logo
Sobota, 20 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Agnieszki, Amalii, Teodora, Bereniki, Marcela – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Siostra Augustianka
Jedność w różnorodności
materiał własny
 


 Z okazji liturgicznego święta Świetego Augustyna (354-430), pragnę podzielić się z Wami refleksją o jedności w naszym współczesnym życiu ludzkim, które uznaje się za, podzielone między wiele różnorakich zajęć. Z wielu serc i wielu dusz uczynić jedno serce i jedną duszę - tego uczy Augustyn.
 Po swym nawróceniu Augustyn był pod wielkim wrażeniem sposobu życia pierwszych chrześcijan z Jerozolimy (Dz 2,42-46; 4,32-35), którzy żyli wspólnocie dóbr, jedności, zgodzie braterskiej ze wszystkimi wierzącymi w Jezusa Chrystusa. Ten ideał stał się fundamentem Jego Reguły „Zasadniczą przyczyną, dla której zgromadziliście się razem jest to, abyście jednomyślnie mieszkali w domu i mieli jedną duszę i jedno serce skierowane ku Bogu.”(1)
 
 Dzisiaj także ten Święty może każdego z nas uczyć co znaczy żyć w jedności we współczesnym świecie. Dla każdego z nas jedność serca i ducha powinna być motywem działania. Augustyn stawia przed nami zadanie budowania jedności w taki sposób, aby nie ulegało zniszczeniu  bogactwo różnorodność. Jedność stawia przed nami wielkie wymagania, budując jedność tylko zewnętrzną jeszcze nie jesteśmy prawdziwie zjednoczeni. Natomiast jedność w różnorodności, zbudujemy kiedy potrafimy podejmować decyzje odnośnie siebie i innych, kiedy odważnie podejmujemy odpowiedzialność za swoje życie i za życie tych, których spotykamy na naszej drodze wzrastania w wierze.

Augustyn z Hippony wskazuje że budowanie jedności między osobami różnych wspólnotach ludzkich wymaga od nich życia w prawdzie i nieustannego dążenia do dobra.
Przykłady takiej jedności znajdujemy wokół nas np:
- rodziców i dzieci,
- Kościele, który jest wspólnotą różnych osób w wierze,
- wspólnotach życia konsekrowanego.
 
 Innym przykładem budowania życia wspólnotowego według augustiańskiego ideału „jedność w różnorodności” jest nasze życie oparte na współczesnych konstytucjach:„Jedność jest darem otrzymanym od Pana, powierzonym każdej z nas, aby wzrastał. Dążymy do niej poprzez różnorodność, która nie jest przeszkodą
a pozwala uzupełniać się dla Królestwa
” (Nr 90)
W monasterze każdej siostrze pozwala się pozostać sobą, lecz prowadzi się ją tak, aby nie było miejsca na pychę, na ekstrawagancję lub niezdrowy indywidualizm. To wielka rzecz pozwolić komuś być sobą, zgodzić się na jego odmienność.

Dla siostry augustianki liturgia godzin, wspólnota, służba to miejsca,
gdzie ciągle się formuje indywidualnie i świadomie pozwala Bogu działać przez obfite dary łaski. I oto jest jedność wyzwalająca do wiekszej miłości.
 Zachęceni przez Świetego Augustyna aby budować jedność w równorodności podejmijmy to zadanie w naszych wspólnotach wiary, których jesteśmy członkami.
Wyjdźmy ku bliźnim, lecz trwajmy w modlitwie.
Wędrujmy od tego co zewnętrzne, ku temu co wewnętrzne, od tego co burzy jedność,  ku temu co scala w jedno serce i w jednego ducha.
 
Siostra Augustianka od Miłosierdzia Jezusa z Francji
monasteredesaugustines@wanadoo.fr
www.augustines.opoka.org
http://monaster.blog.onet.pl
 
 
Zobacz także
Łukasz Wojciechowski
Te najbardziej wymyślne skrywał chyba kuferek Sanderusa, jednej z postaci Sienkiewiczowskich „Krzyżaków”. Było to choćby małe kopytko osiołka, na którym odbyła się ucieczka do Egiptu, pióro ze skrzydeł archanioła Gabriela, szczebel z drabiny Jakubowej czy krople potu św. Jerzego, które wylał walcząc ze smokiem. Czym są relikwie? Od kiedy zaczął rozwijać się ich kult i co było tego powodem?...
 
Łukasz Wojciechowski
29 listopada 1979 r. Jan Paweł II wydał dokument (Breve apostolskie) zaczynający się od słów: „Inter Sanctos”, w którym ogłosił św. Franciszka patronem ekologów (ludzi zajmujących się ochroną środowiska naturalnego), ponieważ „pośród świętych i pośród wielkich ludzi, którzy z szacunkiem traktowali przyrodę, jako cudowny dar Boga ofiarowany rodzajowi ludzkiemu, bardzo słusznie wymienia się św. Franciszka z Asyżu”...
 
Jolanta Miluska
Wśród młodzieży, jak również ludzi starszych, motyw „bycia modnym", „bycia na fali", „bycia takim samym jak najbardziej znaczące osoby" przybiera na sile i jest na ogół świadomą strategią służącą jak najlepszemu urządzeniu się w życiu. W naukach społecznych tego typu orientacja została określona jako konformizm, a więc jako podporządkowanie obowiązującym w pewnej grupie lub całym społeczeństwie normom.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS