logo
Wtorek, 16 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: HP (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-05-02 21:52

"Odpowiedział im Jezus: «Czyż nie napisano w waszym Prawie: Ja rzekłem: Bogami jesteście? Jeżeli [Pismo] nazywa bogami tych, do których skierowano słowo Boże - a Pisma nie można odrzucić (...)" J 10,34-35

Co to znaczy? Co na ten temat mówi komentarz do Biblii poznańskiej (jeśli można)?
A także do Ps 82,1 i 82,6?

Ps 82,3-5 są wstrząsające (na marginesie).

Dziś usłyszałam w radiu słowa - dzieci Królowej (Maryi) będą królami (?)
Niby tak - dzieci królowej są książętami, a potem królami. My jesteśmy przybranymi dziećmi Królowej Maryi. A więc? Jakimi królami możemy być?
Wielkie rzeczy przygotował Bóg dla tych którzy Go miłują.
Ale ta nasza Królowa Matka coś nie bardzo chce siedzieć na tronie. Ukazuje się ludziom, płacze, napomina, prosi. Czy my też mamy być podobnymi królami?
Czy taki tok rozumowania ma jakiś sens? :)

 Re: J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: Kom. do Biblii Poznanskiej (---.hsd1.il.comcast.net)
Data:   2006-05-02 22:01

Jeżeli już w ST Bóg nazywa ludzi bogami (Ps 82,6), to o ileż bardziej w Nowym Testamencie można tak nazwać Jezusa. Jest On prawdziwym Synem, którego Bóg uświęcił i posłał na świat. Przez „uświęcenie” należy rozumieć wybranie lub powołanie do roli wysłańca Bożego (por. Jr 1,5; Syr 45,4; 49,7); „uświęcić” znaczy w języku biblijnym: wyłączyć, wybrać, oddzielić dla Boga i służby Jemu lub dla jakiegoś przez Boga wytkniętego celu.

 Re: J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: Verba Docent (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-05-03 13:04

Pragnę zwrócić uwagę na następujące aspekty omawianych cytatów:

1) Teologia Janowa jest teologią hebrajską, głęboko zanurzoną w określonej poetyce. Operuje często hebraizmami, na co zwraca uwagę komentarz do Ewangelii wg św. Jana podany w Tysiąclatce. A po hebrajsku Bóg = Bogowie jest rodzaju męskiego liczby mnogiej - Elohim. Stary Testament otwiera się poemate o stworzeniu świata "Bereszit barah Elohim ... " - "Na początku stworzyli Elohim...". Ewangelia wg św. Jana zaczyna się teologicznym poematem: "En arche he ho Logos" -"Na począcztu było Słowo ....".
Analogia jest zadzwiająca, prawda?

2) Psalmy to wielki poemat, wrecz kantata przechodząca we fragmentach w... balet (tak, tak, chrześcijaśtwo i judaizm niechasydzki zupełnie zatracili taką formę chwalenia Pana). Nie czytajmy go jako tekstu religioznawczego, dzieła naukowego czy suchego wykładu. Jak poemat, to licentia poetica też ma prawo zaistnieć. Ewangelia św. Jana jest co prawda traktatem teologicznym ale wyrażonym językiem poezji. Pełno w nim alegorii, metafor a mniej, tak charakterystycznych dla innych opowieści ewangelicznych, przypowieści. Dopiero za jakieś 1000 lat teologia zostanie podniesiona do rangi sacra doctrina a potem sacra scientia. Póki co, Jan pisze językiem poezji.

3) Wielki myśliciel rumuński Mircea Eliade badając różne reglie, często od siebie bardzo odległe stwierdził, że wszystkie mają parę wspólnych cech, a mianowicie:
a) oparte są na tych samych archetypach kulturowych, odwołują się do pewnego wspólnego, ogólnoludzkiego pra-mitu [uwaga: słowo "mit" nie jest synonimem słowa "bujda"!], posługują się symbolami i rytuałami oraz mają hierofanie;
b) Owe hierofanie są istotą każdej religii, nie ma religii bez hierofanii. A hierofania to tyle co "objawienie się świętości", ujawnienie "sacrum" będące w opozycji do "profanum". Nie ma sacrum bez profanum i profanum bez sacrum. Aby ujrzeć człowieka w pełnym wymiarze trzeba zobaczyć jego sacrum i jego profanum.

Wiara w jedynego Boga wyznawana przez żydów, a po nich przez chrześcijan i muzułmanów ma charakter objawiony. Ale nie oznacza to, że jest wyprana z kontekstu kultorowo-historycznego, także tego wcześniejszego, prapogańskiego. Dlaczego więc owi "bogowie" nie mieliby być śladem takiego staruteńkiego archetypu? Wyrazem czegoś czego już dzisiaj nie rozumiemy ale czego do końca nie zapomnieliśmy? Tkwiącego w tle?

 Re: J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: HP (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2006-05-03 19:52

Czy Ks. Moderator mógłby wkleić komentarz Biblii Poznańskiej do Ps 82,1 i 82,6?

-----------------

z Komentarza do Biblii Poznanskiej:

Psalm 82, podobny pod względem treści do Ps 58, jest ułożony na sposób mowy prorockiej. Bóg zwraca się w nim przeciwko niesprawiedliwym sędziom, zarzucając im stronniczość na niekorzyść biednych i wzywając ich do poszanowania Prawa i sprawiedliwości (w. 2-4). Postępowanie ich może doprowadzić do zupełnego załamania się ładu społecznego (w. 5), toteż grozi im rychła zguba, jeśli nie będą godnie sprawowali swego wysokiego urzędu (w. 6n). Ostatni wiersz, recytowany może przez zebrany lud, jest prośbą, by Bóg przywrócił naruszony porządek prawny nie tylko w Izraelu, lecz na całym świecie. — Dla wprowadzenia w swój utwór momentu dramatycznego Autor posłużył się jako tworzywem literackim motywami mitologicznymi, zaczerpniętymi z wyobrażeń o zgromadzeniu bogów i o ukaraniu winnych bogów. Wyraźne echo tekstów prorockich w Psalmie wskazuje na jego stosunkowo późne pochodzenie.

do wiersza 1:
O Asafie zob. Koment. do Ps 50,1. — Choć wyrażenie: „zgromadzenie Boże” przypomina „zgromadzenie bogów”, należy je raczej rozumieć w sensie społeczności izraelskiej, która w Lb 27,17; 31,16; Joz 22,16 jest nazwana „zgromadzeniem Jahwe”. Nazwa „bogowie” zaś (także w w. 6) odnosi się do zwierzchników i sędziów izraelskich (również w Ps 58,2), sprawujących władzę w imieniu Boga, podobnie jak w mitach kananejskich bogowie niższego rzędu wykonują władzę sędziowską zleconą im przez najwyższe bóstwo. Obraz Jahwe sądzącego niesumiennych sędziów spotykamy także u proroka Izajasza (Iz 3,13-15).

do wiersza 6:
6n. Niesumienni sędziowie mimo swej wysokiej godności będą ukarani niechybną zgubą, jak mityczni bogowie za swe przewinienia zostali ukarani śmiercią. Ten sam element mitologiczny, szerzej rozwinięty, służy za szatę literacką u Iz 14,13-15; Ez 28,11-19. — Słowami wiersza 6 posłużył się Chrystus (J 10,34-36) na dowód, że nie dopuścił się bluźnierstwa, nazywając się Synem Bożym.

 Re: J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: Marek (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2006-05-04 09:52

"Sam Duch wspiera swym świadectwem naszego ducha, że jesteśmy dziećmi Bożymi. Jeżeli zaś jesteśmy dziećmi, to i dziedzicami: dziedzicami Boga, a współdziedzicami Chrystusa, skoro wspólnie z Nim cierpimy po to, by też wspólnie mieć udział w chwale." /Rz 8,16-17/
Tekst ten zdaje się sugerować iż jesteśmy równi Jezusowi (wszak wraz z nim przecież współdziedziczymy WSZYSTKO - to nie żarty ! Patrz też 1 Kor 6,10 czy Gal 5,21b).
Ale... to jeszcze nic. Pismo Œwięte mówi znacznie więcej - i to mówi o ludzkim królowaniu :
"I będą oglądać Jego oblicze, a imię Jego - na ich czołach. I /odtąd/ już nocy nie będzie. A nie potrzeba im światła lampy i światła słońca, bo Pan Bóg będzie świecił nad nimi i będą królować na wieki wieków." /Ap 22,4-5 /

Nie tylko Maryja, ale i ja będę współkrólował w Niebie :

"Jeśli trwamy w cierpliwości, wespół z Nim też królować będziemy." /2 Tym 2,12a/
(Patrz też Ap 22,4-5)

Ale to jeszcze nie wszystko. Bóg przygotował nam znacznie więcej :

"Sam Duch wspiera swym świadectwem naszego ducha, że jesteśmy dziećmi Bożymi. Jeżeli zaś jesteśmy dziećmi, to i dziedzicami: dziedzicami Boga, a współdziedzicami Chrystusa, skoro wspólnie z Nim cierpimy po to, by też wspólnie mieć udział w chwale." /Rz 8,16-17/

Trochę możemy się tez dowiedzieć z ostrzeżeń wobec tych, którzy przepadną :

"[...]ani złodzieje, ani chciwi, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego." /1 Kor 6,10/

"Co do nich zapowiadam wam, jak to już zapowiedziałem: ci, którzy się takich rzeczy dopuszczają, królestwa Bożego nie odziedziczą." /Gal 5,21b/

Tak wiec nie tylko Maryja, ale i ja będę współkrólował w Niebie :

"Jeśli trwamy w cierpliwości, wespół z Nim też królować będziemy. Jeśli się będziemy Go zapierali, to i On nas się zaprze." /2 Tm 2,12/

"I będą oglądać Jego oblicze, a imię Jego - na ich czołach. I /odtąd/ już nocy nie będzie. A nie potrzeba im światła lampy i światła słońca, bo Pan Bóg będzie świecił nad nimi i będą królować na wieki wieków." /Ap 22,4-5/

Czy nie wspaniała sprawa ?

 Re: J 10, 34-35. Co to znaczy 'bogami jesteście'?
Autor: Rafał (---.opera-mini.net)
Data:   2009-10-16 14:38

Może ktoś kompetentny powiedzieć który fragment ze S.T. cytuje Jezus mówiąc "Ja mówię :Bogami jesteście..." J 10,34.
Dlaczego jesteśmy Bogami i jak to udowodnić ? Na jakiej podstawie Jezus ogłasza nas Bogami.

----------------------

Wystarczyło przeczytać przypisy:
J 10,34nn
"Jeżeli przywódcy i sędziowie ludu Bożego nazywani byli "bogami" (Ps 82[81],6), to tym bardziej Jezus nie bluźni, jeżeli nazywa siebie Synem Bożym (J 5,25; 10,30; 11,4.27; 14,11; 17,21), otrzymawszy posłannictwo Odkupiciela."

Z Komentarza do Biblii Poznańskiej:
J 10,34. Zarzut bluźnierstwa zostaje odparty cytatem biblijnym. Pismo św. nazwane zostało Prawem, ponieważ jest wyrazem woli Bożej (por. 12,34; 15,25; 1 Kor 14,21). W Ps 82,6 Bóg mówi do sędziów Izraela: „Wszyscy jesteście bogami i synami Najwyższego”. Nazwy te nadawano sędziom dlatego, że będąc zastępcami Boga wydają wyroki. (Pwt 1,17: por. także Ps 58).
I jeszcze to:
J 10,34. Nowym momentem w polemice jest przytoczony przez Jezusa tekst starotestamentowy. Określenie Prawo, do którego Żydzi przywiązywali tak wielką wagę, obejmuje nie tylko (jak w zbiorze żydowskim Pisma Świętego ST) Pięcioksiąg wraz z urywkami innych ksiąg o charakterze prawnym, ale było często używane jako synonim całego ST (por. Rz 3,19 n; 1 Kor 14,21). Ponieważ Żydzi wysuwają przeciw Jezusowi zarzut na podstawie interpretacji Prawa, odpowiada On argumentem zaczerpniętym z tego samego źródła, ze ST. Psalmista upomina w przytoczonej pieśni wybitnych mężów Izraela (szczególnie sędziów) przypominając ich specjalną (w teokratycznym społeczeństwie) godność, określaną mianem „synów Boga” i (w paralelnej drugiej części Psalmu, tutaj nie przytaczanej) „synów Najwyższego”. Słowa Psalmu rozumiano prawdopodobnie w czasach Jezusa szerzej, nie tylko co do sędziów, ale wszystkich słuchaczy ST. Jeżeli ci, do których to słowo zostało skierowane (konkretnie: niesprawiedliwi sędziowie), otrzymują ten zaszczytny tytuł, to o wiele bardziej przysługuje on Wysłannikowi Ojca, Jezusowi, który dowiódł czynami pełnymi świętości swego boskiego pochodzenia.
p.o. moderatora

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: