logo
Piątek, 29 marca 2024 r.
imieniny:
Marka, Wiktoryny, Zenona, Bertolda, Eustachego, Józefa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Enrico Galbiati i Filippo Serafini
Atlas Historyczny Biblii
Wydawnictwo Jedność
 


Tytuł oryginału: Atlante Storico della Bibbia
International Copyright © 2004 by Editoriale Jaca Book spa, Milano
Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2005
Przekład: Krzysztof Stopa
Konsultacja naukowa: ks. prof. dr hab. Józef Kudasiewicz; ks. dr Jan Nowak
Tekst Pisma Świętego wg V wydania Biblii Tysiąclecia
ISBN  83-7224-111-8
 
Kup tą książkę

 
PRZEDMOWA
 
Świat jest jak oko: morze jest białkówką, ziemia tęczówką, Jerozolima źrenicą, a świątynia – odbitym w niej obrazem”. Ten sugestywny aforyzm zaczerpnięty z tradycji żydowskiej w fascynujący sposób obrazuje koncepcję przestrzeni naznaczonej Obecnością, która ją przekracza i przerasta. W świątyni na Syjonie ten Bóg, którego „niebo i niebiosa najwyższe nie mogą objąć” (1 Krl 8,27), spotyka się bowiem z ludzkością i zamieszkuje w granicach naszego horyzontu. Podobnie historia nie jest widziana jedynie jako zwyczajne następstwo zdarzeń, lecz jako historia zbawienia, święte dzieje i – żeby użyć słynnego określenia poety Thomasa S. Eliota – „punkt przecięcia się czasu i wieczności”.
 
Religia biblijna jest zatem objawieniem typu historycznego. Nie jest meteorytem, który spadł z nieba. Nie odkrywamy jej przez odrywanie się od rzeczywistości, w jakiej żyjemy, ku mitycznym i mistycznym niebiosom. Jest ziarnem złożonym w glebie naszego świata i naszej historii. Jest słowem powierzonym osobom i wydarzeniom zamkniętym w ramach naszych współrzędnych czasoprzestrzennych. Jest wreszcie, w chrześcijaństwie, Słowem Bożym, które stało się ciałem w konkretnym człowieku, Jezusie z Nazaretu. Dlatego Biblia rozgrywa się w historii, interesuje się nauką, ukazuje zwyczaje i obyczaje, przyjmuje języki i style. A jednak nie jest ani podręcznikiem historiografii, ani kroniką wydarzeń, ani tekstem naukowym lub najzwyklejszą literaturą. Krzyżują się w niej bowiem historia i wieczność, przestrzeń i nieskończoność, cielesność i duchowość, fizyka i mistyka, immanencja i transcendencja, człowiek i Bóg.
 
Na poniższych stronicach podjęto próbę zebrania i krytycznego zweryfikowania danych historycznych i geograficznych przedstawionych przez Biblię. Są one konfrontowane z dokumentami i znaleziskami archeologicznymi znanymi nam współcześnie. Wyruszamy jakby w fascynującą podróż podzieloną na sześćdziesiąt etapów, wychodząc z ograniczonego środowiska przestrzennego, jakim jest Żyzny Półksiężyc, obszar Bliskiego Wschodu, gdzie żyli i działali również przywódcy, królowie, prorocy, mędrcy żydowscy, Jezus i Jego uczniowie. Oczywiście Jerozolima, której „kamienie miłują słudzy” Pana – jak mówi Ps 102,15 – stanowi jego centrum, ale horyzont często rozszerza się, sięgając samego Rzymu, a nawet „krańców ziemi” (Dz 1,8).
 
Niniejsza książka nie jest wyłącznie kartograficznym atlasem terytoriów wspominanych przez Biblię lub z nią związanych. Jest także w pełnym tego słowa znaczeniu podróżą w głąb szczególnej i oryginalnej historii. Naturalnie, geografia zajmuje w niej eksponowane miejsce i jest studiowana za pomocą rozlicznych map oraz szczegółowych planów. Ale tworzą one rodzaj tła dziejów. Dlatego tekst stanowi przede wszystkim opowiadanie o wydarzeniach politycznych, wojskowych, religijnych, społecznych, kulturalnych, natomiast sugestywny i wielobarwny aparat ikonograficzny przywołuje na żywo właśnie owo tło, na którym historia ta się toczy i odciska swe ślady.
 
Wątku tematycznego dostarcza jednak zawsze tekst biblijny. Zgodnie ze wspomnianym wyżej specyficznym charakterem atlasu – który w zamierzeniu nie jest książką o historii w sensie ścisłym – informacje płynące z Pisma Świętego są odpowiednio analizowane i weryfikowane. Została też wzięta pod uwagę perspektywa religijna wybrana przez natchnionych autorów, aby badać, selekcjonować, oświecać i interpretować opisywane postacie oraz wydarzenia historyczne. Jest więc to książka o wielu obliczach, podróż po różnych i paralelnych torach, które obejmują geografię i historię, archeologię i tradycję artystyczną, historiografię i teologię.
 
Czytelników czeka niecodzienna wędrówka poprzez przestrzeń i czas, wyprawa pełna wspomnień, ale także niespodzianek, pośród kamieni wyżłobionych krwią wojen, naznaczonych krokami mężczyzn i kobiet; nad nimi zaś daje się słyszeć trzepot skrzydeł transcendentnej i Boskiej obecności. Jak bowiem mówi głos Pana skierowany do „domu” i „miejsca” Syjonu: „Tam będzie moje imię!” – czyli moja OSOBA i moja OBECNOŚĆ (1 Krl 8,29).
 
Gianfranco Ravasi
 
Kup tą książkę

Zobacz także
Roman Konik
Jedną z podstawowych wad krytyki Inkwizycji jest oderwanie jej od epoki i czasu, w którym powstała i działała. Sacra Congregatio Inquisitionis powstała w średniowieczu, epoce, która jak żadna inna związała z sobą w nierozerwalną strukturę historię Kościoła zachodniego i historię europejskiego społeczeństwa. Utożsamianie życia Kościoła z życiem zorganizowanej społeczności jest właśnie wyróżnikiem tej epoki...
 
Roman Konik

W Biblii znajdziemy wiele dziwnych fragmentów, które wprawiają w zakłopotanie. Nadzwyczaj tajemniczo brzmi na przykład opowieść o Mojżeszu, którego próbował zabić Bóg: "W czasie podróży w miejscu noclegu spotkał Jahwe Mojżesza i chciał go zabić. Sefora wzięła ostry kamień i odcięła napletek syna swego i dotknęła nim nóg Mojżesza, mówiąc: «Oblubieńcem krwi jesteś ty dla mnie». I odstąpił od niego [Jahwe]." (Wj 4, 24-26).

 
Ks. Bp Zygmunt Zimowski, Leszek Wątróbski
Już po raz 95. będziemy przeżywać Światowy Dzień Migranta i Uchodźcy. Z tej okazji Benedykt XVI wystosował specjalne orędzie, w którym przybliżył nam osobę św. Pawła jako gorliwego Apostoła Narodów. Ukazał go również jako "człowieka trzech kultur", który stał się prawdziwym "misjonarzem migrantów"...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS