logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Co znaczy oczyszczenie w Dz 21,26?
Autor: Zapytanie (---.31.80.103.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2021-01-18 13:01

26 Wtedy Paweł wziął z sobą tych mężów, następnego dnia poddał się razem z nimi oczyszczeniu, wszedł do świątyni i zgłosił [termin] wypełnienia dni oczyszczenia, aż zostanie złożona ofiara za każdego z nich.
Dz 21,26

1) Co to znaczy „poddać się oczyszczeniu” (co wchodziło w skład tego procesu)?
2) Gdzie w Piśmie Świętym jest opisany ten nakaz oczyszczenia i jak ma/miał on wyglądać?

 Re: Co znaczy oczyszczenie w Dz 21,26?
Autor: moderator (---.nyc.res.rr.com)
Data:   2021-01-18 14:09

Z komentarza Biblii Jerozolimskiej:

21,26 zgłosił [termin]. Tekst niejasny. Sugeruje — jak się zdaje — iż przed złożeniem ofiary w celu wypełnienia ślubu musiało upłynąć siedem dni poświęconych pewnym rytom oczyszczającym — praktyki skądinąd nieznane.

23–26. W celu uniknięcia tego niebezpieczeństwa Apostoł powinien być uznany za Żyda składającego specjalne śluby. Świadczyłoby to o jego ortodoksji. Ostrzyżone głowy byłyby widzialnym dowodem dopiero co złożonego ślubu nazireatu, a wykup wpłacony przez Pawła za siebie i za czterech innych ludzi, prawdopodobnie ubogich, oraz wspólne poddanie się oczyszczeniu – Apostoł bowiem przebywał wśród nieobrzezanych – podważyłyby jeszcze skuteczniej opinię o postawie Pawła wobec judeochrześcijan. Dziwi trochę to, że oznajmiono Pawłowi fakt posłania do Kościołów, złożonych z chrześcijan pochodzenia pogańskiego, uchwał „Soboru Jerozolimskiego”, tak jakby nie brał on udziału w owym soborze.

21,23-26. Podjęte środki ostrożności miały ochronić Pawła przed fałszywymi oskarżeniami, szczególnie jeśli miał przebywać publicznie na dziedzińcach Świątyni. Paweł uiszcza opłatę za pobożnych chrześcijan z Jerozolimy, którzy składają śluby nazireatu. Tekst grecki może sugerować, że zapłacił też za ślub, który sam złożył wcześniej, nie mogąc przybyć do Palestyny (Dz 18,18). Głowę golono po siedmiu dniach od złożenia ślubu, ofiarę w Świątyni składano dnia ósmego (Lb 6,1-21); wydaje się, że najkrótszym okresem, na który zgodnie z przepisami rytualnymi składano śluby, było trzydzieści dni, Paweł nie przyłączył się więc do ich ślubu dopiero w tym momencie. Ludzie, którzy (jak Agryppa I) z własnych środków pokrywali opłaty za nazirejczyków, byli uważani za pobożnych.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: