logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Peter Malone i Rose Pacatte
Rekolekcje z filmem
Edycja Świętego Pawła
 


Ewangelia w Hollywood
Przewodnik po Piśmie Świętym dla miłośników kina


 

TRZECIA NIEDZIELA ADWENTU
Księga Izajasza 35, 1-6. 10 o Ewangelia wg św. Mateusza 11, 2-11

Syn Jezusa (Jesus' Son)
USA 1999, 110 minut
Obsada: Billy Crudup, Samantha Morton, Denis Leary, Dennis Hopper, Holly Hunter
Scenariusz: Elizabeth Cuthrell, Oren Moverman, David Urrutia
Reżyseria: Alison Maclean

Syn Jezusa
Mimowolny uzdrowiciel


STRESZCZENIE

Niezbyt błyskotliwy, choć dobroduszny młody człowiek opowiada o ciemnej stronie swojego życia, kiedy był narkomanem w latach siedemdziesiątych. Nie poznajemy jego prawdziwego imienia, gdyż używa jako przezwiska przekleństwa, które nadał mu handlarz narkotyków. Jego historia jest chaotyczna, składa się z epizodów i nie brak w niej momentów czarnego humoru. Nieustannie przerywa opowiadanie, aby wyjaśnić swoje relacje z przyjaciółmi i niebezpieczeństwo, w jakim się znalazł, kiedy zakochał się w Michelle, narkomance, która wciągnęła go w nałóg.

Przeżywa różne krytyczne chwile, łącznie z przypadkowym postrzeleniem chłopaka Michelle, którego próbuje uratować. Wędruje bez celu po różnych drogach i uświadamia sobie, że ma wiedzę o przyszłych wydarzeniach.
Wraz z przyjacielem znajdują pracę w szpitalu, a branie narkotyków powoduje, że jest to bardzo dziwne doświadczenie. Potem, razem z innym przyjacielem, o imieniu Wayne, okradają dom z miedzianych kabli. Obaj biorą za dużą dawkę narkotyków i Wayne umiera, a jego ratuje Michelle. Michelle zachodzi z nim w ciążę, usuwa ją i w końcu umiera z przedawkowania.

Bohater spędza sześć miesięcy na rehabilitacji, a potem wyjeżdża do Phoenix do pracy w domu opieki społecznej, gdzie jest pełno ludzi ignorowanych przez społeczeństwo: okaleczonych duchowo, zniechęconych życiem, chorych umysłowo i emocjonalnie. Pielęgniarka zachęca go, żeby dotykał pacjentów, bo w ten sposób oni uspokajają się. On jednak jest nieświadomy tego daru. Pewnego wieczoru, wracając do domu, słyszy śpiew młodej kobiety, menonitki (menonici - to odłam protestanckiego ugrupowania anabaptystów, powstały we Fryzji w XVI w., uznający tylko dwa sakramenty - chrzest dorosłych i Eucharystię, głoszący zakaz prowadzenia wojen, pełnienia urzędów i odrzucający przysięgę - przyp. red.). Głos płynący przez okno działa na niego kojąco i bohater zaczyna przychodzić tam częściej, aby posłuchać. Pewnego razu zagląda przez okno i dostrzega, że kobieta jest niewidoma. Dotyka ją i sprawia tym, że ona odzyskuje wzrok.

Zaprzyjaźnia się również z inną kobietą, która jest kaleką. Wysłuchuje jej trudnych zwierzeń, gdyż kobieta ta sądzi, że jest przyczyną chorób i śmierci swoich licznych mężów i kochanków. Kiedy prosi ją do tańca na przyjęciu, ona zostawia swoją laskę. Okazuje się, że jest zdrowa. Młody człowiek staje się narzędziem uzdrawiania.

 

KOMENTARZ

Film ten uzyskał nagrodę na festiwalu filmowym w Wenecji w 1999 roku. Jury nazwało go filmem o uzdrowieniu. Jest to podróż młodego człowieka, zagubionego pod względem moralnym, który nie posiada w życiu żadnego celu. Ziarno dobra, które w nim kiełkuje, pozwala na stopniową przemianę. W rezultacie staje się człowiekiem pełnym współczucia dla innych. Dotyka ludzi w sposób dosłowny i duchowy, zmieniając ich życie, a przywrócenie wzroku niewidomej kobiecie to najbardziej dramatyczny moment filmu.

Film reżyserowała Alison Maclean - poprzedni film, Crush, zrealizowała w Nowej Zelandii; był oparty na opowiadaniach Denisa Johnsona. Pokazuje kulturę marginesu, związaną z narkotykami, na Środkowym Zachodzie USA na początku lat siedemdziesiątych. Pierwsza część narracji opowiedziana jest fragmentarycznie, jak chaotyczny strumień świadomości, z "tytułami rozdziałów" ukazanymi na ekranie.

Billy Crudup (Without Limits, Kraina Hi-Lo), grający główną rolę młodego mężczyzny, ukazuje złożoną osobowość tej postaci - jest dobry, choć słaby; intelektualnie powolny, choć szczery. Często jego twarz przypomina wizerunki Jezusa. Na krótko pojawiają się Denis Leary i Dennis Hopper, a Holly Hunter bardzo przekonująco wciela się w rolę kobiety z laską.

Być może film ten bardziej zainteresuje zwolenników kina niezależnego i artystycznego z powodu ciemnej, często niepokojącej atmosfery. Choć jest zdecydowanie poważny, można w nim odnaleźć humor i ciepło, szczególnie w scenach z domu opieki. Pokazuje, jak współczucie i łaska stają się czasem widoczne dzięki komuś, po kim najmniej można się tego spodziewać.

 

DIALOG Z EWANGELIĄ

Myśl przewodnia: Uzdrawianie chorych to adwentowy znak nadejścia Zbawiciela, ponieważ uzdrawianie związane jest z nadzieją.
Adwentowym tematem pierwszego czytania z Księgi Izajasza jest nadzieja: pustynia stanie się piękna i wszyscy ludzie doznają uzdrowienia. Staną się zdrowi, zostaną napełnieni radością i zadowoleniem, ponieważ Bóg nadchodzi, aby nas zbawić.

Ewangelia podejmuje ten temat, gdy Jan Chrzciciel ogłasza, że nadejście Jezusa jest wypełnieniem tekstu z Księgi Izajasza. A Jezus potwierdza to wobec uczniów Jana.
Jezus korzysta także z tej sposobności, aby przypomnieć swoim słuchaczom, że nie są w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądał albo co będzie mówił prorok - na pewno nie będzie on słaby czy niedołężny. Chociaż Jan był wielkim prorokiem, każdy z uczniów Jezusa - niezależnie od tego, czy jest uważany za najmniejszego - jest od Jana większy.

Bohater filmu to zagubiony młodzieniec, który w głębi duszy jest dobrym człowiekiem. Pobłądził, ale wciąż jest otwarty na łaskę i zmianę, nieustannie bada sens życia i śmierci. W swojej prostolinijności staje się łagodnym, ekstrawaganckim prorokiem, który odmienia losy ludzi, a przecież sam potrzebuje przemiany. Wnosi do świata piękno, nieświadomie także przynosi uzdrowienie: niewidomi widzą, chromi chodzą i tańczą, a zapomniani ludzie, żyjący bez nadziei, zostają obdarzeni uwagą i miłością. Można pokusić się o nazwanie młodego człowieka prawdziwym uczniem Jezusa. Jest on pełnym wymowy znakiem Adwentu.

 

KLUCZOWE SCENY I WĄTKI

- Młody człowiek poznaje środowisko narkomanów; bohater zakochuje się w Michelle i jest od niej zależny, ponieważ dziewczyna dostarcza mu narkotyki; umierają osoby z jego otoczenia, co wywołuje w bohaterze poczucie przegranej i bezradności wobec takiego stanu.
- Rozpoczyna się droga bohatera w kierunku innego stylu życia; pokonuje nałóg; trafia do domu opieki; uczy się, jak dotykać innych i odbierać ich dotyk.
- Bohater jest nieświadomy, że posiada zdolność uzdrawiania; dotknięcie niewidomej kobiety okazuje się pierwszym uzdrowieniem; młody człowiek zaprzyjaźnia się z kaleką kobietą, która opowiada mu o swoich relacjach skazanych na klęskę; bohater tańczy z tą kobietą, a ona odkłada laskę i w ten sposób następuje kolejne uzdrowienie.

 

DO REFLEKSJI I ROZMOWY

1. Film przedstawia narkomanię i alkoholizm jako tragiczne w skutkach ludzkie problemy, a sceny ukazujące młodych ludzi biorących narkotyki są bardzo mocne i wstrząsające. Czy jest sposób, aby młody człowiek przestał brać narkotyki? W jaki sposób może odnaleźć swoją drogę? Czy tego rodzaju film można porównać z filmem typu Traffic?

2. Młody bohater bezmyślnie towarzyszy swojej dziewczynie w drodze na aborcję, a żal z tego powodu przychodzi za późno. Potem jedzie autostopem z rodziną, która ma wypadek. Ratuje ich niemowlę. W jaki sposób scena ta podkreśla wzrastającą u bohatera świadomość daru życia? Pomyśl o tym, w jaki sposób taki film może stać się przekaźnikiem godności ludzkiego życia od momentu poczęcia.

3. Pielęgniarka w domu opieki społecznej, Beverly, mówi bohaterowi, że jednym z jego obowiązków jest dotykanie pacjentów, ponieważ muszą oni mieć z kimś kontakt. Uczy go, w jaki sposób dotykać i uspokajać ludzi. A czy my możemy spróbować obdarzyć kogoś dotykiem czułości? Pod jakim względem ten film jest adwentowym znakiem, zachęcającym nas do wychodzenia w tym czasie łaski, by szukać uzdrowienia dla siebie i dla innych?

Modlitwa
Panie Jezu, w czasie Adwentu ukaż nam pełne łaski i uzdrawiające znaki Twojego przyjścia na świat. Jesteś spełnieniem wszystkich naszych nadziei. Amen.


Zobacz także
Janusz Lenczowski
Tradycja konstruowania szopek wywodzi się z kultu betlejemskiego żłóbka, miejsca narodzin Zbawiciela, czczonego od wieków przez cały chrześcijański świat. Prekursorem ożywienia szopki był św. Franciszek z Asyżu. Na przełomie XVIII i XIX wieku w królewskim Krakowie narodziła się z tej tradycji szopka krakowska - zjawisko unikatowe w skali świata, trwające do dziś...
 
Ks. Rafał Masarczyk SDS
Sokrates był filozofem żyjącym od 470 do 399 r p.n.e. Był on człowiekiem mądrym i ciekawym. Chadzał na Ateński rynek i zaczepiał ludzi pytając ich co myślą na temat moralności, cnoty itd. Następnie zestawiał wypowiedzi i wysuwał wniosek.; Np.: sprawiedliwością jest danie każdemu co mu się należy. Uważał on między innymi, że ludzie źle robią tylko dlatego, że brakuje im wiedzy. Należy więc uczyć ludzi by byli lepsi. Poznaj samego siebie a będziesz lepszym (taki pogląd nazywamy intelektualizmem etycznym)..
 
Jacek Poznański SJ

Zarówno poza Kościołem, jak i w nim samym działalność religijna jest nieraz kojarzona z tworzeniem materialnego zaplecza. Chodzi o różnego rodzaju obiekty: pomniki, figury, kaplice, kościoły, domy rekolekcyjne itd. Wiele takich dzieł – nieraz zadziwiających – powstało w ostatnich latach w Polsce. Wciąż zresztą buduje się nowe. Na ich realizację poświęca się bardzo dużo energii, pieniędzy, czasu, uwagi. I są one efektowne, podziwiane, fotografowane. Mówimy, że to wszystko na Bożą chwałę.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS