logo
Pi±tek, 29 marca 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok B - 7 Niedziela Wielkanocna - WniebowstÄ…pienie

Między niebem a ziemią
Ks. Rafał Masarczyk SDS 2006-05-28
Dz 1,1-11; Ef 1,17-23; Mk 16,15-20
Filozofia często zastanawiała nad człowiekiem, zadając pytanie, dlaczego człowiek podejmuje różne czynności w swoim życiu. Niektórzy z myślicieli uważali, że głównym motorem ludzkiego działania jest chęć utrzymania się przy życiu a także używania wszystkich rzeczy na świecie jakby były jego własnością. Drugie dążenie człowieka jest przyczyną walki wszystkich ze wszystkimi, natomiast chęć utrzymania się przy życiu jest przyczyną, ze człowiek przestaje walczyć i zaczyna się z innymi dogadywać tworząc społeczeństwo i państwo, które czuwa oby umowa między ludźmi nie zastała naruszona.
 
Hegel natomiast upatrywał w dążeniu do znaczenia za sprężynę ludzkiej aktywności i siłę kształtującą historię. Dążenie to jest przyczyną między innymi wojen, dzięki ich wygraniu można uzyskać poczucie znaczenia. Pogląd Hegla znajduje potwierdzenie w wielu sytuacjach życiowych. Ludzie często robią wiele by pokazać innym swoje znaczenie. Bywa to powodem wielu konfliktów i krzywd jakie sobie nawzajem wyrządzają.
 
L. Wittgenstein natomiast uważaÅ‚, że etyka to zdziwienie czÅ‚owieka wobec egzystencji ograniczonej caÅ‚oÅ›ci jakÄ… jest Å›wiat. O moralnoÅ›ci można mówić wtedy gdy przestaje czÅ‚owiek traktować swoje empiryczne „ja” jako najważniejsze na Å›wiecie i stara siÄ™ przyjąć ponad osobowy punkt widzenia. Siebie samego traktuje jako jeden z wielu elementów tego Å›wiata i to co go spotyka stara siÄ™ przyjąć spokojnie. Å»ycie czÅ‚owieka wiąże siÄ™ z poczuciem sensu życia. Sens życia filozof nazywa Bogiem. Sens życia a wiÄ™c Boga znajduje ten, kto nie potrzebuje innego celu prócz swego życia i kto żyje w teraźniejszoÅ›ci. Z punktu widzenia naszej wiary caÅ‚Ä… sprawÄ™ widzimy trochÄ™ inaczej, dla nas Bóg jest sensem a nie odwrotnie, natomiast trafnym wydaje siÄ™ stwierdzenie filozofa, że potrzeba sensu aby przeżyć tÄ… chwilÄ™ jakÄ… daje nam życie.
 
Marks zarzucał religii, że jest opium dla biednej warstwy społeczeństwa obiecując raj po śmierci. On chciał ludziom stworzyć już tu na ziemi raj, próba stworzenie raju na ziemi skończyła się niepowodzeniem. Marks nie widział tego, że aby świat zmienił się tu i teraz potrzebne jest poczucie, że moralne życie ma sens, że próba wprowadzania sprawiedliwości społecznej jest sensowne. Tego sensu nie można odkryć beż odniesienia naszego życia do Boga, nie da się zmienić życia ludzi na lepsze, w sensie moralnym, bez odniesienia się do Boga, który jest źródłem sensu i daje siły do zmiany oblicza tej ziemi. Koncepcja nieba jest więc nam potrzebną nie dlatego byśmy żyli w złudzeniu, ale byśmy mogli zmieniać ten świat na lepsze.
 
W dzisiejszÄ… niedzielÄ™ obchodzimy uroczystość WniebowstÄ…pienia PaÅ„skiego. Czytanie z Dziejów Apostolskich ukazuje nam Chrystusa, który żegna siÄ™ ze swoimi uczniami i na ich oczach unosi siÄ™ do nieba. Scena ta jest bardzo ważna, gdyż jest to ukazanie realnoÅ›ci nieba. Uczniowie przecież rozmawiali z Chrystusem i On na ich oczach przechodzi do innej rzeczywistoÅ›ci. DrugÄ… prawdÄ… jest, to, że uczniowie nie sÄ… zostawieni sami Chrystus obiecuje, że „Duch ÅšwiÄ™ty zstÄ…pi na was, otrzymacie Jego moc i bÄ™dziecie moimi Å›wiadkami”. Jezus zostawia swoich uczniów miÄ™dzy niebem a ziemiÄ…, dziÄ™ki temu mogÄ… dobrze żyć tu i teraz, zmieniajÄ…c oblicze ziemi na lepsze i majÄ…c poczucie sensu, które pozwala dobrze żyć. JednoczeÅ›nie oczy uczniów zwrócone sÄ… do nieba.
 
Ks. Rafał Masarczyk SDS