logo
Piątek, 19 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Alfa, Leonii, Tytusa, Elfega, Tymona, Adolfa – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Raszid Al-Maghribi
Czy Koran jest słowem Bożym?
AGAPE
 


Wydawca: Wydawnictwo AGAPE
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-932619-0-1
Format: 148×210
Stron: 250
Rodzaj okładki: twarda

 

Historia wyzwania


Wyzwanie to nie pojawiło się w początkach powołania Mahometa, ani też w jego końcu. Wersety rzucające je nie pojawiają się w pierwszych etapach życia Mahometa, lecz dopiero w końcu okresu mekkańskiego i w początkach medyńskiego. Pierwszy werset, w którym się ono pojawia, to wers 88. z sury XVII Podróż nocna: {Powiedz: "Jeśliby się zebrali ludzie i dżinny, aby stworzyć coś podobnego do tego Koranu, to oni nie zdołaliby uczynić nic podobnego, nawet gdyby się wzajemnie wspomagali}. Sura Podróż nocna jest surą mekkańską powstałą w czasie "objawienia" pięćdziesięciu, po zajściu tego wydarzenia (według Asbab an-nuzul), o czym Ibn Kathir pisze w komentarzu do niej: "Doskonały hafiz imam Abu Abd Allah Muhammad bin Ismail Al-Buchari rzekł: "Opowiadał nam Adam bin Abi Ijjas, że powiedział Szu'ba za Abu Ishaqiem: Słyszałem od Abd ar-Rahmana bin Nazida, że Ibn Mas'ud (niech mu Bóg pobłogosławi) mówił o surach "Synowie Izraela[7]", "Grota" i "Maria": "One są z pierwszego nawrócenia i są moim dziedzictwem". Wydarzenia z Podróży nocnej Mahomet ogłosił przed swoją roczną emigracją, tj. w dziesiątym roku swego powołania. Po nim nastąpiła sura X Jonasz, 38: {Oni, być może, powiedzą: "Wymyślił go!". Powiedz: "Przynieście więc surę podobną do niego i wzywajcie, kogo możecie, poza Bogiem, jeśli jesteście prawdomówni}. Jest ona również mekkańską. Następnie sura XI Hud, 13: {Albo też powiedzą: "On to wymyślił". Powiedz: "Przynieście dziesięć sur zmyślonych, podobnych do niego; i wzywajcie, kogo możecie, poza Bogiem, jeśli mówicie prawdę"!}, oraz LII Góra, 34: {Niech więc przytoczą podobne do tego opowiadanie, jeśli mówią prawdę!}. Wszystkie te sury powstały w okresie mekkańskim. Po nich wyzwanie zostało przypieczętowane 23. wersetem sury II Krowa, która należy do najwcześniejszych sur medyńskich: {Jeśli pozostajecie w wątpliwości wobec tego, co zesłaliśmy Naszemu słudze, to przynieście surę podobną do tego i wezwijcie waszych świadków, poza Bogiem, jeśli jesteście prawdomówni}. Ibn Kathir na początku komentarza do sury Krowa napisał: "Sura Krowa w całości i bez zastrzeżeń jest medyńska i jest jedną z pierwszych, które zostały zesłane". Zatem wyzwanie to pojawiło się prawie w dwa lata po zaistnieniu powołania Mahometa, a potem w Koranie nie ma po nim śladu.

Zapytałbym wraz z czytelnikiem: Dlaczego wyzwanie to zanikło w pierwszym roku hidżry? Dlaczego powstało wyzwanie, aby stworzyć coś jak Koran (wówczas Koran nie był jeszcze dokończony i jego większość stanowiły krótkie sury), a potem "jak sura" i "jak dziesięć sur", "jak hadis", a na koniec "surę spośród takich"? Czyż Bóg nie wiedział, jaki jest zakres wyzwania, którego podejmowali się Arabowie, skoro zmieniał go kilkakrotnie? Czy nie jest to rodzaj Boskiego targowania się? Czy całkowite zaniknięcie tego wyzwania w okresie medyńskim nie wskazuje na to, że zmieniło się ono wówczas w miecz? Miecz uwiarygodnił wiadomości z ksiąg!

Stąd staje się jasne, że wyzwanie miało naturę mekkańskiego wezwania pokojowego w czasie, kiedy Mahomet był słaby i nie miał wspierającej go armii, natomiast zanikło całkowicie w wojowniczym okresie medyńskim, kiedy to miecz stał się argumentem i perswazją.

Profesor Al-Haddad napisał: "Koran porzucił rzucenie wyzwania poprzez cudowność na rzecz wyzwania wersetu żelaza: {I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna i korzyści dla ludzi}. Ów wers ukazuje siłę wobec niewiernych i korzyści dla muzułmanów pod Badr (sura III Rodzina Imrana, 13). Lud jest bardzo przywiązany do niego aż do dziś i uczynił go największym cudem Koranu, który jest lepszy od wszelkich cudów wcześniejszych proroków[8].

Przeczytajmy fragment, w którym pojawia się ten wers: {Wysłaliśmy już naszych posłańców z jasnymi dowodami i zesłaliśmy z nimi Księgę i wagę, aby ludzie stali przy sprawiedliwości. I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna i korzyści dla ludzi, ażeby wiedział Bóg, kto pomaga Jemu i Jego posłańcom w tym, co skryte. Zaprawdę, Bóg jest mocny i potężny!}.

Cuda wcześniejszych proroków zostały nazwane "jasnymi dowodami", natomiast cud Mahometa, który zdarzył się w Medynie, miał postać żelaza. Rzekł Ibn Kathir: "Najwyższy powiedział: {I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna}, tj. uczyniliśmy żelazo na postrach dla tego, który nie chciał prawdy i był wobec niej oporny po podniesieniu argumentu przeciw niemu. Dlatego przebywał Mahomet (s) w Mekce i po trzynastu latach prorokowania objawiono mu sury mekkańskie. W całości są one sporem z bałwochwalcami, wyjaśnieniem monoteizmu, jasnymi dowodami i wskazówkami. Kiedy nastał argument przeciw tym, którzy się sprzeciwiali, ustanowił Bóg hidżrę i nakazał ich zabić mieczami, uderzyć kark i głowę tego, który się sprzeciwił Koranowi, uznaje go za kłamstwo i opiera się mu. Opowiadał imam Ahmad i Abu Dawid na podstawie hadisu Abd ar-Rahmana bin Thabita bin Thubana za Hasanem bin Atiją za Abu Al-Munibem Al-Dżaraszim Asz-Szamim za Ibn Omarem, który powiedział: "Boży wysłannik (s) rzekł:

Zostałem wtedy posłany z mieczem przede mną, aby czczono jedynie Boga, który nie ma współtowarzysza. Uczynił on mój szczęśliwy los w cieniu mej włóczni. Upokorzył i umniejszył tego, który się sprzeciwił memu rozkazowi, i tego, kto stał się podobny do ludu i był jednym z nich""[9].


Przypisy:

[7] Inna nazwa sury Podróż nocna.
[8] Nazm al-Qur'an wa al-kitab. Silsila durus qur'anija, III, s. 183-184.
[9] Komentarz Ibn Kathira do sury Żelazo, 25 (cz. III, s. 59).

1 2  następna



 
Zobacz także
s. J. G.
Ewangelia Mateusza opisuje chrzest Pana Jezusa. "Wtedy przyszedł Jezus z Galilei nad Jordan do Jana, żeby przyjąć chrzest od niego. Lecz Jan powstrzymywał Go, mówiąc: "To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie?" Jezus mu odpowiedział: "Pozwól teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe". Wtedy Mu ustąpił A gdy Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił: "Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie". (Mt 3,13-17) Czy Jezus potrzebował oczyszczenia i nawrócenia, skoro nie był dotknięty skazą grzechu pierworodnego?
 
Peter Kreeft
Naszym biletem w bramach niebieskich nie są dobre uczynki albo szczerość, ale wiara, która skleja nas z Jezusem. Czytałem o łasce w Sumie Tomasza, w dekretach Soboru Trydenckiego i przekonałem się, że na temat łaski wypowiadają się one równie zdecydowanie jak Luter i Kalwin. Nie posiadałem się z radości, że Kościół katolicki także czyta Biblię! 
 
Michał Wsiołkowski
Antyfona na wejście, choć być może nieczęsto odczytywana lub śpiewana, jest niezwykle ważna dla dzisiejszej liturgii: „Radujcie się zawsze w Panu, raz jeszcze powiadam: radujcie się! Pan jest blisko“, ponieważ od łacińskiego oryginału: „Gaudete in Domino semper: iterum dico, gaudete. Dóminus enim prope est“ wzięła się nazwa III niedzieli adwentu: Niedziela Gaudete. Wyraża ona prawdę, o której Kościół przez cały adwent stara nam przypominać: Pan jest blisko. Nie tylko z tego powodu, że coraz bliżej uroczystość Narodzenia Pańskiego. 
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS