logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Jan Uryga
Pasje Jana Sebastiana Bacha
Źródło
 



 
 Pierwsze utwory pasyjne opiewające Mękę i Śmierć Jezusa Chrystusa pochodzą z IV wieku. Ich podstawą tekstową, jak wszystkich dzieł pasyjnych powstałych później, jest relacja z ostatnich dni Chrystusa, spisana przez czterech Ewangelistów: świętych Mateusza, Marka, Łukasza i Jana.
 
W pierwszych wiekach istniał zwyczaj recytacji w Niedzielą Palmową części Ewangelii św. Mateusza. Później rozszerzono tę recytację na inne dni Wielkiego Tygodnia, ubogacając tym nabożeństwa w świątyniach.
 
Wraz z rozwojem gatunków i form muzycznych wykształcił się utwór zwany pasją. Początkowo była to muzyczna recytacja tekstu zaczerpniętego z Ewangelii. Z czasem jednak pasja weszła w obręb nabożeństwa kościelnego. Rozkwit muzycznych gatunków pasyjnych przypadł na czasy średniowiecza, renesansu i baroku. Najwspanialszymi zaś dziełami artystycznymi, opiewającymi Mękę i Śmierć Jezusa Chrystusa, są dwie zachowane "Pasje" Jana Sebastiana Bacha, napisane według tekstów ewangelicznych św. Mateusza i św. Jana.
 
Jan Sebastian Bach urodził się 21 marca 1685 r. w Eisenach. Po wczesnej śmierci rodziców oddany został pod opiekę najstarszego brata, Johanna Christopha, organisty i kompozytora, który uczył go gry na instrumentach klawiszowych oraz kompozycji. Kiedy miał osiemnaście lat, otrzymał posadę organisty w Arnstadt. Dziwne wariacje muzyczne w chorałach nie podobały się jednak władzom kościelnym i Bach zmuszony był opuścić Arnstadt. Został nadwornym organistą na dworze księcia weimarskiego Wilhelma Ernesta, a potem kapelmistrzem na dworze księcia Leopolda w Anhalt-Koethen, skąd przeniósł się do Lipska. Został kantorem kościoła św. Tomasza, nauczycielem śpiewu i łaciny w przykościelnej szkole, a także dyrektorem muzycznym Lipska, opiekującym się chórami i organami w czterech kościołach tego miasta. Tam też został muzykiem i kapelmistrzem nadwornym Augusta III, późniejszego króla Polski, któremu on - protestant - dedykował początkowe fragmenty katolickiej Mszy h-moll, przeznaczonej na koronację.
 
Bach był głęboko religijnym luteraninem i muzykę uważał za dar Boży oraz narzędzie mające służyć przede wszystkim Jego chwale, dopiero potem nauce i estetycznej przyjemności. Teologiczna koncepcja muzyki spowodowała, że Bach nie przeciwstawiał w swej twórczości tego co świeckie - temu co religijne. Niejednokrotnie własne utwory o tematyce świeckiej przerabiał na dzieła religijne.
Zaliczany jest do największych geniuszów muzycznych wszystkich czasów. Jest twórcą 263 chorałów, 209 kantat kościelnych, 4 mszy luterańskich, 7 koncertów fortepianowych, 4 uwertur i setek innych utworów.
 
Pasje Bacha powstały w ostatnim okresie twórczości kompozytora. "Pasja według św. Jana" została napisana prawdopodobnie w 1723 r. Jej prawykonanie odbyło się w Wielki Piątek tegoż roku w Lipsku. Bach nie był jednak zadowolony z dzieła, bowiem w 1727 r. wprowadził sporo znaczących zmian. "Pasja według św. Jana" jest dziełem dramatycznym, surowym w wyrazie i konstrukcyjnie prostym. Ewangelia (osoba dramatu) relacjonuje historię pasyjną od momentu pojmania Chrystusa do momentu złożenia w Grobie, wyrażając swe kwestie w recytatywach. Wypowiedzi Chrystusa, św. Piotra, Piłata, św. Marii Magdaleny - opracował Bach w postaci arii. W całym dziele najważniejszą rolę spełniają chóry - reprezentujące arcykapłanów, apostołów, Żydów, żołnierzy - wyrażające uczucia wiernych i ich stosunek do rozgrywającego się dramatu.
 
Dramatyczny charakter "Pasji według św. Jana" uwidacznia się już we wstępnym potężnym chórze "Herr unser Herrscher", osiągając punkt kulminacyjny w scenie sądu, która - zdaniem Ernesta Zavarsky'ego - jest centralną, dramatycznie najsilniejszą jej częścią.
 
Z "Pasją według św. Jana" wyraźnie kontrastuje nacechowana epickim spokojem i kontemplacyjnością "Pasja według św. Mateusza", której prawykonanie odbyło się również w kościele św. Tomasza w Lipsku, w Wielki Piątek 1729 r. Bach posłużył się tekstem poetyckim Ch. Henriciego, używającego pseudonimu Picander.
 
Literackim tworzywem "Pasji" jest relacja św. Mateusza zapisana w 26 i 27 rozdziale jego Ewangelii. Do tego tekstu Picander dopisał 28 strof, opracowanych muzycznie jako arie o charakterze medytacyjnym. Na całość kompozycji składają się trzy wielkie obrazy: Chrystus wraz z uczniami i Ostatnia Wieczerza, Chrystus na Górze Oliwnej, pojmanie oraz śmierć i złożenie do Grobu.
 
Przystępując do pracy nad partyturą tej "Pasji", Bach bardzo skrupulatnie i trafnie dobrał teksty chorałów. Słuchając tego muzycznego arcydzieła nie sposób uwolnić się od silnego wrażenia, jakie wywołuje. Wielkość, pobożność, wzruszenie Bacha wprost emanują z każdej frazy muzycznej i tekstowej. Nie ma słów - jak trafnie określił Zavarsky w biografii Bacha - którymi dałoby się wyrazić głębię i piękno tego arcydzieła.
 
Religijny charakter obydwu kompozycji Bacha sprawia, że muzyka lipskiego kantora pozwala człowiekowi odnaleźć się w porządku świata, a w sobie samym dostrzec odbicie kosmicznego ładu, zyskać pokój i przeświadczenie, że otaczający świat w swojej istocie - jako dzieło Boże - jest dobry, rozumny i piękny.
Twórca wspaniałych "Pasji" zmarł 28 lipca 1750 roku w Lipsku, osierocając 20 dzieci z pierwszego i drugiego małżeństwa.
 
Jan Uryga
 
Zobacz także
Marta Drej
Polska. Rok 1983. W pokoju hotelowym siedzi łysy, z makijażem na twarzy, wokalista brytyjskiej grupy Classix Nouveaux – Sal Solo. Czuje się samotny, smutny, przygnębiony. Zastanawia się, dlaczego piętnastotysięczne, pełne uwielbienia tłumy, sława, duże pieniądze nie są w stanie uczynić go szczęśliwym. "Co może uczynić mnie szczęśliwym? Tam musi być coś więcej" - myśli. Wreszcie szepcze: "Boże, jeżeli tam jesteś. Ja chcę wiedzieć"...
 
Marta Drej
Jeden pokój. Dosłownie, bo cały film nakręcono w jednym pomieszczeniu. I w przenośni, bo nikt tak jak Wanda Półtawska nie walczył u boku Jana Pawła II o pokój na świecie. Produkcja filmu trwała ponad trzy lata. Tytuł zaproponowała Wanda Półtawska. Bohaterka filmu. Ale czy na pewno bohaterka?
 
Marta Drej
Do niedawna rzeczywistość dzielono na dwie części. Na nature, czyli to, co samo wyrosło z ziemi, i na kulturę – wytwór człowieka. Popatrzmy na trzmiela, który wydaje charakterystyczny dźwięk podczas lotu. Sam trzmiel należy do natury, ale oto znalazł się kompozytor, którego to brzęczenie natchnęło do napisania utworu...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS