logo
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

 Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Adam (---.wtvk.pl)
Data:   2022-11-13 20:10

Czy ktos chcialby mi prostym, konkretnym językiem wytłumaczyć kwestie moralnego obowiązku bycia patriotą w kontekście wiary katolickiej? Uważam sie za praktykującego katolika, ale nigdy nie uwazalem sie za patriotę, ani nie żywiłem żadnych pozytwynych uczuc w stosunku do Polski, gdzie sie urodziłem i spędziłem dzieciństwo. Już wtedy Polska była mi raczej obojętna, ucząc sie w szkole o powstaniach i wojnach, było mi szkoda ludzi, którzy oddawali życie za kraj i wyobrażałem sobie ze na ich miejscu bym nigdy sie tego nie podjął. Dość szybko opuscilem Polske, i w zasadzie juz nigdy nie wróciłem, poza krótką wizytą ponad 8 lat temu, która była dość rozczarowująca. Teraz przy okazji mundialu, zdalem sobie sprawe ze Polska jest mi zupelnie obojetna i nawet nie mam tak prostych odruchów jak chęć kibicowania narodowej drużynie. Jako ze jestem człowiekiem mało emocjonalny, a rozumiem, ze z punktu widzenia wiary katolickiej bycie patriotą jest oceniane pozytywnie, chciałbym rozumowo to ogarnąć i zrozumieć dlaczego tak jest. Być może wtedy faktycznie pojawi sie we mnie miłość do ojczyzny, rozumiana jako przekonanie o powinności działania z korzyścią dla niej i tym samym wykształci sie we mnie jakaś sympatia do Polski. Z gory dziekuje.

 Re: Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Jan Paweł II (---.nyc.res.rr.com)
Data:   2022-12-07 14:04

Jan Paweł II pokazywał, jak można rozumieć patriotyzm w obecnej sytuacji politycznej, w czasach jednoczącej się Europy. Pojęcie to, któremu współcześnie nadaje się pejoratywne znaczenie, myląc je często z nacjonalizmem, wcale nie musi trwać w opozycji „nasze” – lokalne i polskie – przeciw „ich” – obcemu. Jak mówi Papież, dopiero Europa oddychająca oboma płucami, zachodnim i wschodnim, tworzy jedność.

Musimy wyjaśnić zasadnicze różnice pomiędzy niezdrową formą nacjonalizmu, który uczy pogardy dla innych narodów i kultur, a patriotyzmem, który jest właściwą miłością własnego kraju. Prawdziwy patriotyzm nigdy nie stara się dążyć do dobrobytu własnego narodu kosztem innych. Bowiem ostatecznie dotknęłoby to także jego własnego narodu, wyrządzenie krzywdy dotyka obu stron – i agresora, i ofiary. Nacjonalizm, szczególnie w swoich najskrajniejszych formach, jest więc antytezą prawdziwego patriotyzmu.
Przemówienie w siedzibie ONZ, Nowy Jork, 5 października 1995 r.

Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego. Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu. Próbą dla tego umiłowania staje się każde zagrożenie tego dobra, jakim jest ojczyzna. Nasze dzieje uczą, że Polacy byli zawsze zdolni do wielkich ofiar dla zachowania tego dobra albo też dla jego odzyskania.
Pamięć i tożsamość, Kraków 2005 r.

 Re: Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Jan Paweł II (---.nyc.res.rr.com)
Data:   2022-12-07 14:17

Patriotyzm według Jana Pawła II 

Przez cały pontyfikat św. Jan Paweł II znacznie pogłębił i rozszerzył rozumienie miłości do Ojczyzny. Jak pisał w książce Pamięć i tożsamość: Ojciec jest tym, który wraz z matką daje życie nowej istocie ludzkiej. Ze zrodzeniem przez ojca i matkę wiąże się pojęcie ojcowizny, które stanowi tło dla terminu „ojczyzna” 11.

W papieskich pojęciach Ojczyzny i Narodu kryją się źródłowo uświadamiające tę prawdę słowa: ojczyzna – ojciec; naród – ród; rodzić, rodzina12. Takie ujęcie pozwala papieżowi na ścisłe odniesienie Ojczyzny do Ewangelii, w której słowo „Ojciec” jest przecież kluczowe. 

Jan Paweł II nie zatrzymał się jednak na samym tylko ojcostwie. Zwracał uwagę, że w Biblii Ojciec przynosi światu szczególną ojcowiznę, niezwykłe dziedzictwo, czyni to jednak za pośrednictwem kobiety, która jest matką:

„Całe chrześcijaństwo w swym uniwersalnym wymiarze jest tą ojcowizną, w której bardzo znaczący jest udział Matki”.

 I właśnie matką jest dla papieża Ojczyzna. Mówił o tym wprost, m.in. w Kielcach podczas swej czwartej pielgrzymki do Polski w 1991 r.

O tym, że patriotyzm nie jest dla papieża pojęciem abstrakcyjnym, świadczy mocne osadzenie go w teologii i powiązanie z Dekalogiem. Tak bowiem jak czwarte przykazanie nakazuje czcić ojca i matkę, tak to samo przykazanie wymaga troski o Ojczyznę. Papież wprost mówi, że patriotyzm ma wartość moralną i że wchodzi w zakres czwartego przykazania, które zobowiązuje nas, aby czcić ojca i matkę13

Tak rozumiana miłość do Ojczyzny pozwala głębiej pojąć postawy poświęcenia dla niej życia czy podejmowanie wyrzeczeń. Pozwala także lepiej poznać motywy działania wielu patriotów na przestrzeni dziejów, np. ks. Ignacego Skorupki i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. Potrzeba takich działań zrodziła się właśnie z patriotycznych pobudek, ale rozumianych w głębszej, ewangelicznej perspektywie.

W takim zresztą kontekście Jan Paweł II o tym wielokrotnie mówił, jak choćby wtedy, gdy w czerwcu 1999 r., poświęcając pomnik Armii Krajowej w Warszawie albo nawiedzając cmentarz bohaterów Bitwy Warszawskiej w Radzyminie, przypominał o obowiązku pamięci o heroizmie naszych przodków.

Wreszcie, miłość do Ojczyzny i patriotyzm Jana Pawła II obejmują również miłość do ojczystej kultury. Ojcowizna to dla papieża także dziedzictwo duchowe, narodowa kultura, tradycja.

Jestem synem Narodu – mówił – który przetrwał najstraszliwsze doświadczenia dziejów, którego wielokrotnie sąsiedzi skazywali na śmierć – a pozostał przy życiu i pozostał sobą. Zachował własną tożsamość i zachował pośród rozbiorów i okupacji własną suwerenność jako Naród – nie biorąc za podstawę jakiekolwiek inne środki fizycznej potęgi, ale tylko własną kulturę, jaka się okazała w tym przypadku potęgą większą od tamtych potęg.14

Patriotyzm to dla papieża również troska o kulturę, a więc przede wszystkim troska o język, który pozwala przekazać prawdę o świecie i o sobie samym, a także komunikować się z innymi – co służy wymianie myśli i głębszemu poznaniu prawdy, a przez to samo również pogłębianiu i gruntowaniu własnej tożsamości. Język pomaga wyrażać kulturę, ona zaś jest warunkiem istnienia narodu.

 Re: Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Jan Paweł II (---.nyc.res.rr.com)
Data:   2022-12-07 14:17

Patriotyzm to nie tylko umiłowanie tego, co ojczyste, umiłowanie historii, tradycji, języka czy samego krajobrazu ojczystego, lecz również miłość, która obejmuje dzieła rodaków i owoce ich geniuszu 15. W tym kontekście papież przywoływał w Gnieźnie w 1979 r. polską pieśń religijną – Bogurodzicę, przypominając, że jest ona najstarszym pomnikiem polskiej literatury i tłumacząc zarazem, że nie jest tylko pieśnią, lecz równocześnie wyznaniem wiary, jest polskim symbolem, polskim Credo […]. Główne prawdy wiary i zasady moralności weszły w nią16. W książce Pamięć i tożsamość Jan Paweł II dodał, że Bogurodzica stała się hymnem narodowym, który jeszcze pod Grunwaldem prowadził zastępy polskie i litewskie do walki z Krzyżakami17.

W kontekście miłości do Polski papież przywoływał również dzieła polskiej literatury pięknej, m.in. Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego, najbardziej znane utwory literackie XIX w., dzieła wybitnych romantyków: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Kamila Norwida. Wielokrotnie podkreślał, że to właśnie polska kultura pozwoliła Ojczyźnie odzyskać niepodległość w 1918 r.

Widać, że w obrębie pojęcia „ojczyzna” zawiera się jakieś głębokie sprzężenie pomiędzy tym, co duchowe, a tym, co materialne, pomiędzy kulturą a ziemią18– stwierdził. Trawestując słowa Norwida, wielokrotnie przypominał: Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek19, i dlatego ciągle w swoich przemówieniach do rodaków przywoływał utwory literackie, które ukazują bohaterskie postawy Polaków walczących o wolność Ojczyzny, zdolnych do największych ofiar w imię miłości do niej i dobrze rozumianego patriotyzmu.

Oczywiste jest w tym kontekście, że papież dostrzegał nierozerwalny związek pojęcia patriotyzmu z narodem. Wyraźnie pisał w książce Pamięć i tożsamość: Naród i ojczyzna pozostają rzeczywistościami nie do zastąpienia. 20

Warto jeszcze wspomnieć, że pojęcie Ojczyzny było papieżowi bliskie od czasów jego młodości. Jeszcze jako kard. Karol Wojtyła pisał w poemacie Myśląc Ojczyzna z 1974 r.:

Ojczyzna – kiedy myślę – wówczas wyrażam siebie i zakorzeniam,
mówi mi o tym serce, jakby ukryta granica, która ze mnie przebiega ku innym,
aby wszystkich ogarniać w przeszłość dawniejszą niż każdy z nas:
z niej się wyłaniam… gdy myślę Ojczyzna – by zamknąć ją w sobie jak skarb. 21

Trzeba przywołać na nowo jego słowa: Polsko, umiej być wdzięczna!

Tekst pochodzi z numeru 10/2018 „Biuletynu IPN”

 Re: Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Magdalena (---.centertel.pl)
Data:   2022-12-08 23:29

Adamie,

To wszystko wynika z braku wiedzy o własnej Ojczyźnie, wolności, patriotyzmie etc. Dlatego wczytaj się głęboko w powyższy tekst pochodzący z Biuletynu IPN, świetnie omawiający nurtujące Cię kwestie.
Jan Pawł II, najwybitniejszy z wszystkich Polaków w dziejach naszego narodu, udzieli Ci odpowiedzi na Twoje pytania. Możesz sięgnąć i do Jego kazań, encyklik. Aby poszerzyć wiedzę. Naprawdę warto. Być może św. Jan Paweł II pomoże Ci pokochać Ojczyznę. Zastanów się, pomyśl i wyciągnij wnioski.

Pozdrawiam

 Re: Bycie patriotą w kontekście wiary katolickiej.
Autor: Ona (---.205.132.99.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl)
Data:   2022-12-09 19:41

Osobiście rozumiem to bardziej jako postawę obywatelską, niż patriotyzm. Płacenie podatków, szanowanie dobra wspólnego, udział w wyborach, zaangażowanie społeczne. Nie wymachiwanie flagą czy skandowanie różnych dziwnych haseł.

 Odpowiedz na tę wiadomość
 Twoje imię:
 Adres e-mail:
 Temat:
 Przepisz kod z obrazka: