logo
Środa, 23 października 2019
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: XYZ (---.opera-mini.net)
Data:   2019-10-08 14:42

1.Dlaczego niektórzy mówią o radykalizmie Ewangelii,czy to się da pogodzić z cnota umiarkowania?

2.Czy radykalizm Ewangelii nie zobowiązuje nas do szukania grzechu wszędzie?

3.Czy cnota umiarkowania jest zgodna z Ewangelia i dlaczego?

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: Pax (---.terminus.pl)
Data:   2019-10-08 17:28

Radykalizm ewangelii polega na wiernym naśladowaniu Jezusa - czynieniu dobra dla innych, ewentualnie unikaniu a nie szukaniu grzechu.
Cnota umiarkowania polega na umiejętnym korzystaniu z dóbr tego świata i przyjemności. To jest cnota skierowana na siebie. Radykalizm jest dla innych. Dwie różne płaszczyzny, nie ma sprzeczności.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: A2 (---.dynamic-zab-04.vectranet.pl)
Data:   2019-10-08 18:47

Radykalizm nigdy nie może być sprzeczny ze zdrowym rozsądkiem. Chodzi o radykalne odcięcie się od grzechu, od sytuacji, w których grzeszymy, od ludzi, którzy namawiają nas do złego. Ale np. jeśli masz rodzinę - to na pewno nie możesz rozdać majątku ubogim, bo rodzina ma pierwszeństwo. Itd.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: Mateusz (31.42.21.---)
Data:   2019-10-08 19:50

Ad. 1 - Chrześcijanin ma być radykalny tam, gdzie jest to konieczne. Na przykład jeśli chodzi o zerwanie z czymś, co popycha go do grzechu lub bezpośrednio się z nim wiąże.

Ad. 2 - Nie. Jeśli ktoś szuka grzechu dosłownie wszędzie, nawet w wypełnianiu Przykazań, łącznie z nakazem miłości Pana Boga i bliźniego, to pomóc mu może mądry kapłan albo psychiatra. A najlepiej obaj, bo obsesje są chorobą i to się leczy.

Ad. 3 - Poczytaj Mt 6, 24-34, to będziesz wiedział.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: B. (---.191.84.224.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2019-10-10 01:27

"3.Czy cnota umiarkowania jest zgodna z Ewangelia i dlaczego?"
Nowy Testament: "6 Młodzieńców również upominaj, aby byli umiarkowani" Tyt 2,6

"2.Czy radykalizm Ewangelii nie zobowiązuje nas do szukania grzechu wszędzie?"
Nie. Pytano Pana Jezusa kilkakrotnie:
"17 (…) przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, pytał Go: Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne? 18 Jezus mu rzekł: Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. (19) Znasz przykazania: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę" Mk 10

Innym razem:
"25 A oto powstał jakiś uczony w Prawie i wystawiając Go na próbę, zapytał: Nauczycielu, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne? 26 Jezus mu odpowiedział: Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz? 27 On rzekł: Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całą swoją mocą i całym swoim umysłem; a swego bliźniego jak siebie samego. 28 Jezus rzekł do niego: Dobrześ odpowiedział. To czyń, a będziesz żył" Łk 10

"1.Dlaczego niektórzy mówią o radykalizmie Ewangelii"
Czy dasz radę wyobrazić sobie, że jesteś w czasach Jezusa i że jesteś szanowanym powszechnie „uczonym w Piśmie”? (znawcą świętej Tory)
Czy już wszedłeś w tę rolę?
A zatem widzisz, że nadszedł Jezus, przysłuchujesz się. I słyszysz takie radykalne słowa o SOBIE:
„2 «Na katedrze Mojżesza zasiedli uczeni w Piśmie i faryzeusze. 3 Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie. Mówią bowiem, ale sami nie czynią. 4 Wiążą ciężary wielkie i nie do uniesienia i kładą je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyć ich nie chcą. 5 Wszystkie swe uczynki spełniają w tym celu, żeby się ludziom pokazać. Rozszerzają swoje filakterie i wydłużają frędzle u płaszczów. 6 Lubią zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzesła w synagogach. 7 Chcą, by ich pozdrawiano na rynkach i żeby ludzie nazywali ich Rabbi”. „13 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed ludźmi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wejść tym, którzy do niego idą.
15 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy, bo obchodzicie morze i ziemię, żeby pozyskać jednego współwyznawcę. A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami.
16 Biada wam, przewodnicy ślepi, którzy mówicie: Kto by przysiągł na przybytek, to nic nie znaczy; lecz kto by przysiągł na złoto przybytku, ten jest związany przysięgą. 17 Głupi i ślepi! Cóż bowiem jest ważniejsze, złoto czy przybytek, który uświęca złoto? 18 Dalej: Kto by przysiągł na ołtarz, to nic nie znaczy; lecz kto by przysiągł na ofiarę, która jest na nim, ten jest związany przysięgą. 19 Ślepi! Cóż bowiem jest ważniejsze, ofiara czy ołtarz, który uświęca ofiarę? 20 Kto więc przysięga na ołtarz, przysięga na niego i na wszystko, co na nim leży. 21 A kto przysięga na przybytek, przysięga na niego i na Tego, który w nim mieszka. 22 A kto przysięga na niebo, przysięga na tron Boży i na Tego, który na nim zasiada.
23 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo dajecie dziesięcinę z mięty, kopru i kminku, lecz pomijacie to, co ważniejsze jest w Prawie: sprawiedliwość, miłosierdzie i wiarę. To zaś należało czynić, a tamtego nie opuszczać. 24 Przewodnicy ślepi, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!
25 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo dbacie o czystość zewnętrznej strony kubka i misy, a wewnątrz pełne są one zdzierstwa i niepowściągliwości. 26 Faryzeuszu ślepy! Oczyść wpierw wnętrze kubka, żeby i zewnętrzna jego strona stała się czysta.
27 Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Bo podobni jesteście do grobów pobielanych, które z zewnątrz wyglądają pięknie, lecz wewnątrz pełne są kości trupich i wszelkiego plugastwa. 28 Tak i wy z zewnątrz wydajecie się ludziom sprawiedliwi, lecz wewnątrz pełni jesteście obłudy i nieprawości.”
Mt 23

Takich radykalnych słów Jezusa jest więcej. Jak się poczułeś słysząc to o SOBIE?
Wszystkie te radykalne słowa Jezusa były głęboko uzasadnione. Lud szukał drogi życia, a uczeni w Piśmie prowadzili na manowce, np.
„8 UCHYLILIŚCIE PRZYKAZANIE BOŻE, A TRZYMACIE SIĘ LUDZKIEJ TRADYCJI, /dokonujecie obmywania dzbanków i kubków. I wiele innych podobnych rzeczy czynicie/. 9 I mówił do nich: UMIECIE DOBRZE UCHYLAĆ PRZYKAZANIE BOŻE, ABY SWOJĄ TRADYCJĘ ZACHOWAĆ. 10 MOJŻESZ TAK POWIEDZIAŁ: CZCIJ OJCA SWEGO I MATKĘ SWOJĄ ORAZ: KTO ZŁORZECZY OJCU LUB MATCE, NIECH ŚMIERCIĄ ZGINIE. 11 A WY MÓWICIE: JEŚLI KTO POWIE OJCU LUB MATCE: KORBAN, TO ZNACZY DAREM /ZŁOŻONYM W OFIERZE/ JEST TO, CO BY ODE MNIE MIAŁO BYĆ WSPARCIEM DLA CIEBIE - (12) TO JUŻ NIE POZWALACIE MU NIC UCZYNIĆ DLA OJCA NI DLA MATKI. (13) I ZNOSICIE SŁOWO BOŻE PRZEZ WASZĄ TRADYCJĘ, KTÓRĄŚCIE SOBIE PRZEKAZALI. Wiele też innych tym podobnych rzeczy czynicie.”
Mk 7

Podobnie - radykalizm w oczyszczeniu świątyni, która miała być domem modlitwy (Mt 21,13), a nie bazarem czy jaskinią zbójców:
„”14 W świątyni napotkał siedzących za stołami bankierów oraz tych, którzy sprzedawali woły, baranki i gołębie. 15 Wówczas sporządziwszy sobie bicz ze sznurków, powypędzał wszystkich ze świątyni, także baranki i woły, porozrzucał monety bankierów, a stoły powywracał. 16 Do tych zaś, którzy sprzedawali gołębie, rzekł: Weźcie to stąd, a z domu mego Ojca nie róbcie targowiska!” J 2

Zauważ, że w tym radykalizmie Pan Jezus wykazuje też wielkie umiarkowanie. Spokojnie zrobił bicz (przedtem poszukał sznurków) i tylko rozgonił towarzystwo i pouczył. Nawet klatek z gołębiami nie uszkodził. Nie spuścił też np. pioruna (jako Bóg mógł).

Oczywiście radykalizm Pana Jezusa wyrażony w Ewangeliach polega też na wezwaniu do bezkompromisowego przestrzegania Nauki Bożej, np. „13 Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” J 15

Serdecznie pozdrawiam.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: