logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Alessandro Pronzato
Czy tego roku będzie Boże Narodzenie?
Wydawnictwo Salwator
 


Czy tego roku będzie Boże Narodzenie?

 
24 grudnia
 
To nie data, to początek
 
Boże Narodzenie nie może się stać „zakończonym” opowiadaniem, świętem, które gaśnie wraz z ostatnim rytuałem, w którym się bierze udział, czy wraz z ostatnią lampką szampana, którą się wypija, czy z ostatnim kawałkiem ciasta, które się smakuje.
Chrześcijanin ogłasza, że jest Ktoś, kto wymknął się spisowi nakazanemu przez Cezara Augusta (Łk 2,1) – i nie będzie mógł być ujęty w danych statystycznych – umknął przed prześladowaniem pierwszego Heroda (Mt 2,16) i kolejnych licznych Herodów sprawujących władzę.
 
W świecie zaistniała nowa obecność będąca w stanie odmienić wszystko.
Jest ktoś, kto się zadziwia, jest ktoś, kto się obawia. Kto groźnie wyrokuje, że mowa o zjawisku marginalnym, bez znaczenia, które nie może trwać w czasie (i rzeczywiście trwa zaledwie dwa tysiące lat).
Najważniejsze, żeby zrozumieć, że Boże Narodzenie nie jest tylko datą (pierwsi chrześcijanie, na przykład, zupełnie o niej zapomnieli), ale początkiem.
Dzięki dacie możemy wszystko uporządkować.
 
Odnosząc się do jakiejś daty, mówimy o tym, co się wówczas wydarzyło.
Ale sytuując się w perspektywie początku, pozostawiamy pod znakiem zapytania to, co może się wydarzyć.
Jeżeli Boże Narodzenie będziemy interpretować jako datę, to będzie ono postrzegane jako coś dawnego, minionego, „już widzianego”, nawet jeśli będziemy się starać czynić coś nowego.
Jeśli przeżywamy Boże Narodzenie jako początek, to wówczas jawi się ono takim, jakim jest naprawdę: radykalnie nowe, a nawet jest jedyną „nową wiadomością” przyniesioną światu.
Boże Narodzenie „nowe” to takie, które prowokuje, wywołuje coś nowego.
Rozpoczynając od następnego dnia...
 

Zobacz także
Dominika Ćosić
Demokracja i prawa człowieka – oba pojęcia w wypaczonej formie stały się w postnowoczesnej Europie nową świecką religią, wręcz bożkami. Jej kapłani rywalizują z duchownymi o rząd dusz, okazałe siedziby różnych instytucji zajmują miejsca pustoszejących kościołów. Specyficzna interpretacja tych pojęć przywodzi na myśl świat Orwellowski, w którym wolność to niewola, a wojna to pokój. 
 
ks. Marek Wójtowicz SJ
Żeby być świadkiem miłosiernego Boga, trzeba najpierw otworzyć się na Jego przebaczaj±c± miłość, o której mówi Psalm 51. Powinniśmy wyznać swoje grzechy przed Bogiem, ufni w Jego miłosierdzie. Możemy modlić się podobnie jak król Dawid: W ogromie swej litości zgładź nieprawość moją! Stwórz, o Boże, we mnie serce czyste! Jedynie człowiek o czystym sercu, ufaj±cy Bogu, może być wiarygodnym świadkiem Bożego miłosierdzia. 
 
Fr. Justyn
Pobożność chrześcijańska sformułowała napomnienie: Memento mori! Pamiętaj o śmierci! Czy to upomnienie nie jest wezwaniem do ucieczki od świata i wyrazem strachu przed śmiercią?
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS