logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
ks. Jan Hadalski SChr
Liturgia uświęcenia czasu – rozumieć, aby lepiej uczestniczyć. Wykład liturgii godzin
Wydawnictwo Hlondianum
 


„Panie, otwórz wargi moje, a usta moje będą głosić Twoją chwałę”. Tymi słowami tysiące, a może i miliony katolików na całym świecie codziennie rozpoczyna swoje modlitewne, więcej – liturgiczne spotkanie z Panem Bogiem, włączając się we wspaniałą „Pieśń chwały […], głos umiłowanej Oblubienicy Chrystusowej” – jak napisał Paweł VI w konstytucji Laudis canticum wprowadzającej odnowioną przez Vaticanum II oficjalną modlitwę Kościoła nazwaną już nie Brewiarzem rzymskim, ale Liturgią godzin.
 
 

Wydawca: Wydawnictwo Hlondianum
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-62959-66-2
Format: 176x250
Stron: 456
Rodzaj okładki: Miękka

 
  
  
  

 
Kompletny popularny wykład liturgii godzin:
– historia kształtowania się liturgii uświęcenia czasu,
– elementy składowe liturgii godzin, – szczegółowe omówienie poszczególnych godzin kanonicznych,
– celebracja liturgii godzin,
– teologia i duchowość liturgii godzin. Książka stanowi zbiór 61 artykułów z trzyletniego cyklu (2013-2015) publikowanego na łamach miesięcznika „Msza Święta”, uzupełniony pełnym tekstem 3 podstawowych dokumentów kościelnych na temat odnowionego brewiarza:
– Konstytucja o liturgii świętej Soboru Watykańskiego II na temat liturgii godzin(rozdział IV, Liturgia godzin, nry 83-101 według II wydania KL),
– Laudis canticum – Konstytucja Pawła VI wprowadzająca w życie Liturgię godzin uchwaloną dekretem Soboru Watykańskiego II,
– Ogólne wprowadzenie do liturgii godzin.

Spis treści:
 
WSTĘP – ks. Jan Hadalski SChr 

Część pierwsza
Współczesne dokumenty Kościoła
Konstytucja o liturgii świętej Soboru Watykańskiego II na temat liturgii godzin 
Konstytucja apostolska Laudis canticum wprowadzająca w życie
liturgię godzin uchwaloną dekretem Drugiego Soboru Watykańskiego
Ogólne wprowadzenie do liturgii godzin
 
Część druga
Historia kształtowania się liturgii uświęcenia czasu
ks. Tomasz Bać: Początki liturgii godzin – modlitwa wspólnoty chrześcijańskiej w pierwszych wiekach
ks. Tomasz Bać: 
Oficjum katedralne i oficjum monastyczne – pierwsze próby organizacji modlitwy liturgicznej 
ks. Tomasz Bać: Początki oficjum rzymskiego: modlitwa liturgiczna w „Regule” św. Benedykta
ks. Tomasz Bać: Od oficjum we wspólnocie do oficjum prywatnego – czyli jak liturgia stała się brewiarzem 
ks. Tomasz Bać: Dzieje brewiarza od XIII wieku do Soboru Trydenckiego
ks. Tomasz Bać: Dzieje „Brewiarza rzymskiego” od Soboru Trydenckiego do XX wieku 
ks. Tomasz Bać: Odnowa liturgii godzin w XX wieku: historia – teraźniejszość – przyszłość
ks. Tomasz Bać: Dzieje oficjum za zmarłych
ks. Tomasz Bać: 
Mnich modli się nieustannie – dniem i nocą
Historia i teraźniejszość liturgii godzin wspólnot monastycznych

Część trzecia 
Elementy składowe liturgii godzin
I. PSALMY, ICH TYTUŁY I ANTYFONY 
 
ks. Jan Kanty Pytel: Nieustająca pieśń chwały
ks. Waldemar Chrostowski: Psalmy w modlitwie Izraela 
ks. Waldemar Chrostowski: Psalmy w modlitwie Kościoła, czyli chrystologizacja Psalmów
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Charakterystyka antyfon brewiarzowych 
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Charakterystyka tytułów psalmów w liturgii godzin 
 
II. KANTYKI I TE DEUM 
ks. Edward Szymanek SChr: „Benedictus” – ojcowska pieśń o proroku
ks. Antoni Tronina: „Magnificat” – duchowy portret Maryi i Kościoła 
ks. Edward Szymanek SChr: Kantyk Symeona – pieśń wypełnienia (Łk 2,29-32)
ks. Jan Miazek: „Te Deum laudamus” – Ciebie, Boże, chwalimy 

III. HYMNY
ks. Krzysztof Filipowicz: Hymny liturgii godzin, cz.I.
Hymnywchrześcijańskiejliturgii– pochodzenieirozwójodczasówstarożytnychdoreformysoborowej . . . . 196
ks. Krzysztof Filipowicz: Hymny liturgii godzin, cz. II. Hymny w odnowionej liturgii godzin
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Przekłady hymnów brewiarzowych na język polski
ks. Łukasz Szczeblewski: Melodie hymnów brewiarzowych
 
IV. CZYTANIA Z PISMA ŚWIĘTEGO, OJCÓW KOŚCIOŁA I HAGIOGRAFICZNE 
ks. Tomasz Bać: Czytania biblijne w liturgii godzin
ks. Tomasz Bać: Czytania patrystyczne w godzinie czytań
ks. Tomasz Bać: Czytania hagiograficzne w godzinie czytań 
 
V. RESPONSORIA I ANTYFONY MARYJNE
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Charakterystyka responsoriów brewiarzowych
ks. Krzysztof Borowiec: Antyfony maryjne w modlitwie liturgicznej na zakończenie dnia 

VI. PROŚBY, MODLITWA PAŃSKA I ORACJA KOŃCOWA
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Charakterystyka „próśb” w liturgii godzin 
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Modlitwa Pańska i oracje w liturgii godzin 

Część czwarta
Poszczególne godziny kanoniczne 
Adam Matyszewski: Invitatorium – pierwsze westchnienie modlącego się Kościoła ku Bogu
ks. Tomasz Bać: Godzina czytań, cz. I: historia, miejsce w liturgii godzin i znaczenie teologiczne
ks. Tomasz Bać: Godzina czytań, cz. II: struktura, elementy, znaczenie 
ks. Jan Miazek: Jutrznia
ks. Jan Miazek: Zebrani w dnia połowie… Liturgiczna modlitwa w ciągu dnia
ks. Jan Miazek: Nieszpory – wieczorna modlitwa Kościoła
ks. Dariusz Dogondke: Psalmy nieszporne ku czci zmartwychwstałego Pana
ks. Tomasz Bać: 
Noc spokojną i śmierć szczęśliwą niech nam da Bóg wszechmogący…
Modlitwa na zakończenie dnia, czyli kompleta
ks. Bogusław Nadolski SChr: 
Spojrzenie na miniony dzień 
Znaczenie aktu pokuty w modlitwie na zakończenie dnia 
ks. Jan Miazek: Chryste, Tyś dniem pełnym blasku. Hymny komplety 
ks. Wojciech Necel SChr: Zobowiązujący walor modlitwy brewiarzowej
 
Część piąta
Celebracja liturgii godzin
ks. Łukasz Szczeblewski: Wspólnotowa celebracja liturgii godzin
ks. Jan Miazek: Wigilia, czyli nocne modlitewne czuwanie
ks. Tomasz Bać: 
W oczekiwaniu na Dzień Pański 
Celebracja wigilii niedzielnej i świątecznej w liturgii godzin – historia, struktura i znaczenie teologiczne 
ks. Radosław Błaszczyk SDB: Liturgia godzin w Triduum Paschalnym
Adam Matyszewski:
Eucharystia słońcem liturgii godzin
Łączenie poszczególnych godzin z Mszą Świętą lub między sobą

Część szósta 
Teologia i duchowość liturgii godzin 
ks. Jan Miazek: Modlitwa Chrystusa trwająca w Kościele 
ks. Jan Miazek: Liturgia godzin modlitwą całego Ludu Bożego
ks. Tomasz Bać: Fundamenty teologiczne liturgii godzin.Wstęp do cyklu artykułów
ks. Tomasz Bać: Trynitarna dynamika liturgii godzin
ks. Tomasz Bać: 
Cały człowiek modli się przed Panem 
Bosko-ludzkie bogactwo liturgii godzin
ks. Tomasz Bać: Liturgia godzin modlitwą Kościoła 
ks. Tomasz Bać: Liturgia godzin uświęceniem ludzkiego czasu – dnia i nocy
ks. Tomasz Bać: Chrystus i Jego misterium w psalmach liturgii godzin
ks. Tomasz Bać: Liturgia godzin a życie i misja wspólnoty chrześcijańskiej
ks. Jan Miazek: Teologia hymnów brewiarzowych okresu Adwentu
ks. Jan Miazek: Teologia hymnów brewiarzowych okresu Narodzenia Pańskiego
ks. Jan Miazek: Teologia hymnów brewiarzowych Wielkiego Postu i Wielkanocy
ks. Jan Miazek: Teologia hymnów brewiarzowych okresu zwykłego
ks. Jan Miazek: Teologia hymnów maryjnych liturgii godzin
ks. Jan Miazek: Hymny brewiarzowe o świętych 
ks. Jan Miazek: Teologia oficjum za zmarłych 
 
Zobacz także
Elżbieta Konderak

W celebrowaniu liturgii, jak w każdej modlitwie, zawsze jest możliwy kryzys. Ale kryzys jest szansą. Uważam, że on jest często „spowodowany” przez tę drugą stronę, czyli przez Pana Boga, który nie chce się zgodzić na to, żebym Go przyjmował ciągle w taki sam sposób. Domaga się przewartościowania, chowa się w znakach i chce, żebym Go szukał na nowo, jeszcze bardziej intensywnie. Nie wiem, jak będzie się dalej rozwijać ta liturgia.

 

Z o. Mirosławem Pilśniakiem, dominikaninem, rozmawia Elżbieta Konderak

 
ks. Krzysztof Porosło
Św. Jana od Krzyża powiedział, że pierwszym językiem Boga jest cisza. Dlatego każde spotkanie i rozmowa z Nim potrzebują postawy wewnętrznej ciszy i milczenia. Ale jak to zrobić w dzisiejszym świecie? Często słyszę, że dzisiaj niemożliwe jest życie w ciszy, że przecież nie sposób uciec od tego świata. Ale mimo to niezwykle ważne jest, aby szukać takich momentów wyciszenia, aby we własnym domu uczynić pustelnię, do której będziesz każdego dnia wchodził chociażby na chwilkę, chociaż na kwadrans...
 
Jacek Święcki
Jezus, który sam jest czysty, zanurza się w wodzie mętnej nie tylko z powodu rzecznego mułu, ale także od duchowej nieczystości wyznających swe grzechy Izraelitów. Na wielu dawnych ikonach przedstawiających tę scenę Jordan jest wręcz fioletowy, prawie czarny. Jezus sam jest bez grzechu, ale wchodzi w te wody, aby wypełnić całą sprawiedliwość (por. Mt 3,15)...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS