logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
kard. Gianfranco Ravasi
Biblia jest dla ciebie
Wydawnictwo Święty Wojciech
 


Wydawca: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7516- 396-4
Format: 140x210
Rodzaj okładki: miękka 

Kup tą książkę

 

Wierność

Dobrze, sługo dobry i wierny! Byłeś wierny w rzeczach niewielu,
nad wieloma cię postawię
(Mt 25,21)

W Starym Testamencie 245 razy rozbrzmiewa hebrajskie słowo hesed, zwłaszcza w Księdze Psalmów (127 razy). Nie jest łatwo znaleźć odpowiednik dla tego terminu i dlatego w tłumaczeniach spotykamy różne wersje: wierność, uczciwość, dobroć, miłość, miłosierdzie. W naszych rozważaniach dla uproszczenia wybieramy słowo "wierność", a dla pokrewnego przymiotnika hasîd - "wierny". Trudności z tłumaczeniem rodzą się z faktu, że hebrajskie słowo jest syntezą całej gamy znaczeń, które wyrażają bogactwo i złożoność relacji i uczuć zachodzących między dwiema kochającymi się osobami i w ich związku.

Rzeczywistością stojącą u podstaw terminu "wierność", jest pakt, który Biblia przedstawia jako stosunek łączący Boga i Izrael; jest to Przymierze - po hebrajsku berît - które zostaje zawarte w sposób uroczysty i formalny na Synaju i które prorocy przedstawiają bardziej intensywnie i osobiście jako małżeńską umowę oblubieńców. Właśnie w tym świetle rozumiemy jak plastyczny jest termin hesed, "wierność" (w hebrajskim jest to rzeczownik rodzaju męskiego).

Małżonek bowiem, który zdradza, okazując się niewierny, zrywa tę więź utkaną z miłości, szczerości, pasji, oddania, podczas gdy wierny partner doświadcza ogromnej goryczy z powodu rany, która otwiera się w jego sercu i całym życiu. Stąd łatwo zrozumieć to znaczenie wierności, które ukazują zwłaszcza prorocy (przede wszystkim Ozeasz i jego pełna udręki historia małżeńska przekształcona w symbol religijny) - Pan jest wiernym Oblubieńcem, którego miłość jest niezmienna, podczas gdy Izrael jest małżonką dającą się pociągnąć innym bogom, łączącą się z nimi i popełniającą tym samym cudzołóstwo.

W Biblii często używa się symboli małżeńskich w znaczeniu teologicznym: cudzołóstwo, prostytucja, niewierność, zdrada. Na tym tle zatem wagi nabiera właśnie Boży hesed, czyli szlachetna stałość Pana, która wysławiana jest na przykład we wspaniałym Psalmie 136, zwanym "wielkim Hallelem". Wymienia się w nim wszystkie akty zbawienia, których Bóg dokonał dla narodu hebrajskiego, swego sprzymierzeńca, w czasie jego dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na uwolnienie z niewoli egipskiej i dar Ziemi Obiecanej. Na każdy jego werset modlitewne zgromadzenie Izraela odpowiadało antyfoną kî le'olam hasdô - "zaprawdę, wieczna jest Jego (Jahwe) wierność (hesed)". Jest to wyznanie wiary, które hasid, czyli "wierny", wygłasza z radością i nadzieją.

W Starym Testamencie z "wiernością" łączą się inne wyrażenia hebrajskie, które są niemal jej synonimami. Chodzi zwłaszcza o 'emet, zazwyczaj tłumaczone jako "prawda". W rzeczywistości termin ten wysławia tę samą ideę miłosnej wierności i szczerości Boga, który nie kłamie i nie opuszcza swojego wiernego. Trzeba zauważyć, że 'emet ma ten sam rdzeń, co nasze amen, które jest dość swobodną transkrypcją hebrajskiego czasownika, oznaczającego albo nasze "zawierzenie się" Bogu, albo pewność, którą Bóg ofiaruje nam wraz ze swoją wiernością.


Zobacz także
ks. Edward Staniek
Scena wypędzenia kupców ze świątyni jest pod tym względem tekstem klasycznym. Jan nawiązuje do historycznego wydarzenia. Jezus, który ustawicznie oczyszczał autentyczne życie religijne z wszelkich wypaczeń, tym razem, w sposób wyjątkowo ostry, piętnuje zbezczeszczenie świątyni przez wprowadzenie w jej mury handlu. 
 
ks. Edward Staniek
Biblia jest jak długi list Boga do każdego z nas. I choć nigdy nie będzie oficjalnym podręcznikiem do nauki historii czy przyrody... jest prawdziwa! Biblia nie spadła z nieba, nie została odnaleziona w jakiejś sakralnej grocie, ani też Pan Bóg nie podyktował jej ludziom do spisania.
 
ks. Damian Płatek SCJ

Biorąc do ręki nową książkę, często na początku przeglądamy spis treści, niekiedy spoglądamy pobieżnie na wstęp i zakończenie. A gdyby tak, biorąc do ręki Pismo Święte, rozpocząć od lektury pierwszej i ostatniej księgi? Pierwsze słowa biblijne, tj. Księgi Rodzaju, brzmią nam znajomo: „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” (Rdz 1,1). Ostatnie zaś, będące słowami Boga, w imieniu którego wypowiada się autor, wyrażają się w treści: „«Zaiste, przyjdę niebawem». Amen. Przyjdź, Panie Jezu! Łaska Pana Jezusa ze wszystkimi” (Ap 22,20-21). W historii zarówno świata, jak i zbawienia był „początek”, będzie też i „koniec”.

 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS