logo
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Jarosława, Marka, Wiki – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Edyta Stein - św. Teresa Benedykta od Krzyża OCD
Kobieta - Jej zadanie według natury i łaski
Wydawnictwo Bernardinum
 


Przekład s. Janina Immakulata Adamska OCD

Tczew-Pelplin 1999,
format 125x195,
stron 256,
ISBN 83-87668-60-5.

Cena: 8 zł

(C) Wydawnictwo Bernardinum, 2001
31-501 Kraków, ul. Kopernika 26


 

Spis treści

Wprowadzenie
Etos zawodów kobiecych

I. Naturalny zawód kobiety oraz odpowiadający mu etos

II. Inne naturalne zawody kobiece

1. Zawody specyficznie kobiece
2. Specyficznie kobieca formacja zawodowa

III. Nadprzyrodzone powołanie kobiety

1. Kształtowanie się powołania zakonnic
2. Harmonia między powołaniem zakonnym a duszą kobiecą; etos zakonny - etosem powołania
3. Środki realizacji
a. Ideał a przeciętność życia kobiet
b. Życie eucharystycznec.
c. Życie liturgiczne

IV. Podsumowanie i uzupełnienie
Zawód mężczyzny i kobiety według natury i łaski

I. Według Starego Testamentu
II. Na bazie poznania naturalnego
III. Według Nowego Testamentu

Życie kobiety chrześcijańskiej
I. Dusza kobieca
II. Kształcenie kobiety
III. Działalność kobiet
IV. Życie kobiety w świetle wieczności

Zasady kształcenia kobiet
I. Idea kształcenia
II. Natura i przeznaczenie kobiety
III. Zewnętrzna praca kształceniowa
IV. Wymagania współczesności.

Sposoby zastosowania praktycznego
St. Lioben, 12 I 1932
Problemy związane z kształceniem dziewcząt

Wprowadzenie.
1. Rozwój problematyki z pozycji obecnego położenia kobiety
A l. Kobieta wobec wielkich problemów epokia.
a. Małżeństwo i macierzyństwob.
b. Zawód.
c. Stosunek do całości narodu i do zagadnień polityki światowej
d. Wobec zagadnień wieczności

2. Opinie dotyczące kobiety
a. Opinie publiczne
b. Państwo
c. Kościół

3. Problematyka szkół żeńskich
B. Próby odpowiedzi ostatnich dziesięcioleci

II. Materiał kształceniowy

A. Znaczenie materiału w kształceniu i pracy kształceniowej

B. Metody badania
1. Metoda przyrodnicza (specjalnie elementarno-psychologiczna)
2. Metoda oparta na naukach humanistycznych (specjalnie indywidualno-psychologiczna)
3. Metoda filozoficzna
4. Metoda teologiczna

C. Osiągnięcia poszczególnych metod w rozpoznaniu materiału przy kształceniu kobiety

D. Zarys materiału kształceniowego

III. Cel kształcenia
A. Definicja celu według porządku wiecznego
1. Idea doskonałego człowieczeństwa
2. Idea doskonałej kobiecości
3. Idea indywidualności

B. Podział celów typicznych; wieczny porządek i wymogi czasu

IV. Kształcący oraz ich naukowe pomoce

A. Wspólnoty formujące człowieka
1. Rodzina
2. Państwo
3. Kościół
4. Inne jeszcze czynniki wychowawcze (kształceniowe); ich wzajemny stosunek
5. Organy wychowawcze (kształceniowe) dziewcząt w rodzinie, Kościele i państwie

B. Kształcenie przez pomoce naukowe

1. Cel istnienia szkoły
2. Obiektywne twory duchowe w ich znaczeniu kształceniowym
a. Słowa i mowa
b. Ludzkie dzieła
c. Bóg wychowawcą człowieka

V. Drogi kształcenia

A. Dom rodzinny i szkoła

1. Wychowanie rodzinne
2. Wychowanie szkolne
3. Wychowanie zakładowe
4. Internat - eksternat

B. Ogólny system kształcenia i poszczególne typy szkół

1. Cel kształcenia
2. Szkoły ludowe a. Nauka myślenia i mówienia
b. Nauka myślenia abstrakcyjnego

Zadaniem kobiety wkorzeniać młodzież w Kościół
I. Pozycja kobiety w Kościele
II. Wkorzenianie młodzieży w Kościół

A. Religijne wychowanie dzieci
B. Życie sakramentalne
C. Sens katolickiego małżeństwa i macierzyństwa
D. Matka-Dziewica

 
Zobacz także
Agata Puścikowska, Marcin Jakimowicz
Halloween i uroczystość Wszystkich Świętych. Dwa święta „dotykające” śmierci, ale w kompletnie różny sposób: jedno ubierające ją w maskę rodem z horroru „Noc żywych trupów”, drugie pełne oddechu, światła. Czy można ochrzcić Halloween, tak jak ochrzciło się na przykład walentynki?
 
 
Agata Puścikowska, Marcin Jakimowicz
Twoja sytuacja duchowa, psychiczna i fizyczna wyróżnia cię z całej ludzkiej społeczności. Jest jedynego rodzaju. Fakt ten każe spojrzeć realistycznie na doświadczenie modlitwy. Nie jest ona i nie może być sztuką kopiowania tego, co zaobserwowało się u innych. Częstym błędem powielanym na drogach modlitwy jest próba odtworzenia w sobie sposobu modlenia się kogoś innego...
 
Andrzej Gołąb
Pojawia się w krzyku dziecka przychodzącego na świat i w westchnieniu konającego. Tłumaczy krew przelaną na frontach wszystkich wojen i uzasadnia pierwsze kieliszki wódki. Jest na ustach mediów i w sercach poetów. Obiecywana przez religie, systemy, filozofie i szkoły. Wyrywana sobie w najintymniejszych relacjach i kaleczona we wszystkich odcieniach grzechu. Dopiero co zdobyta, a już na nowo utracona. Tuż, tuż za następnym zerem dopisywanym do stanu konta i nowym modelem samochodu...
 

___________________

 reklama
Działanie dobrych i złych duchów
Działanie dobrych i złych duchów
Krzysztof Wons SDS