze odzyska pene zdrowie duchowe. Powinien zatem zrobi co wicej, by naprawi swoje winy: powinien "zadouczyni" w odpowiedni sposb lub "odpokutowa" za swoje grzechy. To zadouczynienie jest nazywane take "pokut". (KKK 1459)

6. Spowiednik zadaje penitentowi wypenienie pewnych czynw "zadouczynienia" lub "pokuty", by wynagrodzi szkody spowodowane przez grzech i postpowa w sposb godny ucznia Chrystusa. (KKK 1494)

7. Pokuta, ktr nakad spowiednik, powinna uwzgldnia sytuacj osobist penitenta i mie na celu jego duchowe dobro. O ile to moliwe, powinna odpowiada ciarowi i naturze popenionych grzechw. Moe ni by modlitwa, jaka ofiara, dzieo miosierdzia, suba bliniemu, dobrowolne wyrzeczenie, cierpienie a zwaszcza akceptacja krzya, ktry musimy dwiga. Tego rodzaju pokuty pomagaj nam upodobni si do Chrystusa, ktry raz na zawsze odpokutowa za nasze grzechy; pozwalaj nam sta si wspdziedzicami Chrystusa Zmartwychwstaego, "skoro wsplnie z Nim cierpimy" (Rz 8,18).

8. Zadouczynienie, ktre spacamy za nasze grzechy, nie jest do tego stopnia "nasze", by nie mogo by dokonane dziki Jezusowi Chrystusowi. Sami z siebie nic bowiem nie moemy uczyni, ale "wszystko moemy w Tym, ktry nas umacnia" (Flp 4,13). W ten sposb czowiek niczego nie ma, z czego mgby si chlubi, lecz caa nasza "chluba" jest w Chrystusie... w ktrym czynimy zadouczynienie, "wydajc owoce godne nawrcenia" (k 3,8), majce moc z Niego, przez Niego ofiarowane Ojcu i dziki Niemu przyjte przez Ojca. (KKK 1460)

9. Wszelkie wykroczenie przeciw sprawiedliwoci i prawdzie nakada obowizek naprawienia krzywd, nawet jeli jego sprawca otrzyma przebaczenie. Jeli jest rzecz niemoliw naprawienie szkody publicznie, naley to zrobi w sposb ukryty; jeli ten, kto dozna krzywdy nie moe zosta wynagrodzony bezporednio, powinien otrzyma zadouczynienie moralne w imi mioci. Obowizek naprawienia krzywd dotyczy rwnie przewinie wobec dobrego imienia drugiego czowieka. Naprawienie krzywd - moralne, a niekiedy materialne - powinno by ocenione na miar wyrzdzonej szkody. Jest ono obowizkiem sumienia. (KKK 2487)

10. Zadouczynienie jest kocowym aktem, ktry wieczy sakramentalny znak Pokuty. W niektrych krajach to, co penitent po otrzymaniu przebaczenia i rozgrzeszenia godzi si wykona, nazywa si wprost pokut. Jakie jest znaczenie tego zadouczynienia czy tej pokuty, ktr si wypenia? Z pewnoci nie jest to cena, ktr si paci za odpuszczony grzech i za otrzymane przebaczenie: adna ludzka cena nie moe wyrwna tego, co si otrzymao, owocu przenajdroszej Krwi Chrystusowej. Akty zadouczynienia - ktre, cho zachowuj charakter prostoty i pokory, powinny mocniej wyraa to, co oznaczaj - zawieraj cenne elementy: s znakiem osobistego zaangaowania, ktre chrzecijanin podejmuje w Sakramencie wobec Boga, aby rozpocz nowe ycie (dlatego zadouczynienie nie powinno sprowadza si tylko do domwienia pewnych modlitw, ale winno ono obejmowa akty czci Boej, uczynki mioci, miosierdzia i wynagrodzenia); zawieraj przekonanie, e grzesznik, po otrzymaniu przebaczenia, jest zdolny do tego, by wczy swe wasne fizyczne i duchowe umartwienie, dobrowolne, a przynajmniej przyjte, w Mk Chrystusa, ktry wysuy mu przebaczenie; przypominaj, e take po rozgrzeszeniu pozostaje w duszy chrzecijanina pewien obszar mroku, bdcy skutkiem ran grzechowych, niedoskonaoci skruchy, osabienia wadz duchowych, w ktrych tkwi jeszcze pozostae zakane ognisko grzechu, wci wymagajce walki z nim poprzez umartwienie i pokut. Takie znaczenie ma pokorne i szczere zadouczynienie. (Reconciliatio et paenitentia 31.III)..."
http://74.125.153.132/search?q=cache:55u6A6NpRigJ:kazeku.republika.pl/synod/syn-9608.html+wynagrodzenie+Bogu&cd=3&hl=en&ct=clnk

 Odpowiedz na t wiadomo
 Twoje imi:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: