Autor: Jan Pawel II (---.dzialdowo.net)
Data: 2008-08-26 19:03
Katecheza srodowa wygloszona 1.X.1997r.
MARYJA JAKO POŚREDNICZKA
1 Pośród tytułów przypisywanych Maryi w kulcie Kościoła rozdział VIII Lumen gentium wymienia wyrażenie Pośredniczka. Mimo iż niektórzy Ojcowie Soborowi nie podzielali w pełni tego wyboru1, wezwanie to zostało włączone do Konstytucji dogmatycznej o Kościele jako potwierdzenie zawartej w nim prawdy. Tym niemniej starano się nie wiązać go z żadną specyficzną teologią pośrednictwa, a jedynie wymienić pośród innych uznanych tytułów Maryi.
Tekst soborowy mówi już zresztą o znaczeniu tytułu Pośredniczki, kiedy stwierdza, że Maryja poprzez wielorakie swoje wstawiennictwo ustawicznie zjednuje nam dary zbawienia wiecznego2.
Jak przypominam w encyklice Redemptoris Mater, pośrednictwo Maryi wiąże się ściśle z Jej macierzyństwem, które je wyróżnia od pośrednictwa innych istot stworzonych3.
Z tego punktu widzenia jest ono jedyne w swoim rodzaju i szczególnie skuteczne.
2 W związku z tym, że niektórzy Ojcowie Soborowi mieli zastrzeżenia co do sformułowania Pośredniczka, Sobór starał się na nie odpowiedzieć stwierdzając, że Maryja jest nam matką w porządku łaski4. Przypomnijmy, że pośrednictwo Maryi wypływa zasadniczo z Jej boskiego macierzyństwa. Ponadto, uznanie roli pośredniczki zawiera się już w wyrażeniu nasza Matka, które proponuje doktryna pośrednictwa maryjnego, kładąc nacisk na macierzyństwo. I wreszcie tytuł Matka w porządku łaski wyjaśnia, że Dziewica współpracuje z Chrystusem w duchowym odrodzeniu ludzkości.
3 Macierzyńskie pośrednictwo Maryi nie przesłania jedynego i doskonałego pośrednictwa Chrystusa. Istotnie, nazywając Maryję Pośredniczką, Sobór dodaje natychmiast: Rozumie się to jednak w taki sposób, że niczego nie ujmuje ani nie przydaje godności i skuteczności działania Chrystusa, jedynego Pośrednika5. I przytacza w związku z tym znany tekst z Pierwszego Listu do Tymoteusza: Albowiem jeden jest Bóg, jeden też pośrednik między Bogiem a ludźmi, człowiek, Chrystus Jezus, który wydał siebie samego na okup za wszystkich (2,5-6).
Sobór stwierdza ponadto, że macierzyńska [
] rola Maryi w stosunku do ludzi żadną miarą nie przyćmiewa i nie umniejsza tego jedynego pośrednictwa Chrystusowego, lecz ukazuje jego moc6.
Dlatego Maryja, w żaden sposób nie utrudniając Chrystusowi spełniania jedynego pośrednictwa, ukazuje raczej jego owocność i skuteczność Cały bowiem wpływ zbawienny Błogosławionej Dziewicy na ludzi wywodzi się nie z jakiejś konieczności rzeczowej, lecz z upodobania Bożego i wypływa z nadmiaru zasług Chrystusowych, na Jego pośrednictwie się opiera, od tego pośrednictwa całkowicie jest zależny i z niego czerpie całą moc swoją7.
4 Wartość pośrednictwa Maryi ma swe źródło w Chrystusie i dlatego zbawienny wpływ Najświętszej Panny nie przeszkadza [
] w żaden sposób bezpośredniej łączności wiernych z Chrystusem, przeciwnie, umacnia ją8.
Stwierdziwszy, że dzieło Pośredniczki jest wewnętrznie zorientowane na Chrystusa, Sobór zachęca wiernych do zwracania się do Maryi, aby wsparci tą macierzyńską opieką jeszcze silniej przylgnęli do Pośrednika i Zbawiciela9.
Nazywając Chrystusa jedynym Pośrednikiem (por. 1 Tm 2,5-6), Pierwszy List św. Pawła do Tymoteusza wyklucza jakiekolwiek inne, paralelne pośrednictwo, z wyjątkiem pośrednictwa podporządkowanego. Autor bowiem, przed omówieniem jedynego i wyłącznego pośrednictwa Chrystusa, zaleca by prośby, modlitwy wspólne błagania, dziękczynienia odprawiane były za wszystkich ludzi (1 Tm 2,1). Czyż modlitwy nie są formą pośrednictwa? Św. Paweł twierdzi wręcz, że jedyne pośrednictwo Chrystusa sprzyja powstawaniu innych pośrednictw, zależnych i służebnych. Gdy Apostoł głosi, że pośrednictwo Chrystusa jest jedyne, pragnie wykluczyć jakiekolwiek inne pośrednictwo niezależne lub konkurencyjne, nie zaś inne formy dające się pogodzić z nieskończoną wartością dzieła Zbawiciela.
5 Możliwe jest uczestniczenie w pośrednictwie Chrystusa w różnych sferach dzieła zbawienia. Lumen gentium stwierdza, że żadne [
] stworzenie nie może być nigdy stawiane na równi ze Słowem Wcielonym i Odkupicielem, po czym ukazuje, w jaki sposób stworzenia mogą mieć udział w pewnych formach pośrednictwa zależnych od Chrystusa. Stwierdza mianowicie: jak kapłaństwo Chrystusa w rozmaity sposób staje się udziałem zarówno świętych szafarzy, jak i wiernego ludu, i jak jedna dobroć Boża w rozmaity sposób rozlewa się realnie w stworzeniach, tak też jedyne pośrednictwo Odkupiciela nie wyklucza, lecz wzbudza u stworzeń rozmaite współdziałanie, pochodzące z uczestnictwa w jednym źródle10.
W tym pragnieniu tworzenia form uczestnictwa w jedynym pośrednictwie Chrystusa objawia się bezinteresowna miłość Boga, który chce dzielić się tym, co posiada.
6 Czymże jest bowiem macierzyńskie pośrednictwo Maryi, jeśli nie darem Ojca dla ludzkości? Oto dlaczego Sobór stwierdza na zakończenie: Kościół nie waha się jawnie wyznawać taką podporządkowaną rolę Maryi; ciągle jej doświadcza i zaleca ją sercu wiernych11.
Maryja wypełnia swoje macierzyńskie dzieło w stałej zależności od pośrednictwa Chrystusa i od Niego otrzymuje to wszystko, co Jej Serce pragnie przekazać ludziom.
W swoim ziemskim pielgrzymowaniu Kościół doświadcza ciągle skuteczności działania Matki w porządku łaski.
Przypisy
1 Por. Acta Synodalia III, VIII, s. 163-164.
2 Lumen gentium, 62.
3 Redemptoris Mater, 38.
4 Lumen gentium, 61.
5 Por. tamże, 62.
6 Tamże, 60.
7 Tamże.
8 Lumen gentium, 60.
9 Tamże, 62.
10 Tamże.
11 Lumen gentium, 62.
|
|