logo
Piątek, 22 sierpnia 2014
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: madzia (---.168.rev.vline.pl)
Data:   2006-04-05 00:19

Mam problem z modlitwą, chciałam odmawiać różaniec, ale nie rozumiem:

1. Co to znaczy "rozważać tajemnice". Czy mogę na początek modlić się z jakąś "ściągą", tzn. np. kartką? O czym myśleć wtedy?

2. Od jakiegoś czasu noszę dziesiątkę różańca na palcu - czy za jej pomocą mogę odmówić całość?

3. Czy trzeba mieć jakąś intencję?

4. Zdarzało mi się, że zasypiałam w trakcie mdlitwy - czy to źle? Czy mam ją dokończyć rano?

Przepraszam za taką ilość pytań, ale mam spory kłopot w tym temacie. Pozdrawiam wszystkich ciepło.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: tis (---.c31.msk.pl)
Data:   2006-04-05 08:57

Różaniec to najwspanialszy sposób modlenia się. Można się modlić na różańcu w bardzo rózny sposób, w bardzo różnym usposobieniu i w bardzo różnych sytuacjach. Mnie się jawi różaniec jako pewnego rodzaju konspekt (skrótowe a nawet tylko hasłowe opracowanie tematu) do rozmyślania o życiu Pana Jezusa oraz Jego związków ze swoja Matką, Maryją Panną. Innym razem porównuję przeżycia Pana Jezusa i Jego Matki ze swoimi własnymi przeżyciami i wtedy stawiam sobie pytanie odwrotne do tych stawianych wobec przeżywanych dylematów: Jak bym ja postąpił będąc w sytuacji Pana Jezusa czy też Jego Matki. To prawda, że ja - tak jak Maryja - nie tylko Boga ale i zadnego człowieka fizycznie nie urodzę, bo jako mężczyzna do innych zadań jestem powołąny. Ale np. wyobrażam sobie, że jestem młodą dziewczyną i nagle, nie wiadomo kiedy i skąd odwiedza mnie ktoś i mówi mi że zostanę matką Syna Bożego i wtedy w wyobraźni widzę cały dramatyzm przeżycia jakiego musiała doznać Matka Najświętsza. I choć umacniana przez Boga, którego nosiła w swym łonie wyobrażam sobie tę nawałnicę obaw wynikającą z wielkiej odpowiedzialności za życie ziemskie Boga-Człowieka.
Przypominam sobie lata osiemdziesiąte, kiedy to w Polsce na półkach sklepowych był jedynie ocet i żeby dostać kawałek ochłapu, który mięsem nazywano, trzeba było przed sklepem rzeźniczym ustawiać się na kilka godzin przed jego otwarciem.
Wtedy to Różanieć odmawiany w całości i to nieraz wielokrotnie "w kółko" skutecznie skracał czas oczekiwania.
Mówił mi szwagier który w obozie internowania przesiedział od pierwszego do ostatniego dnia istnienia instytucji internowania, że doskonałym sposobem na przyśpieszanie wolno uplywającego czasu, było właśnie odmawianie modlitwy różańcowej. I wtym odmawianiu uczestniczyli nie tylko ci, którzy byli katolikami ale także ci, uznający się za religijnie obojętnych. I ci ostatni w większości już do końca życia pozostawali w Kościele.
I tak sobie myślę, że dlatego też Matka Boża w czasie swoich objawien zaleca odmawianie Różańca. Ona zna naturę człowieka i wie jak potężnym środkiem oddziaływania na tą naturę ma Modlitwa Różańcowa.
Ad. 2. Oczywiście, że możesz. Mnie do odmówienia całości różańca wystarczy moich dziesięć palców u rąk.
Ad.3. Czy trzeba mieć jakąś intencję? Można, ale przecież to nie ma mieć charakteru handlu wymiennego. Wyobraź sobie, że w tym momencie jestes kilkuletnią, malutką dziewczynką i swojej Mamusi szczebioczesz te słowa.
Ad. 4. przypominają mi się lata dzieciństwa moich synów. Oni nie tylko słuchać chcieli (a najczęściej chcieli słuchać o Panu Jezusie) ale próbowali także mamie lub tacie coś opowiedzieć, a że byli zmęczeni calodziennym bieganiem, nim konczyli swoje opowieści zasypiali. A mama czy tata poprawiali im kołderkę, robili krzyżyk na ich czole i odchodzili aby dokończyć swoich prac. A bywało, że w trakcie ich opowieści tata zasypiał, wówczas gdy zjawiała się mama kładli paluszek na ustach szepcząc : Ciiii, tata usnął.
Madziu, bądź córeczką Matki Najświętszej i nie bój się zasypiać przy modlitwie. Ona, jako troskliwa matka poprawi ci kołderkę.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jurek (---.perm.iinet.net.au)
Data:   2006-04-05 11:05

Droga Madziu,
Duzo sie modle I mysle, ze mi tez to nie wychodzi tak jakbym tego chcial, ale sie tym coraz mniej przejmuje, wazne sa intencje (choc jak mowi moja zona intencjami pieklo jest wylozone). Wczoraj Fr. Ivano na pocieszenie przy spowiedzi jak zwykle powtorzyl, (bo kiedys po spowiedzi powiedzialem to glosno), ze nawet takiego grzesznika jak Jurek Bog jest w stanie nawrocic.

1. Chyba tak. Ucze sie modlitw na pamiec I modle sie nimi, aby nie musil myslec o tym co mowie. Zwykle staram sie rozwazac dana tajemnice, ale mi to nie wychodzi, bo mysli biegaja, nie martwie sie tym szczegolnie gdy przychodza na mysl nie zrozumiale niezalatwione sprawy w moim zyciu, w danym dniu itp. Mysle wtedy, ze moze sam Bog tym kieruje i cos chce mi przez to powiedziec, czesto wlasnie na modlitwie, a przede wszystkim modle sie rozancem znajduje zaskakujace rozwiazania z zawiklanego mojego zycia, sa to sprawy przewaznie dosc trudne.
2. Czasem gdy jak dzisiaj nie mialem rozanca liczylem na palcach, chyba tak wlasnie powstalo 10 Zdrowas Maryjo.
3. Nie wiem czy trzeba, ale ja modle sie rozpoczynajac tajemnice wg St. Louis de Montfort, nawet An, ktora czesto prowadzi rozaniec w St Finbar’s, chyba sie spodobaly bo zawsze gdy na mnie przyjdzie kolej to je mowie, poprosila mnie aby jej przyniesc te rozwazania.
4. Mysle, ze jest to dosc normalne, bo ja np. wczoraj zasnalem w dwoch kosciolach, jesli to nie pycha, ze moge sie jeszcze nazywac normalnym.
Jurek prawie zawsze z rozancem

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Adam (---.dronet.gliwice.pl)
Data:   2006-04-05 11:38

ad. 1
Modlitwie różańcowej zawsze towarzyszy rozważanie pewnych epizodów z życia Pana Jezusa, z jego dzieciństwa, okresu nauczania, męki oraz zmartwychwstania. Jeśli ich nei znasz poczytaj w Biblii, zapytaj księdza albo kogokolwiek wierzącego, poszukaj w książeczce do nabożeństwa, może nawet w internecie się bez trudu znajdzie. Jeśli chodzi o kartkę, najlepiej czytaj odpowiednie fragmenty Ewangelii a na kartce zpisz sobie tylko, który epizod opisany jest w którym miejscu Ewangelii.

ad2
Myślę, że tak. Najważniejsze jest to, że chcesz się modlić.

Ad. 3
Raczej nie. Intencja jest już sama chęć oddania czci Mayri i Jezusowi.

ad. 4
Myślę, że fakt zaśnięcia z modlitwą na ustach nie jest zły. Zamiast liczenia baranów. Dobry pomysł.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Janina (---.stella.net.pl)
Data:   2006-04-05 12:05

Witam
Odmawiać rózaniec to znaczy udac sie do szkoły Maryi i uczyć sie od Niej, Matki i apostołki Chrystusa,jak zyc całkowicie zgodnie z wymaganiami wiary chrzescijanskiej.
Ona pierwsza uwierzyła, a w Kosciele w wieczerniku jednoczyła w miłosci pierwszych uczniów swojego Syna.
Przy odmawianiu rózanca nie chodzi o powtarzanie formułek, lecz raczej o nawiazanie intymnego dialogu z Maryja, o okazanie jej zaufania, powierzenie trosk, otwarcie przed nia serca, ukazanie własnej gotowosci na przyjecie planów Bozych i obiecanie wytrwania w wiernosci dla niej we wszystkich, szczególnie trudnych i bolesnych sytuacjach, bedac pewnym jej pomocy w uzyskaniu wszelkich potrzebnych dla naszego zbawienia łask od jej Syna.
Podczas modlitwy rózancowej kontemplujemy Chrystusa, patrzac na Niego uprzywilejowanym wzrokiem Jego Matki Maryji; rozwazamy tajemnice zycia, cierpienia i zmarchwychwstania Pana oczami i sercem Tej, która była Mu najblizsza.
Rownoczesnie zas w te same dziesiatki Rozanca serce nasze moze wprowadzic wszystkie sprawy, które składaja sie na zycie człowieka, rodziny, Narodu, Koscioła i ludzkosci. Sprawy osobiste, sprawy naszych najblizszych, tych, o których sie troszczymy, ktorzy nam leza na sercu. W ten sposob i ta prosta modlitwa rózancowa pulsuje niejako zyciem ludzkim.
Droga Madziu, pomoca moze Ci byc zwykła ksiazeczka do nabozenstwa, tam znajduje sie opis tajemnic Rózanca.
Ja tez nosze na palcu taki dziesiatek i modle sie droga, jak ide do odległego kosciółka i mi to nie przeszkadza i mówie cała czastke, czy koronke do Milosierdzia Bozego.
Kiedy jestes bardzo zmeczona to nie odmawiaj duzo rozancow, zmów jeden dziesiatek ale niech to bedzie modlitwa serca.
pozdrawiam

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:32

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

«DLA MNIE ŻYĆ TO CHRYSTUS»
Różaniec drogą przyswajania tajemnicy

26 Różaniec proponuje charakterystyczną metodę medytacji tajemnic Chrystusa ze swej natury sprzyjającą ich przyswajaniu. Jest to metoda oparta na powtarzaniu. Dotyczy to przede wszystkim «Zdrowaś Maryjo», powtarzanego aż dziesięciokrotnie przy każdej tajemnicy. Patrząc powierzchownie na to powtarzanie, można by traktować różaniec jako praktykę jałową i nużącą. Jednak do zupełnie innych wniosków na temat koronki można dojść, kiedy uzna się ją za wyraz nigdy nie znużonej miłości, która ciągle powraca do ukochanej osoby z gorącymi uczuciami, które, choć podobne w przejawach, są zawsze nowe ze względu na przenikającą je czułość.
W Chrystusie Bóg przyjął naprawdę «serce z ciała». Ma On nie tylko Boże Serce, bogate w miłosierdzie i przebaczenie, ale również serce ludzkie, zdolne do wszystkich poruszeń uczucia. Gdybyśmy potrzebowali do tego świadectwa Ewangelii, nie trudno byłoby znaleźć je we wzruszającym dialogu Chrystusa z Piotrem po zmartwychwstaniu. «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?». Aż trzy razy postawione jest to pytanie, aż trzy razy zostaje udzielona odpowiedź: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham» (por. J 21, 15-17). Niezależnie od specyficznego znaczenia tej perykopy, tak ważnej dla misji Piotra, niczyjej uwadze nie może umknąć piękno tego trzykrotnego powtórzenia, w którym powracające wciąż uporczywe pytanie i korespondująca znim odpowiedź wyrażone są w terminach dobrze znanych z powszechnego doświadczenia ludzkiej miłości. By zrozumieć różaniec, trzeba wejść w dynamikę psychologiczną właściwą miłości.
Jedno jest pewne: jeśli powtarzanie «Zdrowaś Maryjo» zwraca się bezpośrednio do Matki Najświętszej, to z Nią i przez Nią miłość odnosi się ostatecznie do Jezusa. Powtarzanie ożywiane jest pragnieniem coraz pełniejszego upodobnienia się do Chrystusa, co stanowi prawdziwy ‘program’ życia chrześcijańskiego. Św. Paweł ogłosił ten program płomiennymi słowami: «Dla mnie żyć — to Chrystus, a umrzeć — to zysk» (Flp 1, 21). I jeszcze: «Teraz już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus» (Ga 2, 20). Różaniec pomaga nam wzrastać w tym upodabnianiu się aż do osiągnięcia celu, którym jest świętość.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.in.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:32

Z LISTu APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Metoda wartościowa
27 Nie powinno dziwić, że więź z Chrystusem może być nawiązywana również przy pomocy jakiejś konkretnej metody. Bóg udziela się człowiekowi zgodnie z jego naturą i sytuacją życiową. Dlatego — choć duchowość chrześcijańska zna bardziej wysublimowane formy mistycznego milczenia, w którym wszelkie obrazy, słowa i gesty zostają niejako wyniesione przez intensywność niewypowiedzianego zjednoczenia człowieka z Bogiem — normalnie znamionuje ją całościowe zaangażowanie osoby w jej złożonej rzeczywistości psychofizycznej i relacyjnej.
Jest to wyraźnie widoczne w liturgii. Sprawowanie sakramentów i sakramentaliów wiąże się z szeregiem obrzędów, które są dostosowane do różnych wymiarów osoby ludzkiej. Tak też jest z modlitwą nieliturgiczną. Potwierdza to fakt, że na Wschodzie najbardziej charakterystyczna modlitwa medytacji chrystologicznej, skupiona na słowach: «Panie Jezu Chryste, Synu Boga, zmiłuj się nade mną, grzesznikiem»,34 tradycyjnie wiązana jest z rytmem oddechu, który sprzyja wytrwałości w zanoszeniu próśb i zapewnia niemal ‘fizyczną’ konsystencję pragnieniu, by Chrystus stał się dla życia tchnieniem, duszą i ‘wszystkim’.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:33

Z LISTu APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Metoda, którą jednak można ulepszyć
28 W Liście apostolskim Novo millennio ineunte przypomniałem, że istnieje dziś również na Zachodzie nowa potrzeba medytacji, która znajduje czasem w innych religiach dość atrakcyjne sposoby realizacji.35 Nie brak chrześcijan, którzy, nie znając dobrze chrześcijańskiej tradycji kontemplacyjnej, ulegają wpływom tych propozycji.
One jednak, choć posiadają elementy pozytywne i dające się czasem zintegrować z doświadczeniem chrześcijańskim, często kryją w sobie podbudowę ideologiczną nie do przyjęcia. Również w tych doświadczeniach cieszy się dużą popularnością metodologia, która — mając na celu głęboką koncentrację duchową — korzysta z technik o charakterze psychofizycznym, opartych na powtórzeniu i symbolice. Różaniec należy do tej ogólnej panoramy fenomenologii religii, ale ma swe własne cechy charakterystyczne, które odpowiadają typowym wymogom specyfiki chrześcijaństwa.
Istotnie, różaniec jest tylko metodą kontemplacji. Jako metodę należy go stosować mając na względzie cel, a nie może on stać się celem samym w sobie. Jednak również jako metody nie należy go lekceważyć, skoro jest owocem wielowiekowego doświadczenia. Przemawia za nim doświadczenie niezliczonych świętych. Nie wyklucza to jednak faktu, że można go ulepszyć. Do tego właśnie zmierza uzupełnienie cyklu tajemnic nową serią — mysteria lucis — wraz z pewnymi sugestiami dotyczącymi odmawiania różańca, które przedstawiam wniniejszym Liście. Tymi propozycjami, respektując jednak powszechnie przyjętą strukturę tej modlitwy, chciałbym pomóc wiernym, by zrozumieli ją w jej aspektach symbolicznych, pozostając w zgodzie z wymogami życia codziennego. Wprzeciwnym razie zachodziłoby niebezpieczeństwo, że różaniec nie tylko nie przyniesie pożądanych skutków duchowych, ale dojdzie nawet do takiej sytuacji, że koronkę, na której zazwyczaj się go odmawia, będzie się traktować na równi z jakimś amuletem czy przedmiotem magicznym, co byłoby radykalnym wypaczeniem jego znaczenia i funkcji.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.in.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:33

Z LISTu APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Zapowiedź tajemnicy
29 Zapowiedź tajemnicy i, jeśli tylko możliwe, równoczesne ukazanie przedstawiającej ją ikony, to jakby odsłonięcie sceny, na której należy skupić uwagę. Słowa kierują wyobraźnię i ducha ku temu określonemu wydarzeniu czy momentowi z życia Chrystusa. W duchowości, która rozwinęła się w Kościele, czy to kult ikon, czy liczne nabożeństwa bogate w elementy postrzegane zmysłami, jak również metoda zaproponowana przez św. Ignacego z Loyoli w Ćwiczeniach duchownych odwoływały się do elementu wzrokowego i obrazowego (compositio loci), uważając go za bardzo pomocny w koncentracji ducha na misterium. Jest to zresztą metodologia, która odpowiada samej logice Wcielenia: Bóg zechciał przyjąć w Jezusie rysy ludzkie. To przez Jego fizyczną rzeczywistość zostajemy doprowadzeni do kontaktu zJego Boską tajemnicą.
Tej potrzebie konkretności odpowiada również zapowiadanie poszczególnych tajemnic różańca. Oczywiście nie zastępują one Ewangelii ani nawet nie odwołują się do wszystkiego, co ona zawiera. Różaniec nie zastępuje zatem lectio divina, ale przeciwnie, zakłada ją i ułatwia. Jeśli jednak tajemnice rozważane w różańcu, nawet uzupełnione o mysteria lucis, ograniczają się jedynie do zasadniczych linii życia Chrystusa, to od nich łatwo można przejść do pozostałych treści Ewangelii, przede wszystkim wówczas, kiedy różaniec odmawia się w szczególnych chwilach przedłużonego skupienia.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:33

Z LISTu APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Słuchanie Słowa Bożego
30 Aby dać medytacji podstawy biblijne i większą głębię, dobrze jest, po zapowiedzi tajemnicy, odczytać odnośny tekst biblijny, który, zależnie od okoliczności, może być krótszy albo dłuższy. Inne słowa nie są bowiem nigdy tak skuteczne, jak Słowo natchnione. Należy go słuchać, mając pewność, że jest to Słowo Boga, wypowiedziane na dzisiaj i «dla mnie».
Przyjęte w ten sposób, wchodzi ono w różańcową metodologię powtarzania, nie powodując znużenia, jakie wywoływałoby zwykłe powtarzanie informacji dobrze już przyswojonej. Nie chodzi bowiem o przywoływanie na pamięć informacji, ale o to, by pozwolić Bogu ‘mówić’. Przy pewnych uroczystych okazjach wspólnotowych słowo to można odpowiednio objaśnić krótkim komentarzem.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.in.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:33

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Milczenie
31 Słuchanie i medytacja karmią się milczeniem. Stosowne jest, by po zapowiedzeniu tajemnicy i proklamacji Słowa przez odpowiedni czas zatrzymać się i skupić na rozważanej tajemnicy, zanim rozpocznie się modlitwę ustną. Ponowne odkrycie wartości milczenia jest jednym z sekretów praktykowania kontemplacji i medytacji.
Do ograniczeń społeczeństwa zdominowanego przez technologię i środki masowego przekazu należy również fakt, że milczenie staje się coraz trudniejsze. Tak jak w liturgii zaleca się chwile milczenia, również przy odmawianiu różańca stosowna jest po wysłuchaniu Słowa Bożego krótka pauza, w czasie której duch skupia się na treści określonej tajemnicy.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:34

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

«Ojcze nasz»
32 Po wysłuchaniu Słowa i skupieniu się na tajemnicy, czymś naturalnym jest wzniesienie ducha ku Ojcu. Jezus w każdej ze swoich tajemnic prowadzi nas zawsze do Ojca, do którego stale się zwraca, bo w Jego ‘łonie’ spoczywa (por. J 1, 18). Chce nas wprowadzić w zażyłość z Ojcem, byśmy mówili razem z Nim: «Abba, Ojcze» (por. Rz 8, 15; Ga 4, 6). To w relacji do Ojca czyni nas swymi braćmi i braćmi pomiędzy sobą, dając nam Ducha, który jest jednocześnie Jego i Ojca, «Ojcze nasz», postawione niejako u podstaw medytacji chrystologiczno-maryjnej, rozwijanej przez powtarzanie «Zdrowaś Maryjo», czyni medytację tajemnicy doświadczeniem eklezjalnym, nawet kiedy prowadzi się ją w samotności.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.in.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:34

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Dziesięć «Zdrowaś Maryjo»
33 Jest to element, który zajmuje w różańcu najwięcej miejsca, a równocześnie sprawia, że jest on modlitwą w całym tego słowa znaczeniu maryjną. Właśnie jednak w świetle dobrze rozumianych słów «Zdrowaś Maryjo» odczuwa się wyraźnie, że charakter maryjny nie tylko nie przeciwstawia się chrystologicznemu, ale przeciwnie, podkreśla go i uwypukla. Istotnie, pierwsza część «Zdrowaś Maryjo», zaczerpnięta ze słów skierowanych do Maryi przez anioła Gabriela i św. Elżbietę, jest adorującą kontemplacją misterium, które dokonuje się w Dziewicy z Nazaretu. Wyrażają one, jak można by powiedzieć, podziw nieba i ziemi, ujawniając poniekąd zachwyt samego Boga, gdy ogląda On swe arcydzieło — Wcielenie Syna w dziewiczym łonie Maryi — w duchu tego radosnego spojrzenia z Księgi Rodzaju (por. 1, 31), owego pierwotnego «pathosu, z jakim Bóg u świtu stworzenia przyglądał się dziełu swoich rąk».36 Powtarzanie w różańcu «Zdrowaś Maryjo» utrzymuje nas w klimacie zachwytu Boga: wyraża rozradowanie, zdumienie, uznanie dla największego w historii cudu. Jest to wypełnienie proroctwa Maryi: «Odtąd błogosławić mnie będą wszystkie pokolenia» (Łk 1, 48).
Centrum «Zdrowaś Maryjo», poniekąd zwornikiem między jego pierwszą a drugą częścią, jest imię Jezus. Czasami, przy pośpiesznym odmawianiu, to centrum uchodzi uwagi, a wraz z nim również nawiązanie do misterium Chrystusa, które jest kontemplowane. Ale to właśnie akcent, jaki kładzie się na imieniu Jezus i na Jego misterium, znamionuje znaczące i owocne odmawianie różańca. Już Paweł VI przypomniał w Adhortacji Marialis cultus praktykowany w pewnych regionach zwyczaj, by podkreślać imię Chrystusa, dodając do niego refren (tak zwane «dopowiedzenia») nawiązujący do rozważanej tajemnicy.37 Jest to zwyczaj godny pochwały, zwłaszcza przy publicznym odmawianiu różańca. Wyraża on dobrze wiarę chrystologiczną, odnoszącą się do różnych momentów życia Odkupiciela. Jest to wyznanie wiary, a równocześnie pomoc w medytacji, która pozwala przyswajać i przeżywać misterium Chrystusa, w naturalny sposób związane z odmawianiem «Zdrowaś Maryjo». Powtarzanie imienia Jezus — jedynego imienia, w którym dane nam jest mieć nadzieję na zbawienie (por. Dz 4, 12) — złączonego z imieniem Matki Najświętszej, pozwalając niejako, by to Ona sama nam je podsuwała, stanowi drogę asymilacji, której celem jest coraz głębsze wprowadzanie nas w życie Chrystusa.
Z bardzo szczególnej więzi z Chrystusem, wynikającej z faktu, że Maryja jest Matką Boga, Theotókos, wypływa ponadto moc błagania, jakie do Niej kierujemy w drugiej części tej modlitwy, powierzając Jej matczynemu wstawiennictwu nasze życie i godzinę naszej śmierci.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:34

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

«Chwała Ojcu»
34 Doksologia trynitarna jest celem chrześcijańskiej kontemplacji. Chrystus jest bowiem drogą, która prowadzi nas do Ojca w Duchu. Kiedy do końca trzymamy się tej ‘drogi’, ustawicznie stajemy wobec misterium trzech Osób Boskich, którym należy się chwała, uwielbienie i dziękczynienie. Ważne jest, żeby «Chwała Ojcu», szczyt kontemplacji, zostało w różańcu dobrze uwydatnione. Przy odmawianiu publicznym można je śpiewać, aby odpowiednio uwypuklić ową perspektywę strukturalną, charakteryzującą każdą modlitwę chrześcijańską.
W takiej mierze, w jakiej medytacja danej tajemnicy będzie uważna, głęboka, ożywiana — od jednego «Zdrowaś Maryjo» do drugiego — miłością do Chrystusa i do Jego Matki, uwielbienie Trójcy Przenajświętszej na zakończenie każdej dziesiątki, nie sprowadzając się bynajmniej do roli krótkiego zakończenia, uzyska swój właściwy ton kontemplacyjny, aby niejako wynieść ducha ku wyżynom raju i dać nam w pewien sposób przeżyć doświadczenie Taboru, będące przedsmakiem przyszłej kontemplacji: «Dobrze, że tu jesteśmy!» (Łk 9, 33).

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.in.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:35

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

Końcowy akt strzelisty
35 Według powszechnie przyjętej praktyki, w różańcu po doksologii trynitarnej odmawia się akt strzelisty, różny, zależnie od zwyczajów. Doceniając wartość takich inwokacji trzeba zauważyć, że owocność kontemplacji tajemnic będzie lepiej wyrażona, jeśli zadba się o to, by każdą tajemnicę zakończyć modlitwą o osiągnięcie specyficznych owoców konkretnej tajemnicy. W ten sposób różaniec będzie mógł trafniej wyrazić swój związek z życiem chrześcijańskim. Podpowiada to piękna modlitwa liturgiczna, która zachęca nas, byśmy prosili o osiągnięcie przez rozważanie tajemnic różańca tego, że będziemy «naśladować to, co zawierają, i otrzymamy to, co obiecują».38
W takiej modlitwie końcowej może występować, jak to ma już miejsce, uzasadniona różnorodność. Różaniec uzyskuje w ten sposób również rysy bardziej odpowiadające różnym tradycjom duchowym i różnym wspólnotom chrześcijańskim. W tej perspektywie należałoby sobie życzyć, aby były szerzone, z należytym rozeznaniem duszpasterskim, najbardziej znaczące propozycje. Można by sprawdzać ich przydatność w ośrodkach i sanktuariach maryjnych, gdzie zwraca się szczególną uwagę na praktykę różańca. W ten sposób Lud Boży mógłby, korzystać z wszelkiego autentycznego bogactwa duchowego, czerpiąc z niego pokarm duchowy dla swej kontemplacji.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Jan Paweł II (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-04-05 13:35

Z LISTU APOSTOLSKIEGO 'ROSARIUM VIRGINIS MARIAE' OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II O RÓŻAŃCU ŚWIĘTYM

«Koronka»
36 Tradycyjnie do odmawiania różańca używa się koronki. W najbardziej powierzchownej praktyce staje się ona często przedmiotem, który służy po prostu do odliczania kolejnych «Zdrowaś Maryjo». Służy ona jednak również wyrażeniu symboliki, która może nadać kontemplacji nową treść.
W związku z tym trzeba najpierw zauważyć, że koronka zwraca się ku wizerunkowi Ukrzyżowanego, który otwiera i zamyka samą drogę modlitwy. Na Chrystusie skupia się życie i modlitwa wierzących. Wszystko od Niego wychodzi, wszystko ku Niemu zdąża, wszystko przez Niego, w Duchu Świętym, dochodzi do Ojca.
Jako pomoc w liczeniu, wyznaczając rytm posuwania się w modlitwie, koronka przypomina nie kończącą się nigdy drogę kontemplacji i doskonałości chrześcijańskiej. Bł. Bartłomiej Longo widział w niej również ‘łańcuch’ łączący nas zBogiem. Owszem, łańcuch, ale łańcuch ‘słodki’; taką okazuje się zawsze relacja z Bogiem, który jest Ojcem. ‘Synowski’ łańcuch, który pozwala nam jednoczyć się z Maryją, «służebnicą Pańską» (Łk 1, 38), a w końcu i z samym Chrystusem, który, będąc Bogiem, stał się ‘sługą’ dla naszej miłości (por. Flp 2, 7).
Piękne jest także rozciągnięcie symbolicznego znaczenia koronki na nasze wzajemne odniesienia — przypomina więzi komunii i braterstwa, łączące nas wszystkich z Chrystusem.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2006-04-05 14:13

Mam ten sam problem, odkąd pamietam. I obawiam się, że tak już zostanie.
1. Tak. O treści.
2. Tak.
3. Nie, ale jest to pożyteczne. Męczyć się bez przyczyny?
4. Nie, to naturalne. Nie trzeba nic z tym robić.

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Marcin (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-04-05 14:36

Pokój Tobie
Rozważanie tajemnic Różańca jest... tajemnicą, to znaczy, że tajemnicą jest to co Bóg chce do nas ososbiście powiedzieć.
Proponuję sposób, który ja stosuję - "weź" tajemnicę np. "Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie" przeczytaj fragment Ewangelii, który mówi o tym Wydarzeniu. ( możesz też "wziąć" dowolny fragment Ewangelii ) Odmawiając modlitwę staraj się myślami wracać do tekstu albo przeczytać go w całości jeszcze raz lub we fragmentach. Nie wysilaj się by osiągnąć jakiś efekt, jeśli Bóg chce Tobie w ten sposób coś powiedzieć, to powie. Jeśli nic nie powie, to znaczy, że tak miało być, nier świadczy to, że modlitwa była zła lub coś nie tak zrobiłaś. Bo Bóg mówi do nas kiedy chce i jak chce.

2. Możesz

3. Można, ale nie trzeba - choć polecam mieć intencję

4. Podziękuj Bogu za dobry sen :) Dokończyć modlitwę możesz spokojnie w dowolnej chwili

Marcin

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: Beatka (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-04-05 20:57

Cześć Madziu :) ja tylko chciałam coś o tym zasypianiu w trakcie modlitwy; świętej Teresie od Dzieciątka Jezus to się zdarzało (gdybyś miała możliwość Madziu, przeczytaj sobie jej pamiętnik: "Dzieje duszy"; napewno MAŁA DROGA świętej Teresy pomoże Ci się piękniej modlić); kiedy zasypiamy z myślą o Bogu to modlimy się naszym snem :)

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: elzbieta (---.acn.waw.pl)
Data:   2006-04-05 23:24

"Madziu, bądź córeczką Matki Najświętszej i nie bój się zasypiać przy modlitwie. Ona, jako troskliwa matka poprawi ci kołderkę."
Tis, to jest takie wzruszające, co napisałeś.
Pozdrawiam serdecznie

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: coyacamaquen (---.ceti.pl)
Data:   2006-04-06 21:13

do tego, co napisała Beatka dodam jeszcze, że św. Tereska miała obrazek z dopisanym tekstem: "Lepiej spać w świętych ramionach Jezusa, niż czuwać gdziekolwiek indziej"
Przyznaję, że dla mnie różaniec jest jedną z najtrudniejszych modlitw. Bardzo ciężko mi się skupić, wydaje mi się monotonny itp. Ale większość świetych twierdzi, że ma wielka moc, więc jest dla mnie modlitwą w naprawdę szczególnych sytuacjach- oprócz wiary w to, że jest skuteczny dodaję do tego moje umartwienie związane z jego odmawianiem:) i często zasypiam z różańcem w ręku, to chyba normalne, jak się jest zmeczonym. Dla mnie to sygnał, że następnym razem wypadałoby zacząć wczesniej, żeby nie być zmeczonym:)
Pozdrawiam serdecznie i życzę naprawdę owocnej modlitwy:)

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: madzia (---.168.rev.vline.pl)
Data:   2006-04-12 12:52

Wszystkim bardzo, bardzo, bardzo dziękuję!!! Nawet nie wiecie, jak mi pomogliście! Tak się cieszę, że sa ludzie, którzy mnie rozumieją:) Wszystkim pogodnych Świąt Wielkiej Nocy!

 Re: Co znaczy 'rozważać tajemnice różańcowe'?
Autor: karolina (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2007-02-15 19:01

to znaczy modlic sie z ruzancem i czytac tajemnice rózancowe

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat: