logo
Niedziela, 16 listopada 2025
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 Jak doktryna KK z XXI wieku ma się do średniowiecza?
Autor: Tomek (---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl)
Data:   2025-09-16 15:59

Witam. Wiem, że obecnie w KKK jest napisane, że kara smierci jest niedopuszczalna w każdym przypadku. Również jestem jej przeciwnikiem więc ciesze się, że tak jest.

ALe jak to się ma do nauki KOścioła, gdzies np w średniowieczu papież dopuszczał karę śmierci bardzo cżesto i to nie tylko w przypadku zabojstwa, ale nawet herezji - przykład Giordano Bruno, który został skazany na spalenie za zgodą ówczesnego papieża. Czy to znaczy, że KK do czasu papieza Franciszka miał "błędną doktrynę"? Z drugiej strony pierwsi Ojcowie Kościoła jak np Sw. Augustyn lub sw Ambroży dopuszczali kare smierci, ale w bardzo rzadkich przypadkach (sw Ambroży napisał do króla "masz prawo wydac wyrok smierci, ale bardziej chwalebne bedzie okazanie miłosierdzia - luźne tłumaczenie z angielskiego",
Czy więc doktryna nie jest jasna i zależy od danych czasów?

 Re: Jak doktryna KK z XXI wieku ma się do średniowiecza?
Autor: Marek (---.dynamic.play.pl)
Data:   2025-10-21 12:36

Warto zajrzeć, co wprowadzono za czasów św. Jana Pawła II w tej sprawie. W katechizmie pojawił się wówczas następujący zapis (zwróć uwagę zwłaszcza na drugi przytoczony akapit):

„kiedy tożsamość i odpowiedzialność winowajcy są w pełni udowodnione, tradycyjne nauczanie Kościoła nie wyklucza zastosowania kary śmierci, jeśli jest ona jedynym dostępnym sposobem skutecznej ochrony ludzkiego życia przed niesprawiedliwym napastnikiem. Jeżeli jednak środki bezkrwawe wystarczą do obrony i zachowania bezpieczeństwa osób przed napastnikiem władza powinna ograniczyć się do tych środków, ponieważ są bardziej zgodne z konkretnymi uwarunkowaniami dobra wspólnego i bardziej odpowiadają godności osoby ludzkiej.
Dzisiaj, biorąc pod uwagę możliwości, jakimi dysponuje państwo, aby skutecznie ukarać zbrodnię i unieszkodliwić tego, kto ją popełnił, nie odbierając mu ostatecznie możliwości skruchy, przypadki absolutnej konieczności usunięcia winowajcy są bardzo rzadkie, a być może już nie zdarzają się wcale”.

Jak widzisz, nie tyle doktryna się zmieniła, co zmieniły się warunki i możliwości państwa.
Zapis za czasów papieża Franciszka po prostu uznał owo "być może" z drugiego akapitu za fakt.

Inna rzecz, że oczywiście nauczanie o karze śmierci (jakoś tam ważne, bo dotyczy moralności), nie jest zapisem o charakterze doktrynalnym: stosunek do kary śmierci nie jest i nie będzie prawdą wiary.

 Re: Jak doktryna KK z XXI wieku ma się do średniowiecza?
Autor: Victor (---.97.84.122.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2025-10-22 20:09

Kościół katolicki wierzy, że Chrystus dał Kościołowi dar nieomylności, aby mógł bez błędu strzec i przekazywać prawdy wiary. Ale — co istotne — nie każde nauczanie Kościoła jest nieomylne.

1. Nieomylność (infallibilitas) to dar Ducha Świętego, dzięki któremu Kościół nie może zbłądzić w sprawach wiary i moralności, gdy ogłasza naukę, którą wszyscy wierni mają obowiązek przyjąć jako objawioną przez Boga.
Nie oznacza to, że osoby w Kościele są nieomylne — lecz że Duch Święty chroni Kościół jako całość przed błędem w nauczaniu prawd wiary.
Źródło: Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK 889–891)

2. Kto i kiedy może nauczać nieomylnie?
a) Papież – ex cathedra

KKK 891:
„Biskup Rzymu, Głowa Kolegium Biskupów, cieszy się tą nieomylnością, gdy jako najwyższy pasterz i nauczyciel wszystkich wiernych (…) ogłasza definitywnym aktem naukę dotyczącą wiary lub moralności.”
Czyli:
Papież jest nieomylny tylko wtedy, gdy:
- mówi ex cathedra (dosł. „z katedry św. Piotra”),
- w sposób uroczysty,
- ogłasza, że dana nauka w sprawach wiary lub moralności jest ostateczna i zobowiązująca dla całego Kościoła.

Przykłady takich nieomylnych orzeczeń:
- dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi (Pius IX, 1854),
- dogmat o Wniebowzięciu Maryi (Pius XII, 1950).

b) Sobory powszechne (ekumeniczne)

KKK 891:
„Nieomylność przysługuje również kolegium biskupów, gdy razem z następcą Piotra pełni najwyższy urząd nauczycielski (Magisterium) i ogłasza, że dana nauka jest do przyjęcia przez wszystkich wiernych.”

Czyli: Sobór (np. Sobór Nicejski, Trydencki, Watykański II) może nauczać nieomylnie, jeśli z papieżem ogłasza definitywnie prawdę dotyczącą wiary lub moralności.
Przykłady:
- Credo nicejsko-konstantynopolitańskie,
- dogmat o boskości Chrystusa,
- auka o rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii.

c) Powszechne nauczanie Kościoła (Magisterium zwyczajne i powszechne)

KKK 892:
„Nieomylność przysługuje również wtedy, gdy biskupi rozproszeni po świecie, zachowując więź z papieżem, jednomyślnie nauczają w sposób definitywny w sprawach wiary i moralności.”

Czyli: Nawet bez soboru i bez papieskiej formuły „ex cathedra”, Kościół może nauczać nieomylnie, jeśli wszyscy biskupi w jedności z papieżem konsekwentnie przekazują tę samą naukę.
Przykład: nauka o świętości życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci.

3. Co NIE jest nieomylne?

- Codzienne homilie, wypowiedzi czy katechezy papieża.
- Dokumenty papieskie lub biskupie o charakterze duszpasterskim, jeśli nie ogłaszają definitywnie prawdy wiary.
- Opinie teologiczne, nawet jeśli szeroko przyjmowane.

Te nauki są autorytatywne, czyli wymagają szacunku i posłuszeństwa wiary, ale nie są nieomylne (por. KKK 892 – tzw. religiosum voluntatis et intellectus obsequium – religijne posłuszeństwo woli i rozumu).

4. Po co Kościołowi nieomylność?
Nie po to, by „mieć rację”, ale by chronić depozyt wiary, czyli prawdy objawione przez Boga.
Jezus obiecał apostołom: „Duch Prawdy doprowadzi was do całej prawdy” (J 16,13).
„Ty jesteś Piotr, i na tej Skale zbuduję mój Kościół, a bramy piekielne go nie przemogą” (Mt 16,18).
Nieomylność jest więc darem Ducha Świętego, a nie przywilejem ludzi.


Nauczanie o karze śmierci nie należy do nauczania nieomylnego. Ufamy Nauczycielskiemu Urzędowi Kościołowi w pokorze, że to on doprowadzi nas do zbawienia.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: