logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Marek (---.5.139.198.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2021-10-03 22:39

Czytajac Biblie znalazlem taki oto fragment:
"Jeśli ktoś uwiódł dziewicę jeszcze nie zaręczoną i obcował z nią, uiści [rodzinie] opłatę [składaną przy zaślubinach] i weźmie ją za żonę. Jeśliby się ojciec nie zgodził mu jej oddać, wówczas winien zapłacić tyle, ile wynosi opłata składana przy zaślubinach dziewic." (Wj 22 15-16)
Czy to znaczy, że jeśli mezczyzna dla czystej rozpusty wspolzyl z kobieta to musial sie z nia zenic jako "kara" chyba ze ojciec dziewczyny odmowil?

Znalazem jeszcze 2 fragment:
"Jeśli mężczyzna znajdzie młodą kobietę - dziewicę niezaślubioną - pochwyci ją i śpi z nią, a znajdą ich, odda ten mężczyzna, który z nią spał, ojcu młodej kobiety pięćdziesiąt syklów srebra i zostanie ona jego żoną. Za to, że jej gwałt zadał, nie będzie jej mógł porzucić przez całe swe życie." (Pwt 22, 28-29)

Z tych fragmentow wynikaloby, że seks przedmalzenski de facto oznacza ślub, bo pozniej kochankowie wg przykazań Biblii byli zmuszeni aby wziac slub (sam Bog tak nakazywal bo to Jego Prawo).
Jak to rozumiec? Czy seks = ślub?

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Estera (---.165.kosman.pl)
Data:   2021-10-04 20:32

Inaczej: dziewczyna, o której wiedziano, że nie jest dziewicą, raczej nie miała szans na znalezienie innego męża niż ten, z którym współżyła (z własnej woli lub bez). Z kolei samotna kobieta nie miała z czego się utrzymywać. Było to więc prawo chroniące kobiety przed życiem w nędzy. Sprawca gwałtu dodatkowo był zobowiązany zapewnić skrzywdzonej kobiecie utrzymanie i szacunek do końca życia.

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Mateusz (---.dynamic.mm.pl)
Data:   2021-10-04 22:42

Gwałt na niezamężnej kobiecie w czasach biblijnych praktycznie przekreślał jej szanse na poślubienie tego, którego kochała (jeśli takowy się znalazł), gdyż nawet w przypadku tzw. wielkiej miłości na wieść, że jego wybranka została pohańbiona, odchodził. I nie miało tu znaczenia, że stało się to wbrew jej woli. Zwróć uwagę, że takie podejście występuje nawet jeszcze dziś.

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Marek (---.dynamic.chello.pl)
Data:   2021-10-05 08:38

Nakaz ślubu ratował (dosłownie) życie zgwałconej.
To nie był XXI wiek, Żydzi byli dość dzikim plemieniem. Kobieta "zhańbiona" była narażona na śmierć z głodu - ponieważ jedynym źródłem utrzymania dla kobiet był mężczyzna, a nikt nie chciał takowej wziąć za żonę.
Przepis, który cytujesz, zapewniał kobiecie w takiej sytuacji przeżycie.

I druga sprawa: dziś mamy pojęcie małżeństwa które opiera się na uczuciu. Otóż jest to koncepcja mająca zaledwie kilka wieków; prawdę mówiąc, jeszcze 200 lat temu większość małżeństw było aranżowanych (co, o dziwo, wcale nie oznaczało, iż były to złe małżeństwa).

U ówczesnych Żydów najczęściej żonę sprowadzała synowi matka (niekiedy dokonując w tym celu długich podróży).

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Marek (---.5.139.198.ipv4.supernova.orange.pl)
Data:   2021-10-06 00:23

Hmmm... czy nie wynika więc z tego, że odmówienie ślubu kobiecie/ meżczyźnie z którym ma się dziecko nieślubne albo nawet nie ma dziecka, ale współżyło się jest grzechem? Z tych fragmentów wynika jasno (a jest to Prawo Boże), że Bóg aprobował małżeństwa "na siłę" w takich sytuacjach. Jak to się ma do nauki KK, że dziecko, nie może być jedynym "powodem" do zawarcia ślubu. Ja tu widzę sprzeczność, której nie umiem rozwiazać.

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Jasna (---.wieszowanet.pl)
Data:   2021-10-06 00:59

Marku pytający, przeczytaj Wj 21-23 i powiedz, czy tego wszystkiego uczy dziś Kościół? Czy całość jest aktualna?
Np. Gdyby pochwycił ktoś złodzieja w czasie włamywania się w nocy i pobił go tak, iżby umarł, nie będzie winien krwi. (Wj 22,1)
Przez sześć lat będziesz obsiewał ziemię i zbierał jej płody, a siódmego pozwolisz jej leżeć odłogiem i nie dokonasz zbioru, aby mogli jeść ubodzy z twego ludu, a resztę zjedzą dzikie zwierzęta. Tak też postąpisz z twoją winnicą i z twoim ogrodem oliwnym (Wj 23,10-11).
Nie ma żadnej sprzeczności tego tekstu o gwałcie, a ściślej biorąc o wynagrodzeniu ojcu straty, ze współczesnym podejściem do małżeństwa. To nie są tożsame kwestie. Koniecznie trzeba pamiętać o różnicach kulturowych, jak już było tu wskazane.

 Re: Jak rozumieć: Wj 22 15-16; Pwt 22, 28-29;
Autor: Hanna (---.wtvk.pl)
Data:   2021-10-06 01:26

"Jak to się ma do nauki KK, że dziecko, nie może być jedynym "powodem" do zawarcia ślubu. Ja tu widzę sprzeczność, której nie umiem rozwiazać".

Marku,
to są bardzo stare teksty. Nie wszystkie regulacje prawne Starego Testamentu obowiązują dzisiaj. Świat się zmienił. Nasz obraz Boga też, zwłaszcza dzięki Chrystusowej Ewangelii. Nie żyjemy w czasach Starego Testamentu i nie wiążą nas wszystkie prawa tamtych narodów.

Teksty, o które pytasz, pisano na setki lat przed powstaniem Kościoła.
W Księdze Wyjścia jest też np. zapisana zasada: oko za oko, ząb za ząb (Wj 21, 24). Ona dziś absolutnie nie jest zalecana. Podobnie np. nie wymagamy: "Kto by złorzeczył ojcu albo matce, winien być ukarany śmiercią" (Wj 21,17). Nie mamy również obowiązku ani nawet prawa do kamienowania niebezpiecznych zwierząt, zabijania czarownic (tak, to też jest w Księdze Wyjścia). Nie obchodzimy starotestamentowych świąt.

Nie, nie "nie wynika więc z tego, że [dziś - Hanna] odmówienie ślubu kobiecie/ meżczyźnie z którym ma się dziecko nieślubne albo nawet nie ma dziecka, ale współżyło się jest grzechem?".

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: