logo
Czwartek, 28 marca 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Czy Bóg jest Osobą?
Autor: irka (---.toya.net.pl)
Data:   2009-04-04 15:34

Bóg jest osobowy, są trzy Osoby boskie... Czy można powiedzieć, że "Bóg to Osoba"?

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: moderator (---.cable.ubr01.linl.blueyonder.co.uk)
Data:   2009-04-04 15:40

Katecheza środowa Jana Pawła II 'Trzy Osoby Boże' wygłoszona 4 grudnia 1985

1 Unus Deus Trinitas…
Po długotrwałych rozważaniach prowadzonych przez Ojców Kościoła i wyrażanych w orzeczeniach Soborów, Kościół mówi o Ojcu, Synu i Duchu Świętym jako o trzech „Osobach”, które współistnieją w jednej i tej samej Boskiej Istocie.
Kiedy mówimy „osoba”, mamy na myśli jednostkę natury rozumnej, jak słusznie tłumaczy Boecjusz w swej słynnej definicji: Persona proprie dicitur rationalis naturae individua substantia — „osoba jest to jestestwo jednostkowe natury rozumnej”1. Starożytny Kościół precyzuje jednak rychło, że rozumna natura Boga nie jest pomnożona przez Osoby — jest jedyna; dlatego wierzący może głosić słowami Symbolu Quicumque: „Nie trzej bogowie, lecz jeden jest Bóg”2.
W tym miejscu tajemnica się pogłębia: trzy różne Osoby i tylko jeden Bóg. Jak to jest możliwe? Nasz umysł pojmuje, że nie ma tu żadnej sprzeczności, gdyż są trzy Osoby, ale jedna natura Boska. Pozostaje jednak inny problem: każda z tych Osób jest tym samym Bogiem, jak więc mogą być One rzeczywiście różne?

2 Odpowiedź, której z trudem udziela nasz rozum, opiera się na pojęciu „relacji”. Trzy Osoby Boskie różnią się od siebie jedynie relacją, jaka zachodzi między Nimi; mówiąc ściślej, relacją między Ojcem a Synem, Synem a Ojcem, Ojcem i Synem a Duchem Świętym, Duchem Świętym a Ojcem i Synem. Tak więc w Bogu Ojciec jest czystym ojcostwem, Syn czystym synostwem, Duch Święty czystą „więzią miłości” pomiędzy Ojcem i Synem, a zatem różnice osobowe nie dzielą jednej i tej samej natury Boskiej trzech Osób.
Naukę tę w sposób bardzo trafny wyraża XI Synod w Toledo (675 r.): „Ojciec nie jest Ojcem absolutnie [z natury], lecz w odniesieniu do Syna; Syn zaś jest Synem nie [z natury] absolutnie, lecz w odniesieniu do Ojca. Podobnie i Duch Święty nie istnieje absolutnie [jako taki], lecz będąc Duchem Ojca i Syna, wyraża odniesienie do Ojca i Syna”3.
Sobór Florencki (1442 r.) mógł więc stwierdzić: „Te trzy Osoby są jednym Bogiem […], albowiem Trzej mają jedną substancję, jedną istotę, jedną naturę, jedno bóstwo, jedną niezmierzoność, jedną wieczność i wszystko jest [w nich] jednym, gdzie nie zachodzi przeciwstawność relacji”4.

3 Tak więc relacje, które wyodrębniają Ojca, Syna i Ducha Świętego i zwracają Ich rzeczywiście ku sobie w obrębie jednej istoty, niosą w sobie wszystkie bogactwa światła i życia Boskiej natury, z którą całkowicie się utożsamiają. Są to relacje „samoistne”, które dzięki ożywiającemu je impulsowi prowadzą do spotkania Osób w komunii, w której pełnia Osoby wyraża się w otwartości wobec drugiej, jest najwyższym paradygmatem szczerości i wolności duchowej; do tego właśnie winny zmierzać relacje międzyludzkie, wciąż tak odległe od tego transcendentnego modelu.
Oto co mówi na ten temat Sobór Watykański II: „Kiedy Pan Jezus modli się do Ojca, aby „wszyscy stanowili jedno […] tak jak My jedno stanowimy” (J 17,21-22), otwierając przed rozumem ludzkim niedostępne perspektywy, daje znać o pewnym podobieństwie między jednością Osób Boskich a jednością synów Bożych zespolonych w prawdzie i miłości. To podobieństwo ukazuje, że człowiek będąc jedynym na ziemi stworzeniem, którego Bóg chciał dla niego samego, nie może odnaleźć się w pełni inaczej, jak tylko poprzez bezinteresowny dar z siebie samego”5.

4 Jeśli najdoskonalsza jedność trzech Osób Boskich jest szczytem transcendencji, który oświeca wszelkie formy autentycznej komunii wśród nas, istot ludzkich, to słuszną jest rzeczą, ażebyśmy w naszych refleksjach często powracali do kontemplacji tej tajemnicy, o której tak często mówi Ewangelia. Wystarczy przypomnieć słowa Jezusa: „Ja i Ojciec jedno jesteśmy” (J 10,30); a także: „wierzcie moim dziełom, abyście poznali i wiedzieli, że Ojciec jest we Mnie, a Ja w Ojcu” (J 10,38). I jeszcze: „Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie” (J 14,10-11).
To wzajemne przenikanie się Osób Boskich jest częstym tematem nauczania dawnych pisarzy kościelnych. Grecy określają je jako perichoresis, Zachód (zwłaszcza od XI w.) jako circumincessio (wzajemne przenikanie) lub circuminsessio (zamieszkiwanie wzajemne). Sobór Florencki wyraził tę trynitarną prawdę w słowach następujących: „Z powodu tej jedności Ojciec jest cały w Synu, cały w Duchu Świętym; Syn jest cały w Ojcu, cały w Duchu Świętym; Duch Święty jest cały w Ojcu, cały w Synu”6. Trzy Osoby Boskie, trzy Osoby „różne”, pomimo wzajemnych relacji są tą samą Istotą, tym samym Życiem, tym samym Bogiem.

Wobec owej ogromnej tajemnicy komunii, w której nasz mały umysł czuje się zagubiony, ciśnie się na usta wołanie liturgii: Gloria Tibi Trinitas, aequalis, una Deitas, et ante omnia saecula, et nunc et in perpetuum. „Chwała Ci, równa w godności, Trójco, jedyny Boże, przed wszystkimi wiekami, i teraz i na wieki”7.


Przypisy
1 De persona et duabus naturis, 3 (PL 64, 1343).
2 Denz., 75.
3 Denz., 528.
4 Dekret dla jakobitów (Denz., 1330).
5 Gaudium et spes, 24.
6 Dekret dla jakobitów (Denz., 1331).
7 Nieszpory na uroczystość Trójcy Przenajświętszej, 1 antyfona.

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: B. (---.acn.waw.pl)
Data:   2009-04-05 00:47

Tak, wierzymy w Boga osobowego. Jest jeden Bóg w Trzech Osobach. Każda z Osób Trójcy Świętej jest Osobą.
W innych religiach jest fałszywy kult bożków, nieraz w postaci nieokreślonych sił kosmicznych. Nasza wiara jest wiarą w Boga osobowego.

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: irka (---.toya.net.pl)
Data:   2009-04-06 19:03

Wypowiedź papieska jest bardzo wyważona (dziękuję moderatorowi za tekst), w przeciwieństwie do tego, co czytałam w sieci przed postawieniem pytania. Z tego co zrozumiałam, to twierdzenie "Bóg to osoba" jest uproszczeniem, które może być użyte w pewnych kontekstach, ale nie w oficjalnym nauczaniu. Czy tak?

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: B. (---.acn.waw.pl)
Data:   2009-04-07 02:07

Irka, "Bóg to osoba" nie jest uproszczeniem, to jest prawda i to jest oficjalne nauczanie Kościoła. Kłania się "mały katechizm :) Wklejam Ci fragment:

GŁÓWNE PRAWDY WIARY
1. Jest jeden Bóg.
2. Bóg jest Sędzią sprawiedliwym, który za dobre wynagradza, a za złe karze.
3. SĄ TRZY OSOBY BOSKIE: BÓG OJCIEC, SYN BOŻY I DUCH ŚWIĘTY.
4. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia.
5. Dusza ludzka jest nieśmiertelna.
6. Łaska Boża jest do zbawienia koniecznie potrzebna.

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: irka (---.toya.net.pl)
Data:   2009-04-07 09:16

B., dziękuję Ci za wypowiedzi, ale może zacznij od przeczytania pytania? ;)

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: xD (---.efekt.net.pl)
Data:   2009-04-17 16:20

Co to znaczy ze wierzymy w Jednego Boga w Trzech Osobach? to znaczy ze Bóg objawił się w 3 Osobach?

 Re: Czy Bóg jest Osobą?
Autor: B. (---.acn.waw.pl)
Data:   2009-04-17 18:34

xD, Pan Bóg objawił się w Trzech Osobach np. podczas chrztu Pana Jezusa w Jordanie:
"A gdy Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie" Mt 3, 16-17.

W przytoczonej powyżej chwili chrztu objawiła się cała Trójca Święta: Bóg Ojciec ("głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany"), Syn Boży ("Jezus został ochrzczony") oraz Duch Święty ("ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego").

W innym miejscu Pismo Święte zawiera takie polecenie Boże: "Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego" Mt 28,19
Pozdrowienia :)

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: