Autor: Iv. (---.dynamic.gprs.plus.pl)
Data: 2012-04-03 14:30
Święte Triduum Paschalne to całość. Pięknie ukazuje jedność Ofiary Chrystusa w Wieczerniku ("w sposób bezkrwawy") i na Krzyżu (w sposób krwawy"). Na Święte Triduum Paschalne należy patrzeć jak na całość. To nie są oddzielne dni, ale etapy jednego Wydarzenia: Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Triduum rozpoczyna się w Wielki Czwartek wieczorem Liturgią Wieczerzy Pańskiej, poprzez Liturgię Wielkiego Piątku kiedy adorujemy Krzyż Chrystusa i Liturgię Wigilii Paschalnej sprawowanej w sobotę po zachodzie słońca, a kończy się w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego Nieszporami. O tych nieszporach przeważnie się nie pamięta, że tak dokładnie to one kończą Święte Triduum Paschalne. Dlatego "potocznie przyjmujemy zakończenie Triduum Liturgią Wigilii Paschalnej. Proszę zwrócić uwagę: każda Msza święta czyli Ofiara Chrystusa, zaczyna się znakiem krzyża i kończy się znakiem krzyża - końcowym błogosławieństwem i rozesłaniem. W Wielki Czwartek Liturgię rozpoczniemy znakiem krzyża i drugi - końcowy znak krzyża (błogosławieństwo na zakończenie) i rozesłanie będzie dopiero na koniec Liturgii Wigilii Paschalnej. Nie będzie znaku krzyża na koniec Mszy św. i rozesłania po liturgii Wielkiego Czwartku (bo ona jeszcze trwa), ani nie zaczniemy znakiem krzyża Liturgii Wielkopiątkowej i nie zakończymy jej krzyżem. I dalej: nie rozpoczniemy Liturgii Wigilii Paschalnej znakiem krzyża (bo dalej ta Liturgia Ofiary Chrystusa trwa). Dopiero na koniec Liturgii Wigilii Paschalnej odbędzie się końcowe uroczyste błogosławieństwo i rozesłanie Alleluja. Zatem widać dlaczego w Roku Liturgicznym "wychodzą" DWA dni (Wielki Piątek i Wielka Sobota) w których nie sprawuje się Mszy świętej - Ofiary Chrystusa.
Przy okazji, jako ciekawostkę, warto znać: "Nieszpory na pamiątkę ukazania się Pana uczniom. Koniec Triduum Paschalnego ma także swoją własną liturgię. To uroczyste Nieszpory odprawiane dla uczczenia wieczornej pory tego świętego dnia i wspomnienia ukazania się Pana uczniom (OWLG 213). Warto tego dnia podjąć jeszcze ten trud i udać się do swojego kościoła. Kongregacja Kultu Bożego w Liście okólnym o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych przypomina nam tę praktykę niedzieli wielkanocnej. W 98. punkcie listu czytamy:
Należy zachować, tam gdzie trwa lub zależnie od okoliczności wznowić, tradycję odprawiania w dzień Wielkanocy Nieszporów chrzcielnych. W ciągu tych Nieszporów, podczas śpiewania psalmów odbywa się procesja do chrzcielnicy.
Dziś w naszych kościołach zaniknął ten piękny zwyczaj. Same Nieszpory chrzcielne znane były jednak już w I tysiącleciu. Te sprawowane w Rzymie miały szczególnie bogatą liturgię. Po Soborze Watykańskim II Stolica Apostolska nie ogłosiła żadnego wzorca dla ich sprawowania. Jest to bardziej sprawa lokalna. Warto jednak podjąć na nowo to dzieło i poszukać wzorców. W Polsce dwie bardzo ciekawe propozycje dotyczące przebiegu Nieszporów chrzcielnych przedstawił bp Stefan Cichy. W tej bardziej tradycyjnej formie, nawiązującej do zwyczajów rzymskich, ksiądz biskup proponuje trzy procesje: na wejście, do chrzcielnicy i powrotną do prezbiterium. W liturgii wnosi się zapalony paschał, od którego wierni odpalają swoje świece, kropi się lud wodą święconą oraz śpiewa uroczyste antyfony. Same obrzędy są jednak o wiele bogatsze. Jedną z propozycji można znaleźć np. w Agendzie Katowickiej. Podczas Wigilii Paschalnej przyjmowaliśmy chrzest lub odnawialiśmy przyrzeczenia chrzcielne. Natomiast podczas tej wieczornej liturgii każdy z nas może podejść do chrzcielnicy aby podziękować Bogu za dar nowego życia."
http://adonai.pl/wielkanoc/?id=108 http://www.brewiarz.katolik.pl/wstep/4.php3 W Liście okólnym KKB o przygotowaniu i obchodzeniu Świąt Paschalnych "Paschalis Sollemnitatis" (16 stycznia 1988) czytamy: "98. Należy zachować tradycję sprawowania w dniu Paschy Nieszporów chrzcielnych, w których podczas śpiewu psalmów odbywa się procesja do chrzcielnicy. Jeśli tego zwyczaju nie ma, trzeba go wprowadzić."
http://www.oltarz.pl/index.php?action=show&id=541
|
|