Pełna łaski i Niepokalana


Maryja jest pełna łaski jeszcze w innym znaczeniu. Jest piękna pięknością, którą my nazywamy świętością; "cała piękna" (tota pulchra), jak mówi Kościół słowami Pieśni nad Pieśniami (por. Pnp 4, 1). Ponieważ Maryja jest obdarzona łaską, jest Matką łaskawą. Jednocząc w sposób niepodzielny dwa znaczenia łaski autor Pieśni nad Pieśniami nazywa Maryję: "Tą, która jest pełna łaski, ponieważ jest pełna Łaski". To jest Ta, która jest pełna piękności i łaski, ponieważ jest pełna przychylności i powołania Boskiego, czyli Łaski. Maryja jest piękna, ponieważ jest kochana.

Łaska znajdująca miejsce w świętości Maryi, która posiada moc wywyższającą Ją ponad jakąkolwiek inną postać, tak Starego jak i Nowego Testamentu. Jest to łaska nieskalana. Kościół rzymski określa ją tytułem "niepokalana". Kościół prawosławny używa tytułu "cała święta" (Panaghia). Pierwszy określa ten aspekt łaski Maryi, w którym brak jakiegokolwiek grzechu, nawet pierworodnego; drugi podkreśla aspekt pozytywny to jest obecność w Niej wszystkich cnót i całego splendoru, który z nich emanuje.

Również Kościół jest powołany, "jako chwalebny, nie mający skazy czy zmarszczki, czy czegoś podobnego, aby był święty i nieskalany" (por. Ef 5, 27). Ale - jak mówi nasz przyjaciel poeta - "to, co zostało odzyskane, zdobywane piędź za piędzią, odebrane, osiągnięte, to nie to samo, co nigdy nie zostało utracone. Ubielona kartka nigdy nie będzie białą kartką, ani pobielone płótno nigdy nie będzie białym płótnem, ani ubielona dusza białą duszą". Kościół został uwolniony z wszelkiej zmazy, natomiast Maryja została zachowana od wszelkiej zmazy. Kościół ma zmarszczki, które pewnego dnia zostaną wygładzone; w Niej z łaski Boga nie ma nic do gładzenia.

R. Cantalamessa


teksty pochodzą z książki: "Z Maryją na co dzień - Rozważania na wszystkie dni roku"
(C) Copyright: Wydawnictwo SALWATOR,   Kraków 2000
www.salwator.com