logo
Niedziela, 07 marca 2021 r.
imieniny:
Perpetuy, Felicyty, Kajetana, Pauli – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justin
Charyzmaty w Kościele
materiał własny
 


Charyzmaty w Kościele

Co oznaczają charyzmaty? Niektórzy mówią, że chodzi tu przede wszystkim o zjawiska nadzwyczajne - ekstazy, wizje, cuda, przepowiednie, mówienie nie znanymi językami.

Tak. Ale św. Paweł zalicza też do charyzmatów, czyli darów Ducha Świętego, dar wyrażania słowem mądrości i wiedzy (por. 1 Kor 12, 8), dalej działalność apostolską, prorocką, nauczycielską oraz umiejętność niesienia pomocy i zarządzania (por. 1 Kor 12, 28). Na innym miejscu wymienia też św. Paweł bezżenność: "Każdy jednak otrzymuje od Boga własny dar: jeden taki, a drugi inny" (1 Kor 7, 7). Ważne jest, by wszystkie zwyczajne i nadzwyczajne dary Ducha Świętego były dla dobra i budowania wspólnoty i stosowane zgodnie z zasadami wspólnej wiary Kościoła.

Charyzmatów, których żywotność chce utrzymać św. Paweł, wołając: "Ducha nie gaście!" (1 Tes 5, 19), nie należy jednak przeceniać. Koryntianom obdarowanym obficie darami Ducha wskazuje Apostoł "drogę jeszcze doskonalszą", wyższą nad wszystkie charyzmaty: miłość, którą sławi hymnem z pierwszego Listu do Koryntian (13). To miłość jest najwyższym owocem Ducha. Charyzmatyczną istotę Kościoła rozumie więc fałszywie ten, kto w swej egzaltacji chce wygrywać charyzmaty przeciwko strukturom porządku w Kościele. Właśnie w tych rozdziałach, w których św. Paweł mówi najszerzej o charyzmatach, podkreśla w pełni i w sposób szczególny ideę jedności i ładu w Kościele (por. 1 Kor 12, 14) - "Bóg bowiem nie jest Bogiem zamieszania, lecz pokoju" (1 Kor 14, 33).

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
Fr. Justyn
W Liście św. Pawła do Koryntian czytamy, że wszyscy zostaną poddani Bogu, a więc nie tylko my, zwyczajni ludzie, ale także Jezus Chrystus. Świadkowie Jehowy wyciągają z tego wniosek, że Jezus nie jest Bogiem, gdyż będzie poddany Bogu, a więc niższy od Niego. Tymczasem chrześcijaństwo uczy, ze Jezus jest Bogiem, równym pierwszej i trzeciej Osobie Boskiej - Ojcu i Duchowi Świętemu.
 
Adam Suwart
Z ojcem Wojciechem Ciakiem, karmelitą bosym, rozmawia Adam Suwart.
Trzeba ciągle szukać nowego tłumaczenia sensu i znaczenia Wielkiego Postu. Owszem, te trzy tradycyjne praktyki wielkopostne: post, jałmużna i modlitwa należy bezsprzecznie zachować, ale i tłumaczyć na nowo ludziom żyjącym w dzisiejszym świecie. Odkrycie tego okresu liturgicznego to obecnie rzecz bardzo ważna...
 
Dariusz Kowalczyk SJ
Mówimy: „Jestem wierzący. Wierzę w Boga”. Tak! Ale w jakiego Boga wierzymy? Czy rzeczywiście w Boga objawionego nam przez Jezusa Chrystusa, czyli w Boga w Trójcy Jedynego? Głośny niemiecki jezuita Karl Rahner ubolewał pół wieku temu, że chrześcijanie, choć wyznają Trójcę Świętą, to w gruncie rzeczy są „monoteistami” takimi jak np. muzułmanie. Modlą się do Boga, ale zapominają, że Bóg to nie jakiś monolit bez imienia, ale Ojciec, Syn i Duch Święty. 
 
 
___________________
 
 reklama