Autor: Ω (---.nwrknj.fios.verizon.net)
Data: 2025-06-08 00:38
ad. Kaśka:
Twierdzenie, że "Jezus uświęca wody chrztu, a od Jego chrztu chrzest staje się sakramentem", znajduje swoje uzasadnienie w nauczaniu Magisterium Kościoła, choć wymaga pewnego doprecyzowania.
Oto odpowiedź oparta na dokumentach Kościoła:
1. Katechizm Kościoła Katolickiego
● KKK 1223
> „Wszystko w życiu Chrystusa jest znakiem Jego tajemnicy. To, co było widzialne w Jego ziemskim życiu, prowadziło do niewidzialnej tajemnicy Jego synostwa Bożego i Jego posłania odkupieńczego. \[...] Początek Jego życia publicznego jest znakiem Jego konsekracji przez Ducha Świętego i objawieniem, kim jest: Mesjaszem Izraela i Synem Bożym. Chrzest Jezusa zapowiada Jego własny chrzest śmierci. Przyjęcie przez Jezusa chrztu od Jana stanowi zapowiedź chrztu sakramentalnego.”
→ A więc: chrzest Jezusa zapowiada chrzest sakramentalny. Jest momentem, w którym Jezus uświęca wodę i zapowiada to, co będzie się dziać z nami w sakramencie chrztu.
● KKK 536
> „Zstąpienie Ducha Świętego pod postacią gołębicy było znakiem, że to On jest Tym, który ma przyjść, Mesjaszem, Synem Bożym. \[...] Przyjęcie przez Niego tego chrztu jest zapowiedzią chrztu swojej śmierci: z miłości zgadza się na ten chrzest śmierci za grzechy. Ta zgoda Jezusa ukazuje 'obraz' chrztu chrześcijańskiego: zstępując do wody, chrześcijanin umiera dla grzechu razem z Chrystusem; wychodząc z wody, rodzi się do nowego życia w Nim.”
→ To ukazuje, że chrzest Jezusa nie był jeszcze sakramentem w sensie ścisłym, ale zapowiedzią i uświęceniem tego, co stanie się rzeczywistością po Jego śmierci i zmartwychwstaniu.
2. Sobór Trydencki (1547 r.)
● Dekret o sakramentach, sesja VII, kanon 1
> „Jeśli ktoś mówi, że sakramenty Nowego Prawa nie zostały ustanowione przez Jezusa Chrystusa, naszego Pana, albo że jest ich mniej niż siedem... niech będzie wyklęty.”
→ Zgodnie z tym nauczaniem, wszystkie sakramenty pochodzą od Chrystusa, choć ich pełna sakramentalna skuteczność zaczyna działać po Jego Paschalnym Misterium (męce, śmierci i zmartwychwstaniu).
---
3. Benedykt XVI – „Jezus z Nazaretu” (tom 1)
W części poświęconej chrztu Jezusa papież Benedykt XVI pisze:
> „Jezus wszedł do wód Jordanu, pełnych grzechu, i uczynił je czystymi. Jezus przewodzi nowemu stworzeniu.”
→ To teologiczne rozwinięcie prawdy: Jezus nie potrzebował chrztu, ale przez swoje wejście do wód, czyni je świętymi — zdolnymi do przekazywania łaski.
---
4. Liturgia Kościoła – Wigilia Paschalna
W obrzędzie poświęcenia wody chrzcielnej, Kościół modli się słowami:
> „Niech moc Ducha Świętego przez Twojego Syna zstąpi na tę wodę, aby wszyscy przez chrzest pogrzebani razem z Chrystusem w śmierci, z Nim też powstali do nowego życia.”
→ To wyraźne połączenie działania Chrystusa w Jordanie z dzisiejszym sakramentem chrztu — dzięki Niemu woda zostaje uświęcona do zbawczego działania.
---
Wniosek
Twierdzenie, że Jezus uświęca wody chrztu, jest zgodne z nauczaniem Kościoła, ale trzeba rozróżnić:
Chrzest Jezusa nie był jeszcze sakramentem w sensie ścisłym (nie był „chrztem sakramentalnym”), ale był zapowiedzią i uświęceniem tej rzeczywistości, która stanie się dostępna po Jego śmierci i zmartwychwstaniu.
Dlatego mówimy:
- Jezus ustanowił sakrament chrztu przez swoje życie, śmierć i zmartwychwstanie,
- ale uświęcił wodę już w Jordanie — przygotowując w ten sposób narzędzie łaski.
|
|