Wydawca: Wydawnictwo Święty Wojciech
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7516- 396-4
Format: 140x210
Rodzaj okładki: miękka
Wolność
Stworzenie ma nadzieję, "że również i ono zostanie wyzwolone z niewoli zepsucia,
by uczestniczyć w wolności i chwale dzieci Bożych"
(Rz 8,20-21)
Jednym z istotnych aspektów biblijnego obrazu człowieka jest wolność. Główny tekst jest już na samym początku Pisma Świętego, gdzie opowiada się o człowieku w cieniu "drzewa poznania dobra i zła". Może on, w pełnej autonomii, wybrać, czy chce przyjąć moralność ustanowioną przez Boga, Jego określenie dobra i zła, czy też sięgnie po owoc z drzewa i sam stanie się arbitrem w etyce. W rozdziałach drugim i trzecim Księgi Rodzaju znajdujemy więc w dramatyczny sposób ukazaną wolność, a zarazem jej wzniosłe i przerażające konsekwencje.
W tym świetle można zrozumieć, dlaczego rzeczą fundamentalną dla całej Biblii jest wydarzenie wyjścia: wybawienie z niewoli egipskiej czyni wolność nie tylko decydującym faktem historycznym, ale również przedmiotem wiary - jako objawienie Boga samego i Jego zbawienia. Bóg jest wyzwolicielem, który kocha wolność i skłania się ku temu, komu tego podstawowego daru brakuje.
Taka sama sytuacja ludu, tyle że w wymiarze religijnym, opisana jest w Księdze Powtórzonego Prawa: kładę dziś przed wami błogosławieństwo i przekleństwo (11,26), Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście (30,15). Tę ideę będzie też zgłębiał biblijny mędrzec, Syracydes: Bóg na początku stworzył człowieka i zostawił go własnej mocy rozstrzygania. Jeżeli zechcesz, zachowasz przykazania. [...] Położył [...] przed ludźmi życie i śmierć, co ci się spodoba, to będzie ci dane (Syr 15,14-17). Oczywiście wolność nie oznacza osamotnienia, a Bóg nie zadowala się rolą obojętnego notariusza czy sędziego ludzkich wyborów. Tak oto z jednej strony mamy temat łaski Bożej, która wspiera człowieka w wyborze dobra; z drugiej natomiast pojawia się diabelska pokusa do złego. Jezus kuszony na pustyni jest przykładem człowieka, który podejmuje decyzje dla dobra i prawdy.
W ten sposób rysuje się, zwłaszcza u św. Pawła, nowa koncepcja wolności o charakterze wybitnie duchowym. Będzie ona obecna w innej formie także w Ewangelii według św. Jana, gdzie czytamy słynne słowa: "Prawda was wyzwoli" (8,32). Dodajmy jednak, że "prawda" oznacza tu całe objawienie Chrystusa, a nie koncepcję filozoficzną. Chodzi więc o wewnętrzną wolność w przyjęciu tajemnicy Boga i Jego woli. Święty Paweł będzie natomiast mówił o wolności od Prawa, będącego jedynie nałożeniem zewnętrznych norm, które ostatecznie ukazują słabość człowieka. Chrystus zaś ofiarowuje nam wolność, która jest radosnym i życiodajnym przylgnięciem do prawa Ducha: Pan zaś - to Duch, a gdzie jest Duch Pański - tam wolność (2 Kor 3,17).
Tak oto stajemy w obliczu wolności, która rodzi się z radykalnej przemiany osoby ludzkiej, dokonanej mocą łaski Bożej. Wierzący, którzy stali się poprzez chrzest dziećmi Bożymi, wyzwoleni z mocy Prawa, poruszeni siłą Ducha, spontanicznie wybierają drogę sprawiedliwości i miłości, porzucając jednocześnie kajdany niewoli złączonej z grzechem, który popychał wolnego człowieka ku "uczynkom ciała". To jest uczestnictwo w wolności i chwale dzieci Bożych (Rz 8,21). Wolność życia w ciągłym zaangażowaniu, ale bez popadania w poprzedni stan i bez gorszenia bliźnich: Wy zatem, bracia, powołani zostaliście do wolności. Tylko nie bierzcie tej wolności jako zachęty do hołdowania ciału, wręcz przeciwnie, miłością ożywieni służcie sobie wzajemnie (Ga 5,13; por. 1 Kor rdz. 8-9).