logo
¦roda, 24 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Uroczystości i Święta - Boże Ciało (czerwiec)

Ja jestem - wierzysz?
O. Andrzej Prugar OFMConv 2008-05-22
Pwt 8,2-3.14-16; 1 Kor 10,16-17; J 6,51-58
Bardzo długa była droga do odkrycia obecności Jezusa zmartwychwstałego w Hostii, Oliviera Clementa, francuskiego intelektualisty, który stał się gorliwym chrześcijaninem, myślicielem, teologiem (ochrzcił się i przyjął komunię św. w wieku 30 lat). Powiedział również bardzo pięknie o dwóch elementach natury, które Jezus Chrystus wybrał, by stać się dla nas pokarmem:
PragnÄ…c dać siebie, Chrystus wybraÅ‚ chleb i wino. W jednym i drugim zamyka siÄ™ caÅ‚y wszechÅ›wiat. Aby urosÅ‚o zboże, aby dojrzaÅ‚y winogrona, trzeba Å›wiatÅ‚a sÅ‚oÅ„ca, a także Å›wiatÅ‚a gwiazd, wszystkich soków ziemi i caÅ‚ej pracy czÅ‚owieka. Nawet dÅ‚onie tych, którzy sÄ…dzÄ…, ze nie wierzÄ… w Boga, przyczyniajÄ… siÄ™ do wyrabiania tego chleba i do wytÅ‚aczania winogron. Wszystko to jest obecne w chlebie i winie. Jakież to wspaniaÅ‚e, ze sÄ… potrzebne do sprawowania Eucharystii. Eucharystia to uroczystość uroczystoÅ›ci, jedyne Å›wiÄ™to, które nie pozostawia posmaku goryczy… oÅ›wietla życia i czyni je owocnym. Sprawowana w wieku III, w XIII, za naszych dni i za tysiÄ…ce lat, Eucharystia pozostaje zawsze Chrystusem ukrzyżowanym i zmartwychwstaÅ‚ym” (W drodze, 1990/ 6, s.108).
 
Kiedy jestem na Mszy Åšw. na oÅ‚tarzu jest chleb i wino. W ciÄ…gu dnia i caÅ‚ego tygodnia, kiedy pracujÄ™ moimi rÄ™kami, również sÅ‚oÅ„ce i księżyc – caÅ‚a natura poÅ‚Ä…czona z ludzkim wysiÅ‚kiem ksztaÅ‚tuje chleb i wino. To w tych darach jest również moja radość i trud pracy, cierpienie… WÅ‚aÅ›nie to pragnie konsekrować, uÅ›wiÄ™cić swojÄ… obecnoÅ›ciÄ… Pan. WiÄ™cej pragnie dać mi w nich siebie. To jest Jego CiaÅ‚o i Krew. Jego życie dla mnie. Zjednoczenie z Nim, komunia, to nie tylko ta chwila na Mszy Åšw., ale jedność, która ma przemieniać caÅ‚e moje życie w Jego życie. CzÅ‚owiek ziemski, sÅ‚aby, grzeszny Å‚Ä…czy siÄ™ z Bogiem, aby mieć w sobie to, co niebiaÅ„skie, trwaÅ‚e i Å›wiÄ™te, po prostu Chrystusa w sobie. Nie ma tu na ziemi wiÄ™kszej jednoÅ›ci i komunii z Nim. Sam Jezus nam mówi o tym: „Jeżeli nie bÄ™dziecie spożywali CiaÅ‚a Syna CzÅ‚owieczego i nie bÄ™dziecie pili Krwi Jego, nie bÄ™dziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje CiaÅ‚o i pije mojÄ… Krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszÄ™ w dniu ostatecznym” (J 6,53-54). Åšw. Augustyn zostawiÅ‚ nam wiele swoich wyznaÅ„, zapisanych rozmów z Jezusem po nawróceniu. Augustyn nie tylko mówi, ale również sÅ‚ucha Pana. Chrystus powiedziaÅ‚ ÅšwiÄ™temu na modlitwie i takie zdanie: „Jam jest pokarm dla dorosÅ‚ych; wzrastaj, a bÄ™dziesz mnie spożywaÅ‚ – i nie ja w Tobie ulÄ™gnÄ™ przemianie jak pokarm ciaÅ‚a twego, lecz ty przemienisz siÄ™ we mnie” (Wyznania, VII,10).
 
Tak, trzeba nam wreszcie dorosnąć, dojrzeć to tego, że sami sobie nie poradzimy. Praktycznie oznacza to nawrócenie, życie bez grzechu Å›miertelnego i poznawanie Jezusa, aby siÄ™ stawać jak On (por. Ef 4). DorosÅ‚y chrzeÅ›cijanin nie może tolerować w sobie zarówno dobra jak i zÅ‚a.  JesteÅ›my wtedy ja dzieci, którymi „miotajÄ… fale i porusza każdy powiew nauki” (Ef 4,14).
 
Z perspektywy czasu, 40 lat wÄ™drówki przez pustynie do ziemi obiecanej, wÄ™drówki, która jest obrazem drogi naszego życia, mÄ…dry Mojżesz mówi: „On ciÄ™ prowadziÅ‚ przez pustyniÄ™ wielkÄ… i strasznÄ…, peÅ‚nÄ… wężów jadowitych i skorpionów, przez ziemiÄ™ suchÄ…, bez wody, On ci wyprowadziÅ‚ wodÄ™ ze skaÅ‚y najtwardszej. On żywiÅ‚ ciÄ™ na pustyni mannÄ…, której nie znali twoi przodkowie” (Pwt 8,15-16). Najczęściej, zresztÄ… tak jak Å»ydzi w czasie wÄ™drówki przez pustyniÄ™, koncentrujemy siÄ™ na trudzie drogi, na brakach, na zagrożeniach. Jak ma jednak wyglÄ…dać ziemia i nasze życie, które budujemy - narzekajÄ…c? Odkryj Pokarm i Obecność Pana, dziÄ™ki któremu zrobisz kolejny krok ku ziemi obiecanej. Dlaczego chcesz ciÄ…gle sam przejść przez pustynie? Dlaczego chcesz zbudować tutaj, na pustyni dla siebie trwaÅ‚y dom? Tak blisko jest siÅ‚a do naszej drogi.
 
Zastanawia mnie i wzywa do medytacji to, w jaki sposób Papież wraz z Biskupami i wybitnymi teologami, podczas Soboru watykaÅ„skiego II, starali siÄ™ wypowiedzieć tajemnicÄ™ Eucharystii, oraz znaczenia  NajÅ›wiÄ™tszych Postaci  dla nas. Uczynili to odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do wielu obrazów, bo jak tu inaczej mówić o takiej tajemnicy. Ojcowie Soboru nazywajÄ… wiÄ™c EucharystiÄ™: „centrum”, „oÅ›rodkiem” życia chrzeÅ›cijaÅ„skiego, „korzeniem i podstawÄ…” dla tworzenia wspólnoty, porównujÄ… jÄ… również do „źródÅ‚a” i „szczytu” , wreszcie do „pożywienia, pokarmu na drogÄ™” . MedytujÄ…c, można w sÅ‚owie „centrum”, zobaczyć chociażby sÅ‚oÅ„ce. SÅ‚oÅ„ce jest centrum naszego ukÅ‚adu sÅ‚onecznego. ÅšwiatÅ‚o i życie, które jest możliwe na ziemi przez istnienie sÅ‚oÅ„ca daje wiele do myÅ›lenia. Czym może zakoÅ„czyć siÄ™ brak Eucharystii w centrum życia? CiemnoÅ›ciÄ…! W ciemnoÅ›ciach nie można iść. Trudno znaleźć drogÄ™, co dopiero jakieÅ› oparcie. Kiedy jednak jest sÅ‚oÅ„ce, Jezus Obecny, przyjmowany i adorowany, mogÄ™ iść… PrzyjmujÄ…c Go, jestem zarówno przy czystym źródle wody, spożywajÄ…c zaÅ› ten pokarm staje na szczycie, z którego widzÄ™ dalsza drogÄ™. Im bardziej klÄ™kam u źródÅ‚a i pije tym wiÄ™cej wiedzÄ™ z tego szczytu.  W caÅ‚ej mojej drodze i w caÅ‚ym moim wysiÅ‚ku chce być Pan. Prowadzić mnie. Czy nie jest to wyraz miÅ‚oÅ›ci do mnie grzesznika?
 
Jest jeszcze jedna kwestia. Nie zawsze katolicy przyjmujÄ… komuniÄ™ podczas Mszy Åšw. Czy ma zatem sens uczestniczenie w niej co tydzieÅ„, a może częściej? Odpowiada nam Benedykt XVI w najnowszym dokumencie na temat Eucharystii: „Nawet wtedy, kiedy nie jest możliwe przystÄ…pienie do sakramentalnej Komunii, uczestnictwo we Mszy Å›w. pozostaje konieczne, ważne, znaczÄ…ce i owocne. W tej sytuacji, dobrze jest żywić pragnienie peÅ‚nego zjednoczenia z Chrystusem, za pomocÄ…, na przykÅ‚ad, praktyki komunii duchowej, przypomnianej przez Jana PawÅ‚a II i polecanej przez Å›wiÄ™tych mistrzów życia duchowego” (Sacramentum caritatis, p. 55).
 
Obecność na Mszy Åšw. jest zawsze konieczna, owocna… Obecność Pana przenika mnie. Tylko On może ukÅ‚adać moje myÅ›li, chronić w ciÄ…gu caÅ‚ego tygodnia. On może mi dać natchnienia i wzbudzić myÅ›li jakże inne, lepsze niż te, kiedy nie chce już sam iść przez pustyniÄ™ do ziemi obiecanej. 
 
Andrzej Prugar OFMConv