logo
Czwartek, 28 marca 2024 r.
imieniny:
Anieli, Kasrota, Soni, Guntrama, Aleksandra, Jana – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
o. Celestyn Giba OFMCap.
Wolność w czasach powszechnej swobody
Głos Ojca Pio
 


Wolność w czasach powszechnej swobody

Pan Bóg obdarzył człowieka wielkim darem wolności, który jest darem kruchym i nietrwałym oraz wymagającym stopniowego rozwoju, aż do pełnej dojrzałości i samostanowienia o sobie. Mimo wielu ograniczeń i nacisków, człowiek jest przekonany o tym, że może czynić co chce i wybierać to, na co ma ochotę. Wolność prawdziwa zaś to szczególny znak obrazu Bożego w człowieku. Bóg bowiem zechciał człowieka pozostawić w ręku rady jego, żeby Stworzyciela swego szukał z własnej ochoty i Jego się trzymając, dobrowolnie dochodził do pełnej i błogosławionej doskonałości. Tak więc godność człowieka wymaga, aby działał ze świadomego i wolnego wyboru, to znaczy osobowo, od wewnątrz poruszony i naprowadzony, a nie pod wpływem ślepego popędu wewnętrznego lub też zgoła przymusu zewnętrznego (Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 17).

Jan Paweł II w encyklice Veritatis Splendor poświęca wiele uwagi wolności, w związku z odpowiedzialnością człowieka za jego postępowanie. Bardzo mocno podkreśla, że wolność zakorzeniona jest w prawdzie o człowieku i ukierunkowana ku wspólnocie. Istnieje obiektywna prawda Boża zawarta w Objawieniu i nauczaniu Kościoła. Prawdziwa wolność człowieka polega na dostosowaniu swoich decyzji do wymagań tej prawdy. Ile razy człowiek podejmuje jakieś działania wbrew prawdzie, chociaż wydaje mu się, że jest wolny, zawsze pomniejsza swoją godność i wyłącza się ze wspólnoty. Wolność człowieka wymaga wyzwolenia. Wyzwolicielem jest Jezus Chrystus. On właśnie, przez swoją śmierć na Krzyżu, w pełni, w sposób dobrowolny, realizuje dar z siebie. Jezus jest wzorem doskonałej wolności w całkowitym posłuszeństwie woli Ojca. Jego ukrzyżowane ciało to pełne objawienie nienaruszalnej więzi między wolnością a prawdą, zaś powstanie z martwych - to najwyższe świadectwo wolności i zbawczej mocy Boga (por. Veritatis Splendor, 86-87).

Zagrożenia wolności

Nigdy ludzie nie mieli tak wyczulonego jak dziś poczucia wolności, a tymczasem powstają nowe rodzaje niewoli społecznej i psychicznej (Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 4)
Sytuację człowieka współczesnego, można żartobliwie przedstawić w obrazie siedmioletniego chłopczyka, który pod nieobecność rodziców wyjada konfitury ze słoika umieszczonego w domowej spiżarce. Konfitury bardzo mu smakują, ale szkodzą na żołądek. Dziwne jest to, że jedząc konfitury głośno płacze. Sąsiadka, wiedząc że to jego ulubione konfitury, pyta dlaczego płacze. Płaczę, ponieważ już teraz czuję lanie, jakie dostanę od rodziców za to, że zjadłem coś, co mi szkodzi. Obecnie istnieje wielki pęd ku wolności utożsamianej ze swobodą, a jednocześnie powstają nowe uzależnienia. Nie posiada prawdziwej wolności człowiek, którego dręczą rozmaite nałogi, jak alkoholizm, narkomania czy nienawiść i zazdrość. W wielu przypadkach wola jest bezsilna wobec natłoku i nachalności tych rzeczy. Św. Paweł przestrzega wiernych: Wy zatem, bracia, powołani zostaliście do wolności. Tylko nie bierzcie tej wolności jako zachęty do hołdowania ciału (Ga 5, 13).

Naocznie można się obecnie przekonać, jakie spustoszenie w dziedzinie wolności powodują media. Nie tylko pozbawiają człowieka mądrości i kontemplacji, ale podają prawdę już zniekształconą. A poza tym sugestywnie przedstawiają zło moralne. Nic dziwnego, że młodzi widzowie chcą wcielać oglądane obrazy w życie codzienne, co często prowadzi do zbrodni. W pewnym stopniu prawdziwej wolności zagraża także moda, reklama oraz zdarzające się różnego rodzaju psychozy i psychopatie. Skutkiem tych wszystkich uzależnień jest lęk i obawa przed podjęciem decyzji, lenistwo, marazm w działaniu, a także zablokowanie rozwoju dojrzalej osobowości.

Właściwym klimatem dla zabezpieczenia wolności człowieka jest Ewangelia. Ojcowie soborowi zgromadzeni na Soborze Watykańskim II podkreślają, że przez żadne prawa ludzkie godność osobista i wolność człowieka nie da się tak stosownie zabezpieczyć, jak przez Ewangelię Chrystusowi powierzoną Kościołowi. Ewangelia ta bowiem zwiastuje i głosi wolność synów Bożych, odrzuca wszelką niewolę, wypływającą ostatecznie z grzechu, święcie szanuje godność sumienie i wolną jego decyzję, upomina wciąż, aby wszelkie talenty ludzkie zwielokrotnić na służbę Bogu i dobru ludzi (Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, 41).

Wychowanie do wolności

Jak to widzimy na przykładzie Narodu Wybranego, do wolności wychowuje nas Pan Bóg. To właśnie Bóg wyzwolił Żydów z niewoli egipskiej (Wj 1-15), z niewoli babilońskiej (Iz 40-45). Bogu zawdzięcza swoją wolność król Dawid (2 Sm 4-9), a ponadto niewolnik hebrajski miał być wypuszczony na wolność w siódmym roku swej niewoli (Pwt 15, 12-15). Pan Jezus powiedział o sobie, że przyszedł więźniom głosić wolność, a uciśnionych odsyłać wolnymi (Łk 4, 18). Święty Paweł, który najlepiej rozumiał wolność ucznia chrystusowego od prawa starotestamentalnego napisał: ku wolności wyswobodził nas Chrystus, wy tedy bracia zostaliście powołani do wolności (Ga 5, 1). Nic jednak nie zastąpi osobistej pracy człowieka nad rozwojem i utrzymaniem ludzkiej wolności. Pierwszym obowiązkiem jest czuwanie, aby nie poddać się różnym grzesznym nałogom. Wielka odpowiedzialność ciąży na rodzicach i wychowawcach, aby chronić dzieci i młodzież, od zgubnych wpływów mediów i ludzi niemoralnych. Młody człowiek zraniony psychicznie może pozostać niewolnikiem swoich nałogów przez cale życie.

Na walkę, bracia, na walkę bez końca skazani jesteście - napisał poeta. Chrześcijanin ulegający złym nawykom, czyli nie posiadający prawdziwej wolności, powinien walczyć ze złem. Im więcej rozumnej walki, tym więcej wolności i radości życia. Kto sam sobie nie szkodzi, nikt mu zaszkodzić nie może - powiedział Epiktet. Wbrew woli człowieka nikt nie może narzucić mu zła moralnego ograniczającego wolność. Wolność poszczególnego człowieka zwraca uwagę Sobór Watykański II - wiąże się ściśle z wolnością innych ludzi. Przy korzystaniu z wszelkich rodzajów wolności należy przestrzegać moralnej zasady odpowiedzialności osobistej i społecznej; stąd w realizowaniu swych praw poszczególni ludzie i grupy społeczne mają moralny obowiązek zwracania uwagi i na prawa innych, i na swoje wobec innych obowiązki, i na wspólne dobro wszystkich (Deklaracja o wolności religijnej, 7).

Nikt z ludzi nie chce być niewolnikiem, gdyż Bóg obdarzył go laską wolności. Niestety, na skutek różnych okoliczności życia, wolność człowieka jest zagrożona, a nawet całkowicie zniszczona. Człowiek staje się manekinem i marionetką kierowaną przez różne naciski zewnętrzne i wewnętrzne. Trzeba chcieć, umieć, chronić i rozwijać swoją wolność, ponieważ tylko wolność daje człowiekowi poczucie wielkości, autonomii i kreatywności. Najbardziej wolnym jest ten, kto swoją wolność ogranicza prawdą Bożą.

o. Celestyn Giba OFMCap

 
Zobacz także
ks. Leszek Zioła SDB
Z danych policyjnych wynika, że w ostatnich latach obniżył się wiek nieletnich popełniających przestępstwa. Liczba tych przestępstw systematycznie rośnie. Jednocześnie widoczny jest proces brutalizacji popełnianych przez młodzież czynów karalnych. Dzieje się to w czasie, kiedy statystyki policyjne odnotowują spadek przestępczości ogólnej...
 
ks. Leszek Zioła SDB
Do miłości i małżeństwa można dorastać jedynie w wolności. Zamieszkanie ze sobą przed ślubem taką wolność ogranicza w radykalny sposób. Przywiązanie i przyzwyczajenie się do kogoś przez mieszkanie razem sprawia, że odtąd decyzja o małżeństwie nie będzie w pełni wolna.
 
o. Marek Machudera OFMCap
Czasem zastanawiałem się jako uczeń w szkole, dlaczego niektórzy władcy jak Aleksander, Karol czy Piotr, teolog Albert czy papieże Leon i Grzegorz nosili przydomek "wielki"? Czego trzeba dokonać, jak żyć by otrzymać ten przydomek? Nie śniło mi się nawet, że życie samo da mi odpowiedź poprzez ponad 26 letni pontyfikat Jana Pawła II, którego mogłem być świadkiem...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS