logo
¦roda, 24 kwietnia 2024
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 
Rok A - 27 niedziela zwykła

Winnica Pana
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS 2008-10-05
Iz 5,1–7; Flp 4,6–9; Mt 21,33–43
Chrystus Pan w swoim nauczaniu posługiwał się różnymi obrazami i wydarzeniami wziętymi z codziennego życia, aby słuchacze mogli łatwiej zrozumieć sens Jego słów. Podobnie czyni w dzisiejszej Ewangelii. Temat winnicy, który podejmuje Chrystus, przywodzi w umyśle słuchaczy bezpośrednie doświadczenie życiowe. Niewątpliwie praca w winnicach należała do jednych z bardziej popularnych zajęć w Palestynie. Ponadto Stary Testament bogaty jest w obrazy winnicy.
 
SÅ‚owa Chrystusa o winnicy można nazwać dosÅ‚ownym cytatem zaczerpniÄ™tym z ksiÄ™gi Izajasza, a usÅ‚yszanym w pierwszym czytaniu. „ChcÄ™ zaÅ›piewać memu przyjacielowi pieśń o jego miÅ‚oÅ›ci ku swojej winnicy” (Iz 5,1). Pieśń Izajasza skierowana jest do robotników winnic na Å›wiÄ™to winobrania – ÅšwiÄ™to Namiotów. Jest to pieśń o miÅ‚oÅ›ci, ponieważ winnica na starożytnym Wschodzie byÅ‚a czÄ™sto symbolem umiÅ‚owanej kobiety. Ale jest to zarazem pieÅ„ religijna, ponieważ w Biblii winnica jest symbolem Izraela. TÄ™ umiÅ‚owanÄ… winnicÄ™ Pan „okopaÅ‚, oczyÅ›ciÅ‚ z kamieni, i zasadziÅ‚ w niej szlachetnÄ… winoroÅ›l; w poÅ›rodku niej zbudowaÅ‚ wieżę (…) I spodziewaÅ‚ siÄ™, że wyda winogrona, lecz ona cierpkie wydaÅ‚a jagody” (Iz 5,2). WinnicÄ… Pana ZastÄ™pów jest dom Izraela. Czego Bóg dla niego nie uczyniÅ‚? WyprowadziÅ‚ go z ziemi egipskiej, daÅ‚ mu ZiemiÄ™ ObiecanÄ…, posÅ‚aÅ‚ do niego proroków, przez których mówiÅ‚, że nie chce Å›mierci grzesznika, ale by siÄ™ nawróciÅ‚ i żyÅ‚ (por. Ez 18,25). Ale to wszystko pozostawaÅ‚o bez skutku. TÅ‚ocznie nie obfitowaÅ‚y winem radoÅ›ci, ale mÄ™czeÅ„skÄ… krwiÄ… proroków. Proroków, którzy byli posÅ‚ani aby zażądać od dzierżawców owoców, a wiec speÅ‚niania woli Bożej. Ale dzierżawcy ich pobili i zabili. PosÅ‚aÅ‚ wiÄ™c Pan swojego Jedynego Syna, myÅ›lÄ…c „uszanujÄ… mojego syna” (Mt 21,37). Lecz także Jego zabili. Chcieli być bowiem panami winnicy, a nie jej dzierżawcami.
 
Możliwe, że te słowa wypowiedziane przez Chrystusa były zrozumiałe wyłącznie przez Niego. Ale dzisiaj wiemy, że one opisują odrzucenie Chrystusa nie tylko przez pojedynczych ludzi, ale przez naród Izraelski. Chrystus urodził się poza granicami Betlejem i musi umrzeć wyprowadzony poza granice Jerozolimy. Bardzo wyraźnie Chrystus Pan ukazuje tę niewierność narodu wobec Boga oraz odrzucenie i zabicie Jego Jedynego umiłowanego Syna.
 
Na zakoÅ„czenie przypowieÅ›ci Pan Jezus zadaje pytanie swoim sÅ‚uchaczom, wÅ›ród których byli starsi ludu i kapÅ‚ani – co zatem uczyni wÅ‚aÅ›ciciel z owymi niewiernymi rolnikami. Wszyscy jednogÅ‚oÅ›nie zawyrokowali: „nÄ™dzników marnie wytraci a winnicÄ™ odda w dzierżawÄ™ innym rolnikom, takim, którzy mu bÄ™dÄ… oddawali plon we wÅ‚aÅ›ciwym czasie” (Mt 21,41).
 
Pan oczekuje, że jego umiÅ‚owana winnica, przyniesie mu dobre owoce. To jest kryterium, na podstawie którego winnica zostanie przekazana innym dzierżawcom. Kim jest nowy dzierżawca i jakie sÄ… jego owoce? Na pewno odrzucenie Boga przez Izraela nie można widzieć w perspektywie tylko jednego narodu, ale jako znak powszechny. CaÅ‚y Å›wiat zostaÅ‚ powierzony przez Boga czÅ‚owiekowi. To czÅ‚owiek – a wiÄ™c i każdy z nas – jest dzierżawcÄ…, któremu zostaÅ‚a powierzona winnica. A wiÄ™c my mamy tÄ™ ziemie uprawiać, pielÄ™gnować i ochraniać. I należy nam oddać Bogu najpiÄ™kniejsze owoce. Po owocach bowiem można bÄ™dzie ocenić nowy lud. Po owocach – a wiÄ™c po dzieÅ‚ach sprawiedliwoÅ›ci i miÅ‚osierdzia. MówiÄ…c inaczej owoce bÄ™dÄ… zależaÅ‚y od wiernoÅ›ci wobec miÅ‚oÅ›ci Boga i drugiego czÅ‚owieka.
 
Człowiek może żyć tak, jakby Boga nie było. Może postępować w swoim życiu, jak dzierżawca, który chce się stać właścicielem winnicy Pana. Jednak oczekiwaniem Pana jest to, byśmy byli dzierżawcami, którzy winnicy przywracają piękno i chlubę.
 
Ks. Jacek Wawrzyniak SDS