logo
Sobota, 20 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Agnieszki, Amalii, Teodora, Bereniki, Marcela – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Siostra Augustianka
Jedność w różnorodności
materiał własny
 


 Z okazji liturgicznego święta Świetego Augustyna (354-430), pragnę podzielić się z Wami refleksją o jedności w naszym współczesnym życiu ludzkim, które uznaje się za, podzielone między wiele różnorakich zajęć. Z wielu serc i wielu dusz uczynić jedno serce i jedną duszę - tego uczy Augustyn.
 Po swym nawróceniu Augustyn był pod wielkim wrażeniem sposobu życia pierwszych chrześcijan z Jerozolimy (Dz 2,42-46; 4,32-35), którzy żyli wspólnocie dóbr, jedności, zgodzie braterskiej ze wszystkimi wierzącymi w Jezusa Chrystusa. Ten ideał stał się fundamentem Jego Reguły „Zasadniczą przyczyną, dla której zgromadziliście się razem jest to, abyście jednomyślnie mieszkali w domu i mieli jedną duszę i jedno serce skierowane ku Bogu.”(1)
 
 Dzisiaj także ten Święty może każdego z nas uczyć co znaczy żyć w jedności we współczesnym świecie. Dla każdego z nas jedność serca i ducha powinna być motywem działania. Augustyn stawia przed nami zadanie budowania jedności w taki sposób, aby nie ulegało zniszczeniu  bogactwo różnorodność. Jedność stawia przed nami wielkie wymagania, budując jedność tylko zewnętrzną jeszcze nie jesteśmy prawdziwie zjednoczeni. Natomiast jedność w różnorodności, zbudujemy kiedy potrafimy podejmować decyzje odnośnie siebie i innych, kiedy odważnie podejmujemy odpowiedzialność za swoje życie i za życie tych, których spotykamy na naszej drodze wzrastania w wierze.

Augustyn z Hippony wskazuje że budowanie jedności między osobami różnych wspólnotach ludzkich wymaga od nich życia w prawdzie i nieustannego dążenia do dobra.
Przykłady takiej jedności znajdujemy wokół nas np:
- rodziców i dzieci,
- Kościele, który jest wspólnotą różnych osób w wierze,
- wspólnotach życia konsekrowanego.
 
 Innym przykładem budowania życia wspólnotowego według augustiańskiego ideału „jedność w różnorodności” jest nasze życie oparte na współczesnych konstytucjach:„Jedność jest darem otrzymanym od Pana, powierzonym każdej z nas, aby wzrastał. Dążymy do niej poprzez różnorodność, która nie jest przeszkodą
a pozwala uzupełniać się dla Królestwa
” (Nr 90)
W monasterze każdej siostrze pozwala się pozostać sobą, lecz prowadzi się ją tak, aby nie było miejsca na pychę, na ekstrawagancję lub niezdrowy indywidualizm. To wielka rzecz pozwolić komuś być sobą, zgodzić się na jego odmienność.

Dla siostry augustianki liturgia godzin, wspólnota, służba to miejsca,
gdzie ciągle się formuje indywidualnie i świadomie pozwala Bogu działać przez obfite dary łaski. I oto jest jedność wyzwalająca do wiekszej miłości.
 Zachęceni przez Świetego Augustyna aby budować jedność w równorodności podejmijmy to zadanie w naszych wspólnotach wiary, których jesteśmy członkami.
Wyjdźmy ku bliźnim, lecz trwajmy w modlitwie.
Wędrujmy od tego co zewnętrzne, ku temu co wewnętrzne, od tego co burzy jedność,  ku temu co scala w jedno serce i w jednego ducha.
 
Siostra Augustianka od Miłosierdzia Jezusa z Francji
monasteredesaugustines@wanadoo.fr
www.augustines.opoka.org
http://monaster.blog.onet.pl
 
 
Zobacz także
O. Luis Jorge Gonzáles OCD
Święci karmelitańscy, w tym wypadku fundatorzy Karmelu Terezjańskiego, ukazują nam poprzez oryginalność swych charakterów, że Bóg otwiera przed każdym człowiekiem drogę, po której jeszcze nikt nie szedł; drogę, która prowadzi nie tylko do realizacji jednostki jako osoby, ale także do zjednoczenia miłości z Bogiem, przez Jezusa Chrystusa, by tak osiągnąć pełnię ludzką. To dlatego Jan Paweł II podkreśla: „Jest też oczywiste, że istnieją różne indywidualne drogi do świętości, wymagające prawdziwej pedagogiki świętości, która zdolna jest dostosować się do rytmu poszczególnych osób” (Jan Paweł II).
 
O. Luis Jorge Gonzáles OCD
Różnie możemy opisać świat i człowieka: na wesoło lub smutno, z uśmiechem czy żalem, poważnie i żartem. A dla mnie i tak najlepszy jest personalizm realistyczny gdzie cały świat jest ze sobą perfekcyjnie połączony, a nawet z Bogiem. Gdzie zbieranie śmieci i dbanie o naszą planetę ma bezpośrednie odniesienie do Boga, a sex z małżonką jest dla nich jedną z najwyższych możliwości uwielbienia Go...
 
Dariusz Piórkowski SJ
W naszych czasach niektórzy ludzie zadają sobie ogromne cierpienia, aby upiększyć swoje ciało i bardziej się sobie podobać. Wyszukują więc najwymyślniejsze diety i głodzą się niemal na śmierć. Inni z pobudek religijnych, umęczają swoje ciało nadmiernymi wyrzeczeniami, gdyż rzekomo wymaga tego od nich Bóg. Jeszcze inni stronią od postu jak od bazyliszka. Często motorem takich praktyk jest głęboko skrywana pogarda wobec ciała lub wykrzywiony model postu.
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS