logo
Wtorek, 23 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Ilony, Jerzego, Wojciecha – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Josh McDowell
Fundamenty wiary
Księgarnia Św. Jacka
 


redakcja: Katarzyna Solecka, Piotr Werwiński
opracowanie graficzne: Bożena Pietyra
tłumaczył: Daniel Kondzielewski
nr ISBN: 83-7030-493-1
Księgarnia Świętego Jacka, 2006
oprawa: miękka
format: 152 x 228
liczba stron 288
Kup tą książkę

 
BIBLIA NIE JEST DO PRYWATNEJ INTERPRETACJI
 
W poprzednim rozdziale dowiedzieliśmy się, że Bóg w cudowny sposób zachował swoje wspaniałe Słowo jako przepiękny obraz Boga i Jego prawych dróg. Odkrywaliśmy razem nasz cel – stawać się coraz bardziej jak Chrystus, którego obraz odbija się na kartach Pisma Świętego. Chcieliśmy poznać Go intymnie, prosząc, by wycisnął w nas swoje podobieństwo, byśmy mogli wydawać owoce Chrystusowej miłości, radości, pokoju, łagodności i wszystkie te, które nazywamy dobrymi. Ale by mieć w sobie cechy Chrystusa nie wystarczy wiedzieć, co Biblia mówi o Jezusie, a potem próbować zastosować to w naszym życiu. Musimy też zrozumieć to, co Pismo Święte znaczy. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, co Bóg naprawdę miał na myśli mówiąc to, co powiedział.
 
Św. Piotr mówi nam, że „żadne proroctwo Pisma nie jest do prywatnego wyjaśniania” (2 P 1,20). Jeśli nie będziemy szukać obiektywnego znaczenia każdego wersetu lub fragmentu Pisma Świętego, nieuchronnie nadajemy mu swoją własną interpretację. Dlatego właśnie potrzebujemy jasnych zasad interpretacji i stosowania tego, co mówi Biblia. Zasad, które dadzą nam pewność, że obraz, który widzimy odbity na kartach Pisma Świętego jest dokładnym obrazem Boga, pragnącego, abyśmy Go znali. Jeżeli tak będzie, zaoszczędzimy sobie i naszym dzieciom – tego bólu serca i trudności, których ja doświadczałem.
 
Pozwólcie, że podzielę się z wami trzema fundamentalnymi zasadami interpretacji Biblii, a potem opowiem, jak doświadczyłem przemiany dzięki zdrowemu rozumieniu tego, co znaczy kochać tak, jak Chrystus.
 
Zapytaj: „Co On mówi?”
 
Kiedy czytamy Biblię, musimy zwracać uwagę na to, co mówi tekst. Musimy rozumieć, co jest zawarte w czytanym fragmencie. Możemy do tego dojść szukając odpowiedzi na sześć podstawowych pytań:
Kto? To pytanie pomaga nam określić, kim są postacie występujące w danym fragmencie. Kto mówi? O kim mówi dany fragment?
Co? To pytanie pomaga nam określić temat, przesłanie, albo atmosferę danego fragmentu. Co się dzieję w tym fragmencie? Co robili ludzie w tym fragmencie? Co to spowodowało? O jakim temacie mówi pisarz?
Kiedy? To pytanie pomaga nam określić ramy czasowe danego fragmentu. Kiedy to się wydarzyło? Kiedy się to wydarzy? Kiedy to się może wydarzyć?
Gdzie? To pytanie pomaga nam określić miejsce, w którym dana sytuacja się dzieje. Gdzie to się stało? Dokąd idą ludzie? Gdzie to się wydarzy?
Dlaczego? To pytanie pomaga nam określić podstawowe przesłanie lub powody zarysowane we fragmencie. Dlaczego pisarz to powiedział? Dlaczego dana postać to zrobiła? Dlaczego dana postać poszła tam? Dlaczego to się wydarzy?
Jak? To pytanie pomaga nam określić proces, który ma miejsce we fragmencie. Jak to się wydarzyło? Jak powinno to się wydarzyć? Jak to się wydarzy? W jakich okolicznościach przesłanie albo obietnica się spełnią?
 
Być może nie odnajdziemy odpowiedzi na wszystkie sześć pytań w każdym fragmencie, ale zadając i odpowiadając na jak najwięcej postawionych pytań, zrozumiemy, co Słowo Boże nam mówi.
 
Zapytaj: „Co to oznacza?”
 
Kiedy czytamy Słowo Boże, musimy zwracać uwagę na to, co dany fragment oznacza. W tej dziedzinie wielu – młodych i dorosłych – przegrywa. Tutaj i ja potknąłem się, zakładając, że już znam odpowiedź. Nie udało mi się w pełni zrozumieć odpowiedzi Boga na następujące pytania: „Co oznacza kochanie innych tak, jak Chrystus kocha mnie? Jak ten rodzaj miłości wygląda, co można o nim powiedzieć, jak działa?”.
 
Rozumienie znaczenia fragmentu z Pisma Świętego nie jest tym samym, co pytanie: „Co to oznacza dla mnie czy dla ciebie?”. Rozumienie Pisma Świętego nie jest kwestią do prywatnego wyjaśniania. Słowa Biblii mają swoje własne obiektywne znaczenie – znaczenie zamierzone przez Boga. Kiedy czytamy fragment Biblii, musimy zapytać: „Jakie jest obiektywne znaczenie tego fragmentu?” i pozwolić by Pismo Święte nam to wyjaśniło. Tu przyjdą nam z pomocą narzędzia i techniki studiów biblijnych, takie jak:
 
1. Poznaj kontekst. Pismo Święte należy rozważać w kontekście. Aby zrozumieć obiektywne znaczenie fragmentu, należy dokładnie rozważyć wersety i rozdziały, które poprzedzają i następują po konkretnym fragmencie Pisma Świętego. Niezbędne jest również rozumienie kontekstu kulturowego danego fragmentu. Wiele z nauczania i nakazów Pisma wydaje się nam tajemniczych lub zagmatwanych, dopóki nie rozumiemy umiejscowienia kulturowego, w którym były one wypowiedziane czy zapisane. Odpowiedź na te szczegółowe pytania – Kto? Co? Kiedy? Gdzie? Dlaczego? Jak? – dotyczące określonego fragmentu bardzo nam pomoże zrozumieć kontekst kulturowy danego tekstu. Publikacje encyklopedyczne, takie jak biblijne opracowania naukowe, studia biblijne, komentarze biblijne, encyklopedie, atlasy i słowniki pomagają odkrywać kontekst kulturowy poszczególnych tekstów.
 
2. Poznaj słowa i zwroty. Kiedy patrzymy na pojedyncze słowa i zwroty, które są użyte w szczególny sposób, odkrywamy, jak bardzo znaczenie Pisma Świętego jest bogate. Kilka źródeł może pomóc ci zrozumieć, co oznaczają dane słowa i zwroty:
Konkordancje. Używaj konkordancji – alfabetycznej listy słów użytych w Biblii – by znaleźć, gdzie dane słowo czy zwrot jest użyte w Piśmie Świętym. To pozwoli ci porównać, jak konkretne słowo czy zwrot istnieje w różnych kontekstach. Wiele konkordancji zawiera oryginalne słowa hebrajskie i greckie z tłumaczeniem, a niektóre zrozumienie oryginalnego znaczenia słów i zwrotów. W rozważanym tekście często rzuca to wyjątkowe światło na znaczenie badanego fragmentu.
 
Odnośniki. Wiele wydań Biblii posiada odnośniki w przypisach lub na marginesie, które pozwalają przejść z jednego wersetu do innego, podobnego lub zawierającego to samo słowo lub frazę. Porównywanie odnośników może ci pomóc zrozumieć znaczenie sowa lub zwrotu.
Wydania naukowe Biblii. Te wydania są bogatym źródłem wiedzy o słowach, zwrotach, postaciach, proroctwach, kontekście historycznym, diagramach i innych cennych informacjach, które pomogą ci zrozumieć znaczenie fragmentu.
 
Słowniki biblijne. Mogą one pomóc nawet nowicjuszowi zrozumieć znaczenie słów użytych w Piśmie Świętym.
Inne tłumaczenia i parafrazy biblijne. Dobrym sposobem na lepsze zrozumienie fragmentu jest przeczytanie go w różnych tłumaczeniach i parafrazach. Kiedy to robisz, weź pod uwagę, czy wydania Biblii są tłumaczeniami (tzn. z języków oryginalnych języków), a które są parafrazami (tj. są oparte na tłumaczeniu polskim, np. „Słowo Życia”). Lepsze w studiowaniu Słowa są tłumaczenia; parafraz używa się często w celu poruszenia naszych uczuć i zobaczenia tego samego w nieco innym świetle.
 
3. Czytaj to, co egzegeci sądzą o danym fragmencie. Czytanie tego, co uczeni bibliści napisali w komentarzach o poszczególnych fragmentach może wyjaśnić nawet najbardziej proste wersy. Możesz skorzystać z wyczerpujących badań, które wielu z komentatorów poczyniło na temat danego fragmentu Pisma Świętego. Warto również porównać pisma Ojców Kościoła i wielkich chrześcijańskich komentatorów z przeszłości z analizami bardziej współczesnych uczonych.
 
Używając właściwych technik do studiowania Biblii i doskonałych narzędzi do studiowania dostępnych nam dzisiaj, każdy chrześcijanin może odnaleźć obiektywne znaczenie tekstu biblijnego. Oczywiście istnieją rozbieżności pomiędzy wyznaniami na temat niektórych punktów teologii, form uwielbienia oraz praktyk kościelnych, ale tylko niewiele fragmentów Pisma Świętego jest niełatwych do zrozumienia.
 
Zapytaj: „Jak to zastosować?”
 
Kiedy napotykamy prawdę Słowa Bożego musimy także jej doświadczyć. Tutaj właśnie bardzo przydatna jest książka Davida Fergusona, pt. The Never Alone Church, ponieważ pomaga ona wielu wierzącym zrozumieć, jak doświadczać Pisma Świętego w relacji z Bogiem i drugim człowiekiem. Kiedy zrozumiemy, co Biblia mówi w konkretnym fragmencie i wiemy, co on oznacza, możemy doświadczyć jego obiektywnego znaczenia w naszym życiu i w budowanych przez nas więziach.
 
Przynajmniej trzy kategorie pytań mogą pomóc nam doświadczyć danej prawdy:
Określić prawdę. W jaki sposób mogę doświadczać prawdy z poznanej Pisma Świętego w mojej relacji z Bogiem i/lub innymi? Jak ta prawda ma wyglądać, brzmieć i funkcjonować w moim życiu?
Poznać przeszkody w dążeniu do prawdy. Co utrudnia mi zaufanie Chrystusowi, by żyć daną prawdą w moim życiu? Które grzechy, egoistyczne postawy lub inne rzeczy mogą utrudnić mi doświadczenie tej prawdy? Co zrobię z tymi przeszkodami?
Zobowiązać się do przeżywania poznanej prawdy. Jakie praktyczne kroki mogę podjąć, by lepiej poznać Boga i pozwolić Chrystusowi coraz bardziej zadomowić się w moim sercu? Jak mogę wcielić prawdę Pisma Świętego w życie? Jak mogę pozwolić Chrystusowi żyć we mnie? Jaki pierwszy krok muszę uczynić? Kogo poproszę o to, by się ze mną modlił, aby prawda z Pisma Świętego stawała się rzeczywistością w moim życiu?
 
Ważne jest określenie celu czytania i studiowania Biblii. Nie powinniśmy studiować jej tylko po to, by wiedzieć, co mówi Pismo Święte. Powinniśmy czytać Słowa Boga, by pogłębiać z Nim więź – by znać Go, rozumieć Jego drogi i pozwolić Mu żyć w nas i przez nas.
Bez tej perspektywy – i tych zasad interpretacji i rozumienia Pisma Świętego – nigdy bym nie zrozumiał, gdzie popełniłem błąd… i co naprawdę oznacza kochać innych tak, jak Chrystus kocha mnie.

Zobacz także
Fr. Justyn
W przeszłości dochodziło często do konfliktów miedzy tym obrazem świata, jaki ukazuje Biblia i tradycja kościelna, a tym nowym obrazem świata, który opiera się na doświadczeniu metodycznie pewnym i na rachunku matematycznym. Czy współczesne nauki przyrodnicze widzą, dziś wyraźniej niż kiedyś swoje granice?
 
Andrzej Prugar OFMConv
Wielki Tydzień, ponieważ tydzień ostatni, przed ukrzyżowaniem i śmiercią Jezusa na ziemi. We wtorek Kościół święty pokazuje najpierw całą misję Jezusa, poprzez pryzmat powołania i życia sługi Boga, które zostało objawione na wiele wieków przed narodzeniem Chrystusa. Z powołania sługi Pana zwróćmy uwagę na jeden obraz – w jaki sposób jest opisany dar Jego wymowy i do czego ma służyć: „Ostrym mieczem uczynił me usta…ukształtował mnie od urodzenia na swego Sługę, bym nawrócił do Niego Jakuba... ustanowię cię światłością dla pogan, aby moje zbawienie dotarło aż do krańców ziemi. ” (Iz 49,2-6). 
 
ks. Leszek Zioła SDB
Z danych policyjnych wynika, że w ostatnich latach obniżył się wiek nieletnich popełniających przestępstwa. Liczba tych przestępstw systematycznie rośnie. Jednocześnie widoczny jest proces brutalizacji popełnianych przez młodzież czynów karalnych. Dzieje się to w czasie, kiedy statystyki policyjne odnotowują spadek przestępczości ogólnej...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS