logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 1 Sm 15,35 - dlaczego Bóg pożałował swojej decyzji?
Autor: Marek (---.play-internet.pl)
Data:   2024-11-23 06:11

Przyszłość, mimo, że od nas uwarunkowana - jest Panu doskonale znana. Skoro tak - dlaczego Pan pożałował ustanowienia Saula królem Izraela, o czym informuje 1 Księga Samuela 15, 35?
Jestem zaskoczony. Przychodzi mi na myśl tylko jedno logiczne wytłumaczenie - własna interpretacja autora księgi.

 Re: 1 Sm 15,35 - dlaczego Bóg pożałował swojej decyzji?
Autor: Marek Piotrowski (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2024-11-24 13:59

Raczej retoryka. W wielu miejscach ST Bóg sobie "przypomina", albo "żałuje" itd - to element narracji, a nie literalne oddanie tego, co się działo.
Retoryka staro-bliskowschodnia jest bardzo dla nas trudna, bowiem żyjemy w kulturze, która w tej dziedzinie jest spadkobiercą starożytnej Grecji.
Gdy czytamy tekst, usiłujemy z niego dojść "jak to było, co się działo, jak wyglądało" itd. Innymi słowy, oczekujemy "reportażu".
Starożytny Bliski Wschód rozumiał opowieści całkiem inaczej: starożytny Żyd zastanawiał się nie tyle "jak to było?" tylko raczej "co to znaczy?".
Przestawienie się na ten tryb myślenia jest bardzo trudne dla nas, ludzi przywykłych do innych form.

A przecież i my - współcześni ludzie Zachodu - w wielu sprawach mamy podobne spojrzenie do starożytnego Wschodu. Weźmy do ręki podręcznik matematyki.
Niemal w każdym znajdziemy zadanie brzmiące mniej- więcej tak:

"O godzinie 20.11 z Warszawy do Gdyni wyrusza pociąg Intercity jadący z przeciętną szybkością 80 km/godz. Godzinę później z Gdyni do Warszawy wyrusza pociąg TLK jadący przeciętnie 65 km/godz. Odległość z Warszawy do Gdyni wynosi 356 km. W jakiej odległości od Gdyni miną się pociągi?"

Sprawdzam rozkład jazdy - niestety, żaden pociąg nie odjeżdża z Warszawy do Gdyni o 20.11 - żaden też nie jedzie z Gdyni do Warszawy godzinę później. Czy ktokolwiek uznałby mnie za rozsądnego człowieka, gdybym po stwierdzeniu tego faktu zaczął kampanię p.t. "Podręcznik matematyki jest błędny"? Co powiedziałby ktoś, kto usłyszałby, ze planuję wyjazd na delegację, posługując się godzinami odjazdów z podręcznika matematyki?

A jednak wciąż słyszę wielu, którzy krzyczą o "fałszu w Biblii" ze względu na czas stworzenia Wszechświata czy opowieść o Potopie.

Pozostaje powiedzieć, co oznacza owo "Pan pożałował tego, że Saula uczynił królem nad Izraelem". Osobiście myślę, że oznacza to po prostu zasygnalizowanie tego, iż Bogu nie podobały się poczynania Saula jako króla.

 Re: 1 Sm 15,35 - dlaczego Bóg pożałował swojej decyzji?
Autor: Marek (---.play-internet.pl)
Data:   2024-11-28 09:30

Marek Piotrowski,

dzięki za "kompletną" odpowiedź. Wiele razy słyszałem z ust kapłanów, lub czytałem, że w Biblii każde słowo, a nawet przecinek jest nieprzypadkowy, więc zaczynasz ją tak (dosłownie) interpretować. Leci Zdrowaśka za Ciebie.
Z Panem.

 Re: 1 Sm 15,35 - dlaczego Bóg pożałował swojej decyzji?
Autor: Marek Piotrowski (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2024-11-29 00:53

Owszem, w Biblii każde słowo jest nieprzypadkowe. Co ani trochę nie oznacza, że należy je rozumieć literalnie.

Pozwól, że zacytuję wielkiego teologa żyjącego na przełomie II i III wieku, Orygenesa, który pisał na temat Księgi Rodzaju:

"Któż, pytam, kto myśli rozsądnie, uzna za stosowne stwierdzenie, iż „dzień pierwszy, drugi i trzeci” z wieczorami i rankami, o których wspomina Pismo, były bez słońca, bez księżyca i gwiazd?
A pierwszy dzień nawet bez nieba ?
Czyż znajdzie się taki prostak, który by sądził, że Bóg, niby jakiś rolnik, „zasadził drzewa w raju, w Edenie na wschodzie” oraz posadził tam „drzewo życia”, to znaczy widzialne i dotykalne drzewo, aby ten, kto je z tego drzewa za pomocą materialnych zębów, otrzymał życie, a ten, kto je z innego drzewa, zdobywał wiedzę „dobra i zła”?
Co się zaś tyczy opowiadania, że „Bóg po południu przechadzał się po raju” i że „Adam skrył się pod drzewem” , zaiste sądzę, że nikt nie ma wątpliwości, iż Pismo przedstawiło je przenośnie, aby w ten sposób wskazać na pewne tajemnice. Również zdanie: „Kain odszedł sprzed oblicza Boga” 5, wyraźnie skłaniają rozsądnego czytelnika, aby zastanawiał się, co oznacza „oblicze Boga” i w jaki sposób może ktoś „odejść” sprzed niego. ("O zasadach")

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: