logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justyn
Stosunek stworzenia do ewolucji
materiał własny
 


Stosunek stworzenia do ewolucji

Większość przedstawicieli dzisiejszej nauki przyjmuje hipotezę, że cały byt materialny dąży drogą ewolucji do coraz wyższych form bytu i życia, a cel tej ewolucji stanowi człowiek. Zgodnie z tą hipotezą świat powstał mniej więcej 12 miliardów lat temu, nasza ziemia liczy 5 do 6 miliardów lat, przed 3 miliardami lat pojawiało się na niej życie, a "dopiero" przed 2 milionami lat - życie człowiecze. Jak ustosunkowuje się do tego ujęcie wiara w Boga - Stworzyciela?

Oczywiście teologia musi odrzucić materialistycznie pojętą doktrynę ewolucji, zakładającą istnienie materii nie stworzonej, z której powstały wszystkie istoty żywe, również człowiek ze swym ciałem i duszą, i to na drodze czysto mechanicznego rozwoju. Tego ujęcia teorii ewolucji nie akceptuje już dziś większość uczonych. Coraz powszechniej umacnia się bowiem przekonanie, że "stworzenie" i "ewolucja" stanowią odpowiedzi na zupełnie różne pytania, na różnych płaszczyznach. "Ewolucja" jest pojęciem empirycznym, odnoszącym się do pytania o "horyzontalne" (poziome) "skąd" i o czasowoprzestrzenny proces rozwoju istot stworzonych. "Stworzenie" jest natomiast pojęciem teologicznym i pyta o "wertykalne" (pionowe) "dlaczego" i "po co" całej rzeczywistości. Ewolucja zakłada zawsze uprzednie już istnienie "czegoś", co się przekształca i rozwija. Stworzenie wyjaśnia, dlaczego i po co w ogóle jest owo "coś", co może się przekształcić i rozwijać. Wielu teologów mówi dzisiaj, że Bóg stwarzając rzeczy, daje im zarazem moc współdziałania w ich własnym rozwoju. Nie działa On przy tym jedynie na samym początku, lecz stale podtrzymuje świat i kieruje nim także w jego stawaniu się.

Wiara w Stwórcę świata i teoria ewolucji nie pozostają więc w zasadniczej sprzeczności ze sobą. Stanowią odpowiedzi na zupełnie różne pytania.

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
ks. Tadeusz Stanisławski
Jak Kościół podchodzi do instytucji rodzeństwa (stosunków wzajemnych między dziećmi) w przypadku gdy jedno z dzieci pochodzi ze stosunków pozamałżeńskich. W czasie trwania małżeństwa ojciec ma 2 dzieci z tzw. "prawego łoża" a 1 dziecko z tzw. "skoku w bok". Pomijam w tym wypadku aspekt moralny tej sprawy. Pragnę uzyskać informacje, czy takie rodzeństwo jest rodzeństwem, tworzy najbliższą rodzinę (tak jast w oczach ojca tych dzieci)? Czy powinni pozostać sobie obcy (tak życzy sobie matka nieślubnego dziecka)?
 
ks. Tadeusz Stanisławski
Dlaczego Jezus powiedział z krzyw do swojej Matki: "Niewiasto, oto syn Twój", a nie: "Matko"? (J 19, 26). Luteranie i inni upierają się, że Jezus nie uważał swej Matki za świętą, gdyż i za Nią musiał cierpieć, podobnie jak za nas, grzeszników.
 
Roman Zając
Dziecięce postacie aniołów mocno wpisały się w historię sztuki sakralnej. Na wielu obrazach aniołowie mają na przykład postać pulchnych nagich chłopczyków ze skrzydełkami. Motyw ten pojawił się w okresie renesansu i baroku. Najbardziej chyba znane dwa aniołki znajdziemy na dole genialnego renesansowego obrazu Rafaela „Madonna sykstyńska”.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS