logo
Sobota, 23 stycznia 2021
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Wiktor (---.climaxnet.pl)
Data:   2019-07-19 08:20

Czy każdy ateista kto bez łaski uświęcającej jest pod władzą złego czy jak?
Czy każda moda na jakieś tam nie ma okulary inne czynne spodnie takie czy inne smartfona czy fryzurę jest wynikiem działania złego ducha?
Czy są rzeczy które są neutralne?
Czy każdy niewierzący i tak dalej jest oszukiwany przez złego?
Czy na przykład nie podanie jakiejś informacji na początku znajomości o przeszłości jest grzeszne(oszustwo)?

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2019-07-19 16:52

Oczywiście, że są rzeczy neutralne moralnie. Na przykład: mogłam dziś kupić jabłko albo gruszkę. Ryż czy ziemniaki na obiad. Nie ma sensu moralnego kolor obrusa na moim stole, kolor siatki na zakupy, smak czekolady itd. Długość włosów. Kształt okularów. Rety, siedzę przy stole i otaczają mnie setki rzeczy neutralnych moralnie. Wyjdę z domu i pojadę tramwajem albo autobusem, to jest czynność moralnie neutralna (bilet mam opłacony).
Wiktorze, naprawdę zły duch jest nieinteresujący i nie ma po co się DOPATRYWAĆ jego działania. Samo słowo "dopatrywać się" mówi o tym, że szukamy na siłę. Tropić, węszyć, no po co. To bywa chore, doprawdy. Bez przesady!

"Czy każdy niewierzący i tak dalej jest oszukiwany przez złego?" O rety, grzech wierzącego też bierze się z tego, że daliśmy się oszukać Złemu, no nie?

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Estera (---.146.97.114.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data:   2019-07-19 22:33

A może byś zaczął z równym zapałem wszędzie dopatrywać się działania Boga?

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Frodo (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2019-07-21 13:02

Święty Paweł w Liście do Koryntian pisał, że można jeść mięso złożone w ofierze bożkom pogańskim, jeśli tylko nie stanowi to zgorszenia dla innych:
"Tak więc wszystko, cokolwiek w jatce sprzedają, spożywajcie, niczego nie dociekając - dla spokoju sumienia. Pańska bowiem jest ziemia i wszystko, co ją napełnia. Jeżeli zaprosi was ktoś z niewierzących a wy zgodzicie się przyjść, jedzcie wszystko, co wam podadzą, nie pytając o nic - dla spokoju sumienia. A gdyby ktoś powiedział: «To było złożone na ofiarę» - nie jedzcie przez wzgląd na tego, który was ostrzegł, i z uwagi na sumienie. Mam na myśli sumienie nie twoje, lecz bliźniego. [...]". (1 Kor 10, 25-29a, Biblia Tysiąclecia, tłum. ks. Kazimierz Romaniuk)

Św. Jan Chryzostom, Doktor Kościoła, tak komentuje drugie zdanie (Kazanie 25 do Pierwszego Listu do Koryntian):
"«Do Pana należy ziemia i wszystko co ją napełnia». Nie do diabłów. Zatem, jeśli ziemia i jej owoce, i zwierzęta są wszystkie Jego, nic nie jest nieczyste: jednak staje się nieczyste w inny sposób, ze względu na naszą intencję i na nasze nieposłuszeństwo. [...]" (poprzez tłumaczenie angielskie autorstwa pana Talbot W. Chambers).

Mam nadzieję, że Cię to uspokoi.


@Wiktor
"Czy każda moda na jakieś tam nie ma okulary inne czynne spodnie takie czy inne smartfona czy fryzurę jest wynikiem działania złego ducha?"

Dlaczego moda miałaby być wynikiem działania złego ducha?

-----

"Czy na przykład nie podanie jakiejś informacji na początku znajomości o przeszłości jest grzeszne(oszustwo)?"

Nie musimy informować swojego rozmówcy o swoich wadach, nie musimy się przed nim spowiadać. Każdy z nas popełnił jakieś błędy w przeszłości, większe lub mniejsze.

Zgadzam się, że czasami możemy "kłamać" za pomocą czynów, zachowując się nieszczerze. Jednak możemy po prostu "nie mówić" w takich sytuacjach, po prostu nie świadcząc o sobie, że jesteśmy ponadprzeciętnie dobrzy.

-----

Szatan jest pośrednią przyczyną wszystkich ludzkich grzechów, bo skusił Adama i Ewę do grzechu pierworodnego, wobec czego została skażona natura ludzka. Nie jest zaś prawdą, że diabeł jest bezpośrednią przyczyną wszystkich ludzkich grzechów, tak jakby do każdego z nich namawiał - jak podaje św. Tomasz z Akwinu.

-----

"Czy każdy ateista kto bez łaski uświęcającej jest pod władzą złego czy jak? [...]
Czy każdy niewierzący i tak dalej jest oszukiwany przez złego?"

Doprecyzuj, proszę, co masz tutaj na myśli.

W pewnym sensie osoba bez łaski uświęcającej jest niewolnikiem grzechu (J 8, 34-36): "Odpowiedział im Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Każdy, kto popełnia grzech, jest niewolnikiem grzechu. A niewolnik nie przebywa w domu na zawsze, lecz Syn przebywa na zawsze. Jeżeli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni." (tłum. ks. Jan Drozd SDS, Biblia Tysiąclecia).

Jednak stwierdzenie, że każdy ateista jest bez łaski uświęcającej, jest trochę za dalekie, bo osoby niewierzące też mogą pójść do nieba:
"Ci bowiem, którzy bez własnej winy nie znając Ewangelii Chrystusowej i Kościoła Chrystusowego, szczerym sercem jednak szukają Boga i wolę Jego przez nakaz sumienia poznaną starają się pod wpływem łaski pełnić czynem, mogą osiągnąć wieczne zbawienie (Sobór Watykański II, konstytucja Lumen gentium, 16)"

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Wiktor (---.climaxnet.pl)
Data:   2019-07-23 12:06

Czy każdy katolik powinien widzieć wszędzie grzech, i dopatrywać się wszędzie winy?
Czy te słowa są nieomylne, wtedy nie było jeszcze dogmatu o nieomylności papieża?

Święty Ignacy w regułach ćwiczeniach duchowych pisze że to są słowa Św Grzegorza: "Właściwością dusz dobrych jest widzieć winę tam, gdzie żadnej winy nie ma".

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Wiktor (---.climaxnet.pl)
Data:   2019-07-23 23:06

Oraz mam pytanie
/.../

Pytanie można postawić w serwisie
www.egzorcyzmy.katolik.pl

moderator

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: 38 na karku (---.7.ftth.classcom.pl)
Data:   2019-07-24 12:58

Na tytułowe: powinniśmy rozeznawać, co jest dobre, a co złe.
"Nie czynię bowiem dobra, którego chcę, ale czynię to zło, którego nie chcę." (Rz 7,19).
"Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę." (1 Kor 6,12).

Drugiemu człowiekowi należny jest szacunek. Nie wiemy, co Bóg czy ni w Jego sercu. Człowiek wierzący powinien pytać Boga przede wszystkim, o to jak ma służyć Bogu w bliźnim.

Słuchaj i patrz więcej na Boga. On jest Miłością. Naszym rozumem nie wymyślimy cech tej Miłości.

Dobrze, że o tym myślisz. Zostań z Bogiem.

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Wiktor (---.climaxnet.pl)
Data:   2019-07-24 23:35

Proszę o przypomnienie pytania które zadałem

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Ј (---.austin.res.rr.com)
Data:   2019-07-25 00:11

"Proszę o przypomnienie pytania które zadałem"

Widocznie nie było ono takie ważne, skoro już zdążyłeś zapomnieć :)

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Frodo (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2019-07-27 23:21

@moderator
"Pytanie można postawić w serwisie
www.egzorcyzmy.katolik.pl"

Tam już nie ma forum - zostało ono usunięte dawno temu, zresztą wcześniej było ono prawie wymarłe.

Swoją drogą, treści prezentowane na tamtej stronie, jej wymowa, jak i jej funkcjonowanie pod adresem internetowym katolik.pl są - jak dla mnie - mocno kontrowersyjne. Wiem jednak, że Forum Pomocy to nie miejsce na dyskusje na ten temat.

-------

Nie napisałem: 'na tamtejsze forum'.
moderator

 Re: Gdzie powinniśmy dopatrywać się działania złego ducha?
Autor: Frodo (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2019-07-28 16:28

@Wiktor:
"Święty Ignacy w regułach ćwiczeniach duchowych pisze że to są słowa Św Grzegorza: "Właściwością dusz dobrych jest widzieć winę tam, gdzie żadnej winy nie ma"."

Obawiam się, że słowa te są pozbawione kontekstu. Św. Ignacy Loyola cytuje je mówiąc o tym, że czasami skrupuły prowadzą do dobra (Ćwiczenia Duchowe 348):

"Uwaga 3. Pierwszy rodzaj skrupułów [346] należy z gruntu odrzucić, cały bowiem jest błędem. Ale ten drugi [347] przez jakiś czas niemało pomaga do postępu duszy, która się oddaje ćwiczeniom duchownym. Bo w wielkiej mierze obmywa i oczyszcza duszę, usuwając wiele z tego wszystkiego, co ma [choćby tylko] podobieństwo do grzechu, wedle słów św. Grzegorza: "Właściwością dusz dobrych jest widzieć winę tam, gdzie żadnej winy nie ma". "

Trzeba zwrócić uwagę na słowa "przez jakiś czas". Nie należy pielęgnować w sobie skrupułów, bo to ostatecznie droga donikąd i do nędzy duchowej. Więcej można przeczytać w Ćwiczeniach Duchowych (345-351):

http://www.madel.jezuici.pl/inigo/ignacy_cd.htm#_Toc11055075

oraz w komentarzu do tego fragmentu Ćwiczeń Duchowych:

http://www.rozmawiamy.jezuici.pl/articles/52/n/51


Cytat ze św. Grzegorza pochodzi z Registrum XI (Patristica Latina 77, 1195) - tak są te słowa zacytowane w Sumie (wyd. londyńskie), jednak nie udało mi się tego dalej zlokalizować ani znaleźć kontekstu. Święty Tomasz chyba inaczej rozumie te słowa św. Grzegorza niż św. Ignacy Loyola.

--------------

"Czy te słowa są nieomylne, wtedy nie było jeszcze dogmatu o nieomylności papieża?"

Nie każde stwierdzenie papieża jest nieomylne, ale tylko takie, które spełnia odpowiednie warunki, które zachodzą rzadko. Zobacz kanon 749 KPK:

"§ 1. Nieomylnością w nauczaniu, na mocy swego urzędu, cieszy się Biskup Rzymski, kiedy jako najwyższy Pasterz i Nauczyciel wszystkich wiernych, którego zadaniem jest utwierdzać braci w wierze, w sposób definitywny głosi obowiązującą naukę w sprawach wiary i obyczajów.

[...]

§ 3. Tylko wtedy należy uznać jakąś naukę za nieomylnie określoną, gdy to zostało wyraźnie stwierdzone."

(Cytat z KPK za http://mateusz.pl/pow/020208.htm )

Poczytaj sobie ten rozdział KPK.

Jeśli masz na myśli ten cytat od św. Grzegorza: o ile udało mi się stwierdzić, te słowa są fragmentami jakiegoś listu, chyba nawet do prywatnej osoby. Nie można zatem ich uznać za naukę głoszoną w imieniu Kościoła ani w sposób definitywny.

--------------

"Czy każdy katolik powinien widzieć wszędzie grzech, i dopatrywać się wszędzie winy?"

Absolutnie nie. To wręcz absurdalne.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: