logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
kard. Gianfranco Ravasi
Biblia jest dla ciebie
Wydawnictwo Święty Wojciech
 


Wydawca: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7516- 396-4
Format: 140x210
Rodzaj okładki: miękka 

Kup tą książkę

 

Piotr

Ty jesteś Piotr, czyli Opoka (Skała), i na tej opoce (skale) zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą (Mt 16,18)

Apostoł Piotr jest w Nowym Testamencie określany tym imieniem 154 razy, 27 razy użyte jest jego właściwe imię Szymon, a dziewięć razy aramejskie Kefas (Piotr - skała), nadane mu przez Jezusa. To właśnie jemu poświęcony jest szereg fragmentów w Ewangeliach opisujących powołanie, nieustanne podążanie za Chrystusem, kryzys zakończony zaparciem się Jezusa oraz uroczystą inwestyturą w Cezarei Filipowej (Mt 16,13-19), po której była też wielka rehabilitacja nad brzegami Jeziora Tyberiadzkiego (J 21,15-19).

Piotr wiedzie prym w pierwszej części Dziejów Apostolskich (rozdz. 1-15), jest pośrednikiem między wspólnotami judeochrześcijańskimi i tymi, które są pochodzenia pogańskiego; przez samego Pawła uważany jest za "filar" Kościoła (Ga 2,9), choć nie brakuje między nimi różnic w kwestiach szczegółowych (por. Ga 2,11-14). Jest też (po kobietach) pierwszym oficjalnym świadkiem zmartwychwstania Chrystusa, co przypomni św. Paweł (Jezus "ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu" - 1 Kor 15,5).
Piotrowi przypisywane są dwa listy bardzo różniące się od siebie: Pierwszy napisany jest z Babilonu (5,13), czyli z Rzymu, piękną greką; Drugi odbiega od niego stylem i treścią, i jest bardzo podobny do Listu św. Judy. Być może chodzi tylko o jakieś generalne odniesienia, choć jest też wielce prawdopodobne, że teksty zostały zredagowane przez jego uczniów. Tym niemniej faktem jest, że Apostoł to nie tylko jedna z głównych postaci historycznych w pierwotnym Kościele (po Chrystusie jego imię jest najczęściej cytowane w Nowym Testamencie), ale także rzeczywista osobowość w wymiarze teologicznym, przez co domaga się odpowiedniej uwagi i analizy.

Chrystus wyznacza mu szczególne miejsce w Kościele w niezwykłych okolicznościach. Wydarzenie to bywa rozmaicie interpretowane przez różne Kościoły, dla katolicyzmu jednak stanowi bezdyskusyjną podstawę prymatu Piotrowego i tego co z niego wynika, gdy idzie o rzymską sukcesję apostolską.
Fragment z Ewangelii Mateuszowej (16,17-19), który zawiera swoistą deklarację Jezusa, opiera się na trzech symbolach. Pierwszy to "opoka, skała" - typowy dla Starego Testamentu symbol stabilności, jako daru Bożego: "Ty jesteś Piotr, czyli Opoka, i na tej opoce zbuduję Kościół mój". Przy ewentualnym użyciu przez Jezusa jedynie aramejskiego kefa' słowo to znaczyłoby zarówno "skałę", "opokę", jak i "Piotra". A pamiętajmy, że w Nowym Testamencie tylko Chrystus ukazywany jest jako opoka-fundament (por. 1 Kor 3,11). Zadaniem Apostoła byłoby więc ukazywanie w historii tego pierwszego i transcendentnego fundamentu Kościoła, którym jest Chrystus Pan.

Drugim symbolem ukazującym funkcję Piotra są "klucze": "Tobie dam klucze królestwa niebieskiego". Oznaczają one władzę rządzenia w domu, mieście, królestwie, jak również możliwość interpretacji tekstów (klucze do zrozumienia). W Piotrze skupia się więc nie tylko autorytet związany z prawem, ale także władza nauczania wewnątrz wspólnoty Kościoła.

Trzeci wreszcie symbol sugeruje pewną koncepcję natury prawnej: chodzi o "wiązanie i rozwiązywanie", co w judaizmie wskazywało na władzę odpuszczania grzechów w imię Pana, ale łączyło się także z zadaniem upominania, ostrzegania i formowania wiernych - właściwą misją autorytetów w Kościele.
W tekście Mateuszowym zarysowuje się swego rodzaju profil służby, którą Piotr będzie sprawował wobec Bożego stada, powierzonego mu przez Chrystusa zmartwychwstałego, by je prowadził (J 21,15-19).


Zobacz także
Marcin Majewski
Psalm 24 jest jednym z najpiękniejszych psalmów w Psałterzu. Jest on hymnem pochwalnym na cześć Boga jako zwycięskiego Króla. Starożytny ten hymn, ułożony przez autora natchnionego jeszcze przed niewolą babilońską, wykorzystywany był w liturgii Izraela, w uroczystej procesji wniesienia Arki Jahwe do świątyni; był zatem wyrazem najgłębszej czci i wiary ludu Bożego Starego Testamentu w Jahwe...
 
Marcin Majewski
W 1 Liście św. Piotra (3,18) znajduje się tajemnicza wzmianka mówiąca o zstąpieniu Jezusa do duchów zamkniętych w więzieniu, która wzbudzała zainteresowanie starożytnych. Do tego pojawiło się kolejne pytania: co działo się z Jezusem w czasie od śmierci aż po Jego zmartwychwstanie? Wyjaśnieniu tych dwóch problemów służy Zstąpienie do otchłani, które niegdyś występowało jako samodzielny utwór, a dziś stanowi trzecią część apokryfu Ewangelia Nikodema...
 
ks. Franciszek Blachnicki

Nikodem. Człowiek na poważnym stanowisku, wpływowy, a jednak niespokojny w swym sercu, zarazem niezdecydowany, bojaźliwy. Wiele słyszał o Jezusie z Nazaretu. Cała Jerozolima rozbrzmiewała opowiadaniami o tym niezwykłym człowieku, o Jego cudach, o nauce. W końcu postanowił pójść do Niego po kryjomu, w nocy, żeby nikt nie wiedział, bo po co narażać swoją dobrą opinię, po co się wystawić na ośmieszenie: co ludzie powiedzą? A więc w nocy po kryjomu.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS