logo
Piątek, 05 czerwca 2020 r.
imieniny:
Bonifacego, Kiry, Waltera, Walerii – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
 
Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Fr. Justin
Jeszcze o ekskomunice
materiał własny
 


Jeszcze o ekskomunice

Bardzo zdziwiło mnie, gdy ktoś powiedział, że Kościół nakłada jeszcze ekskomunikę, np. na matkę, która targnie się na życie dziecka nie narodzonego.

Ekskomunika jest kościelną karą poprawczą, która wyłącza ochrzczonego ze współuczestnictwa z wiernymi. Wyłączenie ze wspólnoty jednostek, które wyrządziły wielką szkodę społeczną, istniało w prawie żydowskim, rzymskim i germańskim. Do prawa kościelnego wprowadzono je opierając się na decyzji Jezusa Chrystusa (Mt 18, 17) oraz praktyce św. Pawła apostoła (zob. 1 Kor 5, 5; 1 Tm 1, 20), nakazującej wyłączenie ze wspólnoty kościelnej niektórych kategorii grzeszników publicznych. W okresie wczesnochrześcijańskim wymierzano ekskomunikę za najcięższe przestępstwa (np. zabójstwo, apostazję, herezję, knowanie przeciwko władzy kościelnej). Stosunek Kościoła do sztucznych poronień odzwierciedlał się w orzeczeniach prawnych. Ówczesne prawo kościelne było w tym zakresie nieprawdopodobnie wręcz surowe. Odmawiało ono Komunii świętej aż do końca życia, a później winnym zniszczenia płodu wymierzano pokutę na lat dziesięć. W r. 374 św. Bazyli nawołuje: "Kobieta, która rozmyślnie niszczy płód, podlega takiej karze, jak za zabójstwo. (...) Nie należy jednak pokuty tych kobiet przeciągać aż do ich śmierci, ale winny one otrzymać wymierzoną im pokutę na lat dziesięć, zaś poprawę ich winno się określać nie czasem, ale sposobem, w jaki przejawiają skruchę".

Nie zapominajmy, że prawo spełnia funkcję nie tylko wychowawczą i represyjną, ale również profilaktyczną, zapobiegającym przestępstwom.

Kobieta, która zamiast dziecka "urodziła zbrodnię", traci dziś prawo przystępowania do Stołu Pańskiego, dopóki swego grzechu nie wyzna w sakramencie pokuty. Nauczyciele wiary zawsze głosili jednoznacznie; wszelkie działanie przeciwko zaczynającemu się życiu ludzkiemu jest czynem niegodziwym!

Fr. Justin - "Rosary Hour"
http://www.rosaryhour.net/

 
Zobacz także
Fr. Justin
Ewangelicki "Katechizm dorosłych", w tekście zatytułowanym: "Maryja ma miejsce w Ewangelii", czytamy: "Maryja jest nie tylko 'katolicka', jest także 'ewangelicka' ". Protestanci łatwo o tym zapominają, prawda?
 
Barbara Chyrowicz SSpS
Problem aborcji nie pojawił się nagle w drugiej połowie XX wieku – istnieje tak długo, jak długo istniały niechciane ciąże, których panny „z dobrych domów” albo dziewczęta naiwne w swym zaufaniu do deklarujących im dozgonną miłość mężczyzn chciały się jakoś pozbyć. Ryzykowały, czasem umierały. Przez całe wieki nikt nie próbował jednak nazywać przerywania ciąży dobrym lub usprawiedliwionym moralnie i prawnie. 
 
ks. Jan Smolec
Grzech jest raną nieufności. Jest odwróceniem się od miłości, którą Pan mnie obdarza i której dla mnie pragnie. Jest skazą na mojej wierze, która martwa jest bez uczynków, która nie może więc być jedynie słowną deklaracją, lecz weryfikować się w życiu. Co zaś weryfikuje mój grzech? Obnaża bolesną słabość wiary, zaświadcza o niewierze!
 
 
___________________
 
 reklama
 
 
 

 

 
グッチバッグコピー グッチ財布コピー