logo
Sobota, 23 stycznia 2021 r.
imieniny:
Fernandy, Jana, Rajmundy, Ildefonsa  – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justin
Drugie stworzenie
materiał własny
 


Drugie stworzenie

Podziwiam wspólnotę menonitów, którzy zamiast samochodu jeżdżą bryczkami zaprzężonymi w konie; nie posługują się prądem elektrycznym, ale lampą oliwną i świecami; wzajemnie się wspomagają, chętnie się dzielą z drugimi. Ten styl życia, z dala od cywilizacji, wnosi w ich życie spokój, harmonie i na pewno miłość. Czy wszyscy chrześcijanie nie powinni tak żyć?

Zgadzam się, że ten prymitywny tryb życia wnosi wiele pokoju i szczęścia. Przypomina mi się jednak przypowieść Jezusa o talentach i o nakazie Stwórcy: "... abyście zaludnili ziemię i uczynili ja sobie poddaną" (Rdz l, 28). Biblia zachęca człowieka do wszelkiego postępu w nauce, technice i kulturze. Bóg przekazał człowiekowi świat nie jako gotowy już dom, ale jako budowę w stanie surowym; człowiek powinien ją rozbudować i dokończyć rozpoczęte dzieło. Angażując się w sprawy świata i człowieka, służymy Bogu. Stare przysłowie mówi: "Jeśli mniej masz Boga w stajni niż w kościele, nie masz Go wówczas należycie". Zajmowanie się codziennymi sprawami jest częścią naszej pobożności, odpowiedzią na Boską nowinę. Ucieczka od świata byłaby również ucieczką od Boga. Chrześcijanin, który zaniedbuje swoje ziemskie obowiązki, zaniedbuje także miłość do Boga i bliźniego. Wiara nie odciąga człowieka od jego zadań wobec świata, ona go do nich zobowiązuje.

Świat to nie tylko dzieło Boże - w coraz większym stopniu powinien stawać się również naszym dziełem. My stworzyliśmy miasta, drogi, fabryki, maszyny, automaty, rakiety i sztuczne satelity. Jesteśmy faktycznie współpracownikami w Boskim stworzeniu; jakkolwiek istnieje oczywiście zasadnicza różnica: Bóg tworzy z niczego, my używamy istniejących już surowców i materiałów. Praca ludzka wprowadza zmiany, ulepsza świat: plony rolne stają się obfitsze, zwiększają się wartości konsumpcyjne, badania dostarczają nowej wiedzy, wynalazki czynią metody pracy bardziej ludzkimi... Tak więc praca oznacza faktycznie współpracę w tworzeniu nowego świata, współdziałanie w przemianach naszego bytu, w najgłębszym sensie oznacza wybawienie, czyli wyzwolenie. Ona jest warunkiem rozwoju duchowych i fizycznych sił ludzkich. Menonici zdają się o tym zapominać.

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
Fr. Justin
Czy należy, zanim przyjmie się Komunię, przystąpić do sakramentu pokuty? Przecież od aktu pokuty na odpuszczenie grzechów zaczyna się każda Msza święta.
 
Krzysztof Wons SDS
Słowami: „przebacz nam nasze winy”, prosimy Ojca, aby nam przebaczył nasze grzechy, ale zauważmy, że ta prośba o Boże przebaczenie jest dogłębnie związana z tym, co następuje bezpośrednio za tymi słowami, czyli „jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili”. Ten głęboki związek pomiędzy przebaczeniem, o które prosimy Ojca, a przebaczeniem, którego mamy udzielić naszym winowajcom, daje okazję do pewnych przemyśleń teologicznych i duchowych. 

Z ojcem Peterem Gumplem SJ rozmawia ks. Krzysztof Wons SDS
 
Krystyna Litwin
Ochrona środowiska życia człowieka stanowi doniosły problem teologiczno-moralny w nauce społecznej Kościoła katolickiego. W 1972 r. Stolica Apostolska przygotowała na sztokholmską konferencję ONZ, poświęconą ekologii, dokument dotyczący ochrony środowiska, w którym zwraca się uwagę, że "życie i dobrobyt człowieka zależy od jego środowiska naturalnego"...
 
 
___________________
 
 reklama
 
 
 

 

 
 
グッチバッグコピー グッチ財布コピー