logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Koncert finałowy Festiwalu Gaude Mater
 


Na zakończenie 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie zabrzmiał Koncert Finałowy w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego. Koncert odbył się w sobotę, 6 maja w bazylice jasnogórskiej. 
 
„Zbliżamy się ku finałowi 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater. Dzisiejszy koncert to ostatnia koncertowa propozycja festiwalowa w Częstochowie, jutro jeszcze zabrzmi muzyka Gaude Mater w Bydgoszczy, ale nie jest to ostatnie wydarzenie tego Festiwalu tu, w jasnogórskiej bazylice, bowiem już w tej chwili chcę Państwa zaprosić na jutrzejszą liturgię na zakończenie Festiwalu do bazyliki na godz. 13.00. Liturgię koncelebrował będzie J.E. abp Wacław Depo, metropolita częstochowski” – mówiła w powitaniu Małgorzata Zuzanna Nowak, dyrektor Festiwalu Gaude Mater. 
 
Podczas koncertu wystąpili: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana i Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum”, przygotowanie chóru – Janusz Siadlak. Całością dyrygował Piotr Sułkowski, a słowo wstępne wypowiedziała Regina Gowarzewska. 
 
W programie koncertu znalazły się dzieła Feliksa Nowowiejskiego Uwertura „Swaty polskie” na orkiestrę symfoniczną oraz „Missa pro pace” na chór mieszany, organy i orkiestrę op. 49 nr 3. 
 
Przed rozpoczęciem Koncertu Finałowego odbyła się ceremonia wręczenia stypendium im. Krzysztofa Pośpiecha. Tegorocznym stypendystą został wybrany Cyprian Baszyński, trębacz jazzowy. 
 
Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Patronat honorowy nad festiwalem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. 
 
W tym roku Festiwal gościł w Częstochowie, gdzie odbyło się najwięcej koncertów. Obecny był także w Bydgoszczy, Toruniu, Radomsku, Nowej Brzeźnicy i Kłomnicach oraz w Niemczech w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler koło Kolonii. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Musica Sacra Nova. 
 
Na program tegorocznej edycji złożyło się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Francji, Włoch, Iranu i Polski. 
 
Msza św. na zakończenie 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater odbędzie się w niedzielę, 7 maja o godz. 13.00 w Bazylice jasnogórskiej. Liturgii, transmitowanej przez TVP POLONIA, przewodniczył będzie abp Wacław Depo, metropolita częstochowski. 
 
o. Stanisław Tomoń 
www.jasnagora.com

 
ORKIESTRA FILHARMONII CZĘSTOCHOWSKIEJ IM. BRONISŁAWA HUBERMANA - rozpoczęła działalność w marcu 1945 roku jako drugi zespół orkiestrowy w powojennej Polsce. 
 
W 1965 roku przeniosła się do swojej nowej siedziby, która służy jej do dziś. W ciągu 70 lat działalności Orkiestra była gospodarzem i organizatorem wielu festiwali: Polskiego Festiwalu Skrzypcowego, Ogólnopolskiego Festiwalu Jeunesses Musicales „Pro Musica”, Festiwalu „Ars Chori”, Częstochowskich Spotkań Gitarowych i przez jedną edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Filharmonia Częstochowska stała się również współorganizatorem Międzynarodowego Festiwalu Piosenki „Majowa Nutka” oraz organizatorem Festiwalu Jazzu Tradycyjnego, którego pierwsza edycja odbyła się w maju 2002 roku pod nazwą Hot Jazz Spring. Sztandarowym projektem Orkiestry jest organizowany od 1997 roku Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana oraz zainicjowany w 2008 roku Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków. Oprócz ożywionej działalności we własnej siedzibie, Orkiestra występuje gościnnie w kraju i za granicą. Zespół koncertował we Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Francji, Niemczech, Holandii, Szwecji i Korei Południowej. Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej niejednokrotnie zapewniała oprawę muzyczną imprezom o zasięgu międzynarodowym. W swym dorobku ma nagrania CD oraz nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji. Z Orkiestrą występują wybitni polscy dyrygenci i soliści, a także artyści zagraniczni, m.in. Joshua Bell (USA), Vadim Repin (Rosja), Evelyn Glennie (Szkocja) i Midori (Japonia). Dyrektorem naczelnym Filharmonii Częstochowskiej jest Ireneusz Kozera; dyrektorem artystycznym Adam Klocek. 
 
CHÓR FILHARMONII CZĘSTOCHOWSKIEJ „COLLEGIUM CANTORUM” - jest 24-osobowym, zawodowym chórem mieszanym. Powstał w 1987 roku jako autorski pomysł jego założyciela i do dziś kierownika, Janusza Siadlaka. Początkowo działał pod patronatem częstochowskich wyższych uczelni – Wyższej Szkoły Pedagogicznej, a potem Politechniki Częstochowskiej. W latach 2008-2011 był projektowym chórem współfinansowanym przez częstochowski samorząd. Od września 2012 roku „Collegium Cantorum” jest zespołem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Chór z sukcesami koncertował w wielu miastach Polski i Europy. W trakcie podróży artystycznych odwiedził także Argentynę, Urugwaj, Chiny i USA. „Collegium Cantorum” jest organizatorem wielu muzycznych projektów, w tym Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów. Repertuar chóru jest bogaty i zróżnicowany – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół dokonał wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich, m.in.: Andrzeja Koszewskiego, Wojciecha Łukaszewskiego, Juliusza Łuciuka, Romana Maciejewskiego, Miłosza Bembinowa, Edwarda Bogusławskiego, Mariana Borkowskiego, Marka Jasińskiego i Stanisława Moryty. 
 
Janusz Siadlak - dyrygent i chórmistrz. Laureat Nagrody Specjalnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi dla polskiej kultury muzycznej. Kreator nowych trendów i rozwiązań muzycznych. Inicjator i twórca wielu wydarzeń, w tym Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów. Założyciel i dyrygent Chóru „Collegium Cantorum” (obecnie chór Filharmonii Częstochowskiej), z którym niezmiennie odnosi sukcesy w kraju i za granicą. Współtwórca i dyrektor artystyczny Polish Chamber Voices. W latach 2003-2009 pełnił funkcję kierownika chóru w Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”. Praca Janusza Siadlaka została doceniona przez Wojewodę Śląskiego prestiżową nagrodą za całokształt pracy artystycznej oraz przez Prezydenta Miasta Częstochowy za szczególne osiągnięcia muzyczne. Wielokrotnie wyróżniany nagrodami dla „Najlepszego Dyrygenta” na licznych konkursach i festiwalach. 
 
Piotr Sułkowski - dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Wraz z orkiestrą, którą prowadzi, otrzymał Statuetkę św. Jakuba w dziedzinie „kultura” za rok 2012, za widowisko taneczno-muzyczne Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. W 2013 roku Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu przyznał mu tytuł „Osobowość Warmii i Mazur”. W roku 2014 otrzymał Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a rok później statuetkę Pegaza za twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury Warmii i Mazur. Posiada ogromne doświadczenie operowe. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Jest współtwórcą Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-2009 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra w Tulsa w USA (2008-2014.) W 2011 roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbył podróż koncertową do Hiszpanii, gdzie w Bilbao i w Pampelunie pod jego kierownictwem przygotowano spektakle Tosca Pucciniego. Rok później, z tą samą orkiestrą oraz solistą Eduardem Kunzem, zainaugurował w Filharmonii Narodowej w Warszawie cykl „Wielkie koncerty fortepianowe”. Współpracuje z wieloma orkiestrami, a także zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie. W 2010 roku, koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie, zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. W 2016 roku poprowadził koncerty ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Olsztynie, Łodzi, Warszawie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu wraz z Maksimem Vengerovem. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego, a w ramach obchodu Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 wykonał z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej koncerty z oratorium Quo Vadis w Krakowie, Barczewie, a taże w Warszawie.