Przekład s. Janina Immakulata Adamska OCD
Tczew-Pelplin 1999,
format 125x195,
stron 256,
ISBN 83-87668-60-5.
Cena: 8 zł
(C) Wydawnictwo Bernardinum, 2001
31-501 Kraków, ul. Kopernika 26
Spis treści
Wprowadzenie
Etos zawodów kobiecych
I. Naturalny zawód kobiety oraz odpowiadający mu etos
II. Inne naturalne zawody kobiece
1. Zawody specyficznie kobiece
2. Specyficznie kobieca formacja zawodowa
III. Nadprzyrodzone powołanie kobiety
1. Kształtowanie się powołania zakonnic
2. Harmonia między powołaniem zakonnym a duszą kobiecą; etos zakonny - etosem powołania
3. Środki realizacji
a. Ideał a przeciętność życia kobiet
b. Życie eucharystycznec.
c. Życie liturgiczne
IV. Podsumowanie i uzupełnienie
Zawód mężczyzny i kobiety według natury i łaski
I. Według Starego Testamentu
II. Na bazie poznania naturalnego
III. Według Nowego Testamentu
Życie kobiety chrześcijańskiej
I. Dusza kobieca
II. Kształcenie kobiety
III. Działalność kobiet
IV. Życie kobiety w świetle wieczności
Zasady kształcenia kobiet
I. Idea kształcenia
II. Natura i przeznaczenie kobiety
III. Zewnętrzna praca kształceniowa
IV. Wymagania współczesności.
Sposoby zastosowania praktycznego
St. Lioben, 12 I 1932
Problemy związane z kształceniem dziewcząt
Wprowadzenie.
1. Rozwój problematyki z pozycji obecnego położenia kobiety
A l. Kobieta wobec wielkich problemów epokia.
a. Małżeństwo i macierzyństwob.
b. Zawód.
c. Stosunek do całości narodu i do zagadnień polityki światowej
d. Wobec zagadnień wieczności
2. Opinie dotyczące kobiety
a. Opinie publiczne
b. Państwo
c. Kościół
3. Problematyka szkół żeńskich
B. Próby odpowiedzi ostatnich dziesięcioleci
II. Materiał kształceniowy
A. Znaczenie materiału w kształceniu i pracy kształceniowej
B. Metody badania
1. Metoda przyrodnicza (specjalnie elementarno-psychologiczna)
2. Metoda oparta na naukach humanistycznych (specjalnie indywidualno-psychologiczna)
3. Metoda filozoficzna
4. Metoda teologiczna
C. Osiągnięcia poszczególnych metod w rozpoznaniu materiału przy kształceniu kobiety
D. Zarys materiału kształceniowego
III. Cel kształcenia
A. Definicja celu według porządku wiecznego
1. Idea doskonałego człowieczeństwa
2. Idea doskonałej kobiecości
3. Idea indywidualności
B. Podział celów typicznych; wieczny porządek i wymogi czasu
IV. Kształcący oraz ich naukowe pomoce
A. Wspólnoty formujące człowieka
1. Rodzina
2. Państwo
3. Kościół
4. Inne jeszcze czynniki wychowawcze (kształceniowe); ich wzajemny stosunek
5. Organy wychowawcze (kształceniowe) dziewcząt w rodzinie, Kościele i państwie
B. Kształcenie przez pomoce naukowe
1. Cel istnienia szkoły
2. Obiektywne twory duchowe w ich znaczeniu kształceniowym
a. Słowa i mowa
b. Ludzkie dzieła
c. Bóg wychowawcą człowieka
V. Drogi kształcenia
A. Dom rodzinny i szkoła
1. Wychowanie rodzinne
2. Wychowanie szkolne
3. Wychowanie zakładowe
4. Internat - eksternat
B. Ogólny system kształcenia i poszczególne typy szkół
1. Cel kształcenia
2. Szkoły ludowe a. Nauka myślenia i mówienia
b. Nauka myślenia abstrakcyjnego
Zadaniem kobiety wkorzeniać młodzież w Kościół
I. Pozycja kobiety w Kościele
II. Wkorzenianie młodzieży w Kościół
A. Religijne wychowanie dzieci
B. Życie sakramentalne
C. Sens katolickiego małżeństwa i macierzyństwa
D. Matka-Dziewica