logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Adam (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2007-09-10 20:07

Laudetur Iesus Christus,
Mimo, że jestem już na 5 roku WSD, to ciagle jakoś nie mogę zrozumieć przypowieści Jezusa o słudze, który okazał się nieuczciwy wobec swego pana (Łk 16, 1-8). Dlaczego pan "pochwalił nieuczciwego rządcę"? Pomóżcie mi to zrozumieć.
Deo gratias.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: ks. Marian (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2007-09-10 21:35

Biblia Jerozolimska (Wyd. Pallotinum Poznań 2006): "Według zwyczaju, tolerowanego wówczas w Palestynie, rządca miał prawo udzielać pożyczek z dóbr swego pana, a ponieważ nie był opłacany, rekompensował to sobie, zawyżając na pokwitowaniu ich wysokość, aby w chwili zwrotu nadwyżka stanowiła jego zysk. W tej przypowieści rządca udzielił faktycznie pożyczki tylko w wysokości pięćdziesięciu baryłek oliwy i osiemdziesięciu korców pszenicy. Zmieniając zapis pozbawił się tylko zysku, zresztą lichwiarskiego, którego osiągnięcie przewidywał. 'Nieuczciwość' rządcy nie polega na obniżeniu wysokości pożyczki, lecz na jego rezygnacji ze swego bezpośredniego zysku. Pan uznaje ten zabieg i pochwala go, 'nieuczciwość' zaś odnosi się do uprzedniego trwonienia majątku przez rządcę, co było przyczyną zwolnienia go z funkcji (w.1)."

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: agu (---.toya.net.pl)
Data:   2007-09-10 22:37

Ja nie rozumiem nakazu KUPOWANIA sobie przyjaciół, który jest na końcu tej przypowieści.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-11 02:13

Jak wyjaśnił ks. Marian rządca utrzymywał się z prowizji od zysków ze swojego zarządu. W przypowieści rezygnuje z tej prowizji, ponadto starożytny Bliski Wschód nie znał ani kontroli, ani księgowości (co niektorym tamtym ludom pozostało do dzisiaj). Dłużnicy prawdopodobnie byli dzierżawcami, lub pośrednikami, niezależnymi i majętnymi klientami. Rządca zdecydowal się zaskarbić sobie ich wdzięcznośc, dopóki ich zobowiązania dłużne były w jego ręku (wykorzystal to co jeszcze posiadał, by zabezpieczyć sobie przyszłość). Według szacunków Talmudu, pomimo nierównej miary, obaj dłużnicy otrzymali mniej więcej taką samą wartościowo obniżkę długu - o ok. 500 denarów (denara płaciło się za dniówkę niewykwalifikowanemu robotnikowi).
Rządca jest człowiekiem, który musi podjąć dobrą decyzję w sytuacji krytycznej dla siebie. Wprawdzie posługuje się w tym celu mamoną, która zawsze jest niegodziwa (jest zawodna i stanowi moralną pułapkę), ale jego własna, więc czyni to uczciwie. Pan Jezus chwali rządcę, że roztropnie użył mamony. Ocena "nieuczciwy rządca" nie odnosi się do jego ostatniego czynu, a do opinii, jaką miał (tak jak "nieuczciwy sędzia" nie określa jego ostatniego postępku, tylko całą linię postępowania).
Istotne są wiersze 4 i 9. Jezus oczekuje od nas, że w dążeniu do osiągnięcia życia wiecznego będziemy mieli co najmniej tak silną motywację, jak dążący do wybrnięcia z życiowego kryzysu rządca. Tak jak rządca zdobywa przyjacioł niegodziwą mamoną, udzielając im ze swojego stanu posiadania, tak my mamy mamy czynić naszym braciom (np. Mt 25, 40) Przypowieśc wskazuje, że można z niegodziwej z założenia mamony zrobić dobry użytek. Stanowi ona próbę dla człowieka. Tylko dobra duchowe możemy uznać za własne.
Próba w przypowieści jest dwojaka: Idź, sprzedaj wszystko co masz i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie; oraz wg św. Bazylego: "Zrozum po coś dostał bogactwa: sługą jesteś najlepszego Boga, rządcą względem współsług równych z tobą"
Pozyskiwanie sobie przyjaciół niegodziwą z założenia mamoną, nie powinno być rozumiane jako próba korupcji, czy kupczenia rzeczami duchowymi! Religia nie stanowi polisy ubezpieczeniowej na życie wieczne, ani nie jest dobrym interesem. Jak widać na przykładzie bogatego młodzieńca, Szymona Maga, czy Ananiasza i Safiry, jest to dla nas wierzących nie lada wyzwanie.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: ks. Marian (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2007-09-11 08:22

Masz chyba jakieś stare tłumaczenie Pisma św. Biblia Tysiąclecia: "Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną."
Najnowszy przekład wydany przez Towarzystwo Świętego Pawła: "Mówię wam: Używajcie nieuczciwej mamony do zjednywania sobie przyjaciół" I komentarz: "Sformułowanie użyte w tym wersecie oznacza, że człowiek tak powinien używać dóbr tego świata, aby przyczyniło się to do jego zbawienia.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Iga (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2007-09-11 09:47

KOMENTARZ PRAKTYCZNY DO NOWEGO TESTAMENTU t.1 - PALLOTINUM TYNIEC, Poznań - Kraków 1999.

Przewidywania rządcy co do przyszłej wdzięczności obdarzonych życzliwością dłużników musiały się sprawdzić.Mógł on liczyć na dalszą beztroskę i wygody lekkiego życia.Pan zaś pochwalił nieuczciwego rzadcę ,rzecz jasna, nie za jego nieuczciwość.Łukasz bardzo wyraźnie odróżnia w tej przypowieści,a nawet przeciwstawia sobie dwa pojecia:nieuczciwość i roztropność.ZOSTAŁA POCHWALONA TYLKO TROSKA WŁODARZA O PRZYSZŁOŚĆ,NIE ZAŚ SPOSÓB,W JAKI SIĘ OWO ZATROSKANIE WYRAZIŁO.WYRAŻENIE "SYNOWIE TEGO ŚWIATA" - TO SEMITYZM ODNOSZĄCY SIĘ W TYM WYPADKU GŁÓWNIE DO WŁODARZA,CHOĆ OBEJMUJE SWYM ZAKRESEM TAKŻE DŁUŻNIKÓW,KTÓRZY KORZYSTALI SKWAPLIWIE Z NIEUCZCIWEJ "DOBROCI".Synowie światłości - to ludzie uczciwi ,oświeceni łaską chrztu św.,wyznawcy Chrystusa.Nie bez żalu stwierdza Chrystus Pan,że sprawiedliwi są mniej przebiegli,gdy chodzi o dobra duchowe,niż miłośnicy tego świata w sprawach dóbr doczesnych.Zarzuca Chrystus sprawieliwym lenistwo w służbie Bożej - grzech,z którego ludzie spowiadają się rzadko,mimo,że należy on do grupy siedmiu wad głównych i jest tak często popełniany.Niesprawiedliwi wkładają znacznie więcej energii w dokonywanie zła niż sprawiedliwi w pomnażanie dobra.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Pax (---.such.nat.hnet.pl)
Data:   2007-09-11 16:23

Nie wierzę, że w bibliotece seminarium nie masz książki o. Augustyna Jankowskiego OSB, Królestwo Boże w Przypowieściach. Polecam

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-11 20:55

Jak to dobrze, że ktoś czyta o. Augustyna Jankowskiego!
Na problemy z Biblią - polecam wszystkie napisane przez Niego pozycje.
Podobnie wszystkim, którzy mają problemy z modlitwą, z zaufaniem Bogu, z samoakceptacją i rozeznaniem własnej drogi, z odczytywaniem woli Bożej itd, itp. Jean Lafrance - też wszystkie pozycje. Gdyby ludzie w tym kraju TROCHĘ czytali, 90 % odpowiedzi na forum byłoby niepotrzebnych.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Inka (---.kalisz.mm.pl)
Data:   2007-09-11 23:21

Michał napisał
"w tym celu mamoną, która zawsze jest niegodziwa (jest zawodna i
stanowi moralną pułapkę), ale jego własna, więc czyni to uczciwie."

"Przypowieśc wskazuje, że można z niegodziwej z założenia mamony zrobić dobry użytek. Pozyskiwanie sobie przyjaciół niegodziwą z założenia mamoną"

A dlaczego pieniądze mają być Z ZAŁOŻENIA niegodziwe?
Czasami bywają, to fakt. Ale żeby zaraz z założenia?

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-12 02:08

Droga Inko, wyjaśnienie było w nawiasie. Ja bardzo lubię rozwijać (nawiasy), ale czy muszę?

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-12 14:06

Rozwinięcie nawiasu:
Mt 6, 24

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Inka (---.kalisz.mm.pl)
Data:   2007-09-12 17:24

Michał napisał:
"Droga Inko, wyjaśnienie było w nawiasie. Ja bardzo lubię rozwijać (nawiasy), ale czy muszę?"

Drogi Michale, ależ ja nie neguję niebezpieczeństw związanych z nadmiernym przywiązaniem do pieniędzy.
Ja jedynie nie rozumiem dlaczego one z założenia miałyby być niegodziwe.
To tak, jakby niebezpieczeństwo potopu sprawiało, że deszczu należy się bać.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-12 23:09

A mnie zastanawia jedno, Inko: Dlaczego w Mateuszu Mamona jest z dużej litery? W aramejskim mamona w zasadzie chyba powinna być z małej, a nie jest, przynajmniej w moim wydaniu Tysiąclatki.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Inka (---.kalisz.mm.pl)
Data:   2007-09-13 00:21

W moim wydaniu Biblii Tysiąclecia też jest z dużej litery, natomiast w starym bardzo wydaniu Pisma Świętego Paxu - jest z małej.
Czy to oznacza, że z biegiem lat zmieniała się interpretacja tekstu?
Albo raczej akcent kładziony jest na inne sprawy, bo to, co przed laty było zrozumiałe, to dla współczesnego człowieka nie jest już takie oczywiste.Wygląda na to, że mamona pisana z dużej litery ma symbolizować nadmierne zabieganie o sprawy doczesne, i to nie tylko materialne.
Pozdrawiam :)

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Michał (---.zabrze.net.pl)
Data:   2007-09-13 08:20

Skomplikowane... (jak każda kobieta).

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Inka (---.kalisz.mm.pl)
Data:   2007-09-13 16:58

Michał napisał(a):
>
> Skomplikowane... (jak każda kobieta).

Pismo Święte?

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Tobit (---.retsat1.com.pl)
Data:   2008-08-26 17:35

Osobiście najbardziej mi odpowiada następująca wykładnia:

-Bogaty człowiek symbolizuje Boga

-nieuczciwy zarządca symbolizuje każdego z nas kto marnotrawi talenty Boga ( jednocześnie jest w relacji jako zarządca z całą gromadą dłużników swego bogatego pana, których relacja zadłużenia jest pośrednia - przez zarządcę )
-gromada dłużników symbolizuje krzywdzicieli każdego z nas

Marnotrawię talenty powierzone mi przez Boga --> Bóg mówi: zdaj sprawę ze swego zarządu. Jedyna szansa dla mnie: przebaczyć tym którzy, którzy wyrządzili mi krzywdę ( zadłużyli się wobec Boga rabując powierzone mi do zarządzania talenty: moje zdrowie, mój czas, spokój, pieniądze, dobra materialne )

Bóg widząc taką postawę może ulitować się nade mną i darować mi cały mój dług marnotrawnego zarządcy talentów, a nawet pochwalić taką "nieuczciwość ".

By przyjąć taki klucz odczytania Łk 16,1-8 trzeba mieć głeboko w sercu świadomość, że tak naprawdę poza wolą nie mamy nic swojego - wszystko jest darem Boga ( czas, pieniądze, wszelkie dobra materialne i duchowe )

Taka świadomość ogromnie ułatwia przebaczenie krzywdzicielom ( uszczknęli nie nasze dobra ale powierzone nam przez Boga, dobra Boga, Plan Boga rozdziału talentów ).
Tobit

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Jan (---.adsl.inetia.pl)
Data:   2017-07-10 13:56

Nie tak dawno jeszcze wcale lub bardzo rzadko myślałem o momencie rozliczenia się z powierzonego włodarstwa, życia. Wraz z wiekiem, widząc jak ten moment szybko się zbliża, myślę o tym coraz częściej, i podobnie jak biblijny zarządca,
szukam sposobu, aby złagodzić skutki złego zarządzania życiem. Niestety, niektóre są już nieodwracalne. Największą stratą jest brak miłości. Miłości do mego Pana, ale i miłości do ludzi. Jakże mało jest tych momentów, o których mówił Jezus - "Zaprawdę, powiadam wam: Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili" (Mt 25, 40). Wiem, że z tego będę rozliczany. I tu pojawia się kolejny dylemat w świetle znowu Jego słów - "Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną!" (Mk 10, 21). Jakie to trudne, ale przecież nie
niemożliwe!! Panie, proszę jeszcze o chwilę, abym mógł jeszcze coś poprawić.

 Re: Łk 16,1-8 - Dlaczego pan pochwalił nieuczciwego rządcę?
Autor: Robert (---.internetdsl.tpnet.pl)
Data:   2017-11-10 12:08

Nie chodzi o kupowanie sobie przyjaciół ale o pomaganie innym przy wykorzystaniu darów będących w naszym władaniu. Jeśli ktoś jest głodny a ty kupisz mu bułkę to będzie ci wdzięczny. Jeśli dasz mu tę bułkę ze względu na Pana to wysyłasz ten dar do swojego skarbca w niebie.

Darowanie win, czyli przebaczenie jest najbardziej pożądaną przez Boga umiejętnością człowieka. Bez tej umiejętności nie jest możliwa Miłość. Dlatego pan z owej przypowieści pochwalił "nieuczciwość" rządcy.

Tak, darowanie win jest pewną formą "nieuczciwości". Uczciwość, w powszechnym rozumieniu, nakazuje trzymanie się sprawiedliwości. Jezus natomiast proponuje inną formę uczciwości - opartą na miłosierdziu.

Miłosierdzie nigdy nie jest sprawiedliwe w potocznym rozumieniu tego słowa. Ale jest najpiękniejszą formą uczciwości. Kto jest miłosierny, jest uczciwy - wobec Boga, którego sprawiedliwość polega na miłosierdziu.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: