logo
Czwartek, 25 luty 2021
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
Kanał czerwony
Kanał zielony
 
 
 Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: XYZ (---.opera-mini.net)
Data:   2019-10-08 14:42

1.Dlaczego niektórzy mówi± o radykalizmie Ewangelii,czy to siê da pogodziæ z cnota umiarkowania?

2.Czy radykalizm Ewangelii nie zobowi±zuje nas do szukania grzechu wszêdzie?

3.Czy cnota umiarkowania jest zgodna z Ewangelia i dlaczego?

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: Pax (---.terminus.pl)
Data:   2019-10-08 17:28

Radykalizm ewangelii polega na wiernym na¶ladowaniu Jezusa - czynieniu dobra dla innych, ewentualnie unikaniu a nie szukaniu grzechu.
Cnota umiarkowania polega na umiejêtnym korzystaniu z dóbr tego ¶wiata i przyjemno¶ci. To jest cnota skierowana na siebie. Radykalizm jest dla innych. Dwie ró¿ne p³aszczyzny, nie ma sprzeczno¶ci.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: A2 (---.dynamic-zab-04.vectranet.pl)
Data:   2019-10-08 18:47

Radykalizm nigdy nie mo¿e byæ sprzeczny ze zdrowym rozs±dkiem. Chodzi o radykalne odciêcie siê od grzechu, od sytuacji, w których grzeszymy, od ludzi, którzy namawiaj± nas do z³ego. Ale np. je¶li masz rodzinê - to na pewno nie mo¿esz rozdaæ maj±tku ubogim, bo rodzina ma pierwszeñstwo. Itd.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: Mateusz (31.42.21.---)
Data:   2019-10-08 19:50

Ad. 1 - Chrze¶cijanin ma byæ radykalny tam, gdzie jest to konieczne. Na przyk³ad je¶li chodzi o zerwanie z czym¶, co popycha go do grzechu lub bezpo¶rednio siê z nim wi±¿e.

Ad. 2 - Nie. Je¶li kto¶ szuka grzechu dos³ownie wszêdzie, nawet w wype³nianiu Przykazañ, ³±cznie z nakazem mi³o¶ci Pana Boga i bli¼niego, to pomóc mu mo¿e m±dry kap³an albo psychiatra. A najlepiej obaj, bo obsesje s± chorob± i to siê leczy.

Ad. 3 - Poczytaj Mt 6, 24-34, to bêdziesz wiedzia³.

 Re: Cnota umiarkowania a radykalizm Ewangelii.
Autor: B. (---.191.84.224.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2019-10-10 01:27

"3.Czy cnota umiarkowania jest zgodna z Ewangelia i dlaczego?"
Nowy Testament: "6 M³odzieñców równie¿ upominaj, aby byli umiarkowani" Tyt 2,6

"2.Czy radykalizm Ewangelii nie zobowi±zuje nas do szukania grzechu wszêdzie?"
Nie. Pytano Pana Jezusa kilkakrotnie:
"17 (…) przybieg³ pewien cz³owiek i upad³szy przed Nim na kolana, pyta³ Go: Nauczycielu dobry, co mam czyniæ, aby osi±gn±æ ¿ycie wieczne? 18 Jezus mu rzek³: Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. (19) Znasz przykazania: Nie zabijaj, nie cudzo³ó¿, nie kradnij, nie zeznawaj fa³szywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkê" Mk 10

Innym razem:
"25 A oto powsta³ jaki¶ uczony w Prawie i wystawiaj±c Go na próbê, zapyta³: Nauczycielu, co mam czyniæ, aby osi±gn±æ ¿ycie wieczne? 26 Jezus mu odpowiedzia³: Co jest napisane w Prawie? Jak czytasz? 27 On rzek³: Bêdziesz mi³owa³ Pana, Boga swego, ca³ym swoim sercem, ca³± swoj± dusz±, ca³± swoj± moc± i ca³ym swoim umys³em; a swego bli¼niego jak siebie samego. 28 Jezus rzek³ do niego: Dobrze¶ odpowiedzia³. To czyñ, a bêdziesz ¿y³" £k 10

"1.Dlaczego niektórzy mówi± o radykalizmie Ewangelii"
Czy dasz radê wyobraziæ sobie, ¿e jeste¶ w czasach Jezusa i ¿e jeste¶ szanowanym powszechnie „uczonym w Pi¶mie”? (znawc± ¶wiêtej Tory)
Czy ju¿ wszed³e¶ w tê rolê?
A zatem widzisz, ¿e nadszed³ Jezus, przys³uchujesz siê. I s³yszysz takie radykalne s³owa o SOBIE:
„2 «Na katedrze Moj¿esza zasiedli uczeni w Pi¶mie i faryzeusze. 3 Czyñcie wiêc i zachowujcie wszystko, co wam polec±, lecz uczynków ich nie na¶ladujcie. Mówi± bowiem, ale sami nie czyni±. 4 Wi±¿± ciê¿ary wielkie i nie do uniesienia i k³ad± je ludziom na ramiona, lecz sami palcem ruszyæ ich nie chc±. 5 Wszystkie swe uczynki spe³niaj± w tym celu, ¿eby siê ludziom pokazaæ. Rozszerzaj± swoje filakterie i wyd³u¿aj± frêdzle u p³aszczów. 6 Lubi± zaszczytne miejsca na ucztach i pierwsze krzes³a w synagogach. 7 Chc±, by ich pozdrawiano na rynkach i ¿eby ludzie nazywali ich Rabbi”. „13 Biada wam, uczeni w Pi¶mie i faryzeusze, ob³udnicy, bo zamykacie królestwo niebieskie przed lud¼mi. Wy sami nie wchodzicie i nie pozwalacie wej¶æ tym, którzy do niego id±.
15 Biada wam, uczeni w Pi¶mie i faryzeusze, ob³udnicy, bo obchodzicie morze i ziemiê, ¿eby pozyskaæ jednego wspó³wyznawcê. A gdy siê nim stanie, czynicie go dwakroæ bardziej winnym piek³a ni¿ wy sami.
16 Biada wam, przewodnicy ¶lepi, którzy mówicie: Kto by przysi±g³ na przybytek, to nic nie znaczy; lecz kto by przysi±g³ na z³oto przybytku, ten jest zwi±zany przysiêg±. 17 G³upi i ¶lepi! Có¿ bowiem jest wa¿niejsze, z³oto czy przybytek, który u¶wiêca z³oto? 18 Dalej: Kto by przysi±g³ na o³tarz, to nic nie znaczy; lecz kto by przysi±g³ na ofiarê, która jest na nim, ten jest zwi±zany przysiêg±. 19 ¦lepi! Có¿ bowiem jest wa¿niejsze, ofiara czy o³tarz, który u¶wiêca ofiarê? 20 Kto wiêc przysiêga na o³tarz, przysiêga na niego i na wszystko, co na nim le¿y. 21 A kto przysiêga na przybytek, przysiêga na niego i na Tego, który w nim mieszka. 22 A kto przysiêga na niebo, przysiêga na tron Bo¿y i na Tego, który na nim zasiada.
23 Biada wam, uczeni w Pi¶mie i faryzeusze, ob³udnicy! Bo dajecie dziesiêcinê z miêty, kopru i kminku, lecz pomijacie to, co wa¿niejsze jest w Prawie: sprawiedliwo¶æ, mi³osierdzie i wiarê. To za¶ nale¿a³o czyniæ, a tamtego nie opuszczaæ. 24 Przewodnicy ¶lepi, którzy przecedzacie komara, a po³ykacie wielb³±da!
25 Biada wam, uczeni w Pi¶mie i faryzeusze, ob³udnicy! Bo dbacie o czysto¶æ zewnêtrznej strony kubka i misy, a wewn±trz pe³ne s± one zdzierstwa i niepow¶ci±gliwo¶ci. 26 Faryzeuszu ¶lepy! Oczy¶æ wpierw wnêtrze kubka, ¿eby i zewnêtrzna jego strona sta³a siê czysta.
27 Biada wam, uczeni w Pi¶mie i faryzeusze, ob³udnicy! Bo podobni jeste¶cie do grobów pobielanych, które z zewn±trz wygl±daj± piêknie, lecz wewn±trz pe³ne s± ko¶ci trupich i wszelkiego plugastwa. 28 Tak i wy z zewn±trz wydajecie siê ludziom sprawiedliwi, lecz wewn±trz pe³ni jeste¶cie ob³udy i nieprawo¶ci.”
Mt 23

Takich radykalnych s³ów Jezusa jest wiêcej. Jak siê poczu³e¶ s³ysz±c to o SOBIE?
Wszystkie te radykalne s³owa Jezusa by³y g³êboko uzasadnione. Lud szuka³ drogi ¿ycia, a uczeni w Pi¶mie prowadzili na manowce, np.
„8 UCHYLILI¦CIE PRZYKAZANIE BO¯E, A TRZYMACIE SIÊ LUDZKIEJ TRADYCJI, /dokonujecie obmywania dzbanków i kubków. I wiele innych podobnych rzeczy czynicie/. 9 I mówi³ do nich: UMIECIE DOBRZE UCHYLAÆ PRZYKAZANIE BO¯E, ABY SWOJ¡ TRADYCJÊ ZACHOWAÆ. 10 MOJ¯ESZ TAK POWIEDZIA£: CZCIJ OJCA SWEGO I MATKÊ SWOJ¡ ORAZ: KTO Z£ORZECZY OJCU LUB MATCE, NIECH ¦MIERCI¡ ZGINIE. 11 A WY MÓWICIE: JE¦LI KTO POWIE OJCU LUB MATCE: KORBAN, TO ZNACZY DAREM /Z£O¯ONYM W OFIERZE/ JEST TO, CO BY ODE MNIE MIA£O BYÆ WSPARCIEM DLA CIEBIE - (12) TO JU¯ NIE POZWALACIE MU NIC UCZYNIÆ DLA OJCA NI DLA MATKI. (13) I ZNOSICIE S£OWO BO¯E PRZEZ WASZ¡ TRADYCJÊ, KTÓR¡¦CIE SOBIE PRZEKAZALI. Wiele te¿ innych tym podobnych rzeczy czynicie.”
Mk 7

Podobnie - radykalizm w oczyszczeniu ¶wi±tyni, która mia³a byæ domem modlitwy (Mt 21,13), a nie bazarem czy jaskini± zbójców:
„”14 W ¶wi±tyni napotka³ siedz±cych za sto³ami bankierów oraz tych, którzy sprzedawali wo³y, baranki i go³êbie. 15 Wówczas sporz±dziwszy sobie bicz ze sznurków, powypêdza³ wszystkich ze ¶wi±tyni, tak¿e baranki i wo³y, porozrzuca³ monety bankierów, a sto³y powywraca³. 16 Do tych za¶, którzy sprzedawali go³êbie, rzek³: We¼cie to st±d, a z domu mego Ojca nie róbcie targowiska!” J 2

Zauwa¿, ¿e w tym radykalizmie Pan Jezus wykazuje te¿ wielkie umiarkowanie. Spokojnie zrobi³ bicz (przedtem poszuka³ sznurków) i tylko rozgoni³ towarzystwo i pouczy³. Nawet klatek z go³êbiami nie uszkodzi³. Nie spu¶ci³ te¿ np. pioruna (jako Bóg móg³).

Oczywi¶cie radykalizm Pana Jezusa wyra¿ony w Ewangeliach polega te¿ na wezwaniu do bezkompromisowego przestrzegania Nauki Bo¿ej, np. „13 Nikt nie ma wiêkszej mi³o¶ci od tej, gdy kto¶ ¿ycie swoje oddaje za przyjació³ swoich” J 15

Serdecznie pozdrawiam.

 Odpowiedz na tê wiadomo¶æ
 Twoje imiê:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: