Trzy pokusy |
Ks. Kazimierz Kubat SDS 2004-02-29 |
Pwt 26,4-10; Rz 10,8-13; Lk 4,1-13 |
Potrójne kuszenie Jezusa na pustyni, ma na pewno swój głębszy sens i znaczenie. Co więcej, Chrystus chce nam coś pokazać, coś uzmysłowić, przed czymś przestrzec, w czymś pomóc ... Nie jestem egzegetą i na pewno nie potrafię przeprowadzić dogłębnej i naukowej analizy egzegetycznej tekstu dzisiejszej Ewangelii, ale spróbuję przybliżyć ją sobie i zarazem Tobie.
Trzy pokusy:
- przemień kamień w chleb, - oddaj mi pokłon, a będziesz bogaty, - udowodnij swoją wielkość, to trzy pokusy współczesnego świata, który stale i pod rożnymi przykrywkami proponuje nam zaspokojenie naszych pragnień i kusi trzema mirażami: - zaspokajaj wszystkie potrzeby twojego ciała, - zdobywaj bogactwo wszelkimi sposobami, - bądź wielki, rządź światem. Te trzy pokusy, to krócej mówiąc - pokusa ciała, - chciwość i - pycha. I one są stale obecne w naszym życiu. Co więcej, cały współczesny świat nastawiony (hedonisytcznie) na sukces i tanie efekciarstwo ustawicznie gra na tych pokusach i próbuje nas mamić, obiecując pełnię szczęścia i zaspokojenie wszelkich potrzeb właśnie przez te trzy miraże. Widzimy zresztą i na co dzień, że ludzie, którzy zaspokajają wszystkie swoje zachcianki i pragnienia, dobrze się mają i że powodzi się im nienajgorzej, ale zarazem szybko się nudzą i szukają coraz to mocniejszych wrażeń. Jest w tym fakcie - kuszenia Jezusa, Boga Człowieka - jakieś symboliczne i głębsze znaczenie. Jezus próbuje nam pokazać jak bardzo niebezpieczne jest takie uleganie złudom i mirażom. I dlatego na te trzy szatańskie pokusy odpowiada:
- "Nie samym chlebem żyje człowiek..." - nie jesteś tylko ciałem i twoje ciało mimo, że ma swoje prawa i twoim obowiązkiem jest zaspokojenie jego podstawowych wymagań, nie może stać się tyranem w twoim życiu. Nie możesz się poddać tyrańskim i żądaniom twojego ciała, bo one cię zniszczą. Jesteś człowiekiem, a nie zwierzęciem, które działa pod wpływem instynktów i wszystkie potrzeby instynktownie musi zaspokajać. To duch tobą rządzi a nie ciało i nie możesz się zredukować do poziomu zaspokajania wszelkich zachcianek ciała. - "Panu Bogu swemu będziesz oddawał pokłon..." - nie kłaniaj się wszystkim bożkom wokoło, a już na pewno nie kłaniaj się najpotężniejszemu bożkowi tego świata - bogactwu. Nie sprzedawaj się za dobrobyt, nie ulegaj pokusie pieniądza, bo on w końcu nad tobą zapanuje. Czyż nie widzisz, jak pomału stajesz się niewolnikiem dobrobytu i bogactwa? Czyż nie widzisz, jak pomału się odczłowieczasz, tylko po to aby więcej mieć, więcej posiadać, a w rzeczywistości, to nie ty posiadasz cokolwiek, ale jesteś posiadany, przez układy, koniunkturę, rzeczy którymi się otaczasz ... Nie kłaniaj się wszystkim i wszystkiemu dookoła, tylko po to aby więcej mieć. I tak nic z tego co posiadasz nie weźmiesz ze sobą. - "Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego..." - złudna jest pokusa wielkości i potęgi. Nie próbuj dać się złapać na tę przynętę, bo albo staniesz się tyranem i będziesz znienawidzony, albo będziesz satrapą, marionetką w rękach sił, które i tak od ciebie nie zależą. Mirażem i ułudą jest każda wielkość i potęga, oparta na ludzkiej sile i bogactwie. Zobacz tylko tych współczesnych "wielkich tego świata" .. Iluż z nich jest już tylko karykaturami człowieczeństwa, ilu z nich jest naprawdę wielkich, a ilu z nich jest tak głęboko znienawidzonych, że najlepiej byłoby dla nich gdyby "znikli z horyzontu". A dla iluż z nich, dopiero śmierć okazała się najlepszym zakończeniem smutnej i tragicznej farsy ich życia? Nie, na pewno te trzy pokusy współczesnego świata nie czynią człowieka ani szczęśliwym, ani większym, ani bardziej ludzkim. Szatan się tylko przebrał w inne szatki, ale kusi nadal i nadal szepcze do ucha wielu z nas:
- zamieniaj kamień w chleb, a nakarmisz miliony i będziesz popularny, - oddaj mi pokłon, a będziesz bogaty, - pokaż swoją wielkość, jesteś wspaniały i należy ci się ogólny szacunek i posłuch, jesteś najlepszy Co mu odpowiesz?
On również daje odpowiedź w trzech radach ewangelicznych:
- czystoÅ›ci – przeciw pokusie i tyranii ciaÅ‚a - ubóstwa - przeciw pokusie i tyranii bogactwa - posÅ‚uszeÅ„stwa – przeciw pokusie i tyranii wÅ‚adzy i pychy. Te trzy rady ewangeliczne zakonnice i zakonnicy przyjmujÄ… jako drogÄ™ swojego życia na wzór Boskiego Mistrza.
Ale to nie znaczy, że rady te są tylko dla zakonników. Tak żyć może, a nawet powinien każdy, bo:
- czystość nie znaczy celibat, - ubóstwo nie znaczy bieda, - a posłuszeństwo nie znaczy ubezwłasnowolnienie. To jest propozycja życia godnego człowieka, życia w którym ani ciało, ani bogactwo ani pycha nie są tyranami.
Czy potrafisz zrozumieć i przyjąć propozycje Chrystusa ?
Ks. Kazimierz Kubat SDS www.kazikq.Jezus.pl |