logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Koncert Chopin - sacrum-profanum
 


Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert pt. ‘Chopin – sacrum-profanum’ odbył się w jasnogórskiej bazylice w czwartek, 4 maja. 
 
Wystąpili wybitni artyści: Piotr Paleczny – fortepian, Konrad Skolarski – fortepian oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal i Anny Duczmal-Mróz, którzy wykonali II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 i I Koncert fortepianowy e-moll op. 11. 
 
Małgorzata Nowak, dyrektor Festiwalu od wielu już lat chciała, aby niezwykle duchowa i głęboka muzyka Fryderyka Chopina zabrzmiała na Festiwalu „Gaude Mater”, szczególnie w murach Jasnej Góry. 
 
„Gdzie jest profanum, a gdzie jest sacrum w twórczości Fryderyka Chopina? – pytała rozpoczynając koncert Małgorzata Nowak - Z pewnością forma muzyczna, z którą dzisiaj będziecie Państwo obcować, (...) to z pewnością profanum. Ale muzykę, jaką usłyszycie i emocje, jakie będą temu towarzyszyć, to z pewnością sfera sacrum. Muzyka czy wychwala słowo człowieka, czy nadaje melodię Słowu Bożemu, czy też rozbrzmiewa bez słów, jest głosem serca, wzbudza ideały piękna i aspiracji do doskonałej niezakłóconej pasjami ludzkimi harmonii – to słowa Jana Pawła II. Ten tekst doskonale oddaje to, czego będziemy za chwilę świadkami, gdzie się kończy sfera profanum, a zaczyna sfera sacrum. Sfera sacrum zaczyna się tam, gdzie jest serce. A muzyka Fryderyka Chopina sercem była pisana, bo Chopin dotyka najbardziej wrażliwych strun ludzkiego serca otwartego na miłość, prawdę i na piękno”. 
 
 
 
Piotr Paleczny należy do grona najwybitniejszych pianistów polskich. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Koncertował m. in. w słynnych salach jak Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Alice Tully Hall oraz w Sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku, Orchestra Hall w Chicago, Suntory Hall w Tokio, Berliner Philharmonie, Gewandhaus w Lipsku, Teatro Colon w Buenos Aires, Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Royal Festival Hall w Londynie, Festspielhaus w Salzburgu. 
 
Konrad Skolarski urodził się w 1980 roku w rodzinie muzyków. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 4 lat pod kierunkiem prof. Marka Mizery. Jako młody wirtuoz wielokrotnie występował w Filharmonii Narodowej podczas niedzielnych koncertów dla młodzieży. W latach 1995–1998 uczył się pod kierunkiem Janusza Olejniczaka. W latach 1998–2005 był uczniem rosyjskiej pianistki, prof. Olgi Rusiny. W 2001 roku zajął I miejsce na III Międzynarodowym Konkursie im. Piotra Czajkowskiego w Hiszpanii (Huesca). 
 
Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. W dorobku artystycznym Zespołu znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich J.S. Bacha w opracowaniu J. Kofflera na orkiestrę kameralną. Orkiestra współpracowała z zagranicznymi radiofoniami, m.in: niemieckimi NDR, WDR, SFB oraz BBC w Londynie, CBC w Montrealu i radiofonią meksykańską, dla których nagrywała przede wszystkim muzykę polską. W swoim dorobku Orkiestra posiada ponad 51 wydawnictw płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii, współpracując często ze światowej sławy solistami, takimi jak: Maurice André, Martha Argerich, Patric Gallois, Steven Isserlis, Gary Karr, Kevin Kenner, Mischa Maisky, Jeremy Menuhin, Igor Oistrakh, Michala Petri, Ivo Pogorelić, Alexandre Rabinovitch, Vadim Repin, Grigory Sokolov, Guy Touvron, Henryk Szeryng oraz czołowymi solistami polskimi. Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz. 
 
Jak czytamy w programie Festiwalu Agnieszka Duczmal najsłynniejsza polska dyrygentka, która prowadzi koncerty z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Jako pierwsza kobieta dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiego Teatro alla Scala. Do chwili obecnej wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus nagrała 50 płyt, a dla Polskiego Radia ponad 10000 minut muzyki. 
 
Anna Duczmal-Mróz po debiucie na festiwalu w Bad Kissingen została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”. Rozpoczęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Wielokrotnie prowadziła koncerty z orkiestrami w Niemczech, Włoszech, Belgii, Austrii, Ameryce Południowej, współpracowała z najważniejszymi orkiestrami w Polsce, m.in. Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, NOSPR. Od 2009 Anna Duczmal-Mróz jest drugim dyrygentem Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, z którą regularnie koncertuje i dokonuje nagrań muzyki polskiej. 
 
o. Stanisław Tomoń 
www.jasnagora.com