logo
Poniedziałek, 22 grudnia 2014
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Dominika (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2009-04-03 17:48

Dlaczego do koszyka wielkanocnego wkładamy takie:
jajka
kiełbasę
chrzan
babkę
chleb
sól
- a nie inne pokarmy?

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Ewita (---.217.146.194.generacja.pl)
Data:   2009-04-03 18:58

Witaj,
Jajko jest symbolem Nowego Życia, które obiecuje swym Zmartwychwstaniem Chrystus.
Chleb stanowi podstawowy pokarm człowieka, owoc ciężkiej pracy jest symbolem Ciała Chrystusa. Jest symbolem pamiątki Ostatniej Wieczerzy i tego Chleba Eucharystycznego.
Chrzan, sól i pieprz są odpowiednikiem biblijnych gorzkich ziól w Starym Testamencie spożywano z nim mięso paschalnego Baranka.
Sol daje smak potrawom jest symbolem trwałości.
Chrzan przypomina, że gorzkość męki Chrystusa tego dnia w słodycz się zamienia i dlatego jest święcony razem z masłem, ktore oznacza tę słodycz.

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: ks. Marian (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2009-04-03 19:03

Widziałem również szynkę, pieprz, cebulę.
Nie widziałem jeszcze schabowego ani garnka z rosołem - dlaczego?

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: kawa (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2009-04-04 02:42

A ja widziałam zające. Ich obecność w koszykach pozostaje dla mnie wielką tajemnicą wiary wyznawców święconki, nie Zmartwychwstałego ;)

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Verba Docent (---.adsl.inetia.pl)
Data:   2009-04-04 09:44

http://www.kosciol.pl/article.php/20050325141322480

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Renata (---.chello.pl)
Data:   2009-04-04 11:21

Moja droga Dominiko, co do zająców to naleciałość z zagranicy tak jak 'halołin' - zabawa na koniec pazdziernika, co osobiście mi się nie podoba. co do wypowiedzi ks. Mariana, to uśmiałam się setnie i myślę że inni też :-))) z poważaniem Stokrotka

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Bogna (---.chello.pl)
Data:   2009-04-04 16:22

O naszych narodowych zwyczajach wielkanocnych przeczytałam i... przepisałam z zaprzyjaźnionego źródła:
"Zwyczaj święcenia pokarmów na stół wielkanocny sięga VIII w., a w Polsce jest praktykowany przynajmniej od XIV. Każda potrawa, która znalazła się w koszyku ze "święconką" ma swoją symbolikę.
1. BARANEK WIELKANOCNY - ma w święconce swoje uprzywilejowane miejsce. Postawiony na stole baranek wielkanocny przypomina o tym, że Chrystus odkupił ludzi oraz, że są oni przeznaczeni do wiecznego ucztowania na godach Baranka. Przypomina także o dramatycznym wydarzeniu ze Starego Testamentu, kiedy to anioł śmierci przeszedł przez ziemię egipską, uśmiercając pierworodnych synów. Ominął tylko te żydowskie domy, których odrzwia naznaczone były krwią baranka, zabitego z Bożego nakazu. Przypomina o uroczystym posiłku paschalnym, który o tej samej godzinie spożywała każda rodzina żydowska, tworząc z rozproszonego ludu jednolity religijnie naród, modlący się w tym samym języku. Baranek paschalny był wyraźną zapowiedzią, typem i wyobrażeniem (figurą) Jezusa Chrystusa, którego krew miała ocalić od śmierci wiecznej cały rodzaj ludzki, na co wskazał prorok Izajasz juz 7 wieków przed narodzeniem Jezusa.
2. CHLEB - święci się na pamiątkę chleba, który zstąpił z nieba, tj. Jezusa i na upamiętnienia cudownego nakarmienia przez Niego rzeszy słuchających Go ludzi. Codziennie prosimy Boga w Modlitwie Pańskiej o chleb powszedni. A skoro mamy go z Bożej hojności, to dajemy go do poświęcenia. W tradycji chrześcijańskiej chleb jest bardzo wymownym symbolem. W Eucharystii postać chleba ma Ciało Pańskie, które jest pokarmem dla naszych dusz. Chleb powszedni jest darem Bożym. Uczono nas niezwykłego poszanowania dla chleba; aby go nie marnować, bo ściągnęłoby to gniew Boga. Jeśli chleb upadnie na ziemię, należy go podnieść i ucałować. W wielu krajach świata chleb jest podstawowym pokarmem. Jest on też symbolem codziennych potrzeb człowieka: godnego życia, sytości, gościnności. Pamiętajmy, że są kraje, zwłaszcza misyjne, ludzie cierpią głód i brakuje im chleba.
3. MIĘSO I WĘDLINY - Wędlina jest wymownym symbolem dostatku i zamożności rodziny. W koszyku wielkanocnym winny więc starym zwyczajem znaleźć się najrozmaitsze wędliny: przede wszystkim mała, pękata, związana sznurkiem szynka oraz wianek wiejskiej kiełbasy. Można też włożyć do koszyka kawałek boczku, słoniny, czy polędwicy.
4. SÓL - Chrześcijanie są solą ziemi. Sól nie tylko dodaje potrawom smaku, ale je zachowuje od zepsucia i ma właściwości oczyszczające. Chleb i sól są jakby kwintesencją życia i w polskich zwyczajach najczęściej występują razem. Oznaczają prostotę życia. Wita sie też nimi dostojnych gości.
5. CHRZAN I PIEPRZ - symbolizują gorzkie zioła, które Żydzi dodawali do pikantnego sosu. Maczali w nim kawałki paschalnego baranka na pamiątkę ciężkiej, niewolniczej pracy przy produkcji cegły w Egipcie. W rozdziale 12 Księgi Wyjścia w opisie Paschy Starego Testamentu czytamy: "I wezmą krew baranka, i pokropią nią odrzwia i progi domu, w którym będą go spożywać. I tej samej nocy spożyją mięso pieczone w ogniu, spożyją je z chlebem niekwaszonym i gorzkimi ziołami" Wj 12, 7-8.
6. MALOWANE JAJA - Tradycyjny świąteczny podarunek, ozdoba koszyczków i stołów wielkanocnych. Symbol płodności, odradzającego się życia i znak zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią. Podobnie jak z na pozór martwego jajka wykluwa się żywe kurczątko uwalniając się ze skorupki własnymi siłami - tak Chrystus, którego martwe Ciało było złożone w grobie, własnymi siłami powstaje z martwych i wychodzi z grobu odsunąwszy kamień.
Jajko ugotowane na twardo i pomalowane jest podstawowym składnikiem święconki. Jajka pomalowane na gładko to kraszanki. Najbardziej znane są brązowo-złociste, ugotowane w łupinach z cebuli. Pisanki są wykonane techniką batiku, czyli pisania roztopionym woskiem i zanurzania w farbie. Drapanki - ich wzór wydrapuje się ostrym narzędziem na jednolicie zabarwionym tle.
Podzielenie się jajkiem w czasie składania sobie życzeń ma umacniać więzi rodzinne i sąsiedzkie."

Radosnego przeżywania święta Zmartwychwstania Pańskiego wszystkim życzę.
Bogna

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: mariola (---.dynamic.dsl.as9105.com)
Data:   2009-04-06 00:21

Ale mnie ks. Marian rozbawił.

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: agu (---.toya.net.pl)
Data:   2009-04-16 18:12

Kawo, "ekskomunikująca" tych od święconki, zając symbolizuje Zmartwychwstałego właśnie, trafił do koszyczka za to, że uczy czekać na Niego, czuwać. Nie szykowałam koszyczka od kilku lat, ale w sumie podoba mi się ten zwyczaj a nie podoba odsądzenie praktykujących go od wiary. Byłam na Wigilii Paschalnej po której błogosławiono koszyczki i było to połączone z agapą. Pogaństwo, nie? ;]

 Re: Skąd w Wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: natalia (---.tktelekom.pl)
Data:   2010-03-27 17:37

Błogosławieństwo pokarmów, zwane powszechnie święconką lub święconym, szczyci się znacznie dłuższym rodowodem. Początki tego chrześcijańskiego obrzędu sięgają VIII wieku, w Polsce zaś pierwsze jego praktyki odnotowano w XIV stuleciu. Najpierw święcono tylko pieczonego baranka, a więc chlebową figurkę o postaci baranka. Potem dodawano kolejno ser, masło, ryby, olej, pokarmy mięsne, ciasto i wino. Na końcu święcony kosz został uzupełniony jajkiem i pozostałymi pokarmami, które obecnie weszły do kanonu święconki.
Dzisiaj w koszykach niesionych do poświęcenia znaleźć można niemal wszystko, byle było dużo i kolorowo.
Warto pamiętać, że dobór potraw w koszyku nigdy nie był przypadkowy. Od wieków każdy Boży dar symbolizował co innego, uznanego przez ludową jak i chrześcijańską tradycję. Zestaw tych darów się zmieniał, ograniczano ich ilość, aż pozostało tylko sześć, by ostatecznie powiększyć do siedmiu. Ten zestaw, przyjęty w okresie wczesnego romantyzmu, obowiązuje do dziś. Potraw w koszyku może być więcej, ale tych siedem powinno się w nim znaleźć przede wszystkim. Symbolizują bowiem treść chrześcijaństwa.
Chleb we wszystkich kulturach ludzkości był i jest pokarmem podstawowym, niezbędnym do życia. Gwarantował dobrobyt i pomyślność. Wśród chrześcijan zawsze był symbolem nad symbolami - przedstawia bowiem Ciało Chrystusa.
Jajko jest dowodem odradzającego się życia, symbolem zwycięstwa nad śmiercią. Tę symbolikę rozpowszechnili w Polsce niemieccy zakonnicy. Wywodzi się ona z dawnego zakazu spożywania jaj podczas Wielkiego Postu. Jajka na stół powracały ponownie w Wielkanoc. Uroczyste śniadanie wielkanocne poprzedza ceremonia dzielenia się poświęconym jajkiem oraz serdeczne życzenia radości, zdrowia i szczęścia w życiu rodzinnym, które składają sobie nawzajem uczestnicy święconego. Dzielenie się jajkiem przypomina przełamywanie opłatka na początku wieczerzy wigilijnej i wyraża - podobnie jak obrzęd bożonarodzeniowy - przyjaźń, miłość i życzliwość uczestników wielkanocnej biesiady, a ponadto rzadko kiedy świadomie wypowiadane życzenia płodności.
Sól to minerał życiodajny, dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła. Bez soli nie ma życia. To także oczyszczenie, samo sedno istnienia i prawdy.
Wędlina zapewnia zdrowie i płodność, a także dostatek, bo przecież nie każdy mógł sobie pozwolić na ten szczególny pokarm. Kiedyś był to choćby plaster szyneczki, a od XIX wieku słynna polska kiełbasa.
Ser jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, a przede wszystkim stanowi gwarancję rozwoju stada zwierząt domowych. Ser jest bowiem produktem mlecznym pochodzącym od krów, owiec i kóz.
Chrzan zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich skuteczność.
Ciasto do koszyka ze święconką weszło ostatnie, jako symbol umiejętności i doskonałości - zapewne głównie jako popis domowych gospodyń. Ciasto reprezentowane było głównie przez wielkanocne baby, a jej nie udany wypiek był wielką kompromitacją. Poza tym winien to być zawsze wypiek własny, domowy, a nie kupiony w ciastkami. Wystarczy zwykła domowa drożdżówka.
Koszyk winien być z wikliny, słomy lub sosnowych łubów. Wyścielony serwetą, ozdobiony bielą koronek i zielenią bukszpanu lub gałązek borówki, był wyrazem wielkiej radości. Tą radością trzeba się podzielić podczas wielkanocnego śniadania. I to w znaczeniu symbolicznym jak też dosłownym.
Ponieważ wielkanocne śniadanie jest jednocześnie obiadem, na stole znajdą się zapewne smaczne różności. Zacząć można od żuru na białej kiełbasie lub od zupy chrzanowej z jajkiem i białą kiełbasą bądź od zwyczajnego barszczu z jajkiem. Potem zapewne pojawią się przeróżne pyszności z zimnych mięs: pasztety, rolady, schaby faszerowane i te w galarecie, pieczenie podawane na zimno, drób na różne sposoby, a przede wszystkim jajka, których mistrzowie sztuki kulinarnej wymyślili już ponad sto przepisów

 Re: Święconka - czy to tylko tradycja?
Autor: kamila (---.adsl.inetia.pl)
Data:   2010-04-02 23:03

/.../

Nie ma obowiązku święcenia pokarmów w Wielką Sobotę.
p.o. moderatora

 Skąd w wielkanocnym koszyku poszczególne pokarmy?
Autor: Dominik (---.180.19.209.nat.umts.dynamic.eranet.pl)
Data:   2011-04-20 09:28

/.../

Forowicze odpowiedzieli w tym wątku - wystarczy przeczytać powyższe odpowiedzi.
p.o. moderatora

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat: