logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Maria Braun-Gałkowska
Media a odbiorca
Wychowawca
 


Media elektroniczne (telewizja, radio, Internet) stały się ważnym elementem współczesnego życia. Ich znaczenia nie sposób przecenić, choćby z tej przyczyny, że dzieci poświęcają im bardzo dużo czasu. Telewizję, która pojawiła się w Polsce dopiero w latach pięćdziesiątych, dzieci oglądają średnio powyżej 30 godzin tygodniowo, a dostępność komputerów i Internetu rośnie lawinowo. Gry komputerowe, które rozpowszechniły się w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, zapalonym graczom zajmują kilkadziesiąt godzin tygodniowo, często przy nie zmniejszonym czasie przeznaczanym na telewizję.
 
Możliwości i zagrożenia
 
Wymienione media otwierają przed młodymi ogromne możliwości, które jeszcze dla poprzedniego pokolenia były niedostępne. Przede wszystkim ułatwiony jest dostęp do wszelkiego rodzaju informacji. Wiadomości o tym, co się dzieje w świecie, można uzyskać na bieżąco, co więcej, dzięki telewizji można w nich uczestniczyć z wielkim stopniem zaangażowania. Media umożliwiają też dostęp do sztuki na wysokim poziomie: teatru, filmu, muzyki. Obrazy przesyłane na odległość pozwalają na oglądanie miejsc, których inaczej nigdy nie mogłoby się zobaczyć, a obrazy przedstawiające wydarzenia losowe, jak np. klęski żywiołowe, wywołują współczucie i pomoc na dużą skalę.
Jednocześnie z tymi ogromnymi możliwościami media niosą wielkie zagrożenia, gdyż wpływają na osobowość odbiorców w kierunku, który często należy uznać za niepożądany.
 
Każda czynność, jeżeli jest wykonywana przez kilka godzin dziennie i kilkadziesiąt godzin tygodniowo, ma ogromny wpływ na wykonującego ją człowieka: ukierunkowuje jego zainteresowania, zmienia emocjonalność i sposób życia. To samo dotyczy czasu poświęcanego mediom, gdyż wówczas dziecko nie wykonuje innych zajęć, jak np. czytanie książek, ruch na powietrzu, majsterkowanie, zabawa z kolegami.
 
Media oddziałują na odbiorców także przez sposób korzystania z nich. Oglądanie programów telewizyjnych nie wymaga żadnej aktywności fizycznej, choćby takiej jak pójście do kina. Jest bardzo łatwym sposobem spędzania czasu: wystarczy wygodnie usiąść, uruchomić aparat i posługując się pilotem wybierać obrazy, na które ma się ochotę. Obraz, i to obraz ruchomy, przyciąga uwagę. Nie potrzeba sobie nic wyobrażać i do niczego myślowo dochodzić, bo wszystko jest podane bezpośrednio. Obraz może mieć drugie znaczenie, symboliczne, jednak jeżeli dojście do niego sprawia trudności, dziecko pozostaje przy warstwie pierwszej, bezpośrednio danej na płaszczyźnie spostrzeżeń. Dlatego, jeżeli programy nie zawierają specjalnych starań zmierzających do pobudzenia aktywności, telewizja sprzyja bierności i lenistwu umysłowemu oraz obniżeniu sprawności myślenia abstrakcyjnego i fantazji.
 
W grach komputerowych gracz jest aktywnym uczestnikiem tego, co dzieje się na ekranie. Jednak w większości gier (około 95%) akcja opiera się na różnego rodzaju agresji, więc aktywność gracza jest bardzo ograniczona tematycznie.
 
Rodzaje oddziaływania
 
Ważnym aspektem oddziaływania mediów są przekazywane treści. Dotyczy to treści przekazywanych wprost przez podawane informacje, oceny i sugestie, a także innych oddziaływań, gdyż wpływy wychowawcze nie ograniczają się bynajmniej do przekazu słownego. Choć informowanie wychowanka jest konieczne, w analizie procesu wychowawczego można wyróżnić szereg innych rodzajów oddziaływania:
1. podawanie wzorów,
2. nadawanie znaczeń,
3. trening
4. prowokacja sytuacyjna.
 
1. Podawanie wzorów oznacza przedstawianie dziecku różnych modeli postępowania, które wywołują w nim chęć naśladowania, czyli upodobnienia się do modela pod względem wyglądu, sposobu wyrażania się, przekonań i zachowania. Ta klasa wpływów jest szczególnie znacząca w mediach wizualnych, gdyż (jak zostało to stwierdzone w licznych badaniach) dzieci mają tendencję do naśladowania zachowań modeli ukazywanych na ekranie.
 
1 2 3 4  następna
Zobacz także
Piotr Patejuk
Mówi się, że najpopularniejszym świętym w Polsce jest święty spokój i każdy chce go mieć, każdy do niego dąży, ale czasem jednak trzeba, jak to mówią popularni ostatnio coache, wyjść ze swojej strefy komfortu (którego to stwierdzenia prywatnie nie znoszę) i zmierzyć się z tym, co akurat stanęło na naszej drodze, z czymś za co jesteśmy odpowiedzialni i wtedy zaczynają się schody. 
 
Piotr Patejuk
Diagnozy nie zapowiadają upadku religijności w przyszłej Polsce, mówią jednak o nadchodzących zmianach. Główna zmiana polega na przejściu od religijności dziedziczenia do religijności przeżywanej. Religijność przestaje być wartością tradycyjną, a staje się osobistym doświadczeniem. Dziś człowiek sam chce decydować, wybierać...
 
Piotr Patejuk
Przezwyciężanie siebie to jeden z głównych elementów duchowości ignacjańskiej, wcielony w program pedagogiczny. Chodzi o umartwienie miłości własnej, przezwyciężanie własnych nastrojów dla dobra innych, czy też zapieranie się siebie. Ma zaś prowadzić do przeżywania pokoju serca i autentycznej chrześcijańskiej radości...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS