logo
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
imieniny:
Marii, Marzeny, Ryszarda, Aldy, Marcelina – wyślij kartkę
Szukaj w
 
Posłuchaj Radyjka
kanał czerwony
kanał zielony
 
 

Facebook
 
Drukuj
A
A
A
 
Koncert Barokowy na rozpoczęcie festiwalu Gaude Mater
 


Muzyka barokowa kompozytorów z XVIII wieku zabrzmiała podczas koncertu inaugurującego Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Koncert z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbył się bazylice jasnogórskiej w poniedziałek, 1 maja. Wystąpili: Venice Baroque Orchestra (Włochy) oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy). 
 
„Za każdym razem Festiwal powierzamy Matce Bożej Częstochowskiej, żeby się udał, żeby artyści przywozili tu prawdziwe, wspaniałe kreacje poruszające serca naszej widowni, żeby ta widownia licznie nas na Festiwalu odwiedzała - mówi Małgorzata Nowak, dyrektor Festiwalu Gaude Mater - Nie mogło być więc inaczej, by ten najważniejszy koncert, jakim był koncert otwarcia 27. edycji Festiwalu, dedykować Jubileuszowi 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej”. 
 
Na inauguracyjny koncert przybyli członkowie komitetu honorowego Festiwalu na czele z abp. Stanisławem Gądeckim, przewodniczącym Episkopatu; o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry; abp senior Stanisław Nowak; Lidia Burzyńska, posłanka na Sejm; Zdzisław Wolski, przewodniczący Rady Miasta Częstochowy; Jarosław Ferenc, prezydent Radomska; Tadeusz Wrona, były prezydent miasta Częstochowa; ks. Włodzimierz Kowalik, wikariusz biskupi ds. ekonomiczno–administracyjnych; ks. Adam Glajcar, proboszcz par. Ewangelicko-Augsburskiej; a także Rada Artystyczno-Programowa Festiwalu: prof. Juliusz Łuciuk; ks. prof. Kazimierz Szymonik; Łukasz Urbaniak i Jan Mroczek; o. Nikodem Kilnar, krajowy duszpasterz muzyków kościelnych; oraz: prof. Cezary Sanecki, rektor Akademii Muzycznej w Łodzi; ks. Piotr Paćkowski, rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Siedlcach. 
 
Obecni byli również współorganizatorzy Festiwalu: Ireneusz Kozera, dyrektor Filharmonii Częstochowskiej; Elżbieta Kwiatkowska, dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Radomsku; a także duszpasterze środowisk twórczych: ks. Mikołaj Węgrzyn z Częstochowy i ks. Waldemar Sądecki, duszpasterz z Łodzi i dyrektor Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej. Przybyli także sponsorzy Festiwalu oraz przedstawiciele patronatów medialnych. 
 
Tradycyjnie na rozpoczęcie Festiwalu zabrzmiał hymn „Gaude Mater Polonia” (Raduj się, matko Polsko) w wykonaniu Jasnogórskiego Chóru Chłopięco-Męskiego Pueri Claromontani pod dyr. Jarosława Jasiury. 
 
Zgromadzonych gości powitała Małgorzata Nowak, dyrektor Festiwalu: „Tak, jak jasnogórska wieża wyrasta ponad pejzaż Częstochowy i zaświadcza o wyjątkowym charakterze tego miasta, tego miejsca, tak też Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej wyrósł ponad inne wydarzenia kulturalne miasta, i przez te 26 lat stał się niejako symbolem, rozpoznawalną marką częstochowskiej kultury”. 
 
Następnie abp Stanisław Gądecki, przewodniczący KEP, otwierając oficjalnie Festiwal odczytał list abpa Wacława Depo, metropolity częstochowskiego przygotowany na tę okoliczność. W liście czytamy: „Chciałbym zwrócić szczególną uwagę na koncert inauguracyjny poświęcony Jubileuszowi 300-lecia Koronacji Obrazu Matki Bożej Częstochowskie. Warto wspomnieć, że przed trzema wiekami w tym wielkim wydarzeniu wzięło udział ok. 200 tys. pielgrzymów, co w owym czasie było rzeczą niezwykłą, a jestem przekonany, że koncert z udziałem wybitnych włoskich artystów będzie godną formą uczczenia tej wspaniałej rocznicy”. 
 
„W programie koncertu znajdą się utwory epoki baroku, tego wspaniałego czasu w sztuce, którego materialne ślady otaczają nas w tym wspaniałym wnętrzu, ale również czasu wspanialej muzyki – powiedziała Beata Młynarska, prowadząca koncert - Oto rok 1717, rok bardzo ważny w życiu tej świątyni, rok, w którym po raz kolejny ma być ukoronowany obraz Matki Bożej Częstochowskiej. Po raz kolejny bowiem częstochowska ikona była koronowana już wcześniej. Takie klejnoty darowali obrazowi Matki Bożej Częstochowskiej: Władysław Jagiełło; Władysław IV; Eleonora Habsburżanka, żona Michała Korybuta Wiśniowieckiego i wreszcie, już w samym 1717, August II Mocny. Ale ta koronacja miała być wyjątkowa, bowiem korony ufundował i zezwolił na koronacje obrazu sam Papież Klemens XI. Koronacji miał dokonać bp Szembek. Korony zostały przywiezione na Jasną Górę 22 lipca, a w Maryjne Święto, 8 września, obraz jasnogórski został ukoronowany. Rzeczywiście w uroczystościach wzięło 20 tys. pielgrzymów, bo to była uroczystość rzeczywiście wyjątkowa – pierwsza koronacja obrazu Matki Bożej dokonana poza Rzymem”. 
 
„Muzyka barokowa za chwilę wypełni naszą świątynię i wierzymy, że będzie to muzyka brzmiąca możliwie blisko wykonawczym i estetycznym ideałom epoki baroku, albowiem wykonawcy dzisiejszego koncertu, właśnie wykonawczą doskonałość i stylowość stawiają sobie za cel najważniejszy, przy czym jest to stylowość dotycząca zarówno samej techniki wykonania, jak i wyrazu i emocji. A wykonawcy ci to Venice Baroque Orchestra oraz solistka Romina Basso” – przypomniała Beata Młynarska. 
 
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” potrwa do 7 maja. Festiwal organizuje Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda. 
 
 
Romina Basso jest absolwentką konserwatorium muzycznego w Wenecji i Uniwersytetu w Trieście. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Jest zwyciężczynią wielu krajowych i międzynarodowych konkursów: Palma d’Oro, Citta’diConegliano, Modena Musica, Toti dal Monte, As.Li.Co. i Operalia Placido Domingo. Występowała w najznakomitszych salach koncertowych Europy (Wiener Konzerthaus, La Monnaie w Belgii, Palais des BeauxArts, Opéra de Montpellier, Opéra de Bordeaux, MüncherPhilharmonie) i festiwalach (SpeyerFestival, GlyndebourneFestival Opera, EdinburghFestival, Utrecht Early Music Festival). Koncertowała również w Japonii i Australii. 
 
Venice Baroque Orchestra założył w roku 1997 klawesynista i badacz muzycznej spuścizny epoki baroku – Andrea Marcon. Venice Baroque Orchestra specjalizuje się w grze na dawnych instrumentach. Zespół stawia sobie za cel ponowne odkrycie wybitnych dzieł XVII- oraz XVIII-wiecznych. 
 
Podczas koncertu artyści wykonali m. in. „Te decus virginum”, „Concerto Grosso G-dur” Georga Friedricha Händla, „Ascende laeta”, „Sinfonia na orkiestrę smyczkową G-dur” Antonio Vivaldiego, „Concerto Grosso D-dur” Arcangelo Corellego oraz „Salve Regina” Nicolo Porpora. 
 
o. Stanisław Tomoń 
www.jasnagora.com