logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Tydzień Eklezjologiczny cz. III
 


Środa (2 kwietnia 2003 r.) była na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim trzecim już dniem trwającego XXXV Tygodnia Eklezjologicznego poświęconego w tym roku jedności Europy widzianej w optyce Ewangelii. Dzień, którego przewodnim hasłem była "zasada wolności", rozpoczął się prelekcją ks. prof. dr. hab. Jana Sochonia pt. "Wolność i liberalizm dawniej i dziś". Analizując historię zagadnienia, Prelegent skupił uwagę przede wszystkim na projekcie dwóch nowożytnych "ojców liberalizmu": Johna Locka silnie łączącego wolność z koncepcją władzy oraz Johna Stuarta Milla, który - odchodząc już od metafizycznych podstaw - utożsamiał raczej wolność z autokreacją i autentyzmem, dając tym samym podstawy współczesnej myśli postmodernistycznej. Profesor zaznaczył, że w miarę upływu wieków koncepcja wolności wychodząca od podstaw metafizycznych ustępuje określeniu jedynie negatywnemu jako wolności wyłącznie "od", co w postmodernizmie przybiera już postać życia poza dobrem i złem, poza prawdą, która pozostaje na usługach tej pierwszej, a jedynie w absolutnej akceptacji wszelkiej inności. W dyskusji Ksiądz Sochoń zaznaczył, że rozumie liberalizm pozytywnie jako realizowanie dobra osoby, co nie znaczy, że jest zwolennikiem skrajnych jego wersji w wydaniu Locka, Milla czy współcześnie na przykład Rorty'ego.

Drugi wykład dotyczący chrześcijańskiego rozumienia wolności wygłosił ks. Adam Boniecki. Nie można być wolnym - mówił Naczelny Redaktor "Tygodnika Powszechnego" - nie próbując odpowiedzieć na pytanie o prawdę bycia człowiekiem. Stąd wartości, odniesienie do dobra są fundamentem rozumienia wolności. "Człowiek - powtarzał za soborową konstytucją Gaudium et spes - może zwrócić się ku dobru jedynie w wolności". Doskonały model tejże widzi Ksiądz Boniecki w słowach Kazania na Górze, w błogosławieniu płaczących i ubogich, a przede wszystkim w uniżeniu samego Chrystusa, który konając na krzyżu, oddaje całe dzieło w ręce Ojca. Kończąc wystąpienie Redaktor wskazał na teologię wyzwolenia jako na godny uwagi epokowy fenomen i próbę aplikacji Objawienia do konkretnej sytuacji społecznej niektórych rejonów świata.

Podczas popołudniowej dyskusji panelowej prowadzonej przez ks. prof. dr hab. Krzysztofa Goździa refleksjami na temat wolności w różnych dziedzinach życia społecznego dzielili się kolejni zaproszeni goście. Ks. dr Artur Katolo przedstawił krótki referat o ideologii "jakości życia" w bioetyce, wskazując na dramatyczne paradoksy myślenia i postępowania współczesnego człowieka sprowokowane kontrolą technologii nad życiem ludzkim. "Jakość życia - mówił ks. Katolo - zastępuje świętość życia". A w tej mentalności nie można mówić o postępie cywilizacyjno-kulturowym. Lekarstwem, zdaniem Prelegenta, jest kultura daru jako przeciwstawienie się "obsesji zdrowia" i "jakości życia". Pan Adam Szostkiewicz podjął gorące zagadnienie terroryzmu,. akcentując przy tym nadspodziewaną zawiłość zagadnienia związaną między innymi z trudnością precyzyjnego zdefiniowania aktów terroryzmu. Rozumiany jako walka polityczna - zdaniem Redaktora - zanika, przynajmniej w Europie. natomiast dziś głównym zarzewiem aktów terroru są ruchy fundamentalistyczne oraz anarchistyczne związane z kontestacją globalistyczną. Ostatni referat - przedstawiony przez pana Macieja Iłowieckiego - dotyczył cenzury i poprawności politycznej. "Chcę udowodnić - rozpoczął wystąpienie Pan Iłowiecki - że cenzura istnieje i ma się dobrze". Wskazał następnie na posunięte niejednokrotnie do absurdu zasady poprawności politycznej, serwującej swoistą ideologię i zamieniającej prawdę na słuszność. Wyraził jednak nadzieję, że wciąż istnieje trochę ludzi, którzy wierzą w prawdę i jej nadrzędny status.