logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Ap 2. Dlaczego adresatami listów są Anioły?
Autor: Pytanie (---.184.238.5.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2021-12-30 15:43

W rozdziale 2 Apokalipsy są listy do siedmiu kościołów z terenu dzisiejszej Turcji.
Dlaczego adresatami są Anioły tych kościołów?
Z treści wynika, że chodzi raczej o szefów ludzkich tych kościołów (dziś mówimy biskupów).
Mówi się, że "anioł" to nazwa funkcji danego ducha, coś jakby "sługa". Jak zatem jest w języku oryginalnym Apokalipsy? Anioł czy sługa?

Bo skoro są aniołowie stróże krajów, np. Portugalii (objawienia fatimskie?), to może te krótkie listy z Apokalipsy są skierowane do aniołów stróżów tych kościołów?
Ale z treści wygląda na to, że raczej chodzi o ludzi...

 Re: Ap 2. Dlaczego adresatami listów są Anioły?
Autor: G_JP (---.nycmny.fios.verizon.net)
Data:   2021-12-30 18:06

Tutaj
http://wch-biblijne.pl/index.php/1998-2005/2000-2001/148-2000-2001-2-list-do-ko%C5%9Bcio%C5%82a-w-efezie Ksiądz prof. Waldemar Chrostowski przedstawił to tak:

"Aniołowi Kościoła w Efezie napisz:
Komentatorzy, których obowiązkiem jest spierać się między sobą, sprzeczają się, kto to jest ów „Anioł Kościoła w Efezie". Jedni powiadają tak: to jest ten, który czytał podczas zgromadzenia liturgicznego. On był po grecku nazywany angelus , po polsku zwiastun, ten, który podaje nowinę, ten, który głosi, głosiciel. A więc „Aniołowi Kościoła w Efezie napisz:" znaczy: „Napisz temu, który będzie ten tekst czytał". Inni komentatorzy mówią: nie, to jest za proste. Ten angelus to jest miejscowy biskup, przełożony tego Kościoła. To do niego było kierowane to słowo, i to biskup miał przeczytać wiernym to słowo tak, jak dzisiaj czyta się słowo pasterskie biskupów naszym wiernym. Inni mówią: Nie! Nie używano w Grecji określenia angelus ani do lektora, ani do biskupa. Tym, którego to dotyczy, jest Anioł Stróż Kościoła w Efezie. Każdy Kościół ma swojego Anioła tak, jak każdy człowiek ma swojego Anioła, tak i dana wspólnota ma swojego Anioła. Niezależnie od tego, o kogo chodzi, sens jest jasny. Sposób mówienia jest dość zawoalowany — zapewne dlatego, żeby każdy mógł ten tekst odnieść po prostu do siebie. W ten sposób Apostoł chce skierować uwagę czytelników i powiedzieć: „To nie jest tylko tekst dla jednego pokolenia. To nie jest tekst dla małej grupy ludzi. To nie jest list do jednej wspólnoty. To jest list do każdego." Efez — powiada autor, św. Jan — jest wszędzie."

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: