Historia wyzwania
Wyzwanie to nie pojawiło się w początkach powołania Mahometa, ani też w jego końcu. Wersety rzucające je nie pojawiają się w pierwszych etapach życia Mahometa, lecz dopiero w końcu okresu mekkańskiego i w początkach medyńskiego. Pierwszy werset, w którym się ono pojawia, to wers 88. z sury XVII Podróż nocna: {Powiedz: "Jeśliby się zebrali ludzie i dżinny, aby stworzyć coś podobnego do tego Koranu, to oni nie zdołaliby uczynić nic podobnego, nawet gdyby się wzajemnie wspomagali}. Sura Podróż nocna jest surą mekkańską powstałą w czasie "objawienia" pięćdziesięciu, po zajściu tego wydarzenia (według Asbab an-nuzul), o czym Ibn Kathir pisze w komentarzu do niej: "Doskonały hafiz imam Abu Abd Allah Muhammad bin Ismail Al-Buchari rzekł: "Opowiadał nam Adam bin Abi Ijjas, że powiedział Szu'ba za Abu Ishaqiem: Słyszałem od Abd ar-Rahmana bin Nazida, że Ibn Mas'ud (niech mu Bóg pobłogosławi) mówił o surach "Synowie Izraela[7]", "Grota" i "Maria": "One są z pierwszego nawrócenia i są moim dziedzictwem". Wydarzenia z Podróży nocnej Mahomet ogłosił przed swoją roczną emigracją, tj. w dziesiątym roku swego powołania. Po nim nastąpiła sura X Jonasz, 38: {Oni, być może, powiedzą: "Wymyślił go!". Powiedz: "Przynieście więc surę podobną do niego i wzywajcie, kogo możecie, poza Bogiem, jeśli jesteście prawdomówni}. Jest ona również mekkańską. Następnie sura XI Hud, 13: {Albo też powiedzą: "On to wymyślił". Powiedz: "Przynieście dziesięć sur zmyślonych, podobnych do niego; i wzywajcie, kogo możecie, poza Bogiem, jeśli mówicie prawdę"!}, oraz LII Góra, 34: {Niech więc przytoczą podobne do tego opowiadanie, jeśli mówią prawdę!}. Wszystkie te sury powstały w okresie mekkańskim. Po nich wyzwanie zostało przypieczętowane 23. wersetem sury II Krowa, która należy do najwcześniejszych sur medyńskich: {Jeśli pozostajecie w wątpliwości wobec tego, co zesłaliśmy Naszemu słudze, to przynieście surę podobną do tego i wezwijcie waszych świadków, poza Bogiem, jeśli jesteście prawdomówni}. Ibn Kathir na początku komentarza do sury Krowa napisał: "Sura Krowa w całości i bez zastrzeżeń jest medyńska i jest jedną z pierwszych, które zostały zesłane". Zatem wyzwanie to pojawiło się prawie w dwa lata po zaistnieniu powołania Mahometa, a potem w Koranie nie ma po nim śladu.
Zapytałbym wraz z czytelnikiem: Dlaczego wyzwanie to zanikło w pierwszym roku hidżry? Dlaczego powstało wyzwanie, aby stworzyć coś jak Koran (wówczas Koran nie był jeszcze dokończony i jego większość stanowiły krótkie sury), a potem "jak sura" i "jak dziesięć sur", "jak hadis", a na koniec "surę spośród takich"? Czyż Bóg nie wiedział, jaki jest zakres wyzwania, którego podejmowali się Arabowie, skoro zmieniał go kilkakrotnie? Czy nie jest to rodzaj Boskiego targowania się? Czy całkowite zaniknięcie tego wyzwania w okresie medyńskim nie wskazuje na to, że zmieniło się ono wówczas w miecz? Miecz uwiarygodnił wiadomości z ksiąg!
Stąd staje się jasne, że wyzwanie miało naturę mekkańskiego wezwania pokojowego w czasie, kiedy Mahomet był słaby i nie miał wspierającej go armii, natomiast zanikło całkowicie w wojowniczym okresie medyńskim, kiedy to miecz stał się argumentem i perswazją.
Profesor Al-Haddad napisał: "Koran porzucił rzucenie wyzwania poprzez cudowność na rzecz wyzwania wersetu żelaza: {I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna i korzyści dla ludzi}. Ów wers ukazuje siłę wobec niewiernych i korzyści dla muzułmanów pod Badr (sura III Rodzina Imrana, 13). Lud jest bardzo przywiązany do niego aż do dziś i uczynił go największym cudem Koranu, który jest lepszy od wszelkich cudów wcześniejszych proroków[8].
Przeczytajmy fragment, w którym pojawia się ten wers: {Wysłaliśmy już naszych posłańców z jasnymi dowodami i zesłaliśmy z nimi Księgę i wagę, aby ludzie stali przy sprawiedliwości. I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna i korzyści dla ludzi, ażeby wiedział Bóg, kto pomaga Jemu i Jego posłańcom w tym, co skryte. Zaprawdę, Bóg jest mocny i potężny!}.
Cuda wcześniejszych proroków zostały nazwane "jasnymi dowodami", natomiast cud Mahometa, który zdarzył się w Medynie, miał postać żelaza. Rzekł Ibn Kathir: "Najwyższy powiedział: {I zesłaliśmy żelazo, w którym jest moc straszna}, tj. uczyniliśmy żelazo na postrach dla tego, który nie chciał prawdy i był wobec niej oporny po podniesieniu argumentu przeciw niemu. Dlatego przebywał Mahomet (s) w Mekce i po trzynastu latach prorokowania objawiono mu sury mekkańskie. W całości są one sporem z bałwochwalcami, wyjaśnieniem monoteizmu, jasnymi dowodami i wskazówkami. Kiedy nastał argument przeciw tym, którzy się sprzeciwiali, ustanowił Bóg hidżrę i nakazał ich zabić mieczami, uderzyć kark i głowę tego, który się sprzeciwił Koranowi, uznaje go za kłamstwo i opiera się mu. Opowiadał imam Ahmad i Abu Dawid na podstawie hadisu Abd ar-Rahmana bin Thabita bin Thubana za Hasanem bin Atiją za Abu Al-Munibem Al-Dżaraszim Asz-Szamim za Ibn Omarem, który powiedział: "Boży wysłannik (s) rzekł:
Zostałem wtedy posłany z mieczem przede mną, aby czczono jedynie Boga, który nie ma współtowarzysza. Uczynił on mój szczęśliwy los w cieniu mej włóczni. Upokorzył i umniejszył tego, który się sprzeciwił memu rozkazowi, i tego, kto stał się podobny do ludu i był jednym z nich""[9].