"Wielka tajemnica wiary"
Czy obecność Chrystusa w Eucharystii zmienia obraz chleba i wina, tzn. ich kształt, zapach, smak, skład chemiczny? Raczej nie, prawda?
Kościół, podkreślając prawdziwą, rzeczywistą i substancjalną obecność Chrystusa w Eucharystii, uczy jednocześnie, że ta obecność jako "tajemnica wiary" jest zupełnie jedynego i niepowtarzalnego rodzaju. Nie zmienia ona obrazu chleba i wina - obrazu dostępnego doświadczeniu. Wiara w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii nie odnosi się do dziedziny tego, co rozpatrują nauki przyrodnicze i co w zakresie tych nauk jest określane jako substancje. Wszystkie rzeczy zresztą są już w jakiś naturalny sposób czymś więcej, aniżeli tylko tym, co można dotknąć, zważyć, zmierzyć i wyliczyć. Obecność Chrystusa dotyczy niedostępnej doświadczeniu ludzkiemu istoty (substancji) chleba i wina. Chleb i wino tracą w Eucharystii naturalne przeznaczenie co do bytowania i sensu jako pokarm cielesny i otrzymują nowe przeznaczenie: są teraz znakami osobowej obecności Chrystusa i Jego osobowego darowania się nam, ludziom. W Eucharystii pod znakami chleba i wina staje się obecna nowa rzeczywistość - Ciała i Krwi Pańskiej.
Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/
Dzisiaj w liturgii przechodzimy od okresu Bożego Narodzenia do okresu zwykłego, do codzienności, przez bramę Chrztu Chrystusa. Dlaczego Jezus przyjmuje chrzest? Przecież nad Jordan przychodzili grzesznicy. A Jezus był bezgrzeszny. Ojcowie Kościoła zwracają uwagę, że to wydarzenie jest dalszym ciągiem objawienia tego, kim jest Bóg, ale także kim jest prawdziwy człowiek. Właśnie tutaj Jezus uniża samego siebie, okazuje pokorę, wchodzi do tej samej wody, w której zanurzali się grzesznicy, aby ukazać, że „przyjmuje postać sługi” i solidaryzuje się z grzeszną ludzkością.