logo
Niedziela, 21 grudnia 2014 r.
imieniny:
Honoraty, Seweryny, Tomasza, Piotra, Anastazego – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Ks. Stefan Adrich
Uzależnienie od internetu
Pastores
 


 Choć komputery i internet są dziś nieodłącznym elementem ludzkiej pracy i relaksu, to jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu było zupełnie inaczej. Najnowsza historia przyniosła ze sobą szeroki dostęp do informacji i wymianę wiadomości, w wyniku czego doszło do znaczących zmian w procesie kształcenia i wychowania, a także do zmiany mentalności wielu grup społecznych, co w skrajnych przypadkach doprowadziło do nowych patologicznych zachowań. Od tego przemożnego wpływu techniki nie pozostają wolni, niestety, ani klerycy, ani księża (w dodatku nie tylko ci najmłodsi, wychowani w epoce internetu, ale również ci starsi, którzy kiedyś potrafili doskonale spełniać się w kapłańskim posługiwaniu bez użycia komputera). Jako że problemy dotyczące uzależnienia od urządzeń technicznych są sprawą dość nową, na gruncie nauk psychologicznych czy etycznych ocen zachowań z nimi związanych trudno dziś mówić o istnieniu jednej spójnej terminologii.
 
Uzależnienie od internetu nie jest bowiem sklasyfikowane jako jednostka zaburzeń psychicznych ani w DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – system diagnozy nozologicznej Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego), ani w ICD-10 (International Classification of Diseases – Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – europejski system diagnozy nozologicznej). W literaturze amerykańskiej używane najczęściej terminy to: Internet Addiction Disorder, Internet Addiction Syndrome, Internet Abuse, Compulsive Internet Use, Pathological Internet Use. W literaturze polskojęzycznej najczęściej spotyka się określenia: patologiczne używanie internetu, nadużywanie internetu, kompulsywne używanie internetu, internetoholizm, siecioholizm itp. Istotę problemu stanowi jednak nie nazewnictwo, ale to, z czym owo uzależnienie wiąże się na płaszczyźnie duchowej i psychicznej oraz jak wpływa na całość życia osoby podlegającej tej formie zniewolenia.
 
Czynniki sprzyjające i symptomy uzależnienia
 
Przyczyną nadużywania internetu jest kryzys wartości, stres i frustracje wywołane wzrostem wymagań, kierowanie się filozofią doraźnej przyjemności, a także społeczna aprobata dla tego typu uzależnień od coraz to nowszych i tańszych (realnie bardziej dostępnych) zdobyczy cywilizacji technicznej. Uzależnieniu od komputera sprzyjają także: postęp cywilizacyjny, brak stałego zajęcia, rozluźnienie więzi rodzinnych i samotność, wskutek czego potrzeba kontaktu z drugim człowiekiem jest kompensowana przez wiele łatwo dostępnych i anonimowych relacji dających poczucie akceptacji (są one pewnego rodzaju zastępczymi formami obecności innych osób).
 
Internet „wypełnia” samotność, a także daje namiastkę, choćby cień całej gamy doznań i przeżyć, które w realnym świecie towarzyszą nie tylko zwykłym znajomościom, ale niejednokrotnie również bardzo intymnym kontaktom. Daje więc możliwość pośredniego uczestnictwa w tym, czego wyrzeka się osoba powołana do kapłaństwa, chociaż przynależy to do ludzkiej natury. Internet uzależnia tak łatwo, ponieważ gromadzi wiele różnych zasobów i pozwala na wiele form aktywności. Istotną rolę odgrywa tu poczucie anonimowości użytkownika, szczególnie przy tak nieakceptowanych społecznie dziedzinach jak pornografia, zwłaszcza w jej drastycznych formach. Uzależnienie od internetu jest o tyle groźniejsze od uzależnienia od oglądania telewizji, że ta ostatnia wciąż stanowi bierny środek przekazu, a internet wymaga nieustannego zaangażowania i dokonywania wyborów. Za najbardziej uzależniające formy korzystania z sieci należy więc uznać te, które są substytutem kontaktów międzyludzkich: IRC, ICQ, wirtualne kawiarenki oraz gry typu Second Life czy Tibia.
 
Uzależnienie wpływa na pogorszenie funkcjonowania człowieka w sferze jego relacji społecznych, zawodowych i ogólnego samopoczucia psychicznego. Internet pociąga za sobą zagrożenie tak zwanymi nałogami towarzyszącymi, czyli uzależnienie krzyżowe. Po spędzonej przy komputerze i nieprzespanej nocy osoba przepracowana albo uzależniona od internetu sięga po różnego rodzaju środki wspomagające i pobudzające, które również potrafią uzależniać. Siecioholizm może być dodatkowo związany z alkoholizmem, narkomanią czy erotomanią służącymi rozładowaniu emocji nagromadzonych podczas używania komputera. W uzależnieniu tym, podobnie jak w nałogu alkoholowym, występuje u chorego dopracowany do perfekcji system iluzji i zaprzeczeń. Powodem długiego przebywania w sieci może być przecież intelektualny rozwój, łatwy dostęp do potrzebnych informacji, oszczędność pieniędzy i czasu, utrzymywanie cennych kontaktów na całym świecie, dzięki którym internauta szlifuje język itp.
 
 
1 2  następna
Zobacz także
Małgorzata Mierzwa-Hudzik
Od czasów starożytnej Grecji święto było czasem oddanym wspólnej celebracji Boga. Antyczne święta służyły również odpoczynkowi, zabawie, przebywaniu ze sobą. Znaczenie świętowania nie zmieniło się przez te kilka tysięcy lat – dalej w wolnym czasie spotykamy się, oddajemy rozrywce. Zmieniły się tylko zewnętrzne warunki. Nadal częstym składnikiem zabawy jest alkohol; greckie amfiteatry zostały zastąpione wpierw budami teatralnymi, a dziś multikinami...
 
Małgorzata Mierzwa-Hudzik
Pytanie o obraz Boga w naszej pamięci jest także pytaniem o obraz siebie samego. W pewnym sensie osobisty stosunek do siebie samego jest odbiciem naszego rzeczywistego obrazu Boga, który żyje w naszej pamięci. Im prawdziwszy będzie nasz obraz Boga tym zdrowsza będzie nasza postawa wobec siebie samych. I odwrotnie.
 
Sławomir Kamiński SCJ
Kiedy myślimy o cierpieniu Chrystusa, nasza wyobraźnia niemal automatycznie podsuwa nam obraz krzyża. I nie ma w tym niczego dziwnego. Przecież znak ten pozostaje uprzywilejowanym świadectwem męki i śmierci naszego Pana i Zbawcy. Jednak odczytanie tajemnicy, którą skrywa krzyż, zależy od temperatury relacji, w jakiej człowiek pozostaje z Bogiem.
 

reklama