logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Czy to możliwe, żebym straciła wiarę?
Autor: katechetka (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2021-04-22 23:44

Pracuję od 20 lat w szkole i uczę religii. Od 3 lat walczę z... samą sobą o Boga. Czy to możliwe, żebym straciła wiarę? Mam piękne lekcje, ale totalnie tego nie czuję! Potrafię pięknie o Bogu mówić - ale nic poza tym. Martwi mnie to bardzo i nie umiem sobie z tym poradzić. Zarówno modlitwa, jak i praktyka - z wiadomych przyczyn, JEST, ale zwyczajnie tego nie czuję :-( Miał ktoś takie doświadczenie?

 Re: Czy to możliwe, żebym straciła wiarę?
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2021-04-23 01:06

Przecież wiara w Boga nie polega na czuciu! czegokolwiek!
Czyżby tego nie uczono katechetów w ramach studiów teologcznych?
Jeśli naprawdę nie, to byłoby to dla mnie wręcz druzgoczące odkrycie. I kto wie, zapewne jeden z przyczynków do widocznej porażki polskiej katechizacji.

Wiara nie polega na uczuciach (i w ramach katechezy również nie wolno uczyć samego szukania uczuć). Uczucia, także te pozytywne, podbudowujące, do których być może tęsknisz, to cukiereczki, takie sympatyczne atrakcje (słowo "atrakcja" ma etymologiczny związek z przyciąganiem), które prędzej czy później przepadają, gasną. Nie są solidnym fundamentem. Bywają dane na moment.

Za same uczucia nie odpowiadamy, przychodzą i odchodzą, są pozbawione wartości moralnej (tego uczy katechizm, bądź co bądź. Może warto przeczytać go od nowa po 20 latach pracy? odświeżyć sobie?).
Nie są jednak zbędne czy pozbawione wartości. Informują o naszej kondycji fizycznej, psychicznej, społecznej, duchowej.

Wiara jest decyzją, wyborem, utrwalanym jako postawa. Także w ciemno, także w poprzek odczuciom czy ich brakowi. Zatem Bogu dzięki, że modlitwa i praktyka jest, jak piszesz. Są - mam nadzieję - wyrazem wyboru Boga.

 Re: Czy to możliwe, żebym straciła wiarę?
Autor: HalinaMR (---.neoplus.adsl.tpnet.pl)
Data:   2021-04-23 08:20